Logiczny perkusista

01.01.2016 
Logiczny perkusista

Zróbmy sobie przerwę od omawiania syntezatora/samplera Alchemy, który na dobrą sprawę mógłby być głównym tematem cyklu warsztatów, i zajmijmy się moim ulubionym elementem programu Logic Pro X.

Myślę, że nie tylko dla mnie funkcja Drummer Track jest tym, co sprawia, że Logic jest znakomitym programem dla kompozytorów i muzyków tworzących swoje utwory w tradycyjny sposób, czyli np. z gitarą lub instrumentem klawiszowym. W moim przypadku wygląda to tak, że większość pomysłów na nową piosenkę zaczyna się od gitary akustycznej grającej akordy, arpeggia czy jakiegoś typu riffy, będące kanwą, na której następnie budowana jest partia wokalu, bas i partie pozostałych instrumentów. Charakter, klimat i sposób gry perkusji akustycznej lub elektronicznej w dużej mierze definiuje to, co wydarzy się w aranżacji, więc warto mieć już tę partię na pierwszym etapie pracy.

Wybór perkusisty

Po nagraniu partii gitary lub instrumentu klawiszowego do metronomu z programu Logic i upewnieniu się, że wszystko trzyma się rytmu (niekoniecznie trzeba od razu kwantyzować i wyrównywać, ponieważ nasz logiczny perkusista potrafi z nami świetnie współpracować, o czym się za chwilę przekonamy), kliknij menu Track i wybierz New Drummer Track.

Pojawi się nowa ścieżka z domyślnie załadowanym ustawieniem Electronic, presetem Big Room i „perkusistą” o imieniu Magnus. Na samej ścieżce pojawią się jednocześnie dwa klipy, z których jeden jest zaznaczony. Ustawienia dla tego zaznaczonego klipu prezentowane są w oknie poniżej. Mamy tutaj pad XY, w którym przemieszczając żółty punkt z dołu do góry określamy charakter granej partii - od granej delikatnie do mocnej i głośnej. Przemieszczanie tego punktu z lewej do prawej zmienia charakter rytmu - od prostego do bardziej złożonego. Punkt przemieszczamy w obu osiach, a zatem można uzyskać taki sposób gry dla danego klipu (tutaj nazwanego Drummer Region), jaki nam w danym momencie odpowiada. Regiony możemy skracać, wydłużać, wydłużać z zapętleniem i tworzyć nowe, klikając na ścieżce prawym klawiszem myszy i wybierając Create Drummer Region.

Ponieważ ustawienia dokonane dla każdego klipu mogą być inne, bardzo łatwo dopasujemy charakter partii perkusyjnej do danego fragmentu utworu. Wszystko to odbywa się w ramach aktualnie wybranego „perkusisty”, a dla ułatwienia możemy korzystać z konkretnych presetów, które znajdują się z lewej strony modułu Drummer.

Jeśli chcemy zmienić perkusistę, czyli związany z nim sposób gry oraz zestaw instrumentów, klikamy na nazwie Electronic i otwieramy menu, w którym mamy do wyboru Rock, Alternative, Songwriter, R&B oraz Hip-Hop - w zasadzie dość jednoznacznie określające to, czego możemy się spodziewać. W ramach każdego z tych gatunków Logic oferuje nam kilku „perkusistów” (a nawet perkusistkę), których graficzne sylwetki oraz przypisana do nich charakterystyka dają nam wyobrażenie stylu gry i brzmienia. Np. Logan w brzmieniach Rock jednoznacznie kojarzy się z bębnami w stylu Led Zeppelin czy The Beatles, a Max swoim wizerunkiem dość wyraźnie sugeruje punkowy sound.

Kliknięcie na nową sylwetkę przy już istniejących klipach na ścieżce Drummer Track skutkuje pojawieniem się okna, ostrzegającego nas, że rytmika, brzmienie i instrumenty ulegną zmianie i dopasują się do nowo wybranego stylu. Zaznaczając jednocześnie kilka regionów i zmieniając dla nich ustawienia sprawiamy, że wszystkie będą grały w podobnym charakterze. Regiony są interaktywne, i od razu reagują na dokonane przez nas zmiany. Są przy tym na tyle inteligentne, że nie jest to zwyczajna pętla, ale kompletna partia o wyraźnym charakterze typowym dla prawdziwego perkusisty. Przy ustawieniach w stronę Complex pojawiają się różne dodatkowe zagrywki, przejścia, podbicia i zawieszenia rytmu - wyraźnie czuć, że nasz wirtualny perkusista żyje i po prostu gra.

Współpraca z perkusistą

Interaktywność wirtualnego perkusisty przejawia się na wielu płaszczyznach, które możemy w znacznym stopniu definiować. Klikając na różne elementy graficzne wizerunku perkusji możemy je dla danego klipu włączać lub wyłączać, przy czym w przypadku perkusji akustycznej pewne elementy się wykluczają - można wybrać kotły, talerze lub hi-hat, nigdy dwa z nich jednocześnie.

Każdy z tych instrumentów możemy poddać prostej edycji, klikając na nazwie wtyczki perkusyjnej przypisanej do kanału Drummer, którą jest Drum Kit Designer (bębny akustyczne) lub Drum Machine Designer (bębny elektroniczne). W tym pierwszym wypadku edycja jest stosunkowo niewielka, ograniczając się do wyboru jednego z trzech różnych instrumentów oraz określenia jego głośności i charakteru brzmieniowego. Dużo większe możliwości drzemią natomiast w module bębnów elektronicznych, które same w sobie są bardzo ciekawym instrumentem.

Zobacz także test wideo:
The One Smart Piano Keyboard Pro - cyfrowe pianino
The One Smart Piano Keyboard Pro - cyfrowe pianino
Czy faktycznie Smart Piano The One Keyboard Pro to pianino, które nauczy Cię grać? Na to pytanie odpowie Tomasz Wróblewski, Redaktor Naczelny EiS.

Naszemu perkusiście możemy zasugerować określony styl gry dla każdego klipu, korzystając z kontrolek Fills (częstotliwość i sposób wykonywania przejść), Swing (charakterystyczne frazowanie z wyrazistym swingiem dla trybu 8th i lżejszym dla trybu 16th), a suwakami dla każdego instrumentu określać gęstość, z jaką mają pojawiać się w aranżacji. Po kliknięciu przycisku Details możemy też wskazać różne parametry muzyczne, w przypadku bębnów akustycznych takie jak to, czy rytm ma iść bardziej „do przodu”, czy raczej „do tyłu”, jaka ma być głośność nutek-duszków i jak ma grać hi-hat.

Przy suwaku Kick & Snare znajdziemy funkcję Follow, po zaznaczeniu której wskazujemy inną ścieżkę w aranżacji, do której nasz perkusista będzie się starał synchronizować. Czasem trzeba mu w tym pomóc, zaznaczając opcję Swing 16th i ustawiając kontrolkę Swing na około 50%, ale końcowy efekt często okazuje się wyjątkowo interesujący, a cała aranżacja nabiera zaskakującej żywotności i zaczyna brzmieć bardzo organicznie.

Efekt współpracy

Drummer Track to nie tylko sprawne narzędzie do tworzenia szkiców rytmicznych naszych kompozycji. Kryje się za nim potężny silnik generowania rytmów z uwzględnieniem wielu różnych czynników, więc nawet niewielkie zmiany ustawień mogą sprawić, że w warstwie rytmicznej dzieje się dużo i ciekawie. Jeśli uznamy, że to, co nam oferuje wirtualny perkusista może w naszej aranżacji zostać, to w przypadku bębnów elektronicznych po przejściu do sekcji miksera mamy dostęp do wszystkich instrumentów pod postacią osobnych ścieżek z już ustawionymi efektami, które możemy modyfikować, usuwać lub zastępować innymi.

Jest też inna opcja dalszego rozwijania naszej koncepcji partii rytmicznej, która polega na eksporcie całej ścieżki Drummer Track, lub jej wybranych klipów, do postaci MIDI. Dokonujemy tego klikając na klipie lub grupie klipów i używając skrótu Alt+Cmd+E. Po osadzeniu wyeksportowanego MIDI na tej samej ścieżce możemy dokonać precyzyjnej obróbki z użyciem tych samych brzmień, lub zastosować do wyzwalania brzmień z innego samplera na innej ścieżce.

Artykuł pochodzi z numeru:
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
styczeń 2016
Kup teraz