Logic Pro X - Arpeggiator w praktyce

21.07.2015 
Logic Pro X - Arpeggiator w praktyce

Arpeggiator w programie Logic - w przeciwieństwie do wielu innych wtyczek tego typu - jest wyjątkowo atrakcyjny graficznie, zachęcając do jego wykorzystania. Szereg opcji konfiguracji pozwala uzyskać wyjątkowo ciekawe efekty.

Wszyscy ekscytujemy się nowymi wtyczkami VST/AU - procesorami efektów oraz instrumentami - a mało kto zwraca uwagę na wtyczki MIDI i możliwość ich wykorzystania. Pod tym względem Logic jest wyjątkowo interesujący. Niewątpliwie jednym z najczęściej używanych narzędzi MIDI jest dostępny w Logic Pro X Arpeggiator. Wtyczka sama w sobie nie produkuje żadnych dźwięków; nie można też programować w niej arpeggiowanych nut. Aby z niej skorzystać należy na nowej ścieżce instrumentalnej umieścić klip MIDI z jednym lub wieloma akordami najlepiej w takiej konfiguracji, by każdy kolejny akord zaczynał się z chwilą skończenia poprzedniego.

W okienku MIDI FX dla ścieżki instrumentalnej wybieramy Arpeggiator, zaś na slocie Instrument osadzamy dowolny syntezator lub sampler - w naszym przypadku jest to świetny i do tego całkowicie bezpłatny ML-VST PG-8X, wzorowany na klasycznym Rolandzie JX-8P (do pobrania ze strony http://tiny.cc/PG-8X).

Programowanie arpeggiatora w Logic Pro X

Zadaniem arpeggiatora jest aplikowanie w odniesieniu do sygnału wejściowego MIDI różnego typu zdarzeń rozłożonych w czasie, uwzględniających pojawianie się i zanikanie dźwięków, ich akcentowanie, definiowanie głośności itp. Przyciskami w sekcji centralnej definiujemy kierunek odgrywanych dźwięków, a suwakami liczbę wariacji pochodu i zakres oktawowy. Rytm programujemy w oknie Pattern po zaznaczeniu opcji Grid. Jeśli pod numerem kroku zaznaczymy symbol akordu, to w tym momencie dany pochód zostanie odtworzony jako akord; jeśli takiego zaznaczenia nie ma, to dźwięki będą odgrywane sekwencyjnie. W oknie Option możemy regulować długość granych nut i ogólny poziom Velocity (jeśli chcemy, by był inny niż zaprogramowany). W obu tych przypadkach możemy regulować poziom przypadkowości zmian zdefiniowanych wartości, co pozwala znacząco ożywić rytm. Możemy też wprowadzić swingowe rozchwianie. W oknie Pattern, w lewym dolnym rogu znajduje się przycisk Custom, po kliknięciu którego mamy dostęp do szeregu różnych programów fabrycznych. Tak zaprogramowaną ścieżkę z arpeggiatorem możemy odtwarzać w czasie rzeczywistym i zgrać do postaci audio, ale co zrobić w sytuacji, gdy spodobał nam się zaprogramowany pochód i chcielibyśmy go mieć jako plik MIDI do wykorzystania na innej ścieżce lub w innej aplikacji?

IAC w Logic Pro X

W programie Logic nie ma bezpośredniej możliwości zapisania sygnału wyjściowego MIDI z arpeggiatora. Wprawdzie jest kilka opcji ominięcia tego ograniczenia, ale najbardziej sensowną wydaje się skorzystanie z szyny IAC (Inter Application Communication), którą można zdefiniować w aplikacji Konfigurator MIDI Audio, dostępnej w Narzędziach OS X. Należy dokonać tego przed uruchomieniem programu Logic, a zatem zapisujemy naszą sesję, zamykamy Logic, otwieramy okno Findera, wciskamy Shift+Cmd+U i klikamy dwukrotnie na wspomnianym Konfiguratorze.

W menu Okno klikamy Pokaż Studio MIDI. W zależności od złożoności naszego systemu znajdziemy tam ikony różnego typu urządzeń MIDI, z którymi współpracuje lub współpracował nasz Mac. Odnajdujemy ikonę Sterownik IAC i klikamy na niej dwukrotnie. We właściwościach sterownika IAC zaznaczamy okienko Urządzenie jest aktywne - powinien pojawić się komunikat systemowy o dostępności nowych portów MIDI. Jeśli poniżej nie widzimy okna ustawień, klikamy trójkąt Więcej informacji. W tym momencie sterownik IAC umożliwia nam przesyłanie danych MIDI między różnymi aplikacjami w naszym komputerze, pozwalając na stworzenie dowolnej liczby wirtualnych portów MIDI widzianych przez nasze programy. Porty dodajemy i usuwamy znajdującymi się pod oknem Porty przyciskami + i -. Możemy im nadawać własne, łatwo rozpoznawalne nazwy.

Nagrywanie arpeggiatora w Logic Pro X

Po zamknięciu Konfiguratora MIDI Audio uruchamiamy program Logic z naszą sesją. Kopiujemy już stworzoną ścieżkę przeciągając jej nagłówek z wciśniętym klawiszem Alt. Kopii nadajemy inną nazwę i wyciszamy ścieżkę źródłową. Na ścieżce kopii usuwamy włączony za arpeggiatorem instrument wirtualny, a w jego miejsce włączamy External Instrument Stereo, dostępny w rozwijanej liście instrumentów w grupie Utility. Dwukrotnym kliknięciem w wolnym obszarze nagłówków ścieżek tworzymy nową ścieżkę instrumentalną nadając jej inną nazwę, np. MIDI. Wracamy do wtyczki External Instrument i w menu MIDI Destination wskazujemy Sterownik IAC IAC1. Od tego momentu sygnał MIDI z wyjścia Arpeggiatora będzie kierowany na wirtualny port MIDI Inter Application Communication, który będzie też źródłem sygnału MIDI dla ścieżek w tym formacie.

Kolejnym krokiem jest uzbrojenie nowo stworzonej ścieżki instrumentalnej do nagrywania. Przyciskiem w sekcji transportu przesuwamy kursor do początku sesji i wyłączamy aktywne zapętlenie, by nagrywanie nie było powielane po jego zakończeniu. Wciskamy przycisk Record i partia MIDI z wyjścia Arpeggiatora zostaje nagrana na nowej ścieżce. Warto teraz usunąć powieloną z oryginału ścieżkę, która posłużyła nam do „wydrukowania” arpeggiowanej partii MIDI. Można też zapisać sesję, wyłączyć program Logic, przejść do Konfiguratora MIDI Audio i wyłączyć w nim sterownik IAC, jeśli nie mamy zamiaru z niego korzystać. Istnieje szereg różnych aplikacji, które w praktyce pełnią funkcję wirtualnych portów MIDI (są także ich odpowiedniki w postaci wirtualnych portów audio), ale w przypadku komputerów Mac najlepiej sprawdza się dostępne w nim natywne narzędzie pod postacią IAC.

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Aranżacja z arpeggiatora w Logic Pro X

Mając ścieżkę z klipem MIDI zawierającym partię arpeggio możemy teraz eksperymentować na szereg różnych sposobów, np. powielając ją na innych ścieżkach i umieszczając na nich różne instrumenty. Możemy też transponować całość lub edytować poszczególne nuty dla uzyskania ciekawszych efektów harmonicznych. Często stosowanym zabiegiem w takich sytuacjach jest usunięcie w jednej z kopii wszystkich dźwięków za wyjątkiem najniższych i włączenie na tej ścieżce instrumentu odgrywającego partię basową. Jednocześnie można też usunąć wspomniane najniższe dźwięki w partii granej przez inny instrument i w ten sposób stworzyć spójną rytmicznie, doskonale uzupełniającą się aranżację. Partia arpeggio może też posłużyć do stworzenia partii melodycznej - wystarczy wybrać w całym pochodzie te dźwięki, które tworzą ciekawą linię melodyczną. Generalnie tego typu pochód jest bardzo wdzięcznym źródłem dla dalszych eksperymentów w zakresie budowy całej naszej sesji i dobrze zaprogramowany, ciekawy rytmicznie i harmonicznie pochód arpeggio może być w zasadzie wszystkim, czego potrzebujemy do stworzenia spójnej kompozycji.

Artykuł pochodzi z numeru:
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
lipiec 2015
Kup teraz
Star icon
Produkty miesiąca
Sennheiser MD 421 Kompakt
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó