5 najlepszych darmowych wtyczek do saturacji
W perfekcyjnym, sterylnym świecie cyfrowym często brakuje nam czegoś, co naturalnie otrzymalibyśmy nagrywając w środowisku analogowym - saturacji. Dzisiaj zademonstrujemy 5 darmowych wtyczek, które pozwolą nam na zastosowanie tej techniki w naszych produkcjach.
Przestery mogą pojawiać się w wielu formach – od najróżniejszej maści wzmacniaczy oraz efektów gitarowych takich jak overdrive czy fuzz aż do niepożądanych jak chociażby cyfrowy clipping. Można je spotkać także w łagodniejszym wydaniu jak wyjątkowo przyjemna dla ucha saturacja, która oryginalnie była osiągana poprzez lekkie przesterowania procesorów lampowych lub podczas nagrywania na taśmę. W najprostszych słowach w jakich możemy określić saturację to przester, którego obecność nie jest oczywista dla słuchacza.
Podczas gdy cyfrowe przesterowanie po prostu sprasuje wszystko co wyskoczy ponad 0dB i w rezultacie czego otrzymamy coś podobnego do fali kwadratowej, saturacja zaokrągla szczyty sygnału zbliżające się do zera, co można zaobserwować na obrazku poniżej. Zachowując ten sam kształt fali w miejscach bliżej środka, amplituda jednocześnie zmniejszyła się, co oznacza, że dzięki naturze saturacji otrzymamy nieco subtelnej kompresji. Dodatkowo zostają przez to wygenerowane nowe harmoniczne, które dodadzą trochę ciepła i ciężaru do naszych produkcji.
Mając za sobą wyjaśnienie czym jest saturacja, przejdźmy do krótkich opisów pięciu najlepszych, darmowych wtyczek, które pozwolą nam zastosować ten proces w środowisku cyfrowym.
FerricTDS
(Variety of Sound)
Wtyczka inspirowana brzmieniem otrzymanym przez nagrywanie na taśmę, jednak zawiera też parę dodatków niespotykanych na zwykłych emulacjach. Poza dwoma modelami saturacji "CLASS" (classic) i "MOD" (modern), FerricTDS oferuje również sekcję "Dynamics", która pozwoli nam na manipulowanie ogólną dynamiką sygnału źródłowego z możliwością dopasowania czasu zwolnienia parametrem "Recovery" oraz filtrem górnoprzepustowym na sidechainie, który w razie potrzeby zmniejszy reakcję wtyczki na niskie częstotliwości. Na końcu jest dołączony również limiter o analogowej topografii. Nada się zarówno na sumę jak i na pojedyncze ścieżki. Dostępne pod VST 32-bit dla systemu Windows. (https://varietyofsound.wordpress.com/downloads/)
TesslaSE
(Variety of Sound)
Saturator modelowany na podstawie brzmienia lamp transformatorowych. Najlepiej sprawdzi się na pojedynczych ścieżkach. Do tej wtyczki zalecane jest odpowiednie skalibrowanie sygnału, dlatego zanim zaczniemy cokolwiek ustawiać, pierwszą rzeczą jaką powinno się tutaj zrobić to upewnienie się, że wchodzący sygnał będzie dobijał na mierniku VU 0dB. Efektem saturacji możemy manipulować parametrem "Saturate" oraz dodatkowymi opcjami dalszego podbicia poziomu wejściowego. Dołączone są również dwie funkcje pomagające dostosować barwę do naszych potrzeb – "Phat", która zwiększy lekko ilość nowych harmonicznych oraz "SBE" (Subbass Enhancements), która uwydatni niskie częstotliwości. Dostępne pod VST 32-bit dla systemu Windows. (https://varietyofsound.wordpress.com/downloads/)
Saturation Knob
(Softube)
Prosty i szybki saturator. Posiada tylko dwa parametry, ilość saturacji oraz opcję wyboru pomiędzy trzema jej typami, które dadzą nam możliwość na zredukowanie efektu w wysokich lub niskich częstotliwościach. Jedynym minusem jest brak kontroli nad poziomem wyjściowym, przez co czasami może być ciężko ocenić jaki jest faktycznie efekt saturacji. Dostępne pod VST, VST3, AU, AAX i RE dla systemów Windows i Mac OS X. (https://www.softube.com/index.php?id=satknob)
IVGI
(Klanghelm)
W łagodniejszych ustawieniach ta wtyczka świetnie sprawdzi się na sumie miksu, ale bez problemu poradzi sobie również na indywidualnych instrumentach. Tak samo jak TesslaSE, najlepsze efekty uzyskamy po skalibrowaniu wchodzącego sygnału przy pomocy "Trim" tak, aby w swoich szczytach miernik VU pokazywał okolice 0dB. Podobnie jak w przypadku Saturation Knob, mamy możliwość kontroli nad zwiększeniem efektu w niskich lub wysokich częstotliwościach poprzez parametr "Response". Najciekawszą opcją jest tutaj możliwość zastosowania asymetrycznego przesteru dzięki parametrowi "Asym Mix", który zredukuje efekt saturacji na ujemnych wartościach sygnału, czyli w momentach kiedy membrana głośnika cofa się od słuchacza, co może dać nam bardziej transparentne brzmienie. Świetnym rozwiązaniem jest także tryb miernika "Out-In", który pokazuje różnicę pomiędzy głośnością przed i po zastosowaniu efektu, co ułatwia ustawienie poziomu wyjściowego. Dostępne pod VST, AU i AAX dla systemów Windows i Mac OS X. (https://klanghelm.com/contents/products/IVGI/IVGI.php)
GClip
(GVST)
Clippery, znane również jako soft clippery, to również typ saturacji, jednak o ile celem normalnej saturacji jest nasycenie sygnału źródłowego dodatkowymi harmonicznymi i nadaniem koloru, clippery cechują się trochę czystszym brzmieniem, a ich głównym zadaniem jest kontrolowanie szczytów. O clipperach można pomyśleć jako alternatywie dla limitera. Co prawda nie będą całkowicie transparentne w swoim działaniu, ale ich reakcja jest natychmiastowa, dzięki czemu eliminują kwestie latencji oraz czasu zwolnienia. Najlepiej sprawdzi się w sytuacjach w których nie musimy się za bardzo martwić o wprowadzenie odrobiny przesterowania, jak na przykład perkusja, synthy, bas czy ciężkie gitary. Całkiem zaskakujące jest jak wiele głośności można tym sposobem wyciągnąć ze stopy lub werbla bez zbyt drastycznej ingerencji w ich barwę. Dostępne pod VST dla systemu Windows. (https://www.gvst.co.uk/gclip.htm)
W przypadku produktów Variety of Sound, które są dostępne wyłącznie w wersjach 32-bit, użytkownicy 64-bitowych programów DAW bez wbudowanego mostkowania wtyczek 32-bitowych mogą ich użyć przy pomocy zewnętrznych programów takich jak jBridge (14.99€). (https://jstuff.wordpress.com/jbridge/)
polecane