Powstaje baza sampli z nagrań Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia
Z dużą radością obserwujemy kolejne projekty mające na celu przybliżyć dziedzictwo Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. Inicjatywa firmy Ableton oraz Instytutu Adama Mickiewicza polega na przygotowaniu bezpłatnej paczki wysokiej jakości sampli pochodzących z nagrań powstałych w ramach SEPR. Wyselekcjonowane brzmienia dostępne będą już 2 października.
– Przez wiele lat w ogóle nie mówiono o Warszawie w kontekście dźwięków eksperymentalnych oraz muzycznych poszukiwań – mówi Marcin Staniszewski, ceniony producent oraz nasz redakcyjny kolega, który został poproszony o przygotowanie bazy dźwięków z nagrań archiwalnych SEPR – Zawsze podkreślano rolę Berlina, Londynu czy Paryża a przecież u nas działo się równie dużo i to bardzo wcześnie, bo już pod koniec lat 50. – zauważa lider i założyciel grupy Beneficjenci Splendoru. Studio Eksperymentalne Polskiego Radia powstało w 1957 roku a pod jego egidą swoje kompozycje tworzyły m.in. takie postaci jak Eugeniusz Rudnik, Bogusław Schaeffer czy Ryszard Szeremeta. Ich artystyczny dorobek do dzisiaj stanowi nieocenione źródło inspiracji dla kolejnych pokoleń twórców – Mam nadzieję, że dzięki tej inicjatywie jeszcze więcej osób dowie się jak bardzo bogata i kolorowa była ich twórczość – dodaje Staniszewski.
Paczka tych wyjątkowych dźwięków zostanie udostępniona za darmo 2 października a pobrać ją będzie można za darmo z głównej strony Abletona. Co dokładnie znajdziemy w środku? – 200 sampli na które składa się 70 loopów oraz 130 one shotów. Sam proces „cięcia” sampli był sporym wyzwaniem, ponieważ przekazane mi materiały często posiadały naprawdę wiele warstw, więc siłą rzeczy musiałem szukać w nich nieoczywistych fraz oraz loopów – tłumaczy Marcin Staniszewski – Minimalistyczne kompozycje były prawdziwym balsamem dla mojej duszy, bo z nich w prosty sposób mogłem wyodrębnić wspominane one shoty. Chociażby utwór „Points” Ryszarda Szeremety składał się w zasadzie tylko z pojedynczych uderzeń z pięknie wybrzmiewającym reverbem, jednak taki komfort miałem niezwykle rzadko – dodaje producent, który zdążył już przygotować utwór na bazie omawianych brzmień w ramach powstałego na tę okazję solowego projektu SICHER. Jak mówi w utworze „THIS IS P R E S” ok. 60% sampli pochodzi właśnie z przygotowanej paczki – Oczywiście są one bardzo gruntownie procesowane dlatego w wielu przypadkach trudno byłoby teraz wskazać dźwięki stanowiące punkt wyjścia, jednak ten utwór daje obraz tego co znajdziecie wśród tych brzmień – kończy Staniszewski a my już nie możemy doczekać się, kiedy będziemy mogli sprawdzić całą bazę sampli z nagrań SEPR.
polecane