Mobilny producent: Chase Bliss Audio MOOD i Bleep Labs Delaydelus2
Efekty gitarowe mają znacznie szersze zastosowanie, niż mogłaby na to wskazywać ich nazwa. W praktyce wybór źródła dźwięku ogranicza się tylko do naszej wyobraźni. Możemy przetwarzać głos, instrumenty akustyczne i elektroniczne. Szczególnie w ostatnim przypadku zestaw efektów gitarowych potrafi nawet z najbardziej przeciętnego syntezatora stworzyć dobrze brzmiący instrument. Przyjrzyjmy się dwóm efektom, które już w fazie konstrukcyjnej tworzone były z myślą o niegitarowym zastosowaniu.
Chase Bliss Audio MOOD
MOOD jest efektem typu looper/delay, jednak zakres jego możliwości wykracza poza typową funkcjonalność takich urządzeń. Patrząc na mnogość możliwych trybów, zrozumienie zasady działania Mood wymaga nieco czasu i zaangażowania. Wystarczy spojrzeć na szereg przełączników, które znajdziemy na tylnej części obudowy, by zrozumieć, że mamy do czynienia z czymś więcej niż typową kostką gitarową. MOOD składa się z micro-loopera oraz delaya, a każda z tych sekcji ma trzy tryby pracy. Wyjątkowość procesora opiera się na tworzeniu relacji pomiędzy sekcjami. Wprowadzany do urządzenia sygnał audio może być wielokrotnie przesyłany z jednej do drugiej. Za każdym razem możemy dokonać manipulacji, co w konsekwencji znacząco wpływa na uzyskany efekt końcowy. Nic też nie stoi na przeszkodzie, by skorzystać z efektu w standardowy sposób, poprzez wybranie tylko jednej sekcji.
Nad całością procesu czuwa zegar urządzenia, który wyznacza czasowy zakres loopera oraz delaya. Dzięki temu oprócz oczywistej synchronizacji możemy np. zamrozić dźwięk, rozciągać go w czasie, czy też tworzyć inne pośrednie struktury, np. zmieniając częstotliwość zegara podczas nagrywania. Warto wspomnieć, że pierwsza sekcja ma algorytm pogłosu, co dodatkowo wzbogaca możliwości efektu. (cena: 349 USD)
Bleep Labs Delaydelus2
Delaydelus2 jedynie z wyglądu przypomina efekt gitarowy, bo dzięki zastosowanej architekturze bliżej mu do syntezatorów modularnych. Urządzenie jest wynikiem współpracy firmy Bleep Labs ze znanym fanom muzyki elektronicznej producentem Daedelusem (Ninja Tune, Brainfeeder, Alpha Pup Records). Na scenie korzysta on chętnie z mocno eksperymentalnych systemów, prezentując ekspresyjny styl gry.
W obudowie Delaydelus2 znajduje się sampler oraz odstrajany delay. Modularny charakter Delaydelus2 przejawia się w gniazdach napięciowych umieszczonych na górnej części obudowy. Korzystając z nich możemy wprowadzać napięcie sterujące poszczególnymi parametrami. Źródłem tych napięć może być dowolny moduł w formacie Eurorack, syntezator półmodularny lub też samo urządzenie, pozwalające na wewnętrzne połączenia (self patching). W ujęciu muzycznym efekt pozwala na tworzenie ciekawych pętli, które dzięki możliwości modulacji daleko odbiegają od statycznych loopów. Umieszczone na obudowie przyciski pozwalają na szybkie modyfikacje, np. powrót do początku pętli, uruchomienie określonego trybu itp. Biorąc pod uwagę ogólny charakter Delaydelus2, urządzenie bardziej niż w studiu przydatne może być na scenie. (cena: 295 USD)
polecane