Ofensywa kontrolerów Avid

23.09.2019 
Ofensywa kontrolerów Avid

Firma Avid szykuje dwa nowe produkty, które mogą istotnie zmienić rozkład sił, jeśli chodzi o rynek kompleksowych (choć kompaktowych) rozwiązań studyjnych na każdym obszarze – od studiów projektowych, poprzez systemy nadawcze, na profesjonalnych studiach kończąc.

Avid S1

Na pierwszy ogień idzie kompaktowy S1, określany jako „potężny funkcjonalnie mikser o niewielkich gabarytach”, dedykowany do studiów typu desktop. Na rynku zastąpi kontroler Artist Mix, a pod względem współpracy z iPadem przypomina trochę Pro Tools Dock. Różnica jednak polega na tym, że zamiast iPada można użyć tabletu z systemem Android. S1 funkcjonuje jako kontroler w formacie Eucon, zatem oprócz oczywistej obsługi Pro Tools może współpracować z każdym innym profesjonalnym programem DAW oraz NLE. Każdy z 8 torów kanałowych wyposażono w zmotoryzowane tłumiki, przyciski solo, wyciszania, wyboru i nagrywania, a także zestaw manipulatorów do obsługi wybranego nimi parametru: enkoder, dwa przyciski oraz czytelny ekran OLED. Intrygującą cechą kontrolera jest możliwość przełączania się pomiędzy różnymi aplikacjami, dostępna dzięki konfigurowalnym i podświetlanym wielokolorowo przyciskom rozmieszczonym wzdłuż dolnej krawędzi. Bardziej szczegółową kontrolę parametrów, menu i poszczególnych sekcji w DAW oferują przyciski w górnej części panelu.

Kontroler może pracować bez tabletu, ale jego podłączenie daje duże korzyści, pod warunkiem wcześniejszego zainstalowania na nim bezpłatnej aplikacji Avid Control. W dużym skrócie, daje ona wgląd we wszystko to, co chcielibyśmy w danym momencie widzieć w naszym programie DAW lub NLE, w bardziej skondensowany i przejrzysty sposób. Ponadto udostępnia sterowanie dotykowe, w wielu sytuacjach pozwalając praktycznie zrezygnować z klawiatury i myszki. Takie rzeczy jak błyskawiczne przełączanie ścieżek, przewijanie widoku miksu, podgląd poziomów, ustawienia kompresji i korekcji oraz status i obsługa automatyki dzieją się teraz w obrębie kontrolera zintegrowanego z tabletem. Widok prezentowany przez ekran tabletu bazuje na stylistyce zapożyczonej z S6 i uwzględnia też obsługę panoramowania dookolnego 9.1, toru zleceniowego i przełączania monitorów. A jeśli ktoś chce mieć jednoczesny dostęp do więcej niż ośmiu fizycznych torów, to system S1 pozwala na spięcie (elektryczne i magnetyczne) do czterech urządzeń tego typu lub dodanie do zestawu wyposażonego w wygodny manipulator kontrolera Pro Tools Dock.

Osiem tłumików w S1, a do tego Pro Tools Dock mogą całkowicie zastąpić mysz i klawiaturę komputera, zdecydowanie przyspieszając pracę nad naszymi sesjami audio/wideo.

Możliwości protokołu Eucon wykraczają daleko poza to, co oferują standardowe kontrolery MIDI CC, więc S1 przeznaczony jest do pracy wszędzie tam, gdzie wykorzystuje się systemy profesjonalne, ale z powodów logistycznych nie ma miejsca na większe urządzenia kontrolne. Oficjalnej ceny jeszcze nie podano, ale można sądzić, że będzie ona zbliżona do ceny Artist Mix, a więc w okolicach 1.100 EUR.

Avid S4

Tak jak S1 zastępuje kontroler Artist Mix, tak S4 wchodzi w miejsce S6 M10. Jest to urządzenie modułowe, dostępne w trzech formatach, z których najbardziej zaawansowany udostępnia 24 tory sterowania. Przewidziano współpracę z opcjonalnymi modułami z serii S6, takimi jak Joystick, Post oraz bank 32 enkoderów. Format kontrolera został dopasowany do współczesnych oczekiwań, w ramach których w stosunkowo niewielkich obiektach powstają zaawansowane struktury produkcyjne: studia nagraniowe oraz studia mikserskie i postprodukcyjne, także uwzględniające pracę z obrazem i dźwiękiem przestrzennym, z integracją z Dolby Atmos włącznie. Tu także bazujemy na systemie Eucon, zatem kontroler oprócz Pro Tools może współpracować z każdym innym profesjonalnym DAW/NLE. Co więcej, istnieje możliwość jednoczesnej obsługi dwóch różnych aplikacji, np. dwóch różnych programów DAW (np. Logic i Nuendo czy Live i Reaper, choć w tym wypadku przez protokół Mackie HUI) czy wręcz dwóch instancji Pro Tools. Możliwości kontrolera w zakresie wizualizacji wskazań, ustawień i automatyki są tak duże, że w znacznej mierze można zrezygnować z obserwacji ekranu monitora komputerowego. Wysoka funkcjonalność protokołu Eucon sprawia, że mamy dostęp do każdej standardowej lub skonfigurowanej przez użytkownika funkcji programu DAW/NLE. Edycja w ramach ścieżek, grup i całych projektów jest znacząco ułatwiona dzięki ekranom o wysokiej rozdzielczości. Kontroler obsługuje także wszystkie funkcje toru zleceniowego oraz zaawansowanego monitoringu w ramach więcej niż jednego systemu odsłuchowego oraz monitorów dookolnych.

W pełni wyposażony, półmodularny S4 to propozycja dla zawodowców działających na wszystkich obszarach audio/wideo.

Każda z trzech konfiguracji S4 ma jednakowy zestaw po jednym z trzech modułów podstawowych. Master Touch Module to wielodotykowy ekran o przekątnej 12,1”, otoczony ośmioma enkoderami i innymi manipulatorami, dokładnie tak jak w centralnym module S6. Automation Module daje dostęp do nawigacji oraz automatyki w ramach projektu, z pełnym dostępem do sekcji transportu, wliczając w to kółko shuttle/jog, focus fader, sterowanie automatyką, klawiaturę numeryczną oraz grupę przycisków funkcyjnych. Channel Strip Module to zestaw do obsługi do ośmiu kanałów, przypominający w ogólnych zarysach to, czym jest S1. Tu sterujemy poziomami i wtyczkami, mając też wszystkie możliwości konfiguracji na poziomie kanałów, grup i sumy. W ramach jednego kontrolera można zainstalować do trzech takich modułów, co daje nam możliwość jednoczesnej obsługi 24 torów. Oprócz modułów podstawowych, kontroler można uzupełnić o moduły opcjonalne, a wszystko w zakresie wstępnie połączonych stelaży (frames) o szerokości 3, 4 lub 5 stóp (96 cm; 1,3 m; 1,6 m). W zależności od rozmiaru wybranego stelażu system można rozbudować o maksymalnie 4 moduły wyświetlaczy TFT i trzy inne wspomniane już wcześniej: Joystick, Post oraz bank 32 enkoderów.

Doskonały przykład funkcjonalności S4: możliwość sterowania odsłuchem oraz torem zleceniowym dla różnych programów a nawet komputerów w naszym studiu.

Każdy model wybranego kontrolera S4 objęty jest 3-letnim wsparciem firmy Avid. Dostępności urządzenia należy się spodziewać w czwartym kwartale tego roku. Żadna z wersji systemu S4 nie będzie budżetowa, bo też nie jest to sprzęt dla hobbystów czy firm pracujących za małe bądź jeszcze mniejsze pieniądze. Najtańszy, 3-stopowy kontroler wyposażony w osiem tłumików i po jednym module Channel Strip, Master Touch i Master Automation, będzie kosztował w okolicach 24.000 dolarów netto. Największy i najlepiej wyposażony to wydatek w okolicach 53.000 dolarów netto. Kontrolery będą dostępne tylko na indywidualne zamówienie.

www.avid.com
www.konsbud-audio.pl

Star icon
Produkty miesiąca
Electro-Voice ZLX G2 - głośniki pro audio
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó