Jak zostać DJ-em na weselach?

27.06.2022 
Jak zostać DJ-em na weselach?

Wybór nowej profesji jak każda życiowa decyzja wymaga przygotowania i przystosowania się do nowej sytuacji. Bycie weselnym DJem tylko z pozoru wydaje się proste. Będąc osobą odpowiedzialną za dobrą zabawę gości weselnych tak naprawdę musimy myśleć o wszystkim i mieć oczy dookoła głowy. W tym artykule zastanowimy się jak przygotować się do nowej roli, co kupić, co zabrać na pierwszą imprezę i jak sprawić żeby wymarzone zajęcie przyniosło nam satysfakcję, a weselnikom dobrą zabawę.

Tworzenie oprawy muzycznej na weselach to interesujące zajęcie. Dużo zależy od tego kim jesteśmy i jakie posiadamy już umiejętności. Dobry DJ weselny powinien znać się na muzyce i weselnych zabawach. Nic nie stoi na przeszkodzie by jednak takich zabaw nauczyć się. Niebywałym atutem będzie umiejętność śpiewu lub gry na jakimś instrumencie. Może to być gitara, instrumenty smyczkowe lub instrumenty klawiszowe. Możliwość grania muzyki na żywo i miksowania jej z innymi nagraniami wyróżni nas na tle osób jedynie odtwarzających już gotowe utwory.

Nic się jednak nie stanie jeśli nie posiadamy takich umiejętności. Dobry DJ powinien przede wszystkim posiadać umiejętność wyczuwania nastrojów i tworzenia klimatu na imprezie. Na weselu warto jest angażować osoby bawiąc się. Stąd dla osoby, która chce grać na weselach konieczna jest umiejętność publicznego wypowiadania się, bycia wodzirejem. Puszczać muzykę może każdy, ale zdolność do inicjowania zabaw i kontaktów między weselnikami będzie nieoceniona. Osoby bawiące się na weselu oczekują od nas nie tylko selekcji nagrań, ale właśnie prowadzenia całego “imprezowego obrządku”.

Idealnie jeśli posiadamy wrodzoną otwartość, ale jeśli czujemy że potrzebujemy poćwiczyć to warto jest  wykonać kilka publicznych wystąpień, na przykład w grupach dyskusyjnych, na bankietach firmowych lub innych publicznych okolicznościach. Doświadczenia w ten sposób zdobyte mogą okazać się przydatne podczas pierwszej weselnej imprezy.

Jak się zorganizować?

Pierwsze kroki mogą być różne, warto jednak pamiętać że praca DJ może być na początku naszym dodatkowym dochodem, który uzyskujemy grając imprezy podczas weekendów. W początkowym etapie warto też zastanowić się czy faktycznie musimy zakładać firmę, parę imprez można zagrać jako test dla naszej kondycji i ogólnej satysfakcji z wykonywanego zajęcia, a rozliczyć się w formie umowy o dzieło..

Praca pod presją dobrej zabawy, w weekendy i często do porannych godzin może okazać się zajęciem wyczerpującym. Jeśli jednak podołamy temu wyzwaniu - zyskamy nowe umiejętności, potencjalne nowe źródło utrzymania.
Poszukiwanie pierwszych zleceń najlepiej jest zacząć w rodzinie lub gronie znajomych i ich “znajomych”. Osoby z którymi utrzymujemy kontakt lub znają nas choć trochę będą mieć większą tolerancję na ewentualne niedociągnięcia i sytuację problematyczne. I choć nie powinny się one zdarzyć, a my musimy dołożyć wszelkich starań by impreza weselna była udana to jednak doświadczenie uczy, że zwłaszcza na początku prowadzenia tego typu działalności, nie posiadamy wystarczającego rozeznania, aby wszystko przewidzieć.   

Sprzęt i technikalia

Czy na początku warto jest poczyniać duże inwestycje sprzętowe? Wszystko zależy od tego jak wygląda nasza sytuacja finansowa, ale nawet jeśli dysponujemy odpowiednimi środkami to warto być ostrożny bo nie wiadomo czy się one zwrócą. Pierwsze występy na weselach można wykonać na sprzęcie wypożyczonym. Istnieją specjalne miejsca gdzie taki sprzęt można wynająć na określony czas.

Jeśli jednak finanse nie grają roli to warto na początek kupić przynajmniej 1 zestaw pozwalający odgrywać nagrania zarówno MP3 jak i CD. Może wydawać się to dziwne, ale płyty nadal są w użyciu i jeśli ktoś przyniesie taki nośnik na wesele to musimy mieć go jak odtworzyć. Konkretnych modeli urządzeń nie będziemy wymieniać - wszystko zależy od naszego budżetu, a także doświadczenia. Warto zainteresować się sprzętami pokroju All-In-One Standalone i dokupić do takiego urządzenia odtwarzacz CD.

Nagłośnienie podobnie jak odtwarzacze może być wypożyczone, choć niektóre sale weselne posiadają takowe i jeśli jest taka możliwość warto z niej skorzystać. Odchodzi jedna rzecz do transportu i podłączenia. W takiej sytuacji zalecam jednak sprawdzić przed w jakim stanie jest ten sprzęt i czy w ogóle działa.

W ofertach firm takich jak Bose czy HK Audio znajdują się urządzenia będące pojedynczym zestawem nagłośnienia, których mobilność i moc jest na tyle wystarczająca, aby napędzić nawet dużych rozmiarów pomieszczenie. Stąd to kwestii audio należy podejść indywidualnie mieć na uwadze, że jeśli zdecydujemy się na taki zestaw będzie z nami jeździł, co wcale nie jest bez znaczenia bo o ile niewielkie i średnie zestawy jesteśmy w stanie zmieścić do samochodu osobowego o tyle te większe wymagają już innych środków transportu.

W kwestii techniki pozostają jeszcze takie rzeczy jak kable i efekty. Efekty zarówno wizualne jak wszelkiej maści dymy czy mgły. O ile światło pokroju głowy lub statyczne ledy wydają się dobrym pomysłem o tyle stroboskopowy i silne światła laserowe to nie jest coś czym chcemy męczyć weselników. Efekty świetlne powinny być stonowane, dodawać przestrzeni, uroku i magii. Ich nadmiar może być męczący, nie tylko dla bawiących się. Trzeba pamiętać, że te światła montuje się na stelażu i zarówno same urządzenia jak i stelaż także wymagają transportu. Natomiast warto jest na początku poeksperymentować i poznać poszczególne sprzęty.

Oprócz tych większych urządzeń, na imprezie weselnej nie powinno zabraknąć mikrofonu dynamicznego, który pomoże przebić się naszemu głosowi przez muzykę oraz takich drobnostek jak kable mikrofonowe, kable do odtwarzaczy, kable do urządzeń pokroju sterownik DMX do świateł czy po prostu kabel USB jeśli chcemy mieć komputer i z niego prezentować muzykę. Zresztą zakup kontrolera DJ i grania na początku z takiego sprzętu to niegłupi pomysł. Kontrolery są dużo bardziej dostępne cenowo niż sprzęty standalone. Choć nie mają takiej swobody i do pracy wymagają laptopa - w większości sytuacji będą wystarczające. Jeśli zdecydujemy się na kontroler to ważne aby był to model, który posiada wejście na mikrofon oraz zapasową parę wyjść, tak abyśmy mieli możliwość podłączenia go do głównego systemu audio oraz do odsłuchu.  

W kwestiach odsłuchu należy mieć na uwadze, że o ile niewielkie pomieszczenia raczej nie będą go wymagać o tyle te duże o zmiennej mocno akustyczne będą trudne do kontrolowania bez odsłuchu. Powinniśmy dysponować przynajmniej jednym monitorze scenicznym jeśli chcemy słyszeć co dzieje się na sali. Dobrze dobrane poziomy całego nagłośnienia oraz korekcja są tak samo ważnym elementem odbioru całości imprezy jak muzyka i prowadzenie weselnych zabaw. Nie warto bagatelizować tego elementu.

Muzyka jest najważniejsza

Muzyka to w zasadzie esencja pracy DJa podczas weselnych nocy. Jak dobrać najlepszą? W dużym skrócie możemy uznać, że dobry DJ powinien podchodzić do każdej pary indywidualnie. Są osoby, które oczekują już praktycznie od początku disco polo i szeroko pojętej muzyki popularnej. Mogą zdarzyć się jednak klienci, którzy będą chcieć bardziej rockowego klimatu, albo muzyki disco bez disco polo. Warto jest przygotować sobie 3,4 playlisty zawierające po 70 - 80 utworów, które można potem dowolnie miksować. Jeśli para już na samym początku wspomina o pewnych utworach można im takie playlisty wydrukować i dać do sprawdzenia. Jeśli wybiorą muzykę odpowiednią dla siebie to mamy czyste sumienie, w końcu sami te utwory wybrali.

Skąd brać muzykę? Można kupić na serwisach internetowych sprzedających MP3, niektóre urządzenia pozwalają także streamować bezpośrednio z takich usług jak Tidal. W przypadku starszych nagrań lub składanek, które mogą okazać się bardzo pomocne - dobry pomysłem jest rajd po marketach lub bazarach. Można tam znaleźć często bardzo rozbudowane wydania CD za grosze. Trzeba rozmawiać o muzyce z klientem - nawet jeśli ten nie przejawia takiej chęci i twierdzi, że dostosuje się do wyselekcjonowanych przez nas utworów. Ludzie posiadają swoje preferencje, choć czasem się ich wstydzą. Odpowiednie wybadanie tych preferencji może okazać się strzałem w dziesiątkę i tym co uczyni wesele udanym.  

Czasem może zdarzyć się sytuacja nietypowa - pani młoda lub pan są osobami z zagranicy i trzeba przygotować muzykę specyficzną dla ich regionu świata. Takie zamówienia nie są standardem, ale mogą wystąpić. Jeśli jednak podołamy wyzwaniu i klient będzie zadowolony to tylko się cieszyć. Ludzie zadowoleni z usług jakie otrzymali przekazują pozytywną informację dalej w świat, budując nam renomę.

ZAIKS i wesela

W sytuacji w której impreza organizowana jest w miejscu publiczny, a sale balowe, weselne czy hotelowe są takim miejscem należy uiścić opłatę za wykorzystanie muzyki podczas przyjęcia weselnego. Opłata ta jest formą wynagrodzenia jaką organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi przekaże do artystów, których muzyka była grana na danym weselu.

W Polsce taką organizacją jest ZAIKS i to od stowarzyszenia powinniśmy wykupić licencję za określone utwory (kalkulator licencji). To w większości sytuacji będzie spoczywać na naszych barkach, koszt licencji powinien być wliczony do opłaty końcowej za obsługę weselną. Niektóre miejscówki posiadają stałą umowę z ZAIKS. Nie musimy wtedy dokonywać dodatkowych opłat, choć dobry zwyczajem jest porozmawianie z właścicielem lokalizacji jakiej opłaty oczekuję za odtwarzanie muzyki w swoim lokalu.

Podsumowanie

Zmiana profesji i zostanie weselnym DJem to w pewien sposób wyzwanie jakie rzucamy sobie na początku tej drogi. Da się tego jednak nauczyć i z powodzeniem wykonywać jako zajęcie pozwalające zarabiać pieniądze, ale też dające satysfakcję z wykonywanej pracy. Uśmiech i zadowolenie bawiąc się gości to motywator, który może dodać nam sił.

W tym artykule moglibyśmy poruszyć jeszcze wiele innych kwestii, ale skupiliśmy się na tych najważniejszych. Należy pamiętać, że każdy z nas ma swoją indywidualność i ta odrębność jaka odróżnia nas od innych Djów też może mieć znaczenie. Dlatego warto jest poza kwestiami technicznymi wypracować sobie język komunikacji, nie bać się zabawiać i z początku eksperymentować z bawiącymi się weselnikami. Wszak dobrze żebyśmy my też mieli zabawę podczas pracy na imprezach. Bo to właśnie osobowość i nastrój DJ są elementami tak samo ważnymi jak dobry odtwarzacz plików czy wyjątkowo dobrane światła sceniczne.

Star icon
Produkty miesiąca
Aurora DSP Mr. Hector - cyfrowa emulacja wzmacniacza gitarowego
JBL PRX ONE - przenośny zestaw głośnikowy
Apogee Symphony Desktop - interfejs audio
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó