Soundedit '23 - Piętnaście lat minęło
Międzynarodowy Festiwal Producentów Muzycznych to wydarzenie absolutnie unikatowe. W pełni autorski Festiwal, którego koncepcja wciąż się rozwija. Soundedit na pierwszym planie stawia pracę i dokonania producentów muzycznych. W Łodzi od piętnastu lat spotykają się polscy i światowi producenci muzyczni i realizatorzy dźwięku. Na program składają się warsztaty, koncerty, wystawy, projekcje filmowe. Od 11 do 14 listopada br. Łódź stała się centrum muzycznym Polski.
Program tegorocznej edycji Soundedit był, jak jest już od dawna, tak bogaty w wydarzenia, że nie sposób uczestniczyć w nich wszystkich. W tym roku odbyło się sześć koncertów. Wystąpili: The Virginmarys, The Sisters Of Mercy, Karimski Club, Tubis i Bolewski, Michał Urbaniak oraz Hania Rani. Warsztaty, prelekcje, spotkania, prezentacje i szkolenia to… Ponad sto punktów programu.
(fot. Małgorzata Wojna/Festiwal Soundedit)
- Ten rok jest dla nas bardzo bogaty w wydarzenia – mówi Maciej Werk, dyrektor Festiwalu Soundedit. – Z okazji naszego jubileuszu zaczęliśmy już w lipcu, całkowicie wyprzedanym koncertem Lisy Gerrard i Julesa Maxwella. Odbywały się też spotkania pod szyldem „Muzyczna Łódź – 600” oraz nasz coroczny cykl koncertów – „Fortepiany Wolności”. Sam Festiwal staje się i jest podsumowaniem oraz punktem kulminacyjnym całego roku. Mieliśmy wyprzedane do ostatniego miejsca wieczory koncertowe oraz notujące wysoką frekwencję warsztaty potwierdzają słuszność koncepcji i rozwoju.
(fot. Małgorzata Wojna/Festiwal Soundedit)
Soundedit honoruje artystów i producentów swoja nagrodą. W tym roku „Człowiek ze Złotym Uchem” trafił do rąk: Hani Rani w uznaniu za „szczególną wrażliwość muzyczną", łodzianina, jazzmana - Michała Urbaniaka za „wybitne dokonania w dziedzinie produkcji muzycznej", Ireny Hussar za „wybitne dokonania w dziedzinie montażu dźwięku". Warto wspomnieć, że Irena Hussar rozpoczęła swoją karierę w branży filmowej w 1969 roku, dołączając do zespołu montażu obrazu i dźwięku w Studiu Filmów Rysunkowych. Przez wiele lat doskonaliła swoje umiejętności w dziedzinie dźwięku, współpracując blisko z własnym mężem, Otokarem Balcym. Równocześnie nieustannie rozwijała swoje zdolności w montażu obrazu współpracując z Alojzym Molem, aż w końcu stała się niezależną specjalistką w dziedzinie montażu zarówno obrazu, jak i dźwięku. Jej imponujące portfolio obejmuje ponad trzystu filmów krótkometrażowych oraz kilka pełnometrażowych produkcji. Irena Hussar nie ograniczała się jednak tylko do pracy w Studiu, angażując się także w filmy realizowane poza nim, między innymi w nieistniejącym już Studiu Filmów Animowanych w Krakowie oraz w ASP w Krakowie. Wkład pani Ireny w świat filmu pozostaje trwałym dziedzictwem w dziedzinie montażu obrazu i dźwięku. Podczas gali nie kryła wzruszenia, a skromnością ujęła zgromadzoną publiczność.
Dwa razy wyprzedana Wytwórnia, dobór artystów na koncerty okazał się strzałem w dziesiątkę. Tłumy na warsztatach. Szczere emocje podczas gali nagród. Międzynarodowy Festiwal Producentów Muzycznych Soundedit to jedna z najlepszych wizytówek w Łodzi. Pytania o przyszły rok… Jak dotychczas organizatorzy nie odsłaniają kart, zapraszają na 16. edycję Festiwalu, który potrwa od 25 do 29 października 2024 roku.
(fot. Małgorzata Wojna/Festiwal Soundedit)
- Za wcześnie, by wiążąco przedstawić plan na przyszły rok. Jednocześnie, już pracujemy nad planem gry na 2024. Zrobimy wszystko, by był, jak zwykle interesujący – kończy M. Werk.
polecane