Gold Panda - Good Luck and Do Your Best
Cięcie - tak jednym słowem można określić technikę, dzięki której powstał nowy album Derwina Schleckera, ukrywającego się pod pseudonimem Gold Panda.
Co prawda jego głównym instrumentem jest Akai MPC (2000 XL i 1000), ale równie spektakularne rezultaty możecie osiągnąć z pomocą choćby Simplera - bardzo prostego w obsłudze, acz intuicyjnego samplera zaimplementowanego w Abletonie. Od wersji programu Live oznaczonej jako 9.5 Simpler zyskał znacznie na funkcjonalności, zwłaszcza w połączeniu z kontrolerem Push 2. Jednak zawsze można coś poprawić... Do ultraszybkiego cięcia materiału w odpowiednie plasterki z pewnością przyda się zestaw trzech wtyczek Simpler-Tools, autorstwa firmy A-Z Labs, które opisuję na stronach poświęconych warsztatowi Live. Znacznie ułatwiają one zapanowanie nad obrabianym materiałem dźwiękowym. Na Good Luck and Do Your Best Schlecker tnie niemal wszystko - wokalne chóry powyciągane ze starych soulowych nagrań, fortepianowe riffy, perkusyjne breaki. Zwróćcie uwagę, że w wielu przypadkach nie są to "czyste" cięcia. W hip-hopie często stosuje się zabieg "chamskiego cięcia", które ma być słyszalne, wyraźnie zauważalne. Szczególnie dramatycznie brzmi to na partiach wokalnych i instrumentalnych. Z banalnych, acz efektywnych patentów - wsłuchajcie się w Song For A Dead Friend. Pojawia się tu bit z szumów i skreczopodobnych hałasów. Z dużą dozą prawdopodobieństwa są to zwyczajne "mikrofonowe odpadki" zaklęte w pętlę. Dlatego warto mieć na stałe podłączony prosty i niezawodny mikrofon dynamiczny typu SM57, który w momentach studyjnej ekstazy jest NIEUSTANNIE gotowy do działania. Zdziwilibyście się ile genialnych lo-fi’owych patentów rodzi się przez pocieranie SM57 o zarost albo spodnie - sztruksy w szczególności...