Przybornik producenta - Syntezatory wavetable
Co można zyskać, łącząc złożoność syntezy FM z prostotą syntezy subtraktywnej? Czytaj dalej...
Co można zyskać, łącząc złożoność syntezy FM z prostotą syntezy subtraktywnej? Czytaj dalej...
Nawet najbardziej zatwardziali puryści analogowi nie mogą zaprzeczyć niesamowitemu rozwojowi technologii syntezy cyfrowej. Uzbrojony w zaledwie jeden instrument VST lub AU możesz syntezować niemal każdy dźwięk, jaki Ci się spodoba. Za miesiąc przyjrzymy się bliżej wirtualnym syntezatorom analogowym (subtraktywnym), jak i FM. Oscylator subtraktywnego syntezatora generuje pojedynczy „statyczny” przebieg (zazwyczaj sinusoidę, kwadrat, piłę itp.), zaś aby utworzyć zawartość harmoniczną, poddajemy falę filtracji częstotliwościowej, modulacji i tak dalej. Jest to koncepcja łatwa do zrozumienia, ale oferuje dość ograniczone możliwości kreacji brzmień. Na drugim końcu skali złożoności znajdujemy syntezatory FM (modulacja częstotliwości), które pozwalają modulować kształty fal przy użyciu innych przebiegów, a tym samym tworzyć nieskończenie bardziej złożone barwy. Czy nie byłoby więc wspaniale, gdyby połączyć spektralną złożoność FM z prostotą programowania subtraktywnego? To właśnie syntezator wavetable umożliwia generowanie złożonych brzmień przy użyciu intuicyjnych kontrolek, co sprawia, że nowoczesne wtyczki syntezatorów tego typu są cenione przez wszystkich twórców muzyki elektronicznej.
W przeciwieństwie do oscylatora syntezatora subtraktywnego, który generuje przebiegi o „statycznym” kształcie, oscylator wavetable wytwarza szereg pojedynczych przebiegów (nazywanych „klatkami tablicy” lub „ramkami”). Przebieg może składać się z maksymalnie 256 oddzielnych klatek, pomiędzy którymi możesz płynnie przechodzić obracając jednym pokrętłem. Możliwe jest zatem rozpoczęcie od oscylatora zawierającego falę sinusoidalną na początku, kwadratową w środku i piłokształtną na końcu – wraz ze wszystkimi interpolacjami pośrednimi. Na podstawowym poziomie ustawiamy wskaźnik wybranego kształtu fali, a syntezator generuje statyczny przebieg, jak typowy syntezator subtraktywny. Prawdziwa zabawa zaczyna się jednak wówczas, gdy wartość indeksu przesuwana jest za pośrednictwem LFO lub obwiedni, w rezultacie czego ramki podlegają animacji i powstaje sygnał o wyjątkowej złożoności i ruchliwości.
Pierwszym syntezatorem wavetable (z tablicowaniem próbek) był PPG Wave Wolfganga Palma, ale dopiero wprowadzony na rynek w połowie 2000 roku NI Massive sprawił, że z syntezy wavetable zaczęli korzystać producenci nowoczesnej muzyki elektronicznej, którzy zrobili (i nadal robią) użytek z jego możliwości morfingu wavetable, tworząc „warczące” basy, piskliwe brzmienia syntezatorowe i szereg innych barw. Xfer Records Serum, który łączy w sobie niezwykłą intuicyjność programowania i interfejsu użytkownika z najnowocześniejszymi funkcjami wavetable, to obecnie (prawdopodobnie) najpopularniejszy softsynth na świecie. Dzięki prostej funkcji „przeciągnij i upuść” możesz natychmiast tworzyć własne brzmienia wavetable z plików audio, przebiegów LFO, a nawet plików graficznych PNG!
I temu właśnie typowi syntezy, który jest najbardziej popularny zarówno wśród początkujących, jak i doświadczonych twórców, przyjrzymy się bliżej.
1
Synteza wavetable idealnie nadaje się do tworzenia złożonych, ewoluujących barw typu pad. Użyj powolnego LFO lub sekwencera, który będzie powodował płynne przesuwanie pozycji wavetable, zaś za pomocą głębokiego pogłosu lub delaya wprowadź nieco pływającego ambientu.
2
Jeśli poddasz pozycję wavetable jednokierunkowej modulacji za pomocą LFO, zastosuj odwrotną modulację w stosunku do innych parametrów, tworząc efekt ruchu tam i z powrotem.
3
Twórz własne tablice wavetable, których użyjesz w charakterze jednorazowych oscylatorów w instrumencie. Próbkowaniu możesz poddać barwy z innych programowych syntezatorów, sygnały z urządzeń analogowych czy też pojedyncze cykle brzmień z instrumentów akustycznych.
4
Wiele syntezatorów wavetable umożliwia kreślenie własnych kształtów przebiegów od zera, a nawet rysowanie specyficznych harmonicznych przy użyciu dedykowanego edytora.
1.
Xfer Records Serum
Ten legendarny już syntezator wyposażony jest w dwa oscylatory wavetable, szereg funkcji kreatywnych, bazujący na próbkach oscylator szumu, LFO, filtr, zestaw efektów i inne. (189 USD)
2.
Native Instruments Massive
Bardzo intensywnie stosowany w nagraniach dubstepowych z początków lat dziesiątych. Będący klasycznym instrumentem Massive daje naprawdę niesamowite możliwości. (149 EUR)
3.
Ableton Wavetable
Wavetable, nowość w Ableton Live 10, oferuje dwa oscylatory wavetable z funkcjami waveshapingu FX, trzy obwiednie, dwa LFO, unisono i przejrzystą matrycę modulacji.
4.
Parawave Rapid
Dysponując ośmioma niezależnymi silnikami, z których każdy oparty jest na pełnej architekturze syntezatora, doskonale nadaje się do tworzenia wielowarstwowych brzmień. (180 EUR)
Prawdziwa zabawa zaczyna się wtedy, gdy pojawia się ruch...
To skanowanie ramek oscylatora wavetable nadaje temu rodzajowi syntezy złożoność kolorystyczną. Dlatego też nowoczesne syntezatory wavetable wykorzystują sygnały modulacyjne, które mogą zamiatać i potrząsać zawartością tablic próbek. Rzecz jasna oczywistym wyborem są LFO i obwiednie, ale większość syntezatorów wavetable oferuje bardziej złożone źródła modulacji. Zapętlenie obwiedni pozwala animować wybrany parametr wraz z każdą kolejną nutą, a także zapętlić określony fragment – podobnie działają tryby zapętlania w samplerach. Z kolei wielostopniowe generatory obwiedni (MSEG) wypełniają lukę pomiędzy LFO, obwiednią i sekwencerem, pozwalając rysować wzorce i określać kształt oraz intensywność modulacji w rytm kolejnych kroków. Korzystając z jednego lub kilku niestandardowych kształtów krzywej modulacji do sterowania pozycją w obrębie tablicy i innymi parametrami syntezatora można projektować wyraziste barwy, które migoczą, skowyczą, a nawet „mówią”.
Syntezator Wavetable w Live 10 ma trzy obwiednie ADSR: pierwsza przypisana jest do amplitudy, a dwie pozostałe można powiązać z dowolnymi parametrami. Po przełączeniu w tryb otwarty obwiednie będą się zapętlały, w pewnym sensie pracując na podobieństwo LFO.
NI Massive zawiera dwa modulatory w stylu sekwencera: Performer do rysowania własnych wzorów krzywych, pozwalających na zaprogramowanie rytmicznego cięcia i przemiatania. Modulator Stepper działa bardziej jak tradycyjny sekwencer typu włącz-wyłącz.
Oscylatory LFO w Xfer Serum bazują na efekcie LFOTool, pozwalającym na kształtowanie obwiedni. Wybierz tradycyjny kształt LFO spośród presetów i dodawaj/usuwaj punkty węzłowe, co pozwoli Ci ukształtować krzywą na najprzeróżniejsze sposoby.
1.
Xfer Serum umożliwia przekształcanie sampli audio, wewnętrznych kształtów przebiegów LFO, a nawet plików PNG w oscylatory wavetable. Zacznijmy próbki zmodulowanego dźwięku basowego. Chodzi o automatyczne wprawienie parametru WT Pos w ruch przez LFO.
2.
Przeciągnij próbkę do okna Osc A w Serum. W momencie przeciągania pojawi się szereg opcji, z których wybierzemy Import: Constant Framesize (Pitch Avg), ponieważ nasz dźwięk ma stabilną wysokość. Serum podda dźwięk resyntezie, dzieląc go na pojedyncze ramki tworzące tablicę próbek.
3.
Kliknij ikonę ołówka Osc A, aby otworzyć edytor Wavetable. U dołu widać, że Serum podzielił próbkę na 17 ramek. Skanowanie ramek jest w tej chwili nieco chropowate, ale możemy zrobić naprawdę wiele, by je wygładzić.
4.
Tablica próbek może zawierać do 256 ramek, a zatem po wybraniu jednej z opcji Morph Serum wypełnia owe dodatkowe ramki, płynnie interpolując przejścia pomiędzy nimi. Aby uzyskać jeszcze płynniejszą interpolację, możesz użyć innej opcji, na przykład Process > X-Fade Edges.