Pakiet EiS - Secret Agent Guitar EiS

Pakiet EiS - Secret Agent Guitar EiS

Opisywany w ubiegłym miesiącu Secret Agent Guitar to wyjątkowy instrument wirtualny, oferujący brzmienie 12-strunowej gitary Defil Tarantella z 1972 roku. Dzięki firmie Karoryfer Samples możemy udostępnić Wam jego nieco skromniejszą, ale w pełni funkcjonalną i całkowicie bezpłatną wersję.

Technologia
2018-12-06

Secret Agent Guitar EiS (SAG EiS) to samodzielny program oraz instrument wtyczkowy w formatach VST, AU, RTAS (32 bity) i AAX (64 bity), pracujący na komputerach PC (od Windows 7 wzwyż) i Mac (OS X 10.6.8 i wyższy). Jego zasadniczym elementem jest spróbkowany z najwyższą precyzją zestaw sampli oryginalnego instrumentu o łącznej objętości 1,7 GB. Sample odtwarzane są przez bezpłatny sampler Plogue Sforzando – wyjątkowo elastyczną platformę służącą do odtwarzania bibliotek brzmieniowych.

SAG EiS funkcjonuje pod postacią dwóch bibliotek: 6 String Electric oraz nieco prostszej, wyposażonej w mniejszą liczbę parametrów edycyjnych Simple Electric. W obu przypadkach mamy rozszerzony zakres dostępnych dźwięków, od D2 do E6, próbki poszumu strun przy pocieraniu palcami oraz odrywania struny od progu oraz artykulację z uwzględnieniem gry standardowej, hammeringu i flażoletów.

Możemy regulować barwę dźwięku, poprzez jej klasyczne przyciemnie potencjometrem Tone, aplikować tłumienie (Muting) oraz definiować głębokość rozłożenia poszczególnych dźwięków w panoramie stereo, co świetnie sprawdza się przy graniu akordami. W zakresie intonacji też nie brakuje interesujących funkcji. Regulator String Bend pozwala podciągać aktualnie grany dźwięk lub dźwięki, a trzy typy efektu wibrato umożliwiają jego stosowanie w sposób automatyczny, z regulacją częstotliwości, humanizacją oraz ustawieniem czasu, jaki mija od wydobycia dźwięku do pojawienia się efektu wibracji. Definiując wartość Position określamy pozycję na gryfie, w jakiej zamierzamy grać. Gitarzyści doskonale wiedzą, że w ten sposób można znacząco wpływać na charakter dźwięku, a w SAG EiS mamy możliwość wyboru aż 18 progów, gry na pustych strunach lub w pozycji najwyższej. Nie mogło też zabraknąć jednego z najciekawszych efektów tej biblioteki, jakim są sprzężenia akustyczne, których głębokość regulujemy kontrolką Feedback.

Klikając na napis Purchase Full Version w zakładce Info samplera Sforzando, zostaniemy przekierowani na stronę Karoryfer Samples, gdzie można zakupić pełną wersję instrumentu, oferującą m.in. sample gitary 12-strunowej, dźwięki ujęte mikrofonem oraz tzw. strój Nashville, a wszystko to w wyjątkowo atrakcyjnej cenie 59 zł. (www.karoryfer.com)


01 - Instrument/K-Switch (Wybór bibliotek zainstalowanych w Sforzando oraz zmiana artykulacji)

02 - Info/Controls/Effects/Settings (Zakładki przełączające tryb ekranu: informacyjny, instrumentu, efektów oraz ustawień samplera)

03 - Vibrato Depth (Głębokość oddziaływania trzech typów efektu wibrato)

04 - Vibrato Config (Częstotliwość wibrato, czas do jego pojawienia się oraz humanizacja)

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

05 - Mix (Regulacja barwy tonu, rozłożenia dźwięków w panoramie stereo i czasu wybrzmiewania)

06 - Klawisze zmieniające sposób wydobywania dźwięku (zwykły, hammering, flażolety)

07 - Vol/Pan/Send itd. (Główne funkcje samplera: głośność, panorama, wysyłka, odstrojenie, transpozycja, polifonia i zakres pitchbendu)

08 - Snapshot (Oferowana przez sampler funkcja zapisu kompletu ustawień/migawek)

09 - Performance (Regulacja podciągnięcia strun, sprzężenia akustycznego oraz pozycji na gryfie)

10 - Setup (Regulacja intonacji, wyciszania i przełącznik trybu mono/poly)

11 - Klawisze wyzwalające dźwięki instrumentu

12 - Klawisze wyzwalające sample szumów i odgłosów puszczania struny

 

Krok po kroku
Secret Agent Guitar EiS – pierwsze kroki

1.

Pakiet SAG EiS dostarczany jest pod postacią biblioteki sampli dla samplera Plogue Sforzando, który należy zainstalować przed instalacją pakietu. Sampler, dostępny aktualnie w wersji 1.933, pobieramy ze strony www.plogue.com. Po instalacji otwieramy go w wersji samodzielnego programu, aby zainstalować i zarejestrować bibliotekę SAG EiS.

2.

Rejestracja biblioteki przez sampler jest wymagana, by mieć widok interfejsu i dostęp do SAG EiS w menu Instrument. Rozpakowujemy plik z biblioteką do wybranej lokalizacji w komputerze, odnajdujemy w niej plik Secret Agent Guitar EiS.bank.xml i przeciągamy go do interfejsu samplera. W ten sposób dokonujemy jednocześnie instalacji i rejestracji.

3.

Pojawi się informacja, że silnik ARIA Engine aktualnie dokonuje rejestracji i może wystąpić konieczność jej zatwierdzenia z prawami administratora. Ekran z napisem Successfully installed oznacza, że biblioteka została zainstalowana. Po ponownym uruchomieniu Sforzando jako wtyczki bądź programu, SAG EiS pojawi się w menu Instrument.

4.

Po wybraniu biblioteki 6 String Electric w samplerze domyślnie otwiera się zakładka Info z grafiką przedstawiającą spróbkowany instrument. Klikając napis Purchase Full Version otwiera się domyślna przeglądarka internetowa na stronie, gdzie można zakupić pełną wersję instrumentu w specjalnej cenie 59 zł (cena standardowa to 39 USD).

5.

Kliknięcie zakładki Controls otwiera panel instrumentu, w wersji 6 Strings Electric zawierający 15 kontrolek, a w wersji Simple Electric o cztery mniej. W porównaniu do wersji pełnej instrumentu, wersja EiS ładuje się znacznie szybciej, ponieważ nie ma w niej próbek 12-strunowych oraz sampli instrumentu nagranego akustycznie, za pomocą mikrofonu.

6.

Po umieszczeniu samplera Sforzando na ścieżce MIDI lub instrumentalnej, aktywujemy w nim jedną z dwóch wersji bibliotek SAG EiS. Każdy z parametrów samplera podlega automatyzacji. Nuty C0, C#0 i D0 przełączają tryb normalny, hammering lub flażolety. Dźwięki A5 i B5 aktywują w trybie round-robin sample dźwięków towarzyszących grze.

 

 

Sprzężenie zwrotne

Oryginalny Defil Tarantella to tzw. „półpudło” (semihollow). Konstrukcje tego typu mają znacznie większą tendencję do wytwarzania sprzężeń akustycznych niż instrumenty z litym korpusem. Rezonująca struktura otwartego korpusu jest bardziej podatna na pochłanianie energii fal akustycznych wytwarzanych przez wzmacniacz gitary, przenosząc ją następnie na struny i przetworniki. W przypadku zagrania dźwięków, na które „pudło” gitary jest szczególnie wyczulone, następuje zjawisko sprzężenia akustycznego, w którym grany dźwięk pobudza do drgań struny, powodując powstawanie sygnałów pasożytniczych o trudnej do przewidzenia częstotliwości.

Muzycy już dawno temu nauczyli się kreatywnie wykorzystywać te sprzężenia i obecnie są one jednym z elementów różnego typu technik gry na gitarze. W Secret Agent Guitar EiS także możemy skorzystać ze sprzężeń akustycznych, których głębokość regulujemy kontrolką Feedback. Częstotliwość sprzężenia zależy od granych dźwięków, a cały system aktywowania sprzężeń został bardzo inteligentnie zaprogramowany. Należy jednak zaznaczyć, że właściwy efekt uzyskamy tylko wtedy, gdy za wtyczką instrumentu włączymy procesor emulujący brzmienie przesterowanego wzmacniacza gitarowego. W połączeniu z funkcją wibrato w instrumencie można wówczas otrzymać wyjątkowo realistycznie brzmiące partie gitarowe.

Tarantella jest jedną z nielicznych polskich elektrycznych gitar 12-strunowych produkowanych w czasach PRL. Okres świetności instrumentów Defil przypada na lata 70., kiedy produkowano je z zupełnie przyzwoitą jakością. Przełom lat 70. i 80. oraz ostatnie lata Polski Ludowej to już nawet nie był kryzys, ale totalna zapaść, kiedy gitary robiono z fatalnych materiałów.

 

Krok po kroku
Kreowanie realistycznie brzmiącego riffu gitarowego

1.

Na ścieżce instrumentalnej lub MIDI w programie DAW włącz sampler Sforzando i otwórz w nim bibliotekę Secret Agent Guitar EiS > 6 String Electric. Na nowo stworzonym klipie MIDI zaprogramuj solową lub rytmiczną partię gitary; możesz zaimportować na ścieżkę plik MIDI z wcześniej wykreowaną partią gitarową pod postacią riffu.

2.

Powiel tak stworzoną ścieżkę wraz z samplerem i klipem MIDI. W programie Ableton Live, z którego tu korzystamy, dokonuje się tego przeciągając cały kanał z wciśniętym klawiszem Alt. Po skopiowaniu kanału na drugi, który domyślnie będzie nosił nazwę Sforzando 2, włącz pierwszy w tryb Solo lub wycisz kanał 2. Zajmiemy się teraz tylko pierwszym.

3.

Sampler korzysta z algorytmu karuzelowego (round-robin), w którym za każdym razem wyzwalana jest inna próbka tego samego dźwięku, ale my wprowadzimy kolejny element pozwalający uzyskać bardziej realistyczne brzmienie. Nieznacznie podniesiemy suwak Violin Style w sekcji Vibrato, ustawiając Humanize na ok. 50% i Rate na 30%.

4.

Dźwięk powinien subtelnie falować, symulując efekt mocniejszego dociskania strun. Upewniamy się, że w oknie Position widnieje napis Open i przechodzimy do drugiego kanału, nie wyciszając pierwszego. Odtwarzając jednocześnie obie ścieżki rozstawione w panoramie, zmieniamy Keyswitch na Harmonic (flażolety) i wyrównujemy poziomy.

5.

Do partii granej flażoletami wprowadzamy nieco efektownego wibrato, wyciszając nieadekwatny dla tego sposoby gry efekt Violin Style i zwiększając ustawienie Tailpiece. Parametry Delay, Humanize i Rate dobieramy do tempa naszej partii. Można też rozjaśnić dźwięk regulatorem Tone i zmieniać ustawienie Position.

6.

Z obu ścieżek wysyłamy sygnał na procesory pogłosu i echa, domyślnie aktywne na torach Aux w programie Live, a na samych ścieżkach włączamy kompresję z niezbyt głębokimi ustawieniami – Ratio ok. 2:1, czas ataku 10 ms i powrotu 30 ms. Poziom sygnału na wyjściu kompresorów odpowiednio zmniejszamy, kompensując wzmocnienie Makeup.

7.

Dla przybrudzenia dźwięku i nadania mu charakteru warto włączyć na obu kanałach nieprzesadnie głęboką emulację wzmacniacza gitarowego. W przypadku procesorów Live dobrze sprawdza się wtyczka Amp w ustawieniu Rock z kontrolką Gain ustawioną w okolicach połowy zakresu regulacji i lekko wyeksponowaną prezencją.

8.

Na tym etapie warto poeksperymentować z ustawieniami w obu instancjach SAG EiS, sprawdzając brzmienie w różnych pozycjach, z różnymi ustawieniami kontrolki Tone, głębokością i rodzajem efektu wibrato czy ustawieniem regulatora Muting. Nie zaszkodzi też wypróbować innego sposobu wydobywania dźwięków – np. w trybie Hammer.

9.

Parametry samplera Sforzando, a zatem regulatory SAG EiS, podlegają automatyzacji z poziomu DAW. Chcąc np. zaaplikować podciągnięcie strun aktywujemy widok parametrów automatyki, wskazujemy sampler Sforzando i wybieramy parametr, który chcemy poddać automatyzacji. Klikając na linii dodajemy węzły zmian, które następnie przeciągamy.

 
















Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
listopad 2018
Kup teraz
Star icon
Produkty miesiąca
Earthworks SR117 - mikrofon pojemnościowy wokalny
Sennheiser HD 490 PRO Plus - słuchawki studyjne
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó