Więcej...
Pakiet EiS - IK Multimedia White 2A
Pakiet EiS - IK Multimedia White 2A

Uzyskaj legendarne brzmienie LA-2A w swoim DAW, korzystając z naszego noworocznego prezentu.

Technologia
2019-02-10

UWAGA! Oferta ważna do 28 lutego 2019

Jeden z otoczonych największym kultem procesorów sprzętowych, Teletronix LA-2A Leveling Amplifier, od dawna jest niezwykle ceniony za transparentność brzmieniową, muzyczne brzmienie i prostotę obsługi. IK Multimedia White 2A to doskonała emulacja wirtualna LA-2A, funkcjonująca jako moduł w ramach systemu masteringowego T-RackS 5, dostępna także pod postacią wtyczki VST/AU/AAX. Wraz z niniejszym wydaniem naszego magazynu staje się ona Twoją własnością zupełnie za darmo.

Kompresor optyczny LA-2A znany jest płynnego, zrównoważonego sposobu reakcji. Poziom sygnału wejściowego steruje jasnością panelu elektroluminescencyjnego oświetlającego parę fotorezystorów. Gdy sygnał wejściowy staje się większy, panel świeci jaśniej, co powoduje zmniejszenie rezystancji fotorezystora, a tym samym redukcję wzmocnienia – inaczej mówiąc, następuje kompresja zakresu dynamiki sygnału.

Wobec braku możliwości regulacji parametrów czasowych brzmienie, jakie uzyskujemy przy użyciu LA-2A, w dużej mierze bazuje na relacjach między czasem częstotliwością a czasem ataku (średnio około 10 ms), oraz adaptacyjnym czasie powrotu. W tym ostatnim przypadku spadek poziomu sygnału o 6 dB dokonuje się w ciągu około 60 ms, a całkowite zaprzestanie tłumienia następuje w przedziale 1-15 sekund, w zależności od głębokości zaaplikowanego procesu. White 2A wyjątkowo precyzyjnie emuluje to zachowanie procesora, dodając do tego możliwość pracy w trybie Mid-Side.

W poniższym instruktażu pokażemy Ci, jak uzyskać słynne brzmienie LA-2A, wykorzystując przy tym White 2A. Wyjaśnimy działanie poszczególnych kontrolek i zaprezentujemy kilka technik realizowanych za pomocą tego typu kompresji optycznej.

www.ikmultimedia.com

 

1. RESET - przywrócenie domyślnych ustawień White 2A

2. UNDO/REDO - cofanie lub ponawianie dokonanych operacji

3. A-B-C-D - porównawcze przełączanie pomiędzy czterema konfiguracjami

4. POWER - przycisk do włączania i wyłączania kompresji

5. STEREO MODE - przełącznik trybów L/R i Mid-Side, a także aktywacja/dezaktywacja łączenia kanałów

6. PEAK REDUCTION - regulacja poziomu progowego kompresji

7. GAIN - regulacja wzmocnienia poziomu na wyjściu, pozwalająca skompensować wpływ kompresji

8. METER SELECTOR - wybór trybu pracy miernika VU pomiędzy +4/10 dB Output i Gain Reduction

9. LIMIT/COMPRESS - przełączanie pomiędzy kompresją 3-4:1 i ograniczaniem

Historia Teletronix LA-2A

W latach 90. Bill Putnam Jr z Universal Audio przywołał LA-2A do życia.

Powszechnie uważany za jedno z najlepiej brzmiących i najbardziej funkcjonalnych narzędzi studyjnych Teletronix LA-2A Levelling Amplifier pokazał się na rynku na początku lat 60. minionego stulecia. Jego twórcą jest Jim Lawrence, który w czasie drugiej wojny światowej służył jako operator radaru, a po jej zakończeniu pracował nad czujnikiem optycznym dla rakiety Titan. Pod koniec lat 50., w założonej przez siebie w Pasadenie firmie Teletronix Engineering konstruował różnego typu urządzenia nadawcze. Doświadczenie, które wyniósł z pracy w branży militarnej, wykorzystał przy tworzeniu sprzętu, którego zadaniem było utrzymanie stałego poziomu sygnału kierowanego na tory nadawcze. Urządzenie to pozwalało wyeliminować konieczność ręcznej kontroli poziomów przy zmianie głośności źródeł sygnału, takich jak mikrofony, gramofony, połączenia telefoniczne itd.

Współczesny LA-2A w wersji Universal Audio, podobnie jak oryginał montowany jest ręcznie, ale obecnie w oparciu o najwyższej jakości podzespoły i z pieczołowicie odtworzonym regulatorem optycznym T4.

Centralnym elementem nowego rozwiązania był optyczny system tłumienia T4, który został wykorzystany we wzmacniaczu poziomującym (Levelling Amplifier) o symbolu LA-1, który szybko ewoluował do wersji LA-2. Urządzenie tego typu trafiło do realizatorów pracujących przy słynnym programie Ed Sullivan Show, który był emitowany w telewizji CBS w latach 1948-1971. Zaraz potem CBS kupiło kolejne dwa egzemplarze, a RCA wyposażyło w nie swoje studia w Nowym Jorku i Nashville. W ten sposób przeznaczone dla nadawców urządzenie kontrolujące poziom sygnału stało się podstawowym wyposażeniem studiów nagrań w USA. W 1962 roku LA-2 został dość istotnie zmodernizowany: zmieniono układ połączeń i skrócono ścieżki sygnałowe, dzięki czemu urządzenie emitowało znacznie mniej szumów. Ten model otrzymał oznaczenie LA-2A i charakteryzował się szarym kolorem panelu czołowego.

W 1965 roku firma Teletronix zmieniła właściciela, którym stał się Babcock Electronics. Wtedy też pojawił się model LA-3A, w którym zamiast lamp zastosowano tranzystory. Produkcję lampowego LA-2A w swojej pierwotnej postaci ostatecznie zakończono w 1969 roku, kiedy właścicielem marki Teletronix stał się Bill Putnam (Studio Electronics, UREI). Pojawiały się kolejne, już tranzystorowe kompresory: LA-3A, LA-4 i LA-5. Zainteresowanie urządzeniami lampowymi zaczęło znów wzrastać na początku lat 70., w związku z czym Bill Putnam zdecydował się na wyprodukowanie dwóch serii lampowych LA-2A. Urządzenia te pojawiły się na rynku w latach 70. i 80. i to właśnie kompresory z tej produkcji można obecnie spotkać na aukcjach, ze srebrnym panelem czołowym.

W 1999 roku syn Billa Putnama, Bill Putnam Jr. powołał do życia firmę Universal Audio i niemal od razu wznowił produkcję LA-2A w oparciu o oryginalne rozwiązania. Trzy lata później pojawiła się pierwsza wtyczka UAD-2, emulująca pracę sprzętowego kompresora. Obecnie można spotkać się z wieloma programowymi odpowiednikami tego klasycznego sprzętu, a IK Multimedia White 2A należy do najlepszych. Teraz możecie mieć ten procesor, całkowicie za darmo, w swoim programie DAW.

Krok po kroku
Instalacja i autoryzacja White 2A

1.

Indywidualny numer seryjny uzyskasz otwierając plik HTML (na DVD i online), a następnie wypełniając formularz. Numer otrzymasz emailem (oferta ważna do 28 lutego 2019!). Zainstaluj pobrany ze strony IK program Authorization Manager, utwórz konto IK lub zaloguj się, kliknij Next, wpisz otrzymany numer seryjny i ponownie kliknij Next.

2.

Authorization Manager skieruje Cię do serwisu T-RackS 5 Custom Shop. Jeśli pobranie wtyczki w tym miejscu okaże się niemożliwe, przejdź do strony My Products na witrynie IK Multimedia, a następnie pobierz i zainstaluj T-RackS 5 CS. Uruchom samodzielną aplikację T-RackS 5 CS i kliknij ikonę u dołu po prawej, otwierając Custom Shop.

3.

Wybierz opcję Restore Gear z górnego menu Gear, zaloguj się na swoje konto IK Multimedia i dodaj do T-RackS moduł White 2A. W ten sposób procesor stanie się dostępny w ramach T-RackS (w wersji samodzielnej, bądź jako plugin), a także jako wtyczka w formatach VST/AU/AAX do wykorzystania w dowolnym programie DAW lub edytorze.



Krok po kroku
White 2A w praktyce

1.

Choć White 2A wyposażono w niewielką bibliotekę presetów, to jednak działanie procesora w znacznej mierze zależy od charakteru materiału przetwarzanego, więc ustawienia fabryczne należy traktować jedynie jako uzupełnienie. Przejrzyj je, a następnie kliknij przycisk Reset, by przywrócić ustawienia początkowe.

2.

Najważniejszym regulatorem jest pokrętło Peak Reduction, za pomocą którego ustala się próg kompresji. Przy ustawieniu 0 kompresja się nie pojawia. Wraz ze zwiększaniem wartości Peak Reduction próg stopniowo obniża się, w rezultacie czego tłumione są szczyty sygnału. Przy wartości 100 następuje wtyczka zaczyna działać w trybie limitera.

3.

Na skutek kompresji sygnał na wyjściu staje się cichszy niż na wejściu, a zmiana ta jest proporcjonalna do ustawienia pokrętła Peak Reduction. Aby skompensować ów spadek głośności odczuwalnej należy zwiększyć poziom sygnału wyjściowego, wykorzystując do tego celu regulator Gain.

4.

LA-2A ma tylko dwa ustawienia współczynnika: Limit i Compress, w przypadku White 2A przełączane za pomocą przełącznika umieszczonego u dołu, z prawej strony. Compress aktywuje kompresję ze współczynnikiem 3:1-4:1, w zależności od ustawienia Peak Reduction i poziomu wejściowego. Przy ustawieniu Limit współczynnik kompresji wynosi ∞:1.

5.

W trybie Compress, wzrost poziomu sygnału wejściowego o 3 lub 4 dB daje przyrost o 1 dB na wyjściu – to idealne ustawienie, kiedy chcesz zachować transparentność kompresji w przypadku nadmiernie dynamicznych instrumentów. W trybie Limit tłumienie jest znacznie głębsze, co przydaje się w sytuacjach, gdy dynamikę sygnału trzeba mocno trzymać w ryzach.

6.

Miernik VU w LA-2A oferuje trzy opcje monitorowania poziomu sygnału, wybierane przy użyciu pokrętła znajdującego się poniżej. Tryby Output +4 i Output +10 mierzą poziom wyjściowy w dwóch różnych zakresach. Po przełączeniu do trybu Gain Reduction wskaźnik prezentuje wielkość tłumienia aplikowanego do sygnału przez kompresor.

Krok po kroku
Trzy techniki pracy z White 2A

1.

Dla uzyskania głębszej kontroli dynamiki bębnów użyj wtyczki w trybie wysyłkowym. Ustaw Peak Reduction na maksimum i skoryguj wzmocnienie kontrolką Gain. Zwiększaj poziom sygnału wysyłanego ze ścieżki bębnów, aż uzyskasz optymalną proporcję sygnałów źródłowego i skompresowanego, bardzo charakterystyczną dla LA-2A.

2.

Oprócz modyfikacji dynamiki, analogowe obwody LA-2A nadają brzmieniu ciepło i charakter, co korzystnie działa w przypadku niemal każdego sygnału. W naszym przykładzie możesz usłyszeć, że White 2A nie tylko eksponuje atak poszczególnych dźwięków, ale także w ciekawy sposób, choć bardzo subtelnie je pogrubia.

3.

W przeciwieństwie do sprzętowego LA-2A, White 2A jest procesorem stereo i może nawet pracować w trybie Mid-Side, niezależnie przetwarzając składową monofoniczną oraz składową przestrzenną sygnału stereo. Przyciskami M i S przełączasz się między tymi trybami. Przyciskiem = aktywujesz współbieżną obróbkę.

 

 

Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
styczeń 2019
Kup teraz