Poznaj Korg Minilogue XD

Poznaj Korg Minilogue XD

Nowy Minilogue XD firmy Korg wywołał duże poruszenie w świecie syntezatorów, zachowując kompaktowość i przystępność cenową oryginalnego Minilogue, uzupełniając je funkcjami zaczerpniętymi z nowszych produktów „logue” Korga, w tym Baby Monologue i dużego Prologue.

Technologia
2019-04-09

Najistotniejszą nowością jest to, że syntezator wyposażono we wszechstronny i potężny silnik Multi-Engine z Prologue, który oferuje kilka wariantów szumów i oscylatory VPM (FM), a do tego funkcję importowania oscylatorów/efektów definiowanych przez użytkownika, która pojawiła się już w Prologue. Ponadto mamy do dyspozycji piękne efekty stereo z Prologue, które można animować za pomocą wbudowanego sekwencera XD. Zobaczymy także, jak projektować brzmienia przy użyciu VCO, Multi-Engine i potężnego filtru, który doskonale nadaje się do budowy teksturowanych, brudnych i ziarnistych atmosfer. Ponadto zajmiemy się kilkoma kluczowymi funkcjami, które powinny pomóc Ci w pełni wykorzystać tę monstrualną maszynę, zarówno w studiu, jak i na żywo.

Korzystanie z silnika Multi-Engine w Korg Minilogue XD

Multi-Engine sam w sobie jest esencją brzmienia; można generować dźwięki korzystając wyłącznie z niego, jak i w połączeniu z dwoma VCO. Zalecamy więc, aby poświęcić nieco czasu na indywidualne zbadanie jego ogromnych możliwości. Po pierwsze, przysłuchaj się poszczególnym rodzajom szumu, jakie oferuje. Każdy typ jest w stanie wzbogacić brzmienie oparte na VCO o charakterystyczną teksturę i powietrze; można też użyć LFO lub sekwencera do modulacji kształtu każdego typu szumu, tworząc w ten sposób ewoluujące dźwięki i atmosfery. Użycie szumu, z odpowiednią dawką rezonansu filtru, plus delay lub pogłos, to świetna recepta na niesamowicie brzmiące barwy wypełniające i przemiatające w górę i w dół podczas gry na żywo (transjenty szumów można dodatkowo formować za pomocą obwiedni ADSR lub AD, sterujących także częstotliwością odcięcia filtru). W szczególności warto zbadać wpływ, jaki filtr/regulacja kształtu wywierają na poszczególne rodzaje szumu. Ponadto spróbuj poddać szum efektom modulacji; zastosowanie przemiatanego phasera lub flangera z jednym z jego rodzajów (z dodatkiem delaya stereo) może dać niesamowity rezultat brzmieniowy!

Poświęć nieco czasu na poznanie możliwości samego Multi-Engine, a są one ogromne!

Przechodząc dalej, VPM (Variable Phase Modulation) można postrzegać jako samodzielny syntezator, zdolny do generowania klasycznych tonów FM. Istnieje 16 rodzajów oscylatorów, a towarzyszy im sześć parametrów dodatkowych, które można wykorzystać do kształtowania przebiegów (w tym modulacja szumu, współczynnika, sprzężenie zwrotne i dodatkowy generator obwiedni). Oczywiście możesz ograniczyć się do DX-podobnych brzmień elektrycznego piana i innych barw FM, ale możesz też pchnąć sprawy zdecydowanie bardziej do przodu, wchodząc w najbardziej zakręcone, atonalne klimaty (nie zapomnij przy tym zrobić użytku z ukrytego parametru przesunięcia współczynnika modulacji, przytrzymując klawisz Shift i zmieniając kształt przebiegu). Jak zawsze, stawiając pierwsze kroki z jakimkolwiek nowym syntezatorem, zbadaj działanie każdego parametru, ustawiając go na maksimum, a następnie wybierając takie ustawienia, które pozwolą uzyskać muzycznie użyteczne brzmienie!

Jeśli chodzi o sekcję użytkownika, to podobnie jak w Prologue, możemy tu importować oscylatory/efekty twórców zewnętrznych. Nie mamy przy tym wątpliwości, że programiści już zaczęli przystosowywać te istniejące, przeznaczone dla Prologue, do postaci pozwalającej użyć ich w Minilogue XD. Do grupy naszych ulubionych należą dzieła programisty Len (do pobrania na Githubie), a także oscylatory Mutable Instrument Plaits, dzięki którym można uzyskać całą masę brzmień o najróżniejszym charakterze sonicznym. Zbiór Plaits zawiera oscylatory w postaci przebiegów VA, tablic próbek, formantów granularnych, 2-operatorowe oscylatory FM, oscylator waveshaping i harmoniczny, z dwoma regulowanymi parametrami dla każdego typu przebiegu (plus modulacja kształtu). Już sam Multi-Engine, w pojedynkę, jest przebogatym źródłem brzmień – jego elastyczność sprawia, że XD zachowa świeżość soniczną jeszcze przez wiele lat.

Animacja przez modulację i obwiednie w Korg Minilogue XD

Formowanie brzmień w XD jest dziecinnie proste; elementami kluczowymi dla uzyskania ich ruchliwości są LFO, obwiednie i wybór celów modulacji.

Choć XD ma tylko jeden oscylator LFO, można go przypisać do jednego z trzech celów (z częstotliwością audio). W sekwencerze można też rejestrować modyfikacje LFO/obwiedni, przypisując szybkość/intensywność LFO do joysticka, co jeszcze bardziej poszerzy nasze możliwości. Warto spróbować przypisać LFO do parametru Oscillator Pitch (oscylatory docelowe są ustawiane w menu), do kształtu przebiegu oscylatora lub częstotliwości odcięcia filtru. Oprócz tego obwiednia AD może sterować strojem wszystkich oscylatorów, tylko Osc 2 lub parametrem Filter Cutoff. Połączenie tych wszystkich ustawień pozwala uzyskać wspaniałe rezultaty w intuicyjny sposób. Dodatkowo ADSR (na stałe przypisana do VCA) daje możliwość ukształtowania obwiedni głośności, z długim, płynnym atakiem i powrotem, doskonałym dla barw dronowych i atmosferycznych.

1.

Wybierz przebieg LFO (dla płynnej lub chwiejnej modulacji), następnie zdefiniuj tryb (w tym przypadku Normal) i wskaż cel. Subtelna modulacja stroju może zdziałać cuda, gdy chodzi o humanizację dźwięków, natomiast LFO>Shape Mod świetnie sprawdzi się w przypadku dronów i wolno ewoluujących brzmień.

2.

Użyj obwiedni AD z powolnym atakiem, przypisując ją do odcięcia filtru, tak aby dźwięk ulegał stopniowemu rozjaśnieniu. Atmosferyczne brzmienie uzyskasz wydłużając fazę powrotu ADSR wzmacniacza. Przy dźwiękach transjentowych poeksperymentuj z intensywnością EG, odcięciem filtru i parametrami AD/Amp.

3.

Jeśli chcesz zachować statyczny/dronowy charakter VCO1, animując jedynie VCO2, jako cel obwiedni AD ustaw Pitch 2, dobierając ustawienia Attack oraz Decay i eksperymentując z ustawieniami intensywności EG. Takie połączenie jest idealne dla uzyskania ewoluujących i harmonicznie złożonych dźwięków.









?

 WSKAZÓWKI

 

* Użycie Microtuningu: masz już dość wciąż tych samych starych skal? Funkcje Microtuning i User Octaves potrafią naprawdę zainspirować do brzmieniowych eksploracji. Zerwij z zasadami!

* Aby uzyskać szersze brzmienie, nie musisz korzystać z panoramowania głosów, jak w Prologue. Do dyspozycji masz inne narzędzia, takie jak delay ping-pong i przemiatający, stereofoniczny chorus.

* Rozbudowa sekwencji przy użyciu Arp i Favourites: sekwencer i arpeggiator mogą pracować współbieżnie – zarejestruj sekwencję mono, a następnie użyj trybu Arp poly (lub innego), co pozwoli Ci ją dodatkowo wzbogacić. Arpeggia też można rejestrować!

* Funkcja modulacji sekwencera pozwala użyć go nie tylko do tworzenia treści melodycznej, ale i do modulowania dźwięków. Zapisz w sekwencji zmiany kilku parametrów, wciśnij klawisze i pozwól sekwencerowi zająć się resztą.

* Wykorzystaj DIN MIDI I/O lub USB/Midi do zsynchronizowania BPM sekwencera XD z DAW lub innym sprzętem MIDI. Alternatywnie możesz użyć nowych złączy CV i podawać sygnał synchronizacyjny za ich pośrednictwem.

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Twórcze wykorzystanie sekwencera i arpeggiatora w Korg Minilogue XD

16-krokowy sekwencer w XD, rejestrujący zmiany parametrów na czterech ścieżkach, jest idealny do grania setów na żywo.

1.

Zacznij od barwy domyślnej. Włącz tryb Chord, a następnie Mono, używając pokrętła Voice Mode Depth. Dla każdego VCO wybierz przebieg piłowy, dodaj nieco odstrojenia, po czym, aby nadać brzmieniu jeszcze większej masy, wybierz w Multi-Engine falę kwadratową, odpowiednio dostosowując jej kształt/strój.

2.

Zmniejsz częstotliwość odcięcia filtru, przypisz doń obwiednię AD, a następnie podkręć intensywność. Fazę ataku utrzymaj jak najkrótszą, a powrót ustaw tak, aby uzyskać mocny transjent początkowy. Do dalszego uformowania brzmienia użyj AD/ADSR. Nasycenie filtru ustaw na 50% i dodaj nieco rezonansu. Dobierz też właściwy balans pomiędzy częstotliwością odcięcia i intensywnością.

3.

Ustaw tempo 60 BPM, co przy rozdzielczości 1/16 da wrażenie wydłużenia sekwencji. Upewnij się, że włączyłeś metronom i nagraj w czasie rzeczywistym linię basu. Jeśli chciałbyś wnieść poprawki, użyj trybu krokowego albo ponów nagranie.

4.

Możesz uczynić sekwencję bardziej interesującą, ustawiając LFO w tryb BPM (z ustawieniem częstotliwości odcięcia filtru jako celem), dzięki czemu LFO/Filter będzie zsynchronizowany z sekwencerem. Włącz Motion Record; dostosuj częstotliwość LFO, by uzyskać inny feeling. Aby jeszcze mocniej ubarwić sekwencję, użyj trybu Poly albo Arpeggiatora.

5.

Zwiększ stopień złożoności, pozostając w trybie Motion Record i modyfikując ustawienia filtru i obwiedni. Warto poeksperymentować, wprowadzając sekwencyjne zmiany przebiegu w Multi-Engine. Na stopień złożoności sekwencji wpłyniesz też włączając/wyłączając Motion Lanes w menu Sequence. Uwaga: w sekwencji mogą być odtwarzane zmiany nie więcej niż czterech parametrów jednocześnie.

6.

Aby zablokować parametr (np. pogłos w wybranym kroku sekwencji), włącz Reverb, a następnie naciśnij Record. Aktywuj tryb Motion, przytrzymaj krok, w którym chciałbyś zablokować pogłos, i wyreguluj głębokość efektu. Zachowaj wariację w sąsiadujących slotach brzmień (lub w ulubionych), co zapewni Ci płynność podczas grania live setów.







Jak wykorzystać łańcuchy sekwencyjne Korg Minilogue XD w setach live?

Sekwencer XD zapewnia płynność pracy podczas zmiany barw, a tym samym bezproblemową pracę na żywo. Każda sekwencja może być wariantem tego samego tematu (i można je zapisywać w locie) lub stać się podstawą dla zupełnie nowych sonicznych eksploracji w Twoim secie. Możesz płynnie przewijać sekwencje za pomocą pokrętła parametru, a także zapisywać programy, które tworzą Twój set, w 16 slotach Favourite. Wybieramy je poprzez przytrzymanie klawisza Shift i naciśnięcie przycisku jednego z 16 kroków. Daje to 16 wariacji/sekwencji/utworów do płynnego przechodzenia pomiędzy nimi. Na początek warto przygotować dwa warianty każdej melodii w secie, tworząc tym samym zestaw ośmiu utworów.

Jak pogrubiać brzmienie Korg Minilogue XD?

Gdy korzystasz z VCO, możesz posłużyć się wieloma sposobami na uzyskanie potężniejszego brzmienia. Po pierwsze, ostrożnie dobieraj kształty przebiegów. Piła i kwadrat zwykle brzmią mocniej niż np. dwie piły. Po wybraniu przebiegu możesz użyć regulacji wysokości tonu oscylatora, wprowadzając pewne rozstrojenie, a tym samym dodatkowe harmoniczne i ruchliwość. Możesz też użyć jednego z przebiegów VPM w Multi-Engine, wzbogacając sygnał z VCO o falę sinusoidalną, kwadratową lub piłową, co dodatkowo wzmocni brzmienie. Wśród innych opcji wskazać można użycie trybów duo lub unison (z odstrojeniem), a także modyfikowanie kształtu przebiegu w każdym oscylatorze.

Jak korzystać z trybów głosowych w Korg Minilogue XD?

Użyj pokrętła Depth w trybie Voice, aby rozszerzyć jego funkcjonalność. Dostępny jest też czterogłosowy tryb Poly do grania akordami w czasie rzeczywistym (dostęp do trybu duo uzyskać można za pomocą pokrętła VMD). Duo układa dwa głosy na nutę i pogrubia/odstraja dźwięk, wraz ze zmianą głębokości trybu głosowego. Kolejnym trybem jest Monophonic Unison, którego działanie polega na warstwowym nakładaniu wszystkich oscylatorów/głosów w jednej nucie, zaś pokrętło VMD do służy do odstrajania, pozwalając uzyskać potężne, warstwowe barwy. Do wyboru mamy także tryb Chord ze standardowym trybem monofonicznym (Legato ustawia się w menu) oraz kształtowaniem akordów za pomocą pokrętła VMD (szybki sposób wyzwalania lub sekwencjonowania akordów z pojedynczej nuty).

Jak używać sekwencjonowania ruchu i blokady parametrów w Korg Minilogue XD?

Sekwencer jest w stanie zapisywać zmiany maksymalnie czterech parametrów, dokonywane w czasie rzeczywistym. Możliwe jest także zablokowanie zmian parametrów w wybranych krokach sekwencji. Dokonuje się tego w trybie Step, gdy włączony jest „tryb Motion”; po prostu przytrzymaj przycisk kroku i obróć pokrętło parametru, który chcesz zablokować w danym miejscu. Świetnie się to sprawdza np. w przypadku nagłych wybuchów pogłosu lub skokowego efektu LFO. Aby dodatkowo urozmaicić sekwencję, możesz w menu sekwencera włączyć/wyłączyć Motion dla poszczególnych ścieżek. Eksperymentuj z czasem bramkowania, wygładzaniem ruchu, długością sekwencji i swingiem.

Dodawanie brudu i tekstury w Korg Minilogue XD

Dostępny w Prologue samooscylujący filtr drugiego rzędu (12 dB/okt.) jest bardzo przydatnym narzędziem w kontekście pogłębiania charakteru brzmienia. Jest tak, ponieważ z uwagi na stosunkowo łagodne nachylenie pozwala „przeciekać” większej ilości wysokich tonów. Ustawiamy rezonans filtru na 3/4, a następnie przemiatamy częstotliwością odcięcia – to pozwoli usłyszeć, jak wiele interesujących tekstur może nam zaoferować ów filtr. Przesunięcie częstotliwości odcięcia w okolice punktu środkowego (z rezonansem ustawionym również na około połowę) powoduje gardłowe zniekształcenia, przypominające te z MS20. Z kolei przemiatanie parametrem Cutoff po zwiększeniu rezonansu do maksimum sprawia, że syntezator zaczyna wręcz krzyczeć! A to wszystko stanie się jeszcze potężniejsze, gdy użyjemy dwupozycyjnego przełącznika Filter Drive. Jest on kluczem do jeszcze większej mięsistości i charakteru, trzeba jednak pamiętać, że jego użycie powoduje znaczący wzrost poziomu sygnału wyjściowego, szczególnie przy ustawieniu Drive w pozycji 2. Warto też pamiętać o spożytkowaniu LFO. Wykorzystując jego zdolność do pracy z częstotliwościami słyszalnymi można dodać jeszcze więcej ziarna. Podobnie rzecz wygląda z oscylatorami szumu w Multi-Engine.

Tworzenie animowanego padu z użyciem trzech oscylatorów w Korg Minilogue XD

Multi-Engine wraz z dwoma VCO pozwala tworzyć wyjątkowo złożone brzmienia hybrydowe.

1.

Wybierz preset domyślny, upewnij się, że włączyłeś tryb Poly, i zacznij od dwóch fal piłowych. Aby uzyskać miękkie, głuche brzmienie, użyj fal trójkątnych/prostokątnych. Po podniesieniu poziomu Oscillator 2 możesz wprowadzić jego odstrojenie za pomocą regulatora wysokości, by dźwięk nabrał interesującego charakteru.

2.

Aby wprowadzić do brzmienia trochę tekstury i ruchu, włącz modulację pierścieniową i dodaj nieco modulacji krzyżowej. Brzmienie powinno stać się o wiele ciekawsze niż w przypadku dwóch skumulowanych VCO, z czym na dobrą sprawę mamy tu do czynienia. Teraz zastosujemy LFO.

3.

Każdy oscylator ma parametr modulacji kształtu, który pozwala rozszerzyć/zwęzić kształt fali. Ustaw LFO na dający płynną modulację przebieg trójkątny, a następnie zdefiniuj jego kształt jako cel LFO. Dobierz prędkość/intensywność LFO tak, aby uzyskać umiarkowany efekt przemiatania.

4.

Jako trzeci oscylator zastosujemy Multi-Engine. Ustaw tryb na VPM (FM), a następnie wybierz pierwszą falę o nazwie Sine1, która brzmi dość ciepło i mocno. Dostosuj jej kształt i poziomy w mikserze, tak aby dźwięk nabrał wyraźnych rumieńców.

5.

LFO steruje kształtem przebiegów ze wszystkich trzech oscylatorów, ale oscylatory VPM mają także własne parametry obwiedni i sprzężenia zwrotnego/współczynnika. Zmodyfikuj je w menu edycji, a następnie ustaw Multi-Engine w kolejności za VCF, dzięki czemu filtr nie będzie miał wpływu na jego brzmienie.

6.

Możesz teraz zwiększyć wysterowanie filtru, wzmacniając dźwięk i   nadając mu mięsistości. Ustaw ADSR z długim opadaniem, a obwiednię AD przypisz do sterowania częstotliwością odcięcia filtru. Rezonans z kolei dobierz tak, aby uzyskać większą prezencję/podbicie wyższej średnicy. Dodaj efekty flangera, pogłosu i delay ping-pong.




Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
marzec 2019
Kup teraz
Star icon
Produkty miesiąca
Sennheiser MD 421 Kompakt
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó