Odtwarzacze i rejestratory - Cymatic

Odtwarzacze i rejestratory - Cymatic

Idę o zakład, że niewielu Czytelników naszego magazynu słyszało o firmie Cymatic. A szkoda, bo oferuje ona jedne z najtańszych, jeśli nie najtańsze, urządzenia wielośladowe mogące pracować zarówno samodzielnie, jak i w charakterze interfejsów audio. Co powiecie na profesjonalny interfejs audio 24x24 oraz player i recorder za 1.700 zł? Zaciekawieni? Zapraszamy do lektury.

Technologia
Artur Kraszewski
2019-10-22

Założycielem i prezesem holenderskiej firmy Cymatic Audio jest Arie van den Broak – weteran branży pro-audio, w latach 1999-2002 pełniący funkcję prezesa firmy Behringer, a następnie dyrektora w firmach Nakamichi, AMS Neve oraz Immersion Technology International, by w 2012 roku założyć własną firmę Archwave Technologies, zajmującą się rozwojem technologii sieciowych i strumieniowych audio. W obszarze jej działalności znajdują się aplikacje sprzętowo-programowe wykorzystujące transmisję przez USB oraz na bazie protokołów Ravenna, AES67 i AES70. W 2013 roku firma poszerzyła zakres oferowanych produktów o sprzętowe rejestratory/odtwarzacze cyfrowe dostępne pod marką Cymatic Audio. Bazując na swoim doświadczeniu w zakresie technologii cyfrowych audio zaoferowała ona relatywnie tanie urządzenia rejestrujące o odtwarzające. Mogą one znaleźć zastosowanie wszędzie tam, gdzie pojawia się konieczność bezobsługowego i niezawodnego nagrywania/odtwarzania wielu kanałów jednocześnie.

Sprzętowe nagrywanie

Ciekawe jest to, że od czasu zniknięcia z rynku takich produktów jak wielośladowe rejestratory twardodyskowe (np. Alesis HD24 czy Mackie HDR2496), w zasadzie zaprzestano produkcji dedykowanych, sprzętowych urządzeń nagrywających, jeśli nie liczyć dość kosztownych rozwiązań firm JoeCo i najbardziej znanych w środowisku filmowców urządzeń Sound Devices. W porównaniu do nich oferta Cymatic Audio prezentuje się interesująco w kontekście cenowym, ale też funkcjonalnym. Zakres zastosowań takich urządzeń jest bardzo szeroki. Jednym z najbardziej oczywistych jest wielośladowa rejestracja koncertów i różnego typu wydarzeń, niekoniecznie o charakterze muzycznym. Nawet jeśli w trakcie profesjonalnych nagrań korzystamy z systemów na bazie komputerów i DAW (często dwóch sprzężonych równolegle), to dodatkowe urządzenie rejestrujące kopię bezpieczeństwa, pracujące na niezależnym zasilaniu i niekiedy wykorzystujące alternatywne źródła dźwięku, jest używane bardzo często. W wielu zawodowych studiach nagrań także stosuje się tego typu rejestratory – cały czas pracujące w tle i zapisujące wszystko to, co dzieje się w pomieszczeniu do nagrywania i co pojawia się na wyjściu konsolety, niezależnie od programu DAW.

Cymatic LP-16 może pracować jako 16-ścieżkowy odtwarzacz na bazie plików z podłączonego nośnika danych USB lub jako interfejs audio wyposażony w tyle samo wyjść, a dodatkowo wejście i wyjście MIDI oraz pomocnicze wejście stereo.

Urządzenia tego typu chętnie stosowane są podczas koncertów jako odtwarzacze materiału podkładu lub partii, których z różnych względów nie można zagrać na żywo. Można je znaleźć także w obiektach użyteczności publicznej podczas rejestracji spotkań, posiedzeń czy rozpraw. I wreszcie, bywają też wykorzystywane przez służby specjalne do mniej zbożnych celów. Jak pisze na swojej stronie firma Cymatic Audio, jest ona „producentem wyjątkowo solidnego sprzętu, łatwego w użyciu oprogramowania do jego obsługi oraz interfejsów i rozszerzeń zapewniających sieciową kompatybilność rejestratorów z całym światem audio – zarówno cyfrowym, jak i analogowym”. Tylko w ostatnich miesiącach sprzęt tej marki znalazł zastosowanie w instalacji multimedialnej londyńskiego Hampton Court Palace, podczas trasy koncertowej Chemical Brothers oraz tegorocznego konkursu Eurowizji. Od lutego 2018 roku marki Archwave oraz Cymatic należą do niemieckiej firmy Riedel Communications, a od kwietnia tego roku polskim przedstawicielem Cymatic Audio jest firma Konsbud Audio. W ofercie Cymatic Audio znajdziemy dwa samodzielne urządzenia: 16-ścieżkowy odtwarzacz LP-16 Live Player (1.070 zł) oraz 24-ścieżkowy rejestrator, odtwarzacz i interfejs uTrack 24 (1.700 zł). Dla tego drugiego dostępne są opcjonalne rozszerzenia pod postacią kart AudioLAN, ADAT oraz MADI, w cenie 1.057 zł każda.

Live Player

LP-16 można potraktować jako odtwarzacz USB lub interfejs audio odtwarzający materiał z komputera PC, Mac lub iPada na 16 ścieżkach audio. Dodatkowo oferuje parę wyjść monitorowych oraz stereofoniczne wejście liniowe. Za jego pomocą można realizować wirtualne próby a także odtwarzać wielościeżkowy materiał np. w trakcie koncertów czy prezentacji. Korzystając z playlisty stworzymy sekwencję odtwarzania, z wyzwalaniem ręcznym, automatycznym lub sterowanym przez MIDI. Zmian na liście można dokonywać na bieżąco, także podczas odtwarzania. Bezpłatny program uTool służy nie tylko do tworzenia i zarządzania playlistami, ale też do przypisywania plików do poszczególnych wyjść, co może się doskonale sprawdzić w przypadku instalacji stacjonarnych, w których każdy zestaw nagłośnieniowy (np. w poszczególnych pomieszczeniach galerii) otrzymuje sygnał z oddzielnego wyjścia LP-16.

Cymatic uTrack 24 to trzy w jednym, czyli samodzielny, bazujący na zewnętrznym nośniku USB 24-ścieżkowy odtwarzacz i 24-ścieżkowy rejestrator, a także interfejs audio oferujący 24 wejścia i wyjścia liniowe.

Urządzenie jest jednym z najtańszych rozwiązań dla osób chcących miksować swoje produkcje wielośladowe z DAW na konsoletach analogowych. Po podłączeniu LP-16 przez USB i przypisaniu poszczególnych portów audio w programie wielośladowym do wyjść liniowych Cymatica, możemy skierować kanały z DAW do szesnastu 24-bitowych śladów cyfrowych z próbkowaniem 48 kHz bezpośrednio do wejść w konsolecie lub sumatorze. Możliwe jest też odtwarzanie plików bezpośrednio z napędu podłączonego do portu USB. Poziom 0 dBfs odpowiada poziomowi 8,2 dBu na wyjściach interfejsu, zatem LP-16 można połączyć także z profesjonalnym magnetofonem wielośladowym. Zakres dynamiki przetwarzania torów cyfrowo-analogowych wynosi 100 dB, a poziom zniekształceń nie przekracza 0,001%. Poza odtwarzaniem wielościeżkowego sygnału audio LP-16 pozwala na dwustronną transmisję MIDI, dokonywaną za pośrednictwem gniazd DIN-5. Może się ona sprawdzić np. przy współpracy z systemami oświetleniowymi lub urządzeniami analogowymi obsługującymi synchronizację MTC.

24x24

Cymatic uTrack 24 to nie tylko 24-ścieżkowy rejestrator i odtwarzacz, ale w chwili obecnej najbardziej atrakcyjny cenowo interfejs audio 24x24. Dzięki możliwości zainstalowania w raku 19” doskonale nadaje się do tego, by zabrać go w trasę lub zainstalować w szafkach ze sprzętem studyjnym. Nośnik danych podłączamy przez port USB na przednim panelu, dzięki wskaźnikom LED mogąc też obserwować poziomy wszystkich 24 kanałów. Urządzenie obsługujemy miejscowo za pomocą dużego wyświetlacza LCD i towarzyszących mu manipulatorów, a zdalnie poprzez program uTool. Podczas pracy na żywo użytkownicy docenią też duże, podświetlane przyciski napędu. Liniowe, symetryczne wejścia i wyjścia audio wyprowadzono na złączach D-Sub, co zdecydowanie upraszcza podłączenie. Synchronizacja z innymi urządzeniami systemu możliwa jest dzięki wejściu i wyjściu wordclock BNC. Nie zabrakło wewnętrznego miksera DSP, który pozwala zmiksować sygnały do wyjścia słuchawkowego i monitorowego na przednim panelu, także z uwzględnieniem funkcji poziomu, panoramy, wyciszania i solo.

Cymatic uTrack 24 można rozszerzyć o wejścia i wyjścia cyfrowe w formatach ADAT, MADI i LAN (Ravenna, Dante), wykorzystując opcjonalne karty.

Czas zapisu rejestratora podczas pracy w trybie samodzielnym ograniczony jest wyłącznie pojemnością podłączonego nośnika USB. Nagrania dokonywane są 24-bitowo z próbkowaniem 48 kHz. Zwiększając próbkowanie do 96 kHz, liczba obsługiwanych kanałów zmniejsza się do 8. Co ciekawe, synchronizując do czterech urządzeń µTrack 24 za pośrednictwem wejść i wyjść PS2 możemy stworzyć system pozwalający na zapis i odtwarzanie do 96 kanałów audio. Podobnie jak w LP-16, tu także mamy obsługę list odtwarzania i definiowanie zdarzeń start/stop. Jest również wyjście MIDI DIN-5, a korzystając z portu RJ-45 można połączyć urządzenie z siecią i sterować zdalnie za pośrednictwem aplikacji uRemote. Pominąwszy już zasadniczą funkcję uTrack 24, jaką jest 24-ścieżkowy zapis i odczyt z wykorzystaniem podłączonego napędu USB, jest to obecnie najtańszy na rynku interfejs audio 24x24, w dodatku z własnym DSP pozwalającym skonfigurować niezależny tor odsłuchowy, sterowaniem z komputera przez program uTool i z iPada przez aplikację uRemote. Należy wziąć pod uwagę także to, że dzięki opcjonalnym kartom MADI, ADAT i AudioLAN (Ravenna, Dante) można go zintegrować z wielokanałową siecią audio.

Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
wrzesień 2019
Kup teraz
Star icon
Produkty miesiąca
Electro-Voice ZLX G2 - głośniki pro audio
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó