Więcej...

Mytek Brooklyn Bridge - streamer i przetwornik C/A

Testy | 12.05.2019  |  Jarosław Stubiński
Marka:  Mytek

Pod wieloma względami Brooklyn Bridge jest tożsamy z zaprezentowanym ponad rok temu przetwornikiem Brooklyn DAC+, ale zamiast wejścia cyfrowego AES/EBU oferuje połączenie sieciowe przez Wi-Fi lub LAN, pozwalając też podłączyć zewnętrzny napęd USB.

Dla wielu z nas tor sygnałowy kończy się wraz z przetwornikiem cyfrowo-analogowym w naszym interfejsie audio, a jedyne czym się przejmujemy to jakość monitorów odsłuchowych i akustyka pomieszczenia. Tymczasem jest wiele osób, dla których konwersja C/A to element absolutnie kluczowy, i nie są to tylko miłośnicy hi-fi, ale też profesjonaliści. Rzecz nabiera szczególnego znaczenia, gdy weźmiemy pod uwagę dostępność takich formatów cyfrowych jak DSD, MQA czy PCM z próbkowaniem powyżej 192 kHz i 32-bitową rozdzielczością. Praktycznie nie ma żadnej możliwości odtworzenia tych sygnałów przez konwertery w standardowych interfejsach audio, które na ogół kończą swoją działalność przy 24 bitach i 192 kHz. Oczywiście jest tego dobry powód, bo programy DAW, które są na ogół najważniejszym narzędziem programowym wykorzystywanym w studiach muzycznych, wspomnianych wyżej formatów nie obsługują. Można z dużym prawdopodobieństwem przyjąć, że to nigdy nie nastąpi, a DSD, MQA czy inne tego typu rozwiązania pozostaną tam, gdzie są obecnie, czyli po stronie konsumenta.

Nie da się jednoznacznie powiedzieć, że formaty te są „lepsze” od obecnego studyjnego standardu 24/96. Są wprawdzie osoby, które twierdzą, że dźwięk nagrany w DSD od samego początku i tak też odtworzony będzie brzmiał lepiej od PCM, ale to tylko założenia teoretyczne, bowiem współczesnej produkcji – z braku odpowiednich narzędzi – nie da się przeprowadzić w DSD. Z kolei MQA nie jest formatem niezależnym, ponieważ do tej postaci jest konwertowany z PCM. Siłą rzeczy nie można zatem oczekiwać od niego lepszych parametrów niż od materiału źródłowego. Podobnie jest też w innych wysokojakościowych formatach dedykowanych do transmisji strumieniowej. A zatem, o co cały ten szum? Czy wysokiej jakości przetwornik C/A może poprawić jakość dźwięku? Czy nowoczesne formaty strumieniowe są w stanie sprawić, że muzyka zabrzmi lepiej niż wersja oryginalna? Przetwornik jakości nie poprawi, ale może sprawić, że w procesie konwersji pojawi się mniej błędów i wystąpi mniejsza aproksymacja sygnału cyfrowego. I to już jest coś. Prawdopodobnie usłyszymy to w przestrzenności i w prezentacji mikroszczegółów. Z kolei takie kodeki jak Tidal MQA czy Qobuz Hi-Res z całą pewnością mają lepsze parametry niż standardowe kodeki stosowane przy transmisji strumieniowej i choć przy dzisiejszej, ekstremalnie głośnej muzyce elektronicznej i rockowej usłyszenie różnic może być trudne, to jednak są jeszcze takie gatunki muzyczne, gdzie liczy się precyzja, dynamika i głębia.

Oprócz portów S/PDIF sygnał cyfrowy kierowany do Bridge może pochodzić z zewnętrznego napędu USB, komputera lub sieci, do której podłączmy przetwornik za pośrednictwem kabla lub połączenia bezprzewodowego Wi-Fi.

Mytek Brooklyn Bridge ma jeszcze szereg innych przydatnych funkcji, jak możliwość bezpośredniego podłączenia gramofonu, sygnałów cyfrowych przez optyczne i elektryczne S/PDIF, komputera przez USB oraz twardego dysku, a wszystko z możliwością przełączania źródeł za pośrednictwem pilota. Poza symetrycznymi wyjściami analogowymi przetwornik ma także wzmacniacz słuchawkowy klasy referencyjnej, a puryści mogą się pokusić o jego zasilanie akumulatorowe, ponieważ pomyślano też o gnieździe 12 V (poza standardowym gniazdem zasilania z sieci energetycznej).

Konstrukcja Mytek Brooklyn Bridge

Urządzenie wygląda znakomicie, ze swoją charakterystyczną płytą czołową, dwoma ekranami OLED, podwójnym wyjściem słuchawkowym na przednim panelu i możliwością zmiany kolorystyki logotypu. Charakteryzuje się przy tym najwyższą jakością wykonania, co nie dziwi, ponieważ jest produkowane w Polsce. Parametry jakościowe konwersji i torów analogowych są wyśrubowane do maksimum i można się pokusić o stwierdzenie, że dochodzimy tu do aktualnie obowiązujących granic technologii. Z ceną 11.999 zł wydaje się drogie, ale wśród tego typu sprzętu spotkamy zdecydowanie bardziej kosztowne produkty. Mamy do wyboru wersję z czarną i srebrną płytą czołową, co pozwala nam dopasować kolorystycznie przetwornik do już posiadanego sprzętu. Wraz z urządzeniem otrzymujemy pilota Apple Remote, kabel zasilający, kabel USB i antenę Wi-Fi. Za przetwarzanie cyfrowo-analogowe odpowiada konwerter ESS ES9028 Pro – 8-kanałowy przetwornik z serii Sabre o ponadprzeciętnej funkcjonalności uwzględniającej osiem ustawień filtrów, automatyczną kalibrację poziomu maksymalnego, programowalny zakres regulacji głośności, kompensację zniekształceń harmonicznych, „miękki” start, obsługę sygnałów wejściowych DoP (DSD za pośrednictwem PCM) i szereg innych. O układach obsługujących tory analogowe trudno cokolwiek powiedzieć, ponieważ producent zadbał o to, by nie miały żadnych oznaczeń. Cyfrowy sygnał wejściowy może być próbkowany z częstotliwością do 384 kHz i mieć rozdzielczość 32-bitową (format PCM, jak np. WAV), albo mieć postać 1-bitową, ze zmienną częstotliwością próbkowania w trybach DSD, DSD256 i DXD. W każdym przypadku konwersja pozwoli uzyskać zakres dynamiki 130 dB.

Przetwarzanie cyfrowo-analogowe odbywa się w oparciu o ośmiokanałowy przetwornik ESS ES9028 Pro Sabre, którego konwertery nie tylko działają równolegle, ale też w trybie symetrycznym.

Wejścia cyfrowe przetwornika obejmują port ethernetowy CAT5 (PCM do 24 bitów i 192 kHz, DSD64), Wi-Fi (takie same parametry sygnału jak w przypadku połączenia kablowego), USB 2.0 (wszystkie formaty w trybach natywnych), 2 porty elektryczne S/PDIF (PCM do 24/384 oraz DSD do DSD128 przez DoP) i S/PDIF optyczny, czyli TosLink (do 24/176, DSD64 DoP). Jak widać z powyższego, pełną funkcjonalność w zakresie dostępnych formatów cyfrowych mamy tylko w przypadku USB 2.0. Nie zmienia to faktu, że sygnał cyfrowy dostarczony do każdego z tych wejść w formacie MQA będzie dekodowany przez zaimplementowany sprzętowo dekoder. O precyzję przetwarzania troszczy się specjalny zegar Mytek Femtoclock, charakteryzujący się jitterem nie przekraczającym 0,82 ps. Analogowe wyjścia liniowe funkcjonują jako symetryczne XLR oraz RCA i działają równolegle, oferując impedancję wyjściową 75 Ω. Wzmacniacz słuchawkowy ma możliwość przetwarzania silnych transjentów, oferując wydajność prądową do 0,5 A i 6 watów mocy. Korzystając z obu wyjść i opcjonalnej przejściówki, możemy podłączyć słuchawki z symetrycznym wyprowadzeniem. Poziom sygnału regulujemy niezależnie dla wyjść liniowych i słuchawkowych z 1-decybelową dokładnością, 32-bitowym sterowaniem i możliwością ominięcia tłumika za pośrednictwem przekaźników. Analogowe wejścia liniowe oraz wejścia dla gramofonów z przetwornikiem z ruchomą cewką lub ruchomym magnesem kierowane są do wyjść liniowych i słuchawkowych za pośrednictwem przekaźników, a użytkownik może dokonywać wyboru źródła za pośrednictwem pilota, który należy sparować z przetwornikiem przed rozpoczęciem pracy. Zastosowanie 8-kanałowego przetwornika do urządzenia stereo może się wydawać działaniem na wyrost, ale w tym wypadku nic się nie marnuje – pojedyncze kanały przetwarzania pracują w trybie podwójnym (dwa równolegle), a do tego w pełni symetrycznie. W ten sposób mamy wykorzystanych wszystkich osiem kanałów konwersji, zyskując na zakresie dynamiki i stabilności przetwarzania.

Potencjalna konkurencja

SPL Pro-Fi Director


Oferuje przetwarzanie PCM do 384 kHz oraz DSD2 (Double Rate, DSD128). Wysokonapięciowy tor analogowy, wyświetlacz Avago, wbudowany liniowy zasilacz sieciowy, zakres dynamiki torów analogowych do 137,6 dB (A). Wejścia USB, S/PDIF i AES/EBU. Analogowe wyjścia symetryczne XLR. (13.500 zł)

Benchmark DAC3 HGC


Przetwornik konwertujący sygnał PCM o parametrach do 24 bity/192 kHz (chip ESS ES9028 Pro), z zegarem UltraLock2, wyposażony w dwa wejścia optyczne i dwa elektryczne S/PDIF, port USB i symetryczne wyjścia analogowe XLR. Hybrydowa regulacja poziomu sygnału, dołączony pilot, wbudowany zasilacz sieciowy i wzmacniacz słuchawkowy. (12.200 zł)

Violectric DAC V850


Stworzony przez konstruktorów z Lake konwerter pracujący z 24-bitową rozdzielczością i próbkowaniem do 192 kHz (32-bitowa konwersja delta-sigma z przełączanym nadpróbkowaniem). Wejścia USB, S/PDIF i AES/EBU. Wyjścia analogowe symetryczne, pod postacią gniazd XLR. Wbudowany zasilacz sieciowy. (6.200 zł)

Mytek Brooklyn Bridge w praktyce

Urządzenie obsługujemy za pomocą enkodera z funkcją przycisku oraz czterech małych przycisków po obu stronach ekranu, które na czarnym panelu dość trudno zauważyć. Wciskając enkoder włączamy przetwornik; przytrzymując wyłączamy go. Krótkie wciśnięcie enkodera przy włączonym urządzeniu aktywuje tryb ustawień z siedmioma ekranami obejmującymi łącznie 27 funkcji. Takie same opcje mamy też z poziomu programu Mytek Control Panel, który uruchamiamy na komputerze współpracującym z przetwornikiem przez USB. W tym trybie Bridge współpracuje z systemowymi sterownikami Windows, OS X i Linuks, zgłaszając się w ustawieniach jako wyjście stereo. Podobnie jak w poprzednich urządzeniach tego producenta, można zmieniać kolorystykę logotypu na płycie czołowej. I podobnie także, zastosowany enkoder nie ma takiej precyzji pracy, jakiej można oczekiwać od sprzętu w tej cenie. Ważne natomiast jest to, że możemy ominąć regulację głośności w przetworniku, gdy dokonujemy jej w jakimś innym urządzeniu naszego systemu. Podczas odtwarzania materiału ze źródeł cyfrowych nie ma potrzeby dokonywać jakichkolwiek konfiguracji – urządzenie od razu wykrywa próbkowanie, rozdzielczość i format, automatycznie się przełączając na pracę w danym trybie. Jedyny warunek to obecność programowego odtwarzacza, który obsługuje dany format. W przypadku plików FLAC, w ramach których dostępne są utwory kodowane w trybie MQA, wystarczy bezpłatny Audacity. Nie mam najmniejszych wątpliwości, że jakość dźwięku przetwornika jest doskonała – zarówno jeśli chodzi o wyjścia liniowe jak i słuchawkowe. Uwagę zwraca zwłaszcza prezentacja transjentów w takich materiałach, w których jest szansa je usłyszeć (i nie mam tu na myśli utworów elektronicznych poddanych masteringowi do -6 LUFS).

Zabawę w porównywanie brzmienia zostawię audiofilom, którzy mają do tego szczególne predyspozycje. W mojej opinii czas potrzebny na przełączenie słuchawek do innego urządzenia w zupełności wystarczy do tego, by jakiekolwiek walory porównawcze straciły rację bytu. Z kolei porównywanie tych samych materiałów audio w różnych formatach (dostępnych m.in. na stronie http://www.2l.no/hires) bywa kłopotliwe, ponieważ różnica w poziomach poszczególnych plików nierzadko sięga 3 dB. Podłączenie do sieci odbywa się bardzo sprawnie i bez najmniejszych komplikacji. Po wybraniu punktu dostępowego (przy każdym prezentowana jest jego siła, więc łatwo wybrać ten najlepszy) wpisujemy enkoderem hasło, zatwierdzamy i po kilku sekundach pokazuje się ekran z parametrami połączenia: nazwą AP, jakością transmisji oraz przydzielonym numerem IP (jeśli router przydziela je automatycznie). Przyłączenie do sieci kablowej wymaga jedynie podłączenia skrętki. Jeśli w naszej sieci działa już serwer audio, to od razu możemy zacząć cieszyć się muzyką. Pewne problemy pojawiły się natomiast gdy wyłączyłem podłączony do komputera przetwornik przy działającej aplikacji audio, z której wcześniej odtwarzał sygnał. Po ponownym włączeniu Bridge nie potrafił załadować swojego systemu i trzeba było wrócić do ustawień domyślnych. Jest jeszcze kilka innych drobiazgów związanych z obsługą sieci, ale firmware urządzenia jest dopiero w pierwszej wersji, więc należy się spodziewać kolejnych jego aktualizacji.

Podsumowanie

Brooklyn Bridge dedykowany jest głównie na rynek hi-fi, ale może znaleźć również szereg zastosowań profesjonalnych. Poza ekstremalnie wysoką jakością konwersji cyfrowo-analogowej i obsługą najbardziej wyśrubowanych formatów audio, jego mocnym punktem jest dostępność przedwzmacniacza gramofonowego RIAA przystosowanego do współpracy z dwoma typami wkładek dynamicznych i możliwość odczytywania cyfrowego audio przez USB 2.0, S/PDIF i z lokalnej sieci. Bonusem jest tutaj sprzętowa implementacja dekodera MQA dla osób, które słuchają muzyki strumieniowo przez Tidal czy Nugs.net.

Uniwersalność i funkcjonalność w połączeniu z najwyższą jakością dźwięku i wykonania nieczęsto występują jednocześnie w tym samym urządzeniu. Tym bardziej Mytek Brooklyn Bridge zasługuje na uwagę osób, które od przetwornika C/A wymagają czegoś więcej niż standardowej konwersji 24/96. W każdym razie pod względem funkcjonalnym nie znajdziemy dla niego żadnej konkurencji na rynku. Jeśli już jakieś urządzenie zbliża się do Bridge pod względem możliwości obsługi formatów cyfrowych (np. SPL Pro-Fi Director), to nie ma przedwzmacniacza gramofonowego, wzmacniacza słuchawkowego i możliwości współpracy z siecią, jednocześnie kosztując sporo więcej. Z kolei urządzenia tańsze nie obsługują formatów wysokiej rozdzielczości i DSD. Wygląda więc na to, że w tym zakresie produktów król jest tylko jeden, i nazywa się Mytek Brooklyn Bridge.

 

Nasze spostrzeżenia

+ obsługa PCM do 384 kHz, DSD i wbudowany dekoder MQA
+ najwyższej klasy wzmacniacz słuchawkowy
+ pokładowy przedwzmacniacz gramofonowy RIAA (MM/MC)
+ współpraca z serwerami audio przez Wi-Fi lub CAT-5
+ bezkompromisowa jakość konwersji i torów sygnałowych audio
+ automatyczne rozpoznawanie formatu cyfrowego
+ hybrydowy tłumik sygnału (analogowy/cyfrowy) z możliwością ominięcia
+ dostępna opcja zewnętrznego zasilania

- niewidoczne i trudno wyczuwalne przyciski w wersji Black
- przeciętna jakość enkodera
- firmware wymaga dopracowania

 

Zakres zastosowań

- wielofunkcyjny przetwornik C/A, streamer, przedwzmacniacz gramofonowy i wzmacniacz słuchawkowy dla wysokiej jakości systemów konsumenckich audio
- centralny element dystrybucji sygnału cyfrowego i analogowego stereo we wszelkiego typu obiektach studyjnych

 

Informacje

Funkcja dwukanałowy przetwornik cyfrowo-analogowy współpracujący z sygnałem PCM i DSD, wbudowany dekoder MQA.
Przetwarzanie PCM 32 bity, 44,1/48/88,2/96/176,4/192/384 kHz
Przetwarzanie DSD 1-bitowe, próbkowanie do 11,2 MHz (DSD256)
Zakres dynamiki 130 dB (A)
Wejścia analogowe przedwzmacniacz gramofonowy (RCA), tor liniowy (RCA)
Wyjścia analogowe 2x XLR, 2x RCA, 2 wyjścia słuchawkowe
Wejścia cyfrowe USB 2.0 (do 480 Mb/384 kHz, Type B), LAN/Wi-Fi (PCM do 24 biów/192 kHz, DSD do x64 DoP), S/PDIF TosLink (PCM do 176,4 kHz, DSD x64), S/PDIF RCA (PCM do 24 bitów/384 kHz, DSD do x128 DoP)
Zasilanie sieciowe, 100-240 V, zewnętrzne źródło napięcia 12 V/6 A
Wymiary 218x44x206 mm
Waga 1,6 kg
Dystrybucja Mytek Digital/HEM Electronics
Producent Mytek Digital