Fostex PM-SUBmini2

Akustyka | 01.11.2017  | Artur Kraszewski
Marka:  Fostex
Nasz Typ

Przyjęło się, że w charakterze bliskiego pola w domowych pracowniach i profesjonalnych studiach sprawdzają się monitory z wooferem o średnicy od 5" wzwyż, ale nieustanną popularnością cieszą się też mniejsze zestawy, bardzo często w postaci systemu 2.1. Np. takie, jak najnowszy subwoofer Fostex PM-SUBmini2 uzupełniony o szerokopasmowe aktywne monitory PM0.3 oraz jeden z dwóch dostępnych regulatorów głośności: analogowy PC-1e lub podłączany przez USB PC100US-HR2.

Fostex, choć może nie tak popularny jak inne firmy produkujące monitory studyjne, zawsze miał tzw. "dobrą prasę", głównie dzięki wysokiej jakości wykonania i bardzo sumiennemu przetwarzaniu dźwięku, bez podbarwień i zakłamywania rzeczywistości sonicznej. I właśnie za to wiele osób go lubi i szanuje, a niektórzy wręcz nie wyobrażają sobie pracy bez klasycznych 6301, produkowanych nieprzerwanie od 1982 roku.

PM-SUBmini2 to odpowiedź na współczesne wymagania, zwłaszcza w takich sytuacjach, gdzie występuje problem z miejscem i przetwarzaniem niskich tonów. Wprawdzie subwoofer dedykowany jest do współpracy z monitorami aktywnymi Fostex, ale dzięki przestrajanej częstotliwości odcięcia oraz wyjściom po filtracji może pracować z każdą inną parą odsłuchów, które nie dostarczają nam takiej ilości niskich tonów, jakiej potrzebujemy.

Konstrukcja

PM-SUBmini2 to konstrukcja zamknięta, wyposażona w 5-calowy przetwornik oraz pracujący w klasie D wzmacniacz o mocy 50 W. Membrana przetwornika wykonana jest z typowego dla firmy Fostex kompozytu z włókna szklanego, zapewniającego jej odpowiednią sztywność i znacząco redukującego masę układu drgającego. Membrana jest dwuczęściowa, co pozwala zmniejszyć efekt jej dzielenia się, a w konsekwencji obniżyć poziom zniekształceń harmonicznych. Głośnik jest jednocewkowy i charakteryzuje się impedancją 4 Ω. Zgodnie z obowiązującymi normami subwoofer przechodzi w stan uśpienia po dłuższym czasie nieużywania, co zmniejsza konsumpcję mocy do przepisowej wartości poniżej 0,5 W. Jeśli ktoś nie zamierza z tej funkcji korzystać, to może ją wyłączyć przełącznikiem na tylnym panelu.

Stereofoniczne wejście i wyjście po filtrze górnoprzepustowym mają format RCA. Potencjometrem Volume ustawiamy głośność samego subwoofera, a regulatorem Frequency definiujemy częstotliwość podziału między subwooferem a monitorami - od 60 do 150 Hz. Sygnał podawany na wzmacniacz subwoofera można odwrócić o 180 stopni, aby skompensować ewentualne problemy fazowe słyszalne w okolicach częstotliwości podziału.

Obudowa wykonana jest ze standardowej płyty MDF, a całość ma niewielkie gabaryty (20x19x23 cm) i wagę (3,6 kg). W zestawie otrzymujemy subwoofer, kabel sieciowy oraz stereofoniczny kabel RCA o długości 1,5 m. To bardzo skromne wyposażenie, ale przynajmniej pozwala uruchomić subwoofer; o resztę oprzyrządowania musimy już zadbać sami.

Bardzo dobrym pomysłem jest zakup opcjonalnego kontrolera Fostex USB PC100USB-HR2, który jest solidnym, metalowym pudełkiem zawierającym wejście USB, wyjście stereo RCA, wyjście słuchawkowe i potencjometr regulacji głośności. Po podłączeniu do komputera zgłasza się on jako wyjście audio, obsługujące próbkowanie do 96 kHz z 24-bitową rozdzielczością. Zastosowany w nim przetwornik Burr-Brown PCM5101 oraz wysokiej klasy kondensatory Nichicon Fine Gold dają gwarancję uzyskania profesjonalnego brzmienia.

Jeśli nie chcemy inwestować w nowy, bądź co bądź interfejs audio, to warto zwrócić uwagę na potencjometr w podobnej gabarytowo obudowie - Fostex PC-1e. Ma on wejście TRS 3,5 mm, dwa wyjścia RCA, a w zestawie znajdziemy oba kable potrzebne do podłączenia wyjścia z komputera (np. słuchawkowego) oraz podania sygnału na subwoofer. W ostateczności, jeśli nie zależy nam na sprzętowej regulacji głośności odsłuchu i zamierzamy dokonywać tego w już posiadanym interfejsie audio bądź wirtualnym suwakiem w DAW, wystarczy podłączyć subwoofer bezpośrednio do źródła dźwięku.

W praktyce

Moc i efektywność subwoofera w zupełności wystarczą do tego, by można było swobodnie i z dość dużą głośnością słuchać materiału muzycznego w standardowym pomieszczeniu o kubaturze do 64 m3. Dzięki możliwości przetwarzania pasma aż do ok. 150 Hz Fostex PM-SUBmini2 bardzo dobrze wypełni dźwięk z małych, 3-4-calowych monitorów. Może się też sprawdzić w przypadku posiadania większych, np. 5-calowych zestawów, choć wiele z nich na ogół nieźle sobie radzi z pasmem do 80 Hz, czyli tam, gdzie subwoofer ma swoją największą efektywność. Ten ostatni ma jednak istotną przewagę - jest konstrukcją zamkniętą. To oznacza, że praktycznie nie występuje w nim zjawisko rezonansu, nachylenie zbocza charakterystyki przetwarzania jest bardzo łagodne, a zatem odpowiedź impulsowa jest szybka, a dźwięk przetwarzany w sposób wyrównany. PM-SUBmini2 bez większych spadków efektywności obejmuje całą oktawę od 60 do 120 Hz, zatem newralgiczne dla basu podstawowe dźwięki nut B1-B2. W związku z tym zdecydowanie łatwiej pracuje się np. nad dopasowaniem stopy i basu, mogąc też szybciej wychwycić ewentualne problemy z niepożądanym basowym tłem partii rejestrowanych mikrofonami.

Zobacz także test wideo:
The One Smart Piano Keyboard Pro - cyfrowe pianino
The One Smart Piano Keyboard Pro - cyfrowe pianino
Czy faktycznie Smart Piano The One Keyboard Pro to pianino, które nauczy Cię grać? Na to pytanie odpowie Tomasz Wróblewski, Redaktor Naczelny EiS.

Owszem, subwoofer jest swego rodzaju protezą, ale ustawiony niezbyt głośno i dobrze skorelowany fazowo pozwala odciążyć monitory od najniższych częstotliwości, w efekcie czego ich wzmacniacze mają większy zapas dynamiki, a tym samym szansę na lepsze zaprezentowanie transjentów.

Potencjalna konkurencja

W tym przedziale cenowym i funkcjonalnym Fostex PM-SUBmini2 jest zdecydowanie najtańszym i najmniejszym subwooferem na rynku. Jedyną konkurencję dla niego, droższą o kilkadziesiąt złotych, może stanowić jedynie Samson MediaOne 10S - większy, cięższy i wyposażony także w wejścia/wyjścia głośnikowe, co pozwala skorzystać z monitorów pasywnych. Jego 10-calowy woofer zasilany jest wzmacniaczem o mocy 100 W, a deklarowane przez producenta pasmo przenoszenia zaczyna się od 35 Hz. Wyposażony w port bass-reflex MediaOne 10S ma mocniejsze "tąpnięcie" i przez to szansę lepiej sprawdzić się w zastosowaniach typowo multimedialnych.

Zakres zastosowań

- kompaktowy subwoofer uzupełniający przetwarzanie niskich tonów małego, aktywnego systemu monitorowego w niewielkim studiu lub pracowni muzyka, kompozytora i aranżera

 

 

Nasze spostrzeżenia

+ zamknięta konstrukcja sprzyja wiernej reprodukcji niskich tonów
+ przestrajana zwrotnica dzieląca pasmo między subwooferem a monitorami
+ kompaktowe wymiary
+ atrakcyjna cena

- krótki kabel połączeniowy
- zewnętrzny regulator głośności dostępny tylko jako opcja

 

Podsumowanie

Subwoofer nie kompresuje przesadnie dźwięku, ma niezłe zabezpieczenia przed zbyt dużym sygnałem, a jego zniekształcenia harmoniczne mieszczą się w całkowicie akceptowanym zakresie (ok. 40 dB poniżej sygnału podstawowego). Poza tym nie zajmuje dużo miejsca, bez problemu zmieści się np. pod biurkiem i jest atrakcyjny cenowo. Brak portu bass-reflex i uczciwa elektronika, bez sztucznego eksponowania "kopiącego" pasma 80-120 Hz zapewniają poprawną kontrolę niskich tonów w warunkach małej pracowni muzycznej. Ponadto subwoofer nie ma "multimedialnego", dostosowanego do potrzeb graczy i widzów kina akcji charakteru brzmieniowego, co tylko przemawia na jego korzyść. Jeśli zatem poszukujesz uzupełnienia w zakresie niskich tonów dla stojącej na biurku pary małych monitorów, to Fostex PM-SUBmini2 może się okazać bardzo cennym nabytkiem.

Informacje

Konstrukcja: subwoofer aktywny z zamkniętą obudową.
Przetwornik: woofer 5” z membraną z włókna szklanego, impedancja 4 Ω.
Wzmacniacz: 50 W, klasa D.
Wejścia: stereo, RCA, poziom maks. +15 dBV, impedancja 10 kΩ.
Zwrotnica: przestrajana w zakresie 60-150 Hz.
Zasilanie: sieciowe, nominalny pobór mocy 15 W (0,5 W w trybie uśpienia).
Wymiary: 200x185x233 mm.
Waga: 3,6 kg.