Sennheiser Evolution Wireless G3 - systemy bezprzewodowe
Firma Sennheiser przyzwyczaiła nas do tego, że każda kolejna linia jej produktów w zakresie systemów bezprzewodowych wyznacza zupełnie nową jakość. Nie inaczej jest z serią Evolution Wireless G3, która zastępuje dotychczasową drugą generację, pozostając w tym samym segmencie cenowym. Zmieniono wzornictwo i dodano szereg przydatnych funkcji. Nowością jest też istotne zróżnicowanie cech użytkowych poszczególnych serii: 100, 300 i 500.
Prezentację trzeciej generacji systemów bezprzewodowych Sennheiser podzieliliśmy na dwie części. W tym miesiącu skupimy się na systemach nadawczo-odbiorczych dla wokalistów, prezenterów oraz instrumentalistów, zaś w przyszłym miesiącu omówimy nowe systemy nakamerowe oraz systemy monitorowe IEM.
100 G3
Seria G3 to cała gama nowych produktów - nadajników, odbiorników oraz akcesoriów - przeznaczonych do profesjonalnego użytku w różnego typu zastosowaniach. Podstawowa seria 100 G3, w skład której wchodzi nadajnik do ręki SKM 100 G3 z trzema różnymi kapsułami, nadajnik miniaturowy SK 100 G3 oraz odbiornik stacjonarny EM 100 G3 (inne elementy serii 100 omówimy w przyszłym miesiącu), oferuje w porównaniu do poprzedniej generacji systemów bezprzewodowych Evolution szereg nowych funkcji.
Pierwsza z nich to synchronizacja nadajników z odbiornikiem za pośrednictwem toru podczerwieni - rzecz wykorzystywana już od kilku lat przez innych producentów systemów bezprzewodowych, ale w urządzeniach Sennheisera użyta po raz pierwszy. Zastosowanie kluczowanego pasma 42 MHz pozwoliło na użycie łącznie 1.680 częstotliwości, oddzielonych od siebie o 25 kHz. Częstotliwości (od 615 MHz do 865 MHz) podzielono na sześć grup: A, G, B, C, D i E. Poszczególne grupy dostępne są na różnych rynkach - w przypadku Polski i Unii Europejskiej dostępna jest grupa D, z częstotliwościami od 780 MHz do 822 MHz (oficjalne dokumenty zawierające informacje na temat podziału częstotliwości w Polsce znajdziesz na naszej płycie DVD w katalogu Testy). Pojedynczy system nadajnik/odbiornik ma możliwość pracy z częstotliwościami znajdującymi się tylko w jednej grupie. Pasmo to podzielono na 20 banków, a w każdym z nich wydzielono 12 kompatybilnych ze sobą częstotliwości nośnych. Częstotliwości te są stałe i mają formę fabrycznych presetów, ale użytkownik może też zaprogramować własne częstotliwości (co 25 kHz) i zapisać je w banku U (User).
Zmieniona konstrukcja toru sygnałowego nadajnika pozwoliła na uzyskanie szerszego pasma przenoszenia audio (od 25 Hz do 18 kHz w przypadku sygnału liniowego i od 80 Hz do 18 kHz w przypadku sygnału mikrofonowego) oraz współpracę z większym zakresem poziomów sygnału (60 dB z regulacją co 3 dB w nadajniku miniaturowym oraz 48 dB z regulacją co 6 dB w nadajniku do ręki).
Inne funkcje dostępne w ramach serii 100 G3 to korektor sygnału audio (tłumienie najniższych tonów i podbicie wysokich) i tryb Soundcheck, pozwalający na kontrolę jakości toru transmisji w.cz. Prawdziwą gratkę przygotowano dla gitarzystów - nadajnik miniaturowy SK 100 wyposażony jest w układ emulacji czterech typów kabli o różnej wartości pojemności własnej (a więc o różnym brzmieniu), a odbiornik EM 100 G3 ma wbudowany tuner chromatyczny, pozwalający na dostrojenie instrumentu. Rozszerzenie pasma audio do 25 Hz w dół to ukłon w stronę basistów, którzy często narzekają na systemy bezprzewodowe, które nie przenoszą niskich częstotliwości z odpowiednią dynamiką. Inna nowość w nadajnikach to programowana funkcja wyciszania, która może odnosić się zarówno do samego sygnału audio (nośna jest generowana w sposób ciągły) albo do sygnału w.cz. (wyłączony zostaje nadajnik, co pozwala wydłużyć czas pracy na jednym zestawie baterii/akumulatorów). Konstruktorzy pomyśleli też o funkcji automatycznego blokowania przycisków w nadajniku (Auto Lock) i chwilowego wyłączania blokady potrzebnego do dokonania podstawowych zmian ustawień. Bardzo istotną rzeczą jest to, że nadajniki miniaturowe SK 100 G3 i do ręki SKM 100 G3 wyposażone są w styki umożliwiające ładowanie umieszczonych w środku akumulatorów bez konieczności ich wyjmowania (do tej pory w systemach Evolution taką możliwość oferowały wyższe serie 300 i 500). Jedyne, czego potrzebujemy, to opcjonalna ładowarka L 2015, zasilacz NT 1-1 oraz pakiet akumulatorowy BA 2015. Zarówno nadajnik, jak i odbiornik wyświetlają aktualny stan baterii, sygnalizując pełne naładowanie i trzy etapy rozładowania (70%, 30% i konieczność natychmiastowej wymiany). Istotną cechą urządzeń z serii 100 G3 jest możliwość nadawania indywidualnych nazw nadajnikom i odbiornikom (osiem znaków), które wyświetlane są na ich ekranach i pozwalają na łatwą identyfikację. Odbiornik EW 100 ma również funkcję programowania nominalnego poziomu sygnału na wyjściu audio (od -24 do +18 dB).
300 G3 i 500 G3
Choć już seria 100 G3 przeznaczona jest do zastosowań stricte profesjonalnych, to serie 300 G3 oraz 500 G3 mogą być wykorzystane w jeszcze bardziej zaawansowanych systemach, przy czym seria 300 ukierunkowana jest głównie na pracę w instalacjach konferencyjnych (nie ma tunera gitarowego oraz emulacji różnego rodzaju kabli, za to ma rozszerzone funkcje sterowania wyciszaniem).
Tylne panele odbiorników stacjonarnych EM 100 G3 oraz EM 300/500 G3. Te drugie wyróżniają się obecnością gniazd RJ-45 pozwalających na podłączenie odbiorników do sieci sterowanej z poziomu oprogramowania Sennheiser Wireless System Manager.
Podstawowym wyróżnikiem między serią 100 G3 a pozostałymi dwoma jest wyposażenie odbiorników stacjonarnych EM 300 G3 i EM 500 G3 w port ethernetowy, umożliwiający pracę całego systemu w sieci sterowanej z poziomu oprogramowania Wireless System Manager (do pobrania ze strony www.sennheiser.com po uprzedniej rejestracji). Inna, dość istotna różnica, to możliwość przełączania mocy wyjściowej w nadajnikach 100 i 300 (30/10 mW - przy mniejszej mocy można „upchnąć” więcej kanałów w ramach jednej instalacji). Poza tym odbiorniki stacjonarne 300 i 500 wyposażone są w większe wyświetlacze z funkcją alarmu (zmiana koloru na czerwony z prezentacją treści komunikatu), wyświetlają nazwę współpracującego z nimi nadajnika (symbol nadany przez producenta), wyświetlają aktualne ustawienie korekcji i poziom nominalny na wyjściu audio, oferują wyjście słuchawkowe z regulacją poziomu sygnału, a do miejscowego zarządzania ich ustawieniami służy pojedynczy manipulator trzyfunkcyjny. Zestawy wokalowe z serii 500 dostarczane są z mikrofonami do ręki wyposażonymi w kapsuły z najwyższej linii mikrofonów Evolution 900, ale trzeba jednocześnie zaznaczyć, że są one kompatybilne także z odbiornikami pozostałych serii. Generalnie kompatybilność odbiorników i nadajników w ramach serii G3 jest pełna - każdy nadajnik może współpracować z każdym nadajnikiem, co znacząco zwiększa funkcjonalność systemu i pozwala na stopniową jego rozbudowę.
Na podkreślenie zasługuje fakt, że zewnętrzne zasilacze sieciowe odbiorników systemów 300 i 500 pracują w szerokim zakresie napięć - od 100 V do 240 V - i są to konstrukcje impulsowe (w zależności od kraju docelowego pakiet wyposażony jest w inną, wymienialną wtyczkę sieciową). Zasilacz odbiornika EW 100 G3 wyposażony jest w zasilacz transformatorowy i w przypadku pracy z innym napięciem sieciowym niż 230 V potrzebna jest inna jego wersja.
Nadajniki do ręki
Wszystkie mikrofony bezprzewodowe wchodzące w skład serii G3 mają jednakową konstrukcję i wymiary. Od nadajników poprzedniej generacji różnią się charakterystyczną „płetwą”, typową dla najwyższej klasy mikrofonów SKM 5000. Mikrofony mają metalowy korpus w kolorze ciemnego grafitu, do którego dokręcana jest kapsuła. W ramach systemów z serii 100 G3 i 300 G3 dostępne są dwie kapsuły dynamiczne - nerkowa 835 i supernerkowa 845 oraz jedna kapsuła pojemnościowa - 865. Jak już wspomniano wcześniej, w przypadku systemów 500 G3 dostępne są kapsuły z wyższej serii - nerkowa 935, supernerkowa 945 oraz prawdziwa perła w koronie, czyli pojemnościowa kapsuła wielkomembranowa 965, z dwiema przełączanymi charakterystykami kierunkowymi, nerkową i supernerkową.
Nadajnik SKM 300 G3 został dodatkowo wyposażony w umieszczony na korpusie gumowany i podświetlany przycisk MIC o funkcjonalności programowanej z poziomu menu nadajnika. Może on pracować jako typowy przycisk wyciszania (jedno wciśnięcie - wyciszenie, drugie - włączenie), jako przycisk chwilowego wyciszania (mikrofon jest wyciszony tylko wtedy, kiedy przycisk jest wciśnięty) oraz jako przycisk PTT (Push To Talk - znany wszystkim użytkownikom CB radia), umożliwiający transmisję tylko wtedy, gdy go trzymamy. Przy pracy w typowym trybie wyciszania możemy wybrać wyciszanie toru audio lub wyłączanie częstotliwości nośnej. Użytkownik ma też możliwość całkowitego wyłączenia tego przycisku. Z tak zaawansowanymi możliwościami programowania funkcji wyciszenia spotkałem się po raz pierwszy i muszę przyznać, że zrobiło to na mnie spore wrażenie. Warto zaznaczyć, że włączanie i wyłączanie odbywa się bez żadnych niepożądanych odgłosów, a w przypadku gdy odnosi się ono do toru audio funkcja ta działa błyskawicznie. Gdy zaprogramowaliśmy włączanie i wyłączanie częstotliwości nośnej, musimy się liczyć z krótką, sekundową zwłoką w działaniu systemu po jego włączeniu, sygnalizowaną przez miganie podświetlenia przycisku w nadajniku.
Wyświetlacz w korpusie nadajnika jest automatycznie podświetlany z chwilą użycia któregoś z dwóch dostępnych manipulatorów - trzyfunkcyjnego przełącznika do programowania oraz uniwersalnego przycisku, którego głównym zadaniem jest włączanie i wyłączenie nadajnika. Podświetlanie utrzymuje się jeszcze kilka sekund po ostatnio dokonanej manipulacji, a potem samoczynnie się wyłącza. Pierwszy z manipulatorów można zasłonić, przekręcając pierścień znajdujący się na korpusie nadajnika, a tym samym zabezpieczyć się przed przypadkową zmianą ustawień. W mojej opinii producent musi jeszcze dopracować to rozwiązanie, ponieważ w niektórych nadajnikach pierścień pracuje z większym oporem, a w innych z mniejszym. Inną metodą zabezpieczenia nadajnika przed zmianą ustawień oraz przypadkowym wyciszeniem jest włączenie funkcji Auto Lock. Tę ostatnią można na chwilę wyłączyć w celu dokonania zmiany ustawień; po kilku sekundach blokada samoczynnie się aktywuje, zwalniając nas od konieczności pamiętania o jej włączeniu.
Wyciszanie nadajników z serii 100 i 500 jest nieco trudniejsze niż w nadajniku z serii 300. Aby to zrobić, należy krótko nacisnąć przycisk włącznika, a następnie nacisnąć trzyfunkcyjny manipulator. Włączanie nadajnika odbywa się tak samo. Z punktu widzenia przeciętnego wykonawcy występującego na scenie, ta funkcja jest praktycznie niewykonalna, dlatego z pomocą przychodzi tu możliwość wyciszenia sygnału już w samym odbiorniku.
Nadajniki zasilane są z dwóch baterii R6 lub opcjonalnego pakietu akumulatorów BA 2015. Wkładanie i wyjmowanie ogniw zasilających przebiega bardzo sprawnie, a ich stabilność w komorze baterii nie budzi żadnych zastrzeżeń. Warto zauważyć, że odkręcenie kapsuły w działającym nadajniku automatycznie aktywuje funkcję wyciszania sygnału, co pozwala zabezpieczyć się przed przykrymi zakłóceniami. Możliwość regulacji czułości toru modulatora w zakresie 48 dB umożliwia dostosowanie jej do każdej sytuacji. Nadajnik da sobie radę zarówno z cicho mówiącym prezenterem, jak i dynamicznie śpiewającym wykonawcą hip-hopowym. Inne przydatne funkcje to możliwość regulacji kontrastu wyświetlacza oraz włączanie i wyłączanie tonu pilotującego, sterującego funkcją automatycznej bramki Squelch.
Nadajnik miniaturowy
Nadajniki miniaturowe (bodypack) w przypadku wszystkich trzech serii mają dokładnie taką samą konstrukcję zewnętrzną i niemal identyczne funkcje obsługowe (w nadajnikach 300 i 500 jest dodatkowo możliwość zmiany mocy wyjściowej). Niewielki, bardzo zgrabny korpus wykonany jest z dwuczęściowego odlewu w kolorze ciemnego grafitu. Pokrywa baterii oraz panel czołowy z wyświetlaczem i przyciskami sterowania są plastikowe, ale jakość tworzywa, jego sztywność i odporność na zarysowania jest znakomita. Podświetlany ekran LCD prezentuje takie informacje, jak częstotliwość, grupę i numer kanału, 8-znakową nazwę własną, programowaną przez użytkownika, poziom napięcia baterii zasilających, aktywność sygnału pilotującego, włączenie blokady, aktywność nadajnika oraz poziom sygnału wejściowego audio, co w połączeniu z regulacją czułości w zakresie 60 dB oraz diodą AF PEAK daje pełną kontrolę nad wysterowaniem toru nadawczego.
Pod pokrywą baterii, oprócz samych ogniw zasilających, znajdziemy też czujnik toru podczerwieni oraz dwa przyciski: ON/OFF i SET. Podobnie jak w przypadku nadajnika do ręki, przycisk ON/OFF funkcjonuje też jako Escape oraz jako włącznik/wyłącznik wyciszania (zatwierdzanego przyciskiem SET).
W górnej części urządzenia znajduje się gniazdo mikrofonowo/liniowe (TRS 1/8”, z gwintem mocującym wtyczkę) oraz przełącznik wyciszania MUTE. Jego funkcję można programować podobnie jak w nadajniku do ręki - wyciszanie może dotyczyć toru audio lub toru w.cz.; można też dezaktywować funkcję wyciszania i wówczas ustawienie tego przełącznika nie ma wpływu na pracę nadajnika. Mocowanie samego przełącznika jak i opór jaki stawia on podczas pracy sprawiają, że nie ma mowy o przypadkowej zmianie jego położenia. Trudno jest także przełączyć go opuszką palca i trzeba to zrobić paznokciem. Pozostaje mieć nadzieję, że producent przewidział taki sposób obsługi tej funkcji i końcówka przełącznika wykonana jest z wystarczająco twardego tworzywa.
Urządzenie mocuje się do garderoby lub paska instrumentu za pomocą znajdującego się z tyłu korpusu mocnego, stalowego klipsu. Małe wymiary nadajnika i jego niewielka waga sprawiają, że nie jest on w najmniejszym stopniu kłopotliwy dla wykonawcy. Krótka antena nadawcza jest bardzo elastyczna i zamocowana tak, że wykluczone jest jej uszkodzenie nawet w wyniku celowego działania. Generalnie rzecz ujmując, jakość użytych materiałów, wzornictwo i ergonomia nadajnika stoją na najwyższym poziomie.
G3 w praktyce
Na potrzeby redakcyjnych testów firma Aplauz Audio, dystrybutor produktów Sennheiser na terenie Polski, wypożyczyła nam siedem różnych zestawów wchodzących w skład serii 100, 300 i 500, a także pełen zestaw akcesoriów dostępnych dla nowej linii produktów.
Menu odbiorników zostało zaprojektowane tak, by możliwie najbardziej ułatwić jego obsługę. W pierwszej warstwie mamy bezpośredni dostęp do najczęściej stosowanych funkcji: Name, AF Out, Equalizer, Auto Lock, Squelch i Frequency Preset, oraz dwóch kolejnych menu: Easy Setup (obsługa funkcji automatycznego skanowania) oraz Advanced. W tym drugim ustawiamy kontrast wyświetlacza, dokonujemy programowania częstotliwości nośnej, włączamy/wyłączamy odbiornik tonu pilotującego, przywracamy ustawienia fabryczne i programujemy funkcję tunera gitarowego (tylko w EW 100 i EW 500 - tuner można włączyć/wyłączyć oraz ustawić tak, by jego aktywowanie wyłączało tor audio). W przypadku systemów 300 i 500 w menu Advanced znajdziemy też opcję ustawiania adresu IP, w przypadku pracy odbiornika w sieci, definiujemy parametry, które mają być przekazane z odbiornika do nadajnika podczas synchronizacji za pomocą podczerwieni (inne dla nadajników SK, a inne dla nadajników SKM) oraz możemy wybrać elementy, które będą sygnalizowane ostrzeżeniem (podświetleniem ekranu na czerwono i wyświetleniem komunikatu): przesterowanie toru audio, zbyt mały poziom nośnej, wyłączenie nośnej w nadajniku, wyciszenie toru audio w nadajniku oraz zbyt mały poziom napięcia baterii.
Wykorzystując systemy bezprzewodowe podczas występów z udziałem mobilnych systemów nagłośnieniowych, warto za każdym razem skorzystać z funkcji skanowania pasma, pozwalającej znaleźć częstotliwości wolne od zakłóceń. Dokonuje się tego przy wyłączonych własnych nadajnikach, za pomocą funkcji odbiornika Easy Setup/Scan New List, dostępnej z poziomu menu. Proces skanowania pasma trwa ok. 30 sekund, a efektem jego pracy jest lista dostępnych pasm w każdym z dwudziestu banków fabrycznych i sześciu banków użytkownika. Teraz pozostaje tylko wybór banku i numeru programu, a następnie przesłanie ustawień do nadajnika współpracującego z odbiornikiem. Proces synchronizacji polega na wciśnięciu przycisku SYNC w odbiorniku i zbliżeniu do niego włączonego nadajnika. Synchronizacja trwa nie dłużej jak sekundę, a jej prawidłowy przebieg sygnalizowany jest pojawieniem się znaku potwierdzenia na wyświetlaczu odbiornika i przejściem ekranu w tryb wyświetlania parametrów. Ogromnym ułatwieniem jest możliwość ustawienia w odbiorniku wszystkich innych parametrów nadajnika, które chcemy do niego przesłać - innych dla nadajników miniaturowych i innych dla nadajników do ręki. Dzięki temu nie musimy programować miejscowo każdego z nadajników - wszystkie parametry możemy ustawić w odbiornikach przed występem i przesłać je podczerwienią do nadajnika tuż przed wejściem wykonawcy na scenę.
Interesująco rozwiązano funkcję prezentowania różnych parametrów na wyświetlaczu odbiorników, bez konieczności wchodzenia w menu. Wciśnięcie przycisku kursora w EW 100 G3 zmienia zawartość wyświetlacza ze standardowej, prezentującej parametry odbiornika, na widok tunera gitarowego. W przypadku EW 500 G3 przekręcenie gałki manipulatora zmienia sekwencyjnie zawartość wyświetlacza i prezentowane są kolejno parametry odbiornika, parametry nadajnika (z typem kapsuły w przypadku nadajnika SK i typem nadajnika), parametry w trybie Soundcheck oraz ekran tunera gitarowego. Prezentacja parametrów w odbiorniku EW 300 G3 odbywa się podobnie jak w 500-tce, z tą tylko różnicą, że nie ma funkcji tunera gitarowego.
Skoro już wspomniałem o funkcji Soundcheck, to muszę wrzucić mały kamyczek do ogródka producenta. Funkcja ta nie jest opisana w żadnej drukowanej instrukcji obsługi, zamiast tego znajdziemy tam zdanie o dostępności szczegółowych informacji na stronie internetowej www.sennheiser.com. Okazuje się jednak, że owe informacje nie istnieją - pliki PDF wprawdzie są, ale ich rozmiar to 200 B, czyli funkcjonują tylko jako nazwa... Generalnie jednak tryb Soundcheck pozwala określić warunki panujące w zastanym środowisku. Włączamy odbiornik i nadajniki, przełączamy wyświetlacz w rzeczony tryb Soundcheck, a następnie przemieszczamy się z nadajnikiem w obszarze jego pracy. Zaraz potem kontrolujemy wskazania na wyświetlaczu, prezentujące zakres zmian poziomów obu torów diversity (odbiorniki wyposażone są w dwie, przełączane głowice odbiorcze) i największe poziomy sygnału audio. Dzięki temu jesteśmy w stanie określić, czy występuje prawdopodobieństwo zaniku sygnału w czasie pracy oraz wystąpienia przesterowania toru audio. Użyteczna i bardzo praktyczna funkcja.
Zarówno pomiary toru przesyłowego, jak i testy praktyczne pokazały, że przy współpracy z sygnałem liniowym lub instrumentalnym pasmo przenoszenia systemu G3 zawiera się w przedziale od 25 Hz do 18 kHz (ze spadkiem 3 dB na krańcach pasma). Dzięki temu opisywany system Sennheisera nadaje się do współpracy z gitarami basowymi oraz może posłużyć do pełnopasmowej transmisji sygnału liniowego. Układ emulacji kabla gitarowego działa bardzo efektywnie, ale jego praca jest wyraźnie słyszalna w przypadku instrumentów pasywnych, pozwalając gitarzystom dobrać odpowiednią charakterystykę brzmieniową - od nieznacznie przytłumionej, z podkreślonym środkowym pasmem (High), aż po bardzo jasną i ostrą (Minimum). Bardzo ważne jest to, że wszelkie zmiany w ustawieniach słyszalne są od razu, bez konieczności ich wcześniejszego zapisania - dotyczy to ustawienia emulacji kabla, czułości, korekcji i wszystkich innych parametrów nadajników i odbiorników. To znakomicie upraszcza i przyspiesza cały proces konfiguracji systemu i wszelkie zmiany jego ustawień.
Podsumowanie
Najnowsza generacja systemów bezprzewodowych Evolution umacnia pozycję firmy Sennheiser jako wiodącego producenta w tym segmencie rynku. G3 to produkty dla wymagających profesjonalistów, dostępne w cenie od 2.499 zł za system instrumentalny z serii 100 do 5.469 zł za system wokalowy z serii 500 z najwyższej klasy wielkomembranową kapsułą pojemnościową e965. Urządzenia z nowej serii można kupić zarówno w zestawach dedykowanych do konkretnych zastosowań (Vocal, Instrument, Headset, Presentation), jak i w postaci oddzielnych podzespołów. Pomysłowo zaprojektowane menu oraz takie funkcje, jak transmisja wybranych ustawień z odbiornika do nadajnika za pośrednictwem podczerwieni, skanowanie pasma w poszukiwaniu wolnych częstotliwości, Souncheck, emulacja kabla, wyciszanie audio i w.cz., funkcjonalna blokada czy dwustopniowa moc nadajnika i funkcje alarmowe w odbiornikach serii 300 i 500, znacząco zwiększają zakres zastosowań systemu oraz upraszczają i przyspieszają jego obsługę. Do tego dochodzi możliwość wyboru czterech kapsuł w mikrofonach do ręki, dwóch mikrofonów przypinanych oraz dwóch mikrofonów nagłownych. Nie można też zapomnieć o standardowym wyposażeniu zestawów w akcesoria do mocowania odbiorników w raku, u wielu producentów dostępnych tylko jako opcja.
Szczególną uwagę warto zwrócić na wysoką jakość toru audio oraz możliwość kształtowania charakterystyki brzmieniowej za pomocą korektora w odbiorniku i układu emulacji kabla gitarowego w nadajniku. Jak widać firma Sennheiser uważnie wsłuchuje się w sugestie użytkowników, oferując funkcje pozwalające na kształtowanie brzmienia u samego źródła. Zastosowanie kompandera HDX w torze transmisji zaowocowało uzyskaniem odstępu od szumów na poziomie przekraczającym 115 dB (A-ważone) i sprawiło, że dynamika systemu (97 dB) oraz szerokie pasmo przenoszenia pozwala na współpracę z tak wymagającymi źródłami sygnału jak gitara basowa.
Biorąc pod uwagę funkcjonalność systemu, jakość wykonania, najwyższej klasy brzmienie oraz szereg nowatorskich funkcji redakcja EiS uznała, że Sennheiser G3 zasługuje na znak Nasz Typ, który z wielką przyjemnością przyznajemy, rekomendując ten system do zastosowań profesjonalnych w warunkach estradowych i studyjnych. EiS
Wnioski z testów:
+ szerokie pasmo przenoszenia i wysoka dynamika
+ emulacja kabla oraz tuner gitarowy (w systemach 100 i 500)
+ zaawansowane funkcje pracy w systemach instalacyjnych (300 G3)
+ najwyższej jakości wykonanie
+ transmisja podczerwienią wszystkich parametrów z odbiornika do nadajnika
+ zasilacze impulsowe w odbiornikach 300 i 500
+ programowane wyciszanie
+ inteligentna funkcja blokady
+ skanowanie zakresu i funkcja Soundcheck
+ funkcja alarmu w odbiornikach 300 i 500
+ możliwość pracy odbiorników 300 i 500 w sieci
+ dokonywane zmiany słyszalne są w czasie rzeczywistym
+ długi czas pracy na bateriach (ok. 8 h)
+ przełączana moc nadajników 300 i 500
+ możliwość ładowania akumulatorów w nadajnikach
- różny opór pierścienia blokującego manipulator w nadajnikach do ręki
- trudności w mocowaniu anten w odbiornikach
- brak szczegółowych instrukcji obsługi na stronie internetowej producenta
PRODUCENT
Sennheiser, www.sennheiser.com
DOSTARCZYŁ
Aplauz Audio, Łomianki, tel. 022-751-42-39, www.aplauzaudio.pl
Zakres częstotliwości w.cz.: 516-865 MHz.
Liczba kanałów: 1.680.
Liczba presetów: 32 (seria 300 i 500), 12 (seria 100).
Dewiacja: ±48 kHz.
Kompander: HDX.
Pasmo przenoszenia m.cz.: 80 Hz-18 kHz (mikrofon), 25 Hz-18 kHz (linia, instrument).
Odstęp od szumów: >115 dB (A-ważone).
THD: <0,9%.
Moc wyjściowa nadajnika: 10/30 mW (seria 300 i 500), 30 mW (seria 100).
Czas pracy na zestawie baterii: >8 h.
Maks. poziom audio w odbiorniku: +18 dBu.
Wymiary (odbiornik): 212×202×43 mm.
Wymiary (nadajnik do ręki): 50×265 mm.
Wymiary (nadajnik miniaturowy): 85×65×25 mm.
Przykładowe ceny zestawów:
2.499 zł - zestaw instrumentalny z nadajnikiem SK 100
2.819 zł - zestaw z nadajnikiem SK 100, mikrofon ME2
2.859 zł - zestaw z mikrofonem do ręki SKM 100, kapsuła dynamiczna e 835
3.916 zł - zestaw z nadajnikiem SK 300, mikrofon ME4
4.331 zł - zestaw z mikrofonem do ręki SKM 300, kapsuła pojemnościowa e 865
4.749 zł - zestaw z nadajnikiem SK 500, mikrofon MKE 2-ew Gold
5.469 zł - zestaw z mikrofonem do ręki SKM 500, kapsuła pojemnościowa e 965
Pełny tekst w EiS 09-2009
Tomasz Wróblewski