Sontronics Podcast Pro - mikrofon dynamiczny

Inne | 27.05.2020  | Tomasz Wróblewski
Marka:  Sontronics

Mikrofony Sontronics powstają w Wielkiej Brytanii i mają dożywotnią gwarancję, a to obecnie jedna z najlepszych rekomendacji.

Najnowszy Podcast Pro, jak sama nazwa wskazuje, dedykowany jest do realizacji podcastów, co jednak wcale nie musi oznaczać zawężenia zakresu jego zastosowania wyłącznie do tego obszaru. Wystarczy wspomnieć o mikrofonie Shure SM7B, który świetnie sprawdza się w wielu różnych konfiguracjach, choć zaczynał jako mikrofon lektorski dla rozgłośni radiowych. Wprawdzie Podcast Pro nie ma tylu funkcji co SM7B, ale też kosztuje znacząco mniej. Ponadto dostępny jest w dwóch wersjach kolorystycznych – czarnej i czerwonej (szkarłatnej).

Konstrukcja Sontronics Podcast Pro

Pierwszy kontakt z mikrofonem Sontronics może być dla wielu osób zaskakujący. Podcast Pro jest bowiem niesamowicie lekki, a w przypadku mikrofonów cecha ta nie wzbudza szczególnego zaufania. Jest tak, ponieważ jego korpus został wykonany z aluminium, a nie, jak w większości przypadków, ze stopu cynku. Olbrzymią zaletą niskiej wagi jest natomiast to, że mikrofon można bez problemu zainstalować na długim wysięgniku, co pozwala wykorzystać standardowe statywy.

Sumaryczna charakterystyka brzmieniowa Podcast Pro, podczas nagrywania głosu lektorskiego, która może nam sporo powiedzieć o charakterze sonicznym mikrofonu.

Konstrukcja Podcast Pro jest najprostsza z możliwych – w jego wnętrzu znajduje się wyłącznie kapsuła dynamiczna i gniazdo wyjściowe XLR. Żadnych transformatorów, przełączników ani dodatkowych elementów. Membranę przed podmuchami chroni wielowarstwowa struktura będąca połączeniem pianki akustycznej i metalowych filtrów rozpraszających. Sama kapsuła ma charakterystykę supernerkową i pasmo przenoszenia od 50 Hz do 15 kHz. Czułość mikrofonu jest podobna jak w przypadku zdecydowanej większości dynamicznych mikrofonów wokalowych. Prawidłowe wysterowanie toru sygnałowego w interfejsach audio, z którymi go testowałem (UA Apollo, Focusrite Scarlett, MOTU Track 16) można uzyskać przy regulatorze Gain w okolicach 3/4 zakresu. W interfejsach z przedwzmacniaczami o mniejszym wzmocnieniu może zaistnieć konieczność ustawienia czułości na znacznie wyższym poziomie, ale tak to już bywa w przypadku mikrofonów dynamicznych.

Sontronics Podcast Pro w praktyce

Charakterystyka brzmieniowa mikrofonu została dopasowana do głosu lektorskiego, z wyraźną prezentacją pasma podstawowego 200 Hz, wyrównanym przetwarzaniem w paśmie 400 Hz-1,5 kHz i podkreśleniem zakresów 2,5 kHz oraz 10 kHz. Jak zawsze w przypadku tego typu mikrofonów, sygnał będzie musiał być przetworzony przez tor zawierający kompresor, korektor i de-esser, ale ich ustawienia nie muszą być przesadnie głębokie, by uzyskać profesjonalny rezultat. W moim przypadku skorzystałem z działającej w czasie rzeczywistym (z wykorzystaniem funkcji Unison w interfejsie Apollo) wtyczki UAD Avalon 737. Mimo dość wysokiej odporności na głoski wybuchowe, zdecydowanie polecam zastosowanie zewnętrznego popfiltru oraz zaaplikowanie w przedwzmacniaczu filtracji HPF ustawionej na minimum 50 Hz. Choć kapsuła znajduje się w piankowej „otulinie”, sam mikrofon nie ma elastycznego zawieszenia, co przy jego niskiej masie sprawia, że ustawiony na tym samym podłożu co np. laptop, przenosi drgania 50/100 Hz. Warto zatem zadbać o jak najlepszą izolację mechaniczną, zwłaszcza gdy dźwięk zostanie poddany silnej kompresji.

Dynamiczna kapsuła mikrofonu zamocowana jest w strukturze z pianki, która w dużej mierze kształtuje supernerkową charakterystykę kierunkową Podcast Pro.

Podsumowanie

Wprawdzie nie jest to cecha, na którą zwraca uwagę wielu użytkowników, ale Podcast Pro ma bardzo duży potencjał w zakresie jego modyfikacji przez osoby lubiące tego typu wyzwania. Poza efektownym dźwiękiem i solidną konstrukcją był to też jeden z powodów, dla których zakupiłem testowany egzemplarz. Za stosunkowo niedużą kwotę i niewielkim nakładem pracy można podnieść funkcjonalność mikrofonu, instalując w nim transformator o przekładni zwiększającej (np. kosztujący ok. 50 zł transformator Neutrik NTE-10/3), albo prosty układ wzmacniacza napięciowego zwiększającego poziom sygnału o 10 dB.

Ale nawet jeśli nie bierzemy pod uwagę przeróbek, zakup Podcast Pro to dobra inwestycja. Mikrofon ma ciekawą charakterystykę brzmieniową, jest funkcjonalny i efektownie się prezentuje – zwłaszcza w kolorze szkarłatnym, bardzo zbliżonym do kolorystyki interfejsów Focusrite.

 

Nasze spostrzeżenia

+ efektowne brzmienie i wygląd
+ solidna konstrukcja przy niewielkiej masie
+ duży potencjał funkcjonalny

- wrażliwość na wibracje podłoża

 

Zakres zastosowań

- mikrofon do podcastów, realizacji audycji, nagrań lektorskich, wokalu oraz ujęć instrumentów w studiu nagrań

 

Zobacz także test wideo:
Akai MPK Mini Mk III - kontroler MIDI
Akai MPK Mini Mk III - kontroler MIDI
Moc, jaka drzemie we współczesnym minikontrolerach MIDI bywa zaskakująca. Najlepszym tego przykładem jest trzecia wersja Akai MPK Mini, w porównaniu do poprzedniej rozbudowana m.in. o wyświetlacz OLED.

Informacje

Funkcja mikrofon dynamiczny
Kapsuła supernerkowa
Pasmo przenoszenia 50 Hz-15 kHz
Czułość -50 dB (3,2 mV/Pa)
Impedancja 600 Ω
Wymiary 180x82x60 mm
Waga 308 g