SPL Analog Code Bundle 1 - pakiet procesorów wtyczkowych
Analog Code Bundle 1 to pakiet wtyczek firmy Sound Performance Lab (SPL). W jego skład wchodzi składająca się z trzech korektorów (Full Ranger, Vox Ranger, Bass Ranger) seria EQ Rangers, będąca tajną bronią wielu realizatorów na całym świecie, Transient Designer oraz symulator nasycenia isaturacji układu lampowego Twin Tube. Wszystkie dostępne są w formatach natywnych RTAS, VST iAU oraz wwersji TDM, obsługiwanej sprzętowo przez system Pro Tools.
Niemiecka firma SPL zajmuje szczególne miejsce pośród producentów sprzętu studyjnego. Jej oferta obejmuje urządzenia tak różne, jak bardzo zaawansowane i niezwykle kosztowne systemy masteringowe z serii 120V (używana przez Boba Ludwiga konsoleta MMC, korektor parametryczny PQ, automatyczne krosownice MasterBay), lampowe i tranzystorowe przedwzmacniacze ichannel stripy (Frontliner, Channel One), sprzęt audiofilski (wzmacniacz słuchawkowy Phonitor) czy olbrzymia kolekcja narzędzi do psychoakustycznej obróbki dźwięku (seria Vitalizer, Charizma, Transient Designer). Kilkanaście miesięcy temu premierę rynkową miał również system o nazwie Rack Pack, umożliwiający użytkownikowi zbudowanie odpowiedniego do jego potrzeb systemu z kilkunastu dostępnych modułów przedwzmacniaczy, korektorów itp. Cechą wspólną wszystkich produktów z logiem SPL (poza skądinąd bardzo dobrym de-esserem i działającym na platformie UAD Transient Designerem) była wierność domenie analogowej. Sytuacja zmieniła się z chwilą pojawienia się wsprzedaży zestawu wtyczek Analog Code Bundle 1, będących cyfrowymi odpowiednikami analogowych konstrukcji.
Każda z wtyczek wzorowana jest na swoich odpowiednikach z serii Rack Pack, apanel sterowania podzielony został na dwie części. Po prawej stronie znajdziemy wirtualne diody, odpowiedzialne za prezentację obecności sygnału oraz przesterowania, przełącznik aktywujący ominięcie układu oraz kontrolki odpowiedzialne za obsługę parametrów. Po prawej stronie panelu umieszczono atrakcyjnie podświetlony guzik POWER oraz przyciski A, B, C i D, odpowiedzialne za zapamiętanie i szybkie porównanie czterech ustawień. Wybór presetów podlega procesowi automatyzacji, umożliwiając osiągnięcie czterech różnych kształtów korekcji, ustawień saturacji czy obróbki dynamiki przy użyciu jednej wtyczki. Przewidziano również opcję zapisywania i przywoływania presetów oraz tryb Side-Chain dla programów obsługujących tę funkcję.
EQ Rangers Vol. 1
Każda zwtyczek EQ Rangers Vol. 1 wyposażona została w slidery jednoznacznie kojarzące się z kultowym korektorem graficznym API 560. Osiem pierwszych odpowiada za podbicie/tłumienie danych częstotliwości, a ostatni za regulację poziomu sygnału wyjściowego. Dla każdej zwtyczek przewidziano inny zestaw częstotliwości. W przypadku zaprojektowanego do obsługi najniższych rejestrów Bass Rangera są to 30, 65, 95, 170, 230, 500, 800 i2.000 Hz; dla Vox Rangera -220, 330, 420, 560, 800, 1.600, 2.800 i4.000 Hz; a dla szerokopasmowego Full Rangera -40, 90, 150, 500, 1.800, 4.700, 10.000 i 16.000 Hz. Dużym zaskoczeniem może być brak parametru regulacji dobroci filtrów, jednak już po chwili pracy z wtyczkami nie mamy wątpliwości, że przy ich użyciu możemy wykreować bardzo muzycznie iefektywnie działające kształty filtrów.
Bass Ranger doskonale sprawdza się nie tylko wpracy z nisko brzmiącymi instrumentami, ale również pozwala na usunięcie zdudnień, czy miękkie filtrowanie nieefektywnych najniższych częstotliwości. Gitary akustyczne i elektryczne zyskują na czytelności i dynamice, Wurlitzer EP200 i piano Rhodesa stają się bardziej wyrównane w niskich rejestrach, a dalekie plany bębnów nie zabierają powietrza zestawowi.
Vox Ranger nie tylko zwiększa czytelność i prezencję głosów męskich iżeńskich, ale również doskonale sprawdza się w pracy z fortepianem, kwartetem smyczkowym oraz wszelkiej maści elektroniką. Duże wrażenie robią podcięcia przy 420 i560 Hz, pozbawione wrażenia utraty dynamiki i wypukłości brzmienia, bardzo często występującego w przypadku korektorów cyfrowych.
Full Ranger sprawdza się natomiast wcharakterze bardzo prostego w obsłudze i niezwykle muzycznie działającego korektora ogólnego zastosowania. Podbicie 16 kHz dodaje blasku i powietrza, podcięcie 500 Hz uszlachetnia instrumenty perkusyjne, a usunięcie 90 Hz pozwala na lepszą separację pozostałych instrumentów od śladów basu i dużego bębna.
Transient Designer
Transient Designer jest jednym z najbardziej znanych i najczęściej używanych urządzeń firmy SPL. To proste urządzenie, wyposażone w dwie gałki - ATTACK i SUSTAIN - pozwala na uzyskanie niewiarygodnych efektów, zwłaszcza w pracy z instrumentami perkusyjnymi. Zasada działania jest bardzo prosta - pierwszy potencjometr odpowiedzialny jest za regulację ilości ataku obrabianego sygnału, drugi za regulację ilości wybrzmienia. Oba potencjometry działają w zakresie ±15 dB, umożliwiając tym samym bardzo głęboką ingerencję w dynamikę.
Efekty działania tego procesora nie pozostawią nikogo obojętnym. Bez problemu uzyskamy bardzo precyzyjnie i krótko brzmiący żywy werbel bez grama kompresji, skoncentrowane i nie odbierające dynamiki zestawowi tomy bez bramki szumu i programowej edycji czy mocno eksponowane detale wybrzmienia śladów ambientowych bez efektu pompowania blach i nadmiernej ekspozycji wysokich częstotliwości. Podobnie jak w przypadku serii EQ Rangers, projekt wtyczki wzorowano na wersji z systemu Rack Pack, a co za tym idzie dodatkowo wyposażono w regulację poziomu sygnału wyjściowego (jako użytkownik pierwszej analogowej wersji TD, uważam tę modyfikację za bardzo udaną, ze względu na możliwość wyrównania poziomu sygnału przed i po działaniu układu). Dodatkowo przewidziano również przełącznik LINK, odpowiedzialny za stały obraz stereo w przypadku obróbki sygnałów dwukanałowych.
Wtyczka Transient Designer doskonale odwzorowuje działanie analogowej wersji, zarówno na śladach perkusyjnych, jak i przy eksperymentach z innymi źródłami. Doskonałe efekty przynosi również praca z powrotami efektów przestrzennych, analogowymi syntezatorami czy nawet śladami wokalu. Ze względu na nieskończoną ilość kombinacji TD i obrabianych źródeł, niektóre z nich, zwłaszcza te najbardziej niekonwencjonalne, potrafią zrobić duże wrażenie i zainspirować do dalszych poszukiwań.
Twin Tube
Wtyczkę Twin Tube podzielono na dwie niezależnie działające sekcje. Pierwsza z nich odpowiedzialna jest za generowanie wysokich składowych harmonicznych przy częstotliwościach 2, 3, 6 i 10 kHz. Wyboru częstotliwości dokonuje się poprzez odpowiednią kombinację dwóch przełączników, a ilość harmonicznych reguluje się potencjometrem HARMONICS. Druga sekcja służy generowaniu saturacji charakterystycznej dla układów lampowych, a jej ilość reguluje potencjometr SATURATION. Każda z sekcji uruchamiana jest odpowiednim przełącznikiem.
Podobnie jak wprzypadku Transient Designera, obsługa urządzenia jest wyjątkowo prosta, a jego odpowiednie użycie przynosi niezwykle zadowalające efekty. Twin Tube doskonale sprawdza się wcharakterze urządzenia ożywiającego sterylnie i zachowawczo zarejestrowane ślady akustyczne, nie atrakcyjnie brzmiące instrumenty wirtualne i pętle bębnowe, a nawet całe miksy. Fantastyczne efekty daje praca z gitarami elektrycznymi (gdy niezbędna staje się odrobina chropowatości), zbyt mało agresywnymi śladami syntezatorów czy zbyt mało dynamicznie brzmiącymi śladami instrumentów perkusyjnych. Sekcja saturacji pozwala na przybrudzenie śladów i dodanie kompresji, a skrajne położenie potencjometru SATURATION umożliwia wykreowanie wielu ekstremalnych i efektownych brzmień. Jeżeli w śladach wokali czy instrumentów akustycznych brakuje nam klarowności i powietrza, zastosowanie tej wtyczki pozwala zrezygnować zużycia dodatkowej korekcji czy kompresji.
Podsumowanie
Wtyczki SPL są doskonałym dodatkiem do kolekcji oprogramowania dla projektowych i profesjonalnych studiów nagrań. Biorąc pod uwagę jakość brzmienia, funkcjonalność, doskonale zaprojektowany system obsługi i niezwykle rzadki wprzypadku wtyczek wyjątkowy charakter, zadowolą one nawet najbardziej zagorzałych zwolenników rozwiązań analogowych - stąd znak Nasz Typ.
Na płycie DVD dołączonej do tego numeru EiS znajdziecie darmowy korektor Free Ranger oraz demonstracyjne wersje pozostałych wtyczek z serii (firma MusicToolz oferuje pełne wsparcie przy ich instalacji i uruchomieniu).
Wnioski z testów:
+ wysoka jakość algorytmów
+ efektowne brzmienie
+ atrakcyjna szata graficzna
+ intuicyjna obsługa
+ obsługa najpopularniejszych formatów wtyczek
+ bezpłatny korektor Free Ranger (na naszej płycie DVD)
- wersje demo wszystkich wtyczek wymagają posiadania klucza iLok
PRODUCENT
SPL - Sound Performance Lab, www.soundperformancelab.com
DOSTARCZYŁ
MusicToolz, Warszawa, ul. Złota 9/4, tel. 022-423-90-96, www.musictoolz.pl
Wymagania systemowe Mac: OS X 10.4 lub wyższy, CPU G4/Intel Core Duo, 256 MB RAM, grafika SVGA 1.024×768.
Wymagania systemowe PC: Windows 2000, XP lub Vista, CPU 1 GHz, 256 MB RAM, grafika SVGA 1.024×768.
EiS 06-2009
Marcin Bors