Spitfire Audio BML "Mural" Symphonic Strings Vol. 3 - pakiet sampli
Wśród firm produkujących profesjonalne biblioteki zawierające brzmienia orkiestrowe pojawiła się nowa gwiazda, która ma ambicje przyćmić sławę niepodzielnie dotychczas panującej na rynku Vienna Symphonic Library. Jej twórcy pochodzą z Wielkiej Brytanii i fakt ten podkreślili zastosowaniem w nazwie firmy oznaczenia jednego z najsłynniejszych samolotów myśliwskich II wojny światowej – Spitfire.
Założona w 2007 roku przez brytyjskich kompozytorów Paula Thomsona i Christiana Hensona firma Spitfire Audio postawiła sobie za cel tworzenie pakietów brzmień, głównie klasycznych instrumentów symfonicznych, z uwzględnieniem najwyższych możliwych standardów. W 2013 roku rozpoczęto pracę nad, jak dotąd największym na świecie, projektem w dziedzinie samplingu, który nosi nazwę British Modular Library (BML). Poprzeczka zawisła bardzo wysoko, bowiem orkiestrowe brzmienia smyczków oraz blaszanych i drewnianych instrumentów dętych nagrywano w londyńskim AIR Studios z zastosowaniem wielu różnych zestawów bezcennych wręcz mikrofonów i torów kanałowych. W nagraniach brali udział najwybitniejsi specjaliści w zakresie tego typu prac, a wykonawcami byli profesjonalni muzycy, oczywiście z Wielkiej Brytanii. W efekcie powstało 19 zbiorów (Volume) zawierających instrumenty grające solo i w różnego typu sekcjach stosowanych w muzyce klasycznej. Ponadto instrumenty zostały ujęte z różnej perspektywy, co daje praktycznie nieograniczony wybór w zakresie ustawienia mikrofonów.
Pakiety można uruchomić wyłącznie w pełnej wersji samplera Native Instruments Kontakt ,od 4.2.4 wzwyż, i nie działają one na Kontakt Free. Zakupione produkty mogą być pobrane za pośrednictwem strony internetowej Spitfire Audio, a w przypadku zakupu większego zestawu firma oferuje też możliwość dostarczenia bibliotek na twardym dysku (za dopłatą 59 GBP).
Spitfire Audio BML "Mural" Symphonic Strings Vol. 3 - 60 GB smyczków
Od firmy Spitfire Audio otrzymaliśmy do testów pakiet BML "Mural" Symphonic Strings Vol. 3, który zajmuje ok. 60 GB na dysku. Ponieważ wszystkie sample zostały zapisane w bezstratnym formacie firmy Native Instruments, ich odpowiedniki w postaci WAV zajęłyby dwukrotnie więcej miejsca. Pakiet nie instaluje się jako biblioteka dla samplera Kontakt, ale to żaden problem, ponieważ zamiast z zakładki Libraries możemy korzystać z zakładki Files. W bibliotece znajdziemy trzy podstawowe zestawy omikrofonowania – Main, Stereo i Alternate – choć są to określenia umowne, ponieważ ogólnie jest siedem zestawów stereo. Wszystkich nagrań dokonano na analogową taśmę 2-calową, by następnie dokonać pieczołowicie przeprowadzonej konwersji do postaci cyfrowej. W efekcie powstało ponad 54.000 próbek, które z benedyktyńską pracowitością uszeregowano i oskryptowano pod kątem wykorzystania w NI Kontakt. Na każdy z tych trzech zestawów przypada pięć instrumentów: skrzypce pierwsze i drugie, altówki, wiolonczele i kontrabasy (konfiguracja 16, 14, 12, 10, 8 – w sumie 60 instrumentów). Każdy z nich dostępny jest w trzech paletach brzmieniowych o różnym charakterze (Core, Decorative, Legato), a w ramach palet funkcjonują też różnego typu artykulacje (COG, Combination, Individual, Other). Łącznie mamy do dyspozycji 474 instrumenty Kontakta, a w ramach każdego z nich całą gamę presetów oraz ustawień indywidualnych.
Należy zaznaczyć, że każde ustawienie, będące wynikiem wyboru określonego typu instrumentu, palety, artykulacji czy presetu, będzie miało inny zakres klawiatury, zatem trochę czasu zajmie poznanie tych wszystkich niuansów. Wynika to z faktu, że niektórych artykulacji nie można zastosować przy określonej technice gry, pewne połączenia po prostu nie mają sensu, a inne barwy najlepiej brzmią w określonych rejestrach, co wynika z charakteru każdego z instrumentów akustycznych. BML nie jest bowiem "playerem", który odegra wszystko, co zaprogramujemy, ale dokładnym odzwierciedleniem tego, w jaki sposób grają muzycy na oryginalnych instrumentach. Dzięki temu każdy uzyskany dźwięk brzmi naturalnie i w pełni wiarygodnie. Biorąc to wszystko pod uwagę, trudno jest mi sobie wyobrazić ogrom pracy, jaka została włożona w stworzenie tej biblioteki – począwszy od nagrań, poprzez selekcję, edycję, na oprogramowaniu do postaci instrumentów Kontakta skończywszy. Odtwarzane próbki nie bazują na żadnych efektach czy algorytmach samplera. Wszystko to, co słyszymy, to żywe dźwięki, perfekcyjnie zmapowane pod kątem takich elementów jak Velocity czy modulacja. Wszelkiego typu efekty pogłosu są naturalnym pogłosem sali, w której dokonywano nagrań. Jest to szczególnie zauważalne, gdy korzystamy z tzw. mikrofonów balkonowych, gdy smyczki pięknie rozpływają się w przestrzeni.
Instalacja i obsługa Spitfire Audio BML "Mural" Symphonic Strings Vol. 3
Do instalacji pakietu, i generalnie wszystkich produktów Spitfire Audio, potrzebna nam będzie aplikacja Spitfire Audio Library Manager. Po zakupie produktu otrzymujemy maila z powiadomieniem, że biblioteka dostępna jest do pobrania, którego dokonujemy właśnie z poziomu tej aplikacji. Pliki są duże, więc jest naturalne, że mogą pojawić się przerwy lub z jakiegoś powodu musimy wstrzymać pobieranie. Library Manager uwzględnia takie sytuacje i obsługuje funkcję wznawiania połączenia. Jeśli będziemy musieli zmienić miejsce (np. wyjeżdżamy zagranicę), to funkcja wznawiania może nie zadziałać. Wtedy wystarczy mailowy kontakt z firmą Spitfire Audio, by umożliwiła ona dokończenie pobierania. Produkt pobrany w całości i poprawnie zainstalowany we wskazanym przez nas folderze oznaczany jest w Library Manager jako zainstalowany i nie jest już dostępny do ponownego pobrania. Dobrze jest więc zrobić jego kopię, a w razie jej braku, gdy z jakichś powodów będziemy musieli zainstalować bibliotekę od nowa, znów konieczny będzie kontakt z producentem. Poszczególne pobrania są w niewidoczny sposób oznaczane, zatem jeśli jakaś kopia "wycieknie" poza komputer/komputery legalnego użytkownika, bardzo łatwo będzie zidentyfikować źródło przecieku.
\Interfejs graficzny każdego instrumentu oraz dostępnych dla niego palet i artykulacji wygląda podobnie, choć różni się dostępnymi funkcjami. W zakresie podstawowych opcji mamy regulację odległości od sceny, z czym związana jest przestrzenność i udział pogłosu. Możemy też kontrolować dynamikę (domyślnie kółkiem modulacji), głębokość wibrato, czas wybrzmiewania dźwięków, zwartość nut przy krótkich dźwiękach oraz ekspresję, tożsamą z głośnością instrumentów. Znakami w notacji nutowej definiujemy szczegóły związane z artykulacją, mogąc też włączać i wyłączać poszczególne grupy sampli za tę artykulację odpowiedzialnych. Ustawienia zaawansowane pozwalają na regulację poziomu sygnału z różnych zestawów mikrofonów, i tu też możemy włączać/wyłączać przypisane do nich sample. Mamy bliskie omikrofonowanie (C), Decca Tree (T), mikrofony balkonowe (A), konfigurację Decca Tree z wykorzystaniem szerzej rozstawionych, nieco starszych mikrofonów (O), a także mikrofony stojące przy dyrygencie (L), które dają bardzo ciekawą perspektywę brzmieniową.
Każdy z tych zestawów mikrofonów możemy skierować na wybrane wyjścia z samplera, więc np. stworzenie konfiguracji surround nie będzie żadnym problemem (ukłon w stronę przemysłu filmowego). Warto zaznaczyć, że wszystkie dostępne regulacje wynikają z zastosowanych próbek, a nie zabiegów na bazie DSP, więc efekty za każdym razem i w każdym ustawieniu są niesamowicie wiarygodne. Artykulację można zmieniać nutami Key Switches, ale też uzależnić ją od całej gamy wybranych zdarzeń, w tym Velocity, CC, kanału MIDI, a nawet szybkości wykonywanej partii (typ artykulacji zmienia się w zależności od zdefiniowanego interwału czasowego między nutami). Dostępnych funkcji jest tak wiele, że na ich opis brakłoby miejsca w tym artykule. Dość powiedzieć, że np. dzięki funkcji COG możemy nawet definiować zachowanie się algorytmu karuzelowego (Round Robin), precyzyjnie dostrajać nuty (fakt, zdarzają się takie, które są lekko z boku, ale grali to ludzie) itd. W końcu i tak... najważniejsze jest brzmienie!
Zakres zastosowań
- profesjonalne narzędzie pracy dla kompozytorów i twórców muzyki, pozwalające uzyskać efekty brzmieniowe praktycznie nie różniące się od nagrań akustycznych instrumentów smyczkowych
Nasze spostrzeżenia
+ fantastyczne, naturalne brzmienie+ olbrzymia paleta możliwych do uzyskania artykulacji i barw
+ płynne przechodzenie pomiędzy różnymi artykulacjami
+ szeroki wybór konfiguracji mikrofonowych
+ cała gama dodatkowych funkcji, pozwalających na programowanie wiarygodnie brzmiących partii
+ możliwość wykreowania miksu dookolnego
+ wszystkie regulacje oparte na samplach, a nie DSP
- złożona struktura i przeciętna organizacja systemu
- pełne wykorzystanie biblioteki wymaga sporej wiedzy na temat instrumentów smyczkowych
- niedociągnięcia w mapowaniu sampli, instrukcji obsługi itd.
Podsumowanie
Miałem szereg takich sesji, w których konieczne było zastosowanie instrumentów smyczkowych. Na rynku jest dużo różnych bibliotek tego typu – od najtańszych do horrendalnie drogich, ale jeśli szukasz prawdziwie brzmiących smyczków do swojej produkcji, to aktualnie Spitfire Audio jest bezsprzecznym liderem. Ma przepiękne, poruszające wręcz dźwięki, na których – po odpowiednim zaprogramowaniu – można oprzeć aranżację bez żadnych instrumentów maskujących sztuczność samplera. Obsługa nie jest najłatwiejsza, a podział na instrumenty, funkcjonalność, kilka niestrojących sampli i szereg różnych niuansów wymagają jeszcze dopracowania (Spitfire Audio dość często uaktualnia swoje produkty), ale to i tak najlepiej brzmiące samplowane smyczki do muzyki o charakterze klasycznym (pop i gatunki pochodne wymagają nieco innych, mniej wyrafinowanych, ostrzejszych brzmień). Jeśli ktoś dużo i często pracuje z barwami sekcji smyczków, to pakiet ten jest wart każdego wydanego nań funta, i stąd znak Nasz Typ.
Informacje
Wymagania systemowe | Windows 7 (i wyższy), Intel Core Duo/AMD Athlon 64 X2, 4 GB RAM. Mac OS X 10.6 (i wyższy), Intel Core 2 Duo, 4 GB RAM |
Dysk | SSD, FireWire, USB2, eSata, 7.200 rpm |
Sampler | NI Kontakt 4.2.4 i wyższy |