Audified ToneSpot Electric Pro - procesor sygnału gitary elektrycznej
Samo nagrywanie przesterowanych gitar nie należy do najłatwiejszych, ale obróbka zarejestrowanych śladów bywa prawdziwym wyzwaniem. ToneSpot Electric Pro może nam w tym znacząco pomóc.
Czeska firma Audified ma już w swojej ofercie kilka procesorów z serii ToneSpot, przeznaczonych do obróbki konkretnych instrumentów lub ich grup. Zestaw manipulatorów, modułów oraz zakresy regulacji kontrolek w każdym przypadku dopasowane są do danego źródła sygnału. Choć pomysł wydaje się kontrowersyjny, to sprawdził się już np. w przypadku „sygnowanych” wtyczek Waves, takich jak serie CLA, EKramer, GW, JJP, MannyM czy Maserati. Często znacznie wygodniej jest nam sięgnąć po jedno narzędzie, które oferuje wszystko czego potrzebujemy, niż budować cały tor sygnałowy z oddzielnych pluginów. Wtyczka ToneSpot Electric Pro przeznaczona jest do pracy ze ścieżkami gitar elektrycznych i wyposażona w elementy, z których w takich przypadkach korzystamy najczęściej. Moduły Voicing, Character i Saturation odpowiadają za ogólny charakter brzmieniowy. Dwa pierwsze to różne kombinacje filtrów, które kształtują dźwięk w sposób powszechnie wykorzystywany przez realizatorów. Moduł Saturation wprowadza niezbyt głębokie, lampowe ocieplenie do dźwięku, pogłębiane po wciśnięciu przycisku Boost. Saturację możemy domiksować w trybie równoległym, by uzyskać odpowiednie wypełnienie dźwięku harmonicznymi.
Charakterystyki częstotliwościowe różnych modeli brzmieniowych ustawianych w module Voicing.
Sekcja Shaping to 6-pasmowy korektor z filtrami pasmowymi, pozwalającymi na wybór jednej z dwóch częstotliwości. Nazwy filtrów oddają swoistą odczuwalność każdego z pasm – łatwiej nam wyobrazić sobie, czym jest „drewniany” dźwięk niż określać ton na podstawie informacji o częstotliwości. Mamy także przydatne w praktyce filtry HPF i LPF, działające ze stałym tłumieniem 12 dB/okt. i możliwością przestrajania. Smash to typowo gitarowy kompresor, a blok Surgery oferuje dwa bardzo wąskie filtry parametryczne działające od -50 do + 20 dB, którymi np. wytniemy nieprzyjemne rezonanse. Dźwięk możemy okrasić ukierunkowanymi na potrzeby gitary elektrycznej efektami tremolo, modulacyjnymi, echem i pogłosem, a całość wypolerować procesorem Finalizer, pracującym w trzech trybach brzmieniowych z regulacją ich głębokości. Zarówno na wejściu jak i na wyjściu pracują układy automatycznej kontroli poziomu (AGC), których próg zadziałania ustawiamy w preferencjach wtyczki pod kątem konkretnego sygnału. Pozwalają one utrzymać wyrównaną głośność odczuwalną dźwięku, bez potrzeby ciągłego korygowania ustawień Input i Output.
Podsumowanie
Nasze spostrzeżenia
+ doskonale sprofilowany pod kątem pracy z sygnałem gitarowym+ przydatny zestaw presetów, będących dobrą bazą wyjściową dla własnych eksperymentów
+ „muzyczne” określenia kontrolek, pozwalające na bardziej intuicyjną pracę
- przydałby się choć jeden pełnozakresowy filtr parametryczny
Informacje
Funkcja | procesor wirtualny do przetwarzania nagranych lub reampowanych ścieżek gitar elektrycznych |
Format | wtyczka AAX, AU, VST3, VST2 |
Kompatybilność | OS X >10.9; Windows > 7 |