Auburn Sounds Renegate - bramka z sekwencerem

Oprogramowanie | 22.10.2020  | Tomasz Wróblewski
Marka:  Auburn Sounds

Produkty francuskiej firma Auburn Sounds przedstawialiśmy już niejednokrotnie, zawsze wystawiając im pozytywną opinię. Najnowszy Renegate to dość nietypowa bramka.

Tzw. bramki szumów dość daleko odeszły od swojego zasadniczego zastosowania, jakim jest wyciszanie najcichszych, nieużytecznych sygnałów, w domyśle szumu i przydźwięku. Bramki to nic innego jak odwrotnie działający kompresor, czyli ekspander. Jego zadaniem jest zwiększanie zakresu dynamiki poprzez aplikowanie tłumienia wobec sygnału w momencie, gdy jego poziom spadnie poniżej określonej wartości.

Pierwotnie takie działanie miało na celu wyciszanie szumu taśmy na tych ścieżkach, na których aktualnie nie było żadnego sygnału. Potem zaczęto wykorzystywać bramkowanie w sposób bardziej kreatywny, np. poprzez dostrajanie jej czułości dla określonego pasma (słynne bramki Drawmera i ich zastosowanie do bębnów), regulację czasów aktywacji i zaprzestania tłumienia, ustawianie głębokości tłumienia czy wreszcie sterowanie pracą bramki za pomocą sygnału zewnętrznego. I w ten oto sposób bramka stała się narzędziem do automatycznego wyciszania sygnału pod wpływem różnego typu czynników definiowanych przez użytkownika.

Funkcjonalność Audburn Sounds Renegate

Podobnie jest z Renegate, który jest szerokopasmową bramką wyciszającą sygnał na torze, na którym ją włączymy, za pośrednictwem różnego typu zdarzeń. Pierwsze to poziom sygnału wchodzącego na bramkę. Adaptacyjna pętla histerezy, regulacja progu detektora oraz działająca w tle funkcja analizy z wyprzedzeniem (look-ahead), wespół z regulatorami Attack, Release i Raw/Smooth pozwalają szybko ustawić optymalne parametry bramkowania. Dzięki temu możemy dość swobodnie kształtować charakter wyciszania, od gwałtownego i wyraźnie słyszalnego do subtelnego i działającego bardzo łagodnie. W każdym przypadku bez typowych dla wielu bramek artefaktów, takich jak trzaski czy trzepotanie. Pod tym względem Renegate jest bliska doskonałości.

Renegate świetnie sprawdza się w różnego typu konfiguracjach szeregowych i wysyłkowych, pozwalających tworzyć ciekawe, interesująco zrytmizowane partie.

Co ciekawe zamiast oddziaływania na poziom sygnału, możemy alternatywnie skorzystać z łagodnych filtrów górno- lub dolnoprzepustowego, świetnie sprawdzających się przy dynamicznym kształtowaniu brzmienia. Zamiast sygnału audio, do wyzwalania bramki można użyć sygnału MIDI. Ponieważ Renegate nie obsługuje zewnętrznego kluczowania sidechain, sygnał ten musi pochodzić ze ścieżki, na której włączymy tę wtyczkę. Stąd też zastosowanie tej funkcji ogranicza się do ścieżek instrumentalnych MIDI, na których przed bramką włączamy instrumenty bądź samplery wirtualne.

Wyzwalania bramki można dokonać ręcznie, wciskając przycisk Manual Opening (okno Detector, tuż obok przycisku MIDI). Wykonywanie tej czynności bezpośrednio we wtyczce nie jest konieczne, ponieważ funkcję tę, podobnie jak wszystkie inne we wtyczce, można poddać automatyce. Jeszcze inny tryb wyzwalania oferuje wbudowany, prosty sekwencer krokowy działający w synchronizacji do tempa sesji z podziałem od 1/4 do 1/128. Może on sterować pracą bramki niezależnie lub we współdziałaniu z detektorem obwiedni sygnału wejściowego. Co więcej, funkcja Retrig pozwala na restart sekwencera z każdym sygnałem otwierającym detektor. Taki tryb pracy szczególnie dobrze sprawdza się, gdy mamy np. całonutowe akordy tła, które chcemy „poszatkować” do postaci zaprogramowanej sekwencji.

Długość sekwencji, od 1 do 16 kroków, definiujemy przeciągając linię pod przyciskami programowania kroków, które można jedynie włączyć lub wyłączyć, bez funkcji łączenia czy ustawiania głębokości oddziaływania. Kostka obok przycisków aktywuje losowe generowanie sekwencji. Kilka parametrów nie ma dedykowanych kontrolek, ale możemy zmieniać je bezpośrednio na wyświetlaczach. Należą do nich znajdująca się w sekcji Envelope funkcja Hold (podtrzymanie tłumienia), dostępny w Gain Map parametr Mix (proporcja między sygnałem czystym a bramkowanym) oraz znajdujący się w oknie Detector suwak Threshold (próg zadziałania bramki).

Bardzo dużo uwagi poświęcono predykcji oraz inteligentnej analizie sygnału. Regulację wszystkich tych elementów skomasowano pod postacią kontrolki Raw/Smooth, której przekręcanie w kierunku Smooth zwiększa „inteligencję” pracy. Finalne kształtowanie obwiedni bramkowania opiera się na 43-pasmowym algorytmie modelowania reakcji naszego słuchu na zmiany głośności. Precyzję jego działania zwiększamy aktywując czterokrotne nadpróbkowanie (przycisk Over Sample).

Podsumowanie

Guillaume Piolat, założyciel i główny programista Auburn Sounds, jest czynnym propagatorem stosowania języka D w oparciu o otwarty framework Dplug. Między innymi dzięki temu wszystkie jego wtyczki są wyjątkowo łagodne dla CPU komputera, jednocześnie realizując bardzo złożone i nieszablonowe funkcje.

Renegate może pracować zarówno jako standardowa bramka w takich zadaniach jak skracanie wybrzmiewania bębnów czy redukcja przesłuchów między śladami, ale jej funkcjonalność predestynuje ją do bardziej kreatywnych zastosowań, jak rytmizacja partii, ich intrygujące „szatkowanie” czy wręcz kreowanie brzmienia poprzez ingerencję w obwiednię lub filtrowanie. W tym ostatnim kontekście zabrakło mi dwóch rzeczy: możliwości kluczowania sygnałem zewnętrznym oraz regulacji częstotliwości filtrów LP i HP. Jest też kilka drobiazgów do poprawienia, jak niekiedy migające bez powodu diody w sekwencerze czy zwiększone obciążenie w OS X Catalina, ale to kwestia najbliższej aktualizacji.

Warto zaznaczyć, że wtyczka dostępna jest też w całkowicie bezpłatnej wersji Free, która jest pełnowartościową bramką, choć bez sekwencera, filtrów, regulacji Raw/Smooth i nadpróbkowania. 

Zobacz także test wideo:
Nektar Impact GPX88 - klawiatura sterująca MIDI
Nektar Impact GPX88 - klawiatura sterująca MIDI
Manuał z 88 klawiszami velocity i aftertouch, z funkcjami powtarzania fraz, kontrolą programów DAW, a nawet zarządzaniem wtyczkami instrumentów i efektów. A wszystko to za 1.279 zł. Czy była kiedyś lepsza okazja ku temu, by wreszcie stać się właścicielem pełnowymiarowej klawiatury MIDI?

 

Nasze spostrzeżenia

+ automatyzacja wielu parametrów bramkowania
+ precyzyjne i przewidywalne tłumienie sygnału
+ alternatywne filtrowanie LP i HP
+ bramkowanie sygnałem MIDI i ręczne wyzwalanie bramki
+ sekwencer krokowy

- brak zewnętrznego kluczowania sidechain
- częstotliwość filtrów nie podlega regulacji

 

Zakres zastosowań

- w pełni funkcjonalna bramka działająca w trybie ekspandera, do standardowych prac w zakresie kształtowania obwiedni; intrygujące narzędzie do kreatywnego i wszechstronnego kształtowania rytmiki sygnału

 

Informacje

Format wtyczka VST/AAX/AU/LV2 dla Windows, macOS i Linux