E-mu Emulator X Studio - sampler/interfejs audio
Powstała w 1971 roku E-mu Systems, będąca obecnie własnością potężnej firmy Creative, tak naprawdę nigdy nie przestała być liderem w branży digital audio. To jej należy zawdzięczać pojawienie się na rynku kolejnych czipów DSP instalowanych w kartach z rodziny SoundBlaster od modelu Live! wzwyż.
O kartach Live! i Audigy można powiedzieć, że szumią, że nie mają takiej dynamiki jaką byśmy sobie życzyli, że mają ustawioną na sztywno częstotliwość wewnętrznego próbkowania co wymusza mało korzystną konwersję w czasie rzeczywistym itp., itd. Jednak to te karty (poza oczywistym wzrostem mocy obliczeniowej komputerów) są w znacznej mierze odpowiedzialne za rewolucję homerecordingu, głównie dzięki wyjątkowo korzystnej proporcji możliwości do ceny.
Firma E-mu, znana jako producent znakomitych samplerów, syntezatorów i modułów brzmieniowych, ma na swoim sumieniu także system E-mu APS, który z powodów politycznych przestał być rozwijany i poważnie nadszarpnął zaufanie klientów do interfejsów audio tej firmy. Przyglądając się zaprezentowanej w styczniu tego roku na NAMM rodzinie nowych systemów audio ze znakiem E-mu trzeba jednoznacznie stwierdzić, że polityka Creative względem interfejsów E-mu uległa jednak zdecydowanej zmianie. Na korzyść.
1010 PCI - główny element systemu
Nowe systemy E-mu powstały na bazie czipu E-DSP (100MIPS), w którym zaszyto obsługę DSP, obsługę wejść i wyjść cyfrowych S/PDIF, AES/EBU i ADAT oraz obsługę interfejsu FireWire. E-DSP umożliwia pracę wejść i wyjść cyfrowych S/PDIF i AES/EBU z rozdzielczością 24-bitową i próbkowaniem do 96kHz. Wejścia i wyjścia ADAT mogą pracować z rozdzielczością 24-bitową i próbkowaniem do 192kHz (z oczywistymi dla tego standardu ograniczeniami, czyli redukcją liczby obsługiwanych kanałów w miarę wzrostu częstotliwości próbkowania).
Czip E-DSP jest zasadniczym elementem karty PCI o symbolu 1010 - podstawowej jednostki nowych systemów audio firmy E-mu. Na jej szynie krawędziowej znajdziemy wejście i wyjście ADAT (które mogą pracować także jako optyczne złącza S/PDIF), wejście i wyjście S/PDIF, port FireWire oraz złącze w formacie EDI (takie samo jak w typowych kartach sieciowych), służące do podłączenia zewnętrznego interfejsu AudioDock lub AudioDock M.
1010 PCI jawi się nam zatem jako na wskroś nowoczesna karta, obsługująca wszystkie współcześnie stosowane formaty próbkowania i rozdzielczości bitowe audio, zdolna do wielośladowego zapisu i odtwarzania, a do tego oferująca 16 jednocześnie działających efektów wspomaganych przez procesor DSP. Karta ta nie jest dostępna samodzielnie, a jedynie w postaci pakietów wraz z trzema rodzajami interfejsów oraz oprogramowaniem, którego zestaw zależy od pakietu, do jakiego go dołączono. Otrzymany przez nas do testu pakiet Emulator X Studio jest najlepiej wyposażony, tak pod względem sprzętowym, jak i programowym. Ale do tego jeszcze wrócimy. Przyjrzyjmy się na razie innym interfejsom współpracującym z kartą 1010 PCI.
Interfejsy i pakiety
0202 I/O to interfejs ze złączami wyprowadzonymi na szynę krawędziową. Znajdziemy tam dwa symetryczne analogowe wejścia i dwa analogowe wyjścia zrealizowane na złączach TRS 1/4" oraz wejście i wyjście MIDI. Interfejs ten wraz z kartą 1010 PCI tworzą pakiet E-mu 1212M.
AudioDock to zewnętrzny moduł o wielkości 1/2U, łączony z kartą 1010 PCI za pośrednictwem kabla zakończonego końcówkami EDI. Na przednim panelu interfejsu znajdziemy dwa wejścia mikrofonowo-liniowe Neutik combi z towarzyszącymi im dwudiodowymi wskaźnikami poziomu, regulatorami czułości i wspólnym dla obu wejść włączniku napięcia fantomowego. Obok umieszczono wejście i wyjście pierwszego portu MIDI, cyfrowe wyjście optyczne S/PDIF i wyjście słuchawkowe z regulacją głośności. Tylny panel AudioDock zawiera sześć symetrycznych wejść audio TRS 1/4" (trzy pary stereo), osiem wyjść w takim samym formacie, cztery stereofoniczne wyjścia w postaci złącz TRS 1/8" (duplikujące wyjścia TRS 1/4"), wejście i wyjście drugiego portu MIDI, wejście gramofonowe RCA (ze sprzętowym korektorem RIAA) oraz złącze do podłączenia karty PCI. System zawierający kartę 1010 i moduł AudioDock sprzedawany jest w postaci pakietu o symbolu E-mu 1820.
Trzeci pakiet - E-mu 1820M - to karta 1010 PCI, moduł AudioDock M (owe M oznacza Mastering Grade - o tym później) i interfejs Sync Card z wejściem i wyjściem wordclock na złączach BNC, wejściem i wyjściem SMPTE (na złączach TRS 1/4") oraz wyjściem synchronizacji MTC.
Cały czas poruszamy się w sferze sprzętowej, a nie padło jeszcze ani słowo na temat samplera Emulator X, którego nazwa jednoznacznie kojarzy się z jednym z najsłynniejszych systemów samplingu na świecie. Emulator X to zestaw sprzętowo-programowy, zawierający pakiet E-mu 1212M oraz program Emulator X. Emulator X Studio to zestaw, w skład którego wchodzi pakiet E-mu 1820M i program Emulator X. Ten ostatni jest samplerem programowym. Rodzi się pytanie - czy działanie tego samplera jest wspomagane przez sprzęt E-mu? Nie, jest to w pełni natywny (wykorzystujący procesor komputera) system samplingu przypominający takie rozwiązania jak Kontakt czy HALion. Karty E-mu są dla tego samplera czymś w rodzaju klucza sprzętowego, ale nic poza tym. Aby uzupełnić opis pakietu Emulator X Studio trzeba wspomnieć o tym, że w jego składzie znajdziemy jeszcze takie smakołyki jak PEŁNA wersja sekwencera Steinberg Cubase VST 5.1 (działająca tylko z kartą 1010 PCI), edytor WaveLab Lite i pakiet wtyczek SFX Machine. Nabywcy systemu E-mu 1212M zamiast Cubase VST otrzymają sekwencer Cubasis VST.
EiS - 09/2004
Inne testy marki