Light4Me 4-Eye Moving Head, Moving Beam Bar - oświetlenie LED

Oświetlenie | 03.05.2015  |  Artur Kraszewski
Marka:  Light4Me

Technologia związana z tzw. światłami inteligentnymi przez długi czas wykorzystywana była wyłącznie w produktach z najwyższej półki cenowej i zazwyczaj dość dużych gabarytowo. Obecnie dostępna jest również w systemach znacznie tańszych i bardziej kompaktowych.

Światła LED prawdopodobnie nigdy nie zastąpią profesjonalnych lamp wyładowczych dużej mocy, choćby z uwagi na fakt, że wyładowanie elektryczne jest najsilniejszym źródłem światła niepunktowego, możliwym obecnie do uzyskania w technologiach scenicznych. LED-y mają jednak szereg zalet, dzięki którym ich popularność gwałtownie rośnie. Nie grzeją się, mają niewielki pobór mocy, są długowieczne, odporne na wstrząsy, tanie, lekkie, a także - przy odpowiedniej konstrukcji - pozwalają zmieniać kolor światła bezpośrednio u źródła, bez konieczności stosowania kosztownych filtrów.

Firma Music Express, która od jakiegoś czasu oferuje oświetlenie LED pod własną marką Light4Me, oprócz typowo budżetowych świateł oferuje także szereg wyrobów z wyższej półki jeśli chodzi o funkcjonalność i zakres zastosowań. Do takich należą właśnie 4-Eye Moving Head oraz Moving Beam Bar. To już nie są proste, stacjonarne źródła światła, ale całkowicie inteligentne rozwiązania, których przeznaczeniem jest profesjonalna praca na małych scenach, podczas kameralnych eventów czy w niewielkim studiu wideo.

Light4Me 4-Eye Moving Head

Z uwagi na formę, urządzenie to trudno nazwać ruchomą głowicą, ponieważ w zasadzie jest to krótka belka z silnymi, 10-watowymi, punktowymi diodami LED RGBW (czerwone, zielone, niebieskie, białe) firmy Cree. Każda z tych diod może pracować samodzielnie, przy sterowaniu na oddzielnym kanale DMX, a całe urządzenie pobiera 70 W mocy. W obrocie poziomym (pan) belka nie ma ograniczeń kątowych; mówiąc kolokwialnie - kręci się na okrągło, co jest jej wyjątkowo interesującą właściwością. Obrót samej głowicy w osi pionowej (tilt) dokonuje się w zakresie 200 stopni. Korpus urządzenia wykonany jest z wysokiej klasy tworzywa sztucznego, a sama ruchoma belka i jej podstawa są metalowe - w pierwszym przypadku jest to czernione aluminium w formie radiatora odprowadzającego ciepło elementów świetlnych. Do zestawu dołączono stalowy, solidny uchwyt pozwalający na montaż światła np. na rusztowaniu, wraz z porządnymi wkrętami. Znajdziemy też polską instrukcję obsługi, która poprowadzi nas przez wielopoziomowe menu. Do sterowania miejscowego służą umieszczone z boku cztery membranowe przyciski oraz podświetlany na niebiesko, dwuwierszowy, alfanumeryczny ekran LCD. Prezentowane przez niego komunikaty są czytelne i użytkownik nie musi się domyślać, co tak naprawdę oznaczają. Komfort obsługi jest zatem na poziomie profesjonalnym, a umieszczenie panelu obsługowego poza zasięgiem obrotowej belki zapewnia bezpieczeństwo przy programowaniu miejscowym.

Do połączenia z siecią zasilającą wykorzystano złącze typu PowerCon (kabel w zestawie), wraz z gniazdem przelotowym, pozwalającym połączyć łańcuchowo kolejne urządzenia (do 13 sztuk). Podobnie rzecz wygląda w przypadku portu DMX, zrealizowanego na złączach XLR. Diody świecą skupionym światłem punktowym o kącie 1,8 stopnia. Na oświetlanych powierzchniach widzimy kwadraty o wielkości zależnej od odległości - przy 2 metrach mają one rozmiar ok. 5x5 cm. Największą jasność oferuje kolor biały - blisko 7.000 luksów w odległości 2 metrów. Najmniejsze natężenie oświetlenia daje kolor niebieski (ok. 1.000 luksów przy tej samej odległości), ale wynika to z samej natury światła o tej długości fali. Podczas pracy w najszybszym tempie obrotów (ok. 1,5 obrotu na sekundę) 4-Eye Moving Head wytwarza hałas na poziomie 50 dB SPL (A-ważone) przy pomiarze z odległości 1 metra, co i tak należy uznać za dobry wynik, jak na tego typu urządzenie. Światło pracuje w trybie realizacji gotowych programów, ich sekwencyjnego uruchamiania, przy sterowaniu za pośrednictwem protokołu DMX (master lub slave - 1, 22 lub 26 kanałów) oraz w trybie sterowania dźwiękiem, przy którym mamy do wyboru 30 poziomów czułości wbudowanego mikrofonu elektretowego. Urządzenie można zaadresować na wszystkich 512 kanałach, a funkcja automatycznej identyfikacji uruchamia tryb DMX z chwilą wykrycia sygnału. Tryb 1-kanałowy pozwala na zmianę zestawów presetów, zgaszenie światła i aktywację sterowania dźwiękiem z regulacją czułości. W trybie 22-kanałowym możemy sterować parametrami tilt i pan, szybkością ruchów oraz regulacją natężenia każdego koloru w każdej z czterech diod. Tryb 26-kanałowy to połączenie funkcjonalności dwóch pierwszych trybów plus funkcja stroboskopu i Master Dimming.

Konstrukcja urządzenia pozwala na uzyskanie interesujących efektów świetlnych przypominających to, co oferują cztery zsynchronizowane głowice światła punktowego, przy czym niewielka odległość poszczególnych strumieni światła jest czymś nie do uzyskania w przypadku oddzielnych głowic. Niezależne sterowanie każdą z diod w połączeniu z ruchem w poziomie i w pionie daje możliwość stworzenia dynamicznych, nieszablonowych efektów, zwłaszcza w połączeniu z zadymieniem oświetlanego obszaru i synchroniczną pracą oświetlenia stałego. Urządzenie można postawić na podłożu (pamiętając o tym, by zapewnić mu swobodę ruchu w okręgu o średnicy minimum 60 cm) oraz w dowolny sposób przymocować do stałych elementów. Przy wadze 4-Eye Moving Head wynoszącej 6,8 kg nie powinno z tym być żadnych problemów. Światło wykonane jest bardzo solidnie, ma w pełni profesjonalne możliwości pracy, pozwala na uzyskanie nietuzinkowych efektów, a do tego jest wyjątkowo atrakcyjne cenowo. Firmie Music Express należy więc pogratulować udanego produktu, a nabywcom życzyć zadowolenia z użytkowania tego wysokiej klasy sprzętu.

Light4Me Moving Beam Bar

Urządzenie to pod wieloma względami jest podobne do wyżej opisanego, choć ma inne zastosowania i funkcjonalność. Nie jest to obrotowa głowica ale zestaw dwóch niezależnych belek z czterema źródłami światła każda, które obracają się w osi pionowej w zakresie kątowym 180 stopni. Użyto tu nieco innych świateł LED, które też emitują skupioną wiązkę - tym razem o kącie 3 stopnie - ale jej plama jest okrągła, o dość ostrych brzegach (w głowicy brzegi kwadratu są nieco rozmyte). System ten ma także nieco mniejszy ekran LCD i standardowe przyciski do sterowania pracą, w miejsce lepszych jakościowo przycisków membranowych użytych w 4-Eye Moving Head. Poza tym inne materiały, zestaw akcesoriów, sterowanie i tryby pracy są podobne.

Jeśli chodzi o te ostatnie, to w przypadku DMX do dyspozycji mamy tryb 1-kanałowy, 36-kanałowy i 40-kanałowy. Większa liczba kanałów wynika z faktu zastosowania ośmiu niezależnych źródeł światła RGBW, również 10-watowych firmy Cree. Łączny pobór mocy to 110 W. Dwie ruchome, niezależne belki RGBW pozwalają uzyskać interesujące efekty o charakterze punktowym. Dobrze sprawdzą się przy dynamicznym podświetleniu tła oraz parkietu, czyli wszędzie tam, gdzie 180-stopniowy kąt obrotu będzie mógł być w pełni widoczny. Dodając do tego efekt stroboskopu, ciekawie skomponowane programy fabryczne oraz pracę z wyzwalaniem sygnałem akustycznym możemy liczyć na to, że za atrakcyjną cenę otrzymujemy wysokiej klasy, funkcjonalny produkt.

Nasze spostrzeżenia

+ wysoka jakość wykonania
+ szeroki zakres nietypowych i zaskakujących efektów świetlnych
+ pełne sterowanie z poziomu DMX
+ praca automatyczna i sterowanie dźwiękiem
+ czytelne wyświetlacze alfanumeryczne LCD
+ zestaw solidnych akcesoriów
+ polska instrukcja obsługi

- przy tej cenie i funkcjonalności trudno wskazać jakiekolwiek wady

 

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Zakres zastosowań

- profesjonalna praca na małych scenach, podczas kameralnych eventów czy w niewielkim studiu wideo

 

Informacje Light3Me 4-Eye Moving Head

Źródło światła 4xRGBW LED 10 W
Kąt świecenia 2 stopnie
Sterowanie automatyczne, akustyczne, DMX (1, 22 lub 26 kanałów)
Zasilanie 100-240 V, 60/50 Hz, pobór mocy 70 W
Wymiary 555x95x210 mm
Waga 6,8 kg
cena 1.999 zł

 

Informacje Light4Me Moving Beam Bar

Źródło światła 8xRGBW LED 12 W
Kąt świecenia 3 stopnie
Sterowanie automatyczne, akustyczne, DMX (1, 36 lub 40 kanałów)
Zasilanie 100-240 V, 60/50 Hz, pobór mocy 110 W
Wymiary 1065x95x177 mm
Waga 8,7 kg
cena 1.899 zł
Cena
1999,00 zł
Producent
Light4Me
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
maj 2015
Kup teraz
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó