IMG Stage Line Mega-DSP 15

Sprzęt estradowy | 21.08.2013 
Marka:  IMG Stage Line
Nasz Typ

Dziś już w dziedzinie systemów nagłośnieniowych bardzo trudno jest sprzedać "zwyczajny" zestaw. Wymagania konsumentów znacząco wzrosły, nie tylko jeśli chodzi o jakość brzmienia, ale też funkcjonalność i możliwość wykorzystania zestawów głośnikowych w różnych aplikacjach.

IMG Stage Line Mega-DSP 15

Jak sama nazwa wskazuje, system ten zbudowano w oparciu o blok Digital Signal Processing, który w tym wypadku zajmuje się przetwarzaniem sygnału od wejścia analogowego do wejścia wzmacniaczy mocy zasilających głośniki. Za pośrednictwem DSP realizowane są takie funkcje jak regulacja czułości, 10-pasmowa korekcja parametryczna, opóźnienie względem innych zestawów w systemie, filtr dolnozaporowy oraz limiter, a w zasadzie trzy limitery - jeden konfigurowany przez użytkownika i dwa działające na stałe dla toru LF i HF. Po nich sygnał trafia do dwóch przetworników cyfrowo-analogowych, a następnie na wzmacniacze zasilające przetwornik niskich tonów oraz przetwornik wysokich tonów. Wszystkimi funkcjami można sterować miejscowo, za pośrednictwem znajdujących się na tylnym panelu enkoderów, przycisków i wyświetlacza, albo zdalnie, z poziomu dedykowanej aplikacji dla komputerów Windows i OS X. Aplikacja ta komunikuje się z jednym lub wieloma zestawami Mega-DSP, wykorzystując do tego sieć Ethernet z identyfikacją poszczególnych elementów poprzez IP/adres Mac.

 

Konstrukcja
Zestaw Mega-DSP 15 został skonstruowany zgodnie z wszystkimi regułami sztuki budowy wyższej klasy zestawów głośnikowych. Obudowa wykonana ze sklejki brzozowej pokryta jest warstwą odpornego na obicia lakieru strukturalnego. Zestaw może pracować w konfiguracji stojącej, podwieszany (w zestawie uchwyty na gwint M8), ustawiony na statywie głośnikowym lub w charakterze monitora podłogowego, mając oparcie na czterech solidnych gumowych nóżkach. Panel czołowy osłonięty jest stalową maskownicą z otworami w kształcie plastra miodu, pod którą znajduje się druga, materiałowa siatka, o drobniejszej strukturze oczek. Zestaw ma dwa wpuszczane uchwyty do przenoszenia. Całość wygląda bardzo schludnie i robi wrażenie produktu klasy profesjonalnej.

IMG Stage Line Mega-DSP 15
Jako przetworniki zastosowano 15-calowy głośnik niskotonowy oraz driver z cewką 44 mm i wylotem 1" - obydwa produkcji firmy Beyma. Pierwszy zasilany jest z pracującego w klasie D wzmacniacza o mocy 500 watów, a drugi z pracującego w klasie A/B wzmacniacza 100 W.
Zestaw ma konstrukcję bass-reflex z dwoma otworami na płycie czołowej obok wylotu tuby drivera. Ta ostatnia oferuje rozproszenie 90 stopni w poziomie i 60 stopni w pionie. Gdy zestaw pracuje jako monitor podłogowy, to istnieje opcja odwrócenia tuby o 90 stopni, by w ten sposób zapewnić szersze pole pokrycia dźwiękiem w pozycji poziomej.

 

Funkcjonalność
Mega-DSP 15 to zestaw aktywny, przystosowany do współpracy z sygnałami o poziomie mikrofonowym i liniowym. Co ciekawe, oferuje on dwa wejścia, A i B (combo XLR/TRS, z funkcją przesyłu sygnału do innych zestawów za pośrednictwem złącza męskiego XLR), z których każde ma własną regulację głośności, 10-pasmowy korektor oraz limiter. Pierwsze z wejść może pracować z sygnałem mikrofonowym lub liniowym (źródło sygnału wybieramy przełącznikiem LINE/MIC, nie można tego dokonać z poziomu DSP), a drugie tylko z liniowym. Wejście mikrofonowe nie zapewnia napięcia fantomowego. Sygnał można też wprowadzić za pośrednictwem niesymetrycznych wejść RCA i będzie on wówczas miksowany z sygnałem wprowadzanym przez wejścia combo. Sygnały z wejść A i B także są ze sobą miksowane do postaci mono, a poziomy możemy zmieniać (w czasie rzeczywistym lub za pomocą zaprogramowanych ustawień) korzystając z aplikacji sterującej pracą DSP. Zmiksowany sygnał można wyprowadzić z Mega-DSP 15 za pośrednictwem symetrycznego wyjścia MIX OUT (XLR). Zasilanie podłączane jest do zestawu za pomocą złącza Neutrik PowerCon. Obok znajduje się drugie takie złącze, pozwalające na podłączenie drugiego systemu bez konieczności stosowania dwóch kabli sieciowych (maksymalnie można w ten sposób połączyć do czterech zestawów).
Głośność Mega-DSP 15 możemy regulować miejscowo za pomocą obu dostępnych z tyłu enkoderów - jednego dla wejścia A, drugiego dla wejścia B. Oba kanały można zlinkować i regulować ich głośność jednym manipulatorem. Kiedy zestaw zostanie podłączony do sieci LAN i połączenie zostanie nawiązane, wszystkie manipulatory na tylnym panelu przestają funkcjonować (na wyświetlaczu pojawia się komunikat Ethernet Active). Jeśli w opcjach ustawimy funkcję Last Setting, wówczas zestaw głośnikowy zawsze będzie się włączał z ostatnio dokonanymi ustawieniami. Możliwe jest zatem wcześniejsze ustawienie brzmienia z poziomu oprogramowania, a następnie odłączenie komputera i praca bez niego. Jeśli konfigurujemy całą sieć ręcznie, wówczas możemy na wyświetlaczu przywołać funkcję IP Address oraz Mac Address, by wpisać te dane w oknie konfiguracji kontrolera DSP. W trybie pracy zestawu bez podłączenia z komputerem możemy także zablokować hasłem funkcjonalność dostępnych w nim przycisków i enkoderów, aby uniemożliwić przypadkową zmianę ustawień.

 

Zobacz także test wideo:
HEDD Audio Type-20 - trójdrożne monitory studyjne
HEDD Audio Type-20 - trójdrożne monitory studyjne
Gdy pojawia się określenie „monitory trójdrożne”, to osoby oczekujące bezkompromisowego przetwarzania dźwięku stają się bardzo czujne. Zwłaszcza gdy za taką konstrukcją stoi Klaus Heinz.

DSP Controller
Podczas testów zainstalowałem oprogramowanie zarządzające zestawami na komputerze MacBook Pro. Do uruchomienia aplikacji konieczne jest wpisanie hasła, którym standardowo jest "monacor", ale użytkownik może je zmienić na własne (maksymalnie 8 znaków). Warto to hasło zapisać, ponieważ bez niego nie będziemy mieli możliwości obsługi zestawów z poziomu oprogramowania.

 

IMG Stage Line Mega-DSP 15

 

W obszarze informacyjnym kontrolera znajdziemy takie dane jak liczba przyłączonych zestawów, ich adresy Mac i IP oraz okno z możliwością łączenia zestawów w grupy. Grupy możemy tworzyć korzystając z menu Tools, nadając im własne nazwy, a następnie przypisując do nich wybrane zestawy. Jeśli w systemie pracuje więcej zestawów, wówczas przydaje się funkcja ich lokalizacji (przycisk L), po aktywowaniu której w danym zestawie przez kilka pierwszych sekund migają wszystkie diody znajdujące się na tylnym panelu, w górnym rzędzie. Z poziomu tego okna aplikacji możemy też wyciszyć wybrany zestaw lub całą grupę.
Dostęp do ustawień poszczególnych zestawów uzyskujemy klikając przy jego nazwie przycisk >>. Otwiera się wówczas okno główne, w którym możemy nazwać dany zestaw, przywołać lub zapisać preset (fabrycznie otrzymujemy pięć podstawowych presetów), ustawić głośność dla wejść A i B, zlinkować je, zdefiniować delay (opóźnienie) dla danego zestawu i aktywować ogólnie działający filtr dolnozaporowy z możliwością wyboru częstotliwości i nachylenia (od 6 do 24 dB/oktawę).
Po kliknięciu przycisku IN-A lub IN-B (w zależności od tego, dla którego wejścia chcemy ustawiać parametry) pojawia się okno z korekcją, które w razie potrzeby możemy powiększyć na cały ekran komputera. Dla każdego z filtrów korekcji możemy wybrać tryb pracy, dobroć (szerokość pasma) oraz poziom podbicia/tłumienia. Tu ustawiamy też próg zadziałania limitera, czas jego powrotu (w decybelach na sekundę), a także regulujemy głośność i aktywujemy wyciszenie danego wejścia.
Po dokonaniu ustawień dla poszczególnych zestawów głośnikowych całość możemy zapisać jako własny preset obejmujący konfigurację naszego systemu, bez względu na jego złożoność - czy to będą tylko dwa zestawy, czy też rozbudowane i wielostrefowe nagłośnienie instalacyjne. Takich presetów można zapisać 80 w samym zestawie lub dowolną liczbę w komputerze.
Producent przewidział też funkcję odtwarzacza BGM Player, który służy do odtwarzania wybranych plików w formacie WAV lub MP3 (konieczne jest jednak podłączenie wyjścia audio z komputera z wejściem wybranych zestawów), oraz tryb statusu pozwalającego sprawdzić działanie naszej sieci. Można także aktywować funkcję stand-by (wyciszenie całego systemu) po upływie określonego czasu od momentu pojawienia się ostatniego użytecznego sygnału na wejściu.

Zakres zastosowań

• zestaw głośnikowy do rozbudowanych systemów instalacyjnych
• mobilne nagłośnienie uniwersalnego stosowania
• sceniczny monitor podłogowy

 

Nasze spostrzeżenia

+ zaawansowana funkcjonalność dzięki zastosowaniu bloku DSP
+ wysokiej klasy głośniki zasilane z wydajnych wzmacniaczy
+ bezpłatne oprogramowanie sterujące dla komputerów Windows i Mac
+ szeroki zakres potencjalnych zastosowań
- mało wygodne uchwyty
- dość długi czas synchronizowania presetów między komputerem a zestawami    

Podsumowanie

Solidna konstrukcja, wysoka jakość zastosowanych głośników, wzmacniaczy oraz przetworników A/C/A sprawiają, że Mega-DSP 15 brzmi doskonale. Ma bardzo głęboki bas, czytelny środek i klarowną górę pasma, a przy tym pozwala zagrać naprawdę głośno (maks. 123 dB SPL/1 m). Brzmienie zestawu, dzięki DSP działającemu z próbkowaniem 65 kHz i 64-bitową rozdzielczością, daje się w bardzo szerokich granicach kształtować, umożliwiając uzyskanie dokładnie takiego brzmienia, o jakie nam chodzi. Funkcja zapisywania i przywoływania presetów pozwala dopasować je do aktualnej sytuacji, nagłaśnianej treści oraz otoczenia, w jakim pracują zestawy. Choć Mega-DSP 15 mogą pracować w mobilnych systemach nagłośnieniowych, to jednak główny obszar ich zastosowań widzę w rozbudowanych systemach instalacyjnych, gdzie wszystkie zalety wynikające z konfiguracji pojedynczych zestawów za pośrednictwem DSP, łącznie z możliwością wyboru wejść A/B, mogą być w pełni wykorzystane.
Mega-DSP 15 to już klasa profesjonalna w pełnym tego słowa znaczeniu - tak pod względem jakości, jak i funkcjonalności. Szczególnie przydatną funkcją jest możliwość korzystania z dwóch niezależnych i w pełni konfigurowalnych wejść, co pozwala przesłać do systemu nagłośnieniowego sygnały z dwóch różnych torów. Przyda się też możliwość łączenia zestawów w grupy i ustawiania opóźnień między poszczególnymi elementami systemu. Zestaw dobrze działa też jako sceniczny monitor podłogowy, a możliwość odwrócenia tuby drivera sprawia, że możemy nim pokryć większy obszar na estradzie.
Firma IMG Stage Line wykonała kawał solidnej roboty, a cała seria Mega-DSP ma szanse na spory sukces rynkowy nie tylko z uwagi na umiarkowaną cenę poszczególnych zestawów, ale też ich wysoką jakość i funkcjonalność, Lada dzień ma się też pojawić wersja oprogramowania na urządzenia mobilne.




Producent
IMG Stage Line, www.imgstageline.de

Dystrybucja
Monacor Polska, Wrocław, tel. 71-320-93-00, www.monacor.pl

Pasmo przenoszenia: 40 Hz-20 kHz.
Wzmacniacze: 500 W LF (klasa D), 100 W HF (klasa A/B).
Wejścia: 2×combo (TRS/XLR), 2×RCA.
Wyjścia: 3×XLR.
Maks. poziom SPL: 123 dB (1 m, przy mocy nominalnej).
Inne cechy: programowanie DSP przez Ethernet (dedykowane oprogramowanie dla komputerów Windows i Mac).
Parametry DSP: próbkowanie 65 kHz, rozdzielczość 64 bity.
Zasilanie: 230 V/50 Hz.
Wymiary: 416×678×454 mm.
Waga: 25,5 kg.
Cena: 4.290 zł

Cena
4290,00 zł
Producent
IMG Stage Line
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
wrzesień 2013
Kup teraz