PreSonus StudioLive 16.0.2 USB

Sprzęt estradowy | 01.12.2017 
Marka:  PreSonus
Nasz Typ

Dopracowawszy się jednolitej, zwartej i funkcjonalnej struktury, na której tworzy cyfrowe miksery, firma PreSonus rozwija linię swoich produktów. Model StudioLive 16.0.2 USB jest niemal dokładnie tym, czym StudioLive 16.0.2, ale zamiast portu FireWire oferuje USB 2.0.

Nowa konsoleta jest na tyle uniwersalna, że zakres jej zastosowań nie jest praktycznie niczym ograniczony. Może funkcjonować jako mikser frontowy lub odsłuchowy dla małych zespołów, główny stół w niedużych klubach, jako centralny system instalacji nagłośnieniowej, a także jako mikser w salach prób, także takich, które udostępniają możliwość dokonywania nagrań wielośladowych. Całość ma dosyć prostą, rzekłbym analogową strukturę, przez co mikser jest wyjątkowo łatwy w obsłudze.

Wejścia i wyjścia

Urządzenie wyposażone jest w 12 torów mikrofonowych, zrealizowanych na przedwzmacniaczach PreSonus XMAX Class A. Trzynaste wejście przeznaczone jest do podłączenia mikrofonu zleceniowego (Talkback). Pierwszych osiem wejść to tory monofoniczne (mikrofon lub linia TRS 6,3 mm), a wejścia 9-16 mogą pracować zarówno jako monofoniczne mikrofonowo-liniowe (wejście jest wówczas nieparzyste), jak i jako stereofoniczne liniowe. Dwie ostatnie pary wejść udostępniają gniazda TRS 6,3 mm oraz niesymetryczne RCA. Sygnały z wejść analogowych przetwarzane są do postaci cyfrowej za pośrednictwem konwerterów TI Burr-Brown, z 24-bitową rozdzielczością, próbkowaniem 44,1/48 kHz i zakresem dynamiki 118 dB.

Główne wyjścia z konsolety oparte są na złączach XLR oraz, równolegle, TRS 6,3 mm, z możliwością dodatkowej regulacji poziomu trymerem umiejscowionym na tylnym panelu. Suma obu kanałów, w formie wyjścia Mono, wyprowadzona jest na złączu XLR, z taką samą regulacją Level. Dzięki temu możemy doprecyzować poziomy wyjściowe w zależności od czułości aktywnych systemów nagłośnieniowych, a także wyrównać proporcje między sygnałem kierowanym na zestawy szerokopasmowe i subwoofery.

Pozostałe wyjścia z konsolety to tory Monitor, cztery wyjścia Aux (wszystkie na złączach TRS 6,3 mm), a także wyjście słuchawkowe umiejscowione na krawędzi od strony obsługującego. Wszystkie kanały wejściowe 1-8 oraz wyjścia aux można parować do pracy w trybie stereo. Warto też wspomnieć o złączu BNC na przednim panelu, które pozwala podłączyć lampkę oświetleniową.

Po podłączeniu miksera do komputera Mac lub PC zgłasza się on jako interfejs audio USB 2.0, wyposażony w 16 portów wejściowych i 18 wyjściowych, oferując dla Windows własne drivery ASIO.

Wykorzystywany w urządzeniach PreSonus Fat Channel, tutaj obsługujący wszystkie tory sygnałowe, to bazujący na 32-bitowym silniku zmiennoprzecinkowym system DSP, który udostępnia nam wszystkie potrzebne narzędzia do pracy z sygnałem audio. Mamy zatem 3-pasmową korekcję parametryczną, filtr HPF, moduł dynamiki z kompresorem, limiterem i bramką ekspanderową, a wszystko to na każdym wejściu i wyjściu. Na sumie możemy też użyć tercjowego korektora graficznego stereo. Przydatną w praktyce funkcją jest możliwość kopiowania ustawień jednych torów kanałowych na drugie, co znacząco przyspiesza konfigurację stołu w trybie ad hoc, gdy nie było czasu na wcześniejsze przygoto- wanie konfiguracji, np. za pomocą UC Surface. Tak jak w przypadku wszystkich urządzeń wykorzystujących Fat Channel, tak i tu mamy 50 gotowych presetów, uwzględniających ustawienia toru kanałowego dla różnych źródeł dźwięku - od stopy do wokalu.

DSP konsolety obsługuje dwa procesory efektów, do których sygnał kierujemy dedykowanymi wysyłkami na wejściach. Wprawdzie są to tylko efekty pogłosu i delaya, ale na tyle dobrze brzmiące i dające możliwości edycji tylu parametrów, że ich zastosowanie może zdecydowanie wykraczać poza zwykłe "dodanie talentu" do torów wokalowych.

Oprócz obsługi MIDI poprzez USB konsoleta oferuje niezależne porty wejściowy i wyjściowy w formacie DIN-5. Jej pracą można zatem sterować np. z poziomu programu DAW (w przypadku PreSonus Studio One mamy gotowe mapy MIDI), uwzględniając kluczowe parametry konfiguracji, przywoływanie ustawień, pełną obsługę efektów wraz z ich komutacją i wszystkie parametry uniwersalnego toru Far Channel.

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Wraz z mikserem otrzymujemy bogaty zestaw oprogramowania, w tym Studio One Artist, dedykowany do nagrań wielośladowych audio program Capture oraz pakiet znakomitych wtyczek Studio Magic Plug-in Suite. Użytkownicy urządzeń przenośnych mogą też pobrać aplikację sterującą UC Surface, a także aplikację pozwalającą na indywidualną kontrolę torów monitorowych QMix-UC.

W praktyce

W zestawie znajdziemy kabel zasilający, kabel USB oraz wąskie przyklejane podkładki, na których może spoczywać mikser postawiony na płaskiej powierzchni. Korzystając z opcjonalnych elementów, można go zainstalować w szafce 19". Jest niewielki, zgrabny i ma przyjemnie odczuwalną wagę. Osoby dysponujące choćby podstawową wiedzą na temat mikserów cyfrowych nie będą miały najmniejszych problemów z obsługą konsolety, nawet bez pomocy instrukcji obsługi.

StudioLive 16.0.2 USB jest z założenia prostym mikserem, dlatego nie znajdziemy w nim takich funkcji jak zapisywanie ustawień Gain czy zmotoryzowane tłumiki. Przywoływanie ustawień tych ostatnich odbywa się w oparciu o funkcjonalny system "nie zmieniam poziomu, aż ustawisz suwak na zapisanej pozycji", po przełączeniu wyświetlaczy słupkowych na tryb Fader Locate. Mogą one pracować też w trybie Input, Output oraz Gain Reduction (głębokość tłumienia kompresji na wszystkich torach), standardowo pełniąc też rolę wskaźników ustawień enkoderów sekcji Fat Channel. Te ostatnie nie są przesadnie przyjazne w obsłudze - mają mało przyczepną powierzchnię i niewielką średnicę. Bardzo wygodne są natomiast tłumiki. I choć mają niewielki luz i długość 6 cm, to dają poczucie pracy z profesjonalnym urządzeniem.

Większość funkcji miksera, wraz z procesorem efektów i jego konfiguracją, obsługiwana jest za pośrednictwem monochromatycznego wyświetlacza, enkodera oraz przycisków nawigacji i zatwierdzania/przywoływania. Jak na tego typu rozwiązanie, wszystko odbywa się dość sprawnie, a do poszczególnych obszarów obsługowych możemy przechodzić dedykowanymi przyciskami poniżej wyświetlacza.

W ramach zapisu scen, czyli kompletnych ustawień, możemy wskazać te elementy, które mają być przywołane lub nie, czyli wyciszania, ustawienia efektów, przypisania wejść/wyjść, korekcja i dynamika kanałów, ustawienia wysyłek, wszystkich enkoderów, korekcji graficznej na sumie oraz tłumików.

Pod względem brzmieniowym PreSonus od dłuższego już czasu trzyma wysoki poziom i jest to słyszalne także w tej konsolecie. Optymalne wysterowanie wejścia dla sygnału wokalu z mikrofonu SM58 uzyskujemy już w okolicach połowy zakresu regulacji Gain, zatem zapas na cichsze sygnały jest spory, a w przypadku mocniejszych dźwięków jest także z czego zdejmować. Podobnie jak w wielu innych tańszych konstrukcjach, filtr dolnozaporowy realizowany jest cyfrowo i działa już po przetworniku A/C. Na jego plus świadczy natomiast to, że jest przestrajany aż do 1,3 kHz. Korekcja i kompresja działają nienagannie, zaś 32-bitowy moduł miksowania sygnałów zapewnia odpowiedni zapas dynamiki nawet przy wyżej ustawionych tłumikach. Sygnał do portów USB może być kierowany zaraz po przetworniku A/C i przełączniku biegunowości lub po bloku Fat Channel. Wchodząc z USB trafia od razu na Fat Channel dla odpowiadających mu kanałów (jest alternatywnym źródłem sygnału dla wszystkich wejść), co pozwala wykorzystywać konsoletę do realizacji miksu materiału wielośladowego z DAW. Sygnał sumy miksu, po korekcji graficznej, wysyłany jest na USB jako kanały 17/18.

Zakres zastosowań

- kompaktowy mikser do realizacji wszelkiego typu prostych prac koncertowych z możliwością zapisu w komputerze sygnału z wszystkich 18 torów sygnałowych (kanały plus suma)

- interfejs audio USB, mogący funkcjonować także jako mikser 16 kanałów kierowanych przez USB z programu DAW, przekazujący efekt miksu w czasie rzeczywistym na porty 17/18

 

Nasze spostrzeżenia

+ zwarta, solidna konstrukcja
+ możliwość pracy w charakterze interfejsu audio 16x18
+ dobrze brzmiące tory Fat Channel
+ funkcjonalne procesory efektów
+ prosta obsługa
+ możliwość montażu w zafce 19”
+ bogaty pakiet oprogramowania

- niezbyt wygodne enkodery 

 

Podsumowanie

PreSonus StudioLive 16.0.2  USB może być rozpatrywany na różnych płaszczyznach - jako kompaktowy mikser live do różnego typu zastosowań i jako rozbudowany interfejs audio USB, ukierunkowany przede wszystkim na rejestrację wielośladową na żywo. W tym ostatnim trybie można go też użyć jako sprzętowego miksera dla dokonania szybkiego zgrania wcześniej zarejestrowanego materiału, i to z wykorzystaniem jego nieźle brzmiącej korekcji i kompresji. Odnoszę wrażenie, że w tych właśnie zastosowaniach sprawdzi się najlepiej, zatem jest doskonałym uzupełnieniem każdej sali prób lub niewielkiego klubu. Możliwość montażu konsolety w raku oznacza pełną mobilność, co jest szczególnie interesujące dla często podróżujących wykonawców.

W tym przedziale cenowym StudioLive 16.0.2 USB nie ma zbyt wielkiej konkurencji, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę możliwość jego bezpośredniej współpracy z komputerem, bez konieczności inwestowania w różnego typu karty rozszerzeń. Mikser ten powinien także znaleźć się na celowniku tych osób, które koncertują np. z wykorzystaniem programu Ableton Live, używając wielu wyjść z poszczególnych grup czy instrumentów. Opcja podłączenia konsolety przez USB i dostępność 16 wejść na tym porcie pozwala ominąć konieczność stosowania wielokanałowego interfejsu audio i połączeń z analogowym mikserem.

 

Informacje

Wejścia:

12 mikrofonowych,16 liniowych, 16 wejść USB.

Wyjścia:

suma, monitor,mono, 4×aux, słuchawkowe,18wyjść USB.

Tory mikrofonowe:

XMAX,im- pedancja 1kΩ;EIN+130dBA;Gain od–16do+67dB(od-20 do +20dB dla wejść liniowych); poziom maksymalny+13dBu (+22dBu dla wejść liniowych).

Wyjścia główne:

poziom maksymalny+24dBu, impedancja 100Ω.

Przetwarzanie:

24-bitowe, 48kHz, 32-bitowy, zmiennoprzecinkowy silnik DSP.

Fat Channel:

filtr HPF, kompresor, limiter, ekspander, 3-pasmowa korekcja półparametryczna.

Sterowanie MIDI:

Scene/FX Recall, FXtoMain, MainOutput, FXReturnLevel.

Zasilanie:

sieciowe, pobór mocy 100W.

Wymiary:

397×406×140mm.

Waga:

7,3kg.

 

Cena
4690,00 zł
Producent
PreSonus
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
grudzień 2017
Kup teraz
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó