DNA Professional VM-Dual Set - dwukanałowy system bezprzewodowy

Sprzęt estradowy | 16.10.2018  | Artur Kraszewski
Marka:  DNA Professional

Opisywany system składa się z dwukanałowego odbiornika UHF, nadajnika do ręki z kapsułą dynamiczną oraz nadajnika przenośnego mogącego współpracować z mikrofonem nagłownym.

System operuje na częstotliwościach z przedziału 518-541 MHz, transmitując sygnał pod postacią cyfrową, próbkowany 16-bitowo z częstotliwością 48 kHz. Modulacja fali nośnej dokonuje się kwadraturowo z kluczowaniem fazy (DQPSK), a strumień danych transmitowany jest z przepływnością 204,8 kbps.

Odbiornik DNA Professional VM-Dual Set

Odbiornik ma obudowę wykonaną z tworzywa i zasilany jest zewnętrznym zasilaczem dogniazdkowym z kablem o długości 1 metra. Obecność gniazda sieciowego w bezpośredniej bliskości odbiornika jest zatem konieczna. Na panelu czołowym znajdują się dwa niezależne zestawy manipulatorów do obsługi obu kanałów. Potencjometry regulują poziom sygnału wyjściowego z torów odbiorczych, kierowanego na wyjścia XLR. Na wyjściu TS 6,3 mm pojawia się natomiast zsumowany sygnał z obu torów, co w niektórych przypadkach pozwala zrezygnować z miksera.

 

Przydatną w praktyce funkcją jest możliwość wyprowadzenia zsumowanego sygnału z obu torów odbiorczych za pośrednictwem wyjścia TS 6,3 mm.

Wyświetlacz odbiornika prezentuje numer aktualnie wybranego kanału, jego częstotliwość, poziom odbieranego sygnału nośnego i poziom sygnału audio po demodulacji. Takie informacje jak przesterowanie sygnału audio czy krytyczny spadek napięcia baterii zasilającej w nadajniku nie zostały uwzględnione. W tej wersji systemu nie ma też funkcji wyciszania nadajnika (Mute) – można go jedynie wyłączyć.

Ustawienia częstotliwości odbiorczej dokonuje się ręcznie, przytrzymując górny przycisk, a następnie przechodząc pomiędzy 48 kanałami o szerokości 250 kHz, albo w trybie automatycznym. W tym drugim przypadku przytrzymujemy dłużej dolny przycisk, co aktywuje skanowanie wolnych kanałów. Warto w tym czasie włączyć inne tory nadawcze, z których będziemy korzystać podczas pracy, aby skanujący eter odbiornik je ominął, dostrajając się do wolnej częstotliwości. Po zakończeniu skanowania zbliżamy do odbiornika włączony nadajnik do ręki lub przenośny (ten drugi z otworzoną pokrywą baterii) i wciskamy w odbiorniku środkowy przycisk. Informacja odnośnie częstotliwości odbiorczej zostaje przetransmitowana podczerwienią do nadajnika, który automatycznie się do niej dostraja.

Nadajniki DNA Professional VM-Dual Set

Nadajnik do ręki ma metalowy, solidny korpus. Stalowa, siatkowa osłona kapsuły otoczona jest wielościennym pierścieniem, co zabezpiecza mikrofon przed toczeniem się po płaskiej powierzchni. Kapsuła jest dynamiczna i zawieszona w elastycznym łożu redukującym drgania mechaniczne. Do zasilania nadajnika służą dwa ogniwa R6, które wystarczają na ok. 6 godzin ciągłej pracy. Stan baterii jest monitorowany na wyświetlaczu pod postacią 3-kreskowej ikony na wyświetlaczu. Baterie instaluje się sprawnie, a one same są stabilnie utrzymywane w koszyku.

Mikrofon ma tylko jeden przycisk, pełniący funkcję włącznika/wyłącznika. Jego krótkie wciśnięcie aktywuje podświetlanie przygaszonego wyświetlacza. Ten ostatni, poza prezentacją stanu baterii, pokazuje też częstotliwość, do której dostrojono nadajnik za pośrednictwem podczerwieni (innej możliwości strojenia nadajnika nie ma).

Nadajnik przenośny ma obudowę wykonaną z tworzywa i zasilany jest także z dwóch ogniw R6. Jego włączenia i wyłączenia dokonujemy przesuwnym przełącznikiem, obok którego znajduje się miniaturowe gniazdo XLR do podłączenia nagłownego mikrofonu, dostarczające też napięcie potrzebne do zasilania znajdującego się w nim konwertera impedancji.

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Mikrofon wyposażony jest w kapsułę elektretową na wyginanym wysięgniku, przymocowanym do jednoelementowego uchwytu nagłownego, wykonanego ze stalowego drutu powlekanego tworzywem. Całość nie jest może przesadnie wygodna, ale dobrze spełnia swoją rolę.

Wyświetlacz w nadajniku nie ma możliwości przygaszenia podświetlania. Prezentowana jest na nim częstotliwość nadajnika oraz poziom napięcia baterii. Te ostatnie mocowane są pod odchylaną klapką z tworzywa. Do zamocowania nadajnika do garderoby służy stalowy, sprężynujący docisk druciany.

DNA Professional VM-Dual Set w praktyce

Rzeczywiste pasmo przenoszenia systemu, z uwzględnieniem spadków 3 dB na krańcach pasma, zawiera się w przedziale 40 Hz-10 kHz. Zakładając spadki 10-decybelowe, pasmo rozszerza się od 20 Hz do 16 kHz. Uśredniony poziom zniekształceń harmonicznych dla 1 kHz to -55 dB względem 0 dBu, czyli 0,18% THD. Rzeczywiste opóźnienie w transmisji sygnału to 2,9 ms, a poziom szumów własnych na wyjściu odbiornika, przy regulatorze czułości ustawionym na maksimum, wynosi -93,23 dBu (A) Wartości te w zasadzie pokrywają się z informacjami podawanymi przez producenta.

 

Charakterystyka toru audio zmierzona od wejścia nadajnika do wyjścia odbiornika. Użyteczne pasmo przenoszenia mieści się w przedziale 20 Hz-16 kHz, a średni poziom zniekształceń harmonicznych (tu pokazano drugą i trzecią harmoniczną), to 0,18% (-55 dB względem 0 dBu).

Przenoszenie podczerwienią ustawień z odbiornika do nadajnika odbywa się wyjątkowo sprawnie. Od włączenia nadajnika do gotowości systemu do pracy mijają trzy sekundy. Podczas włączania i wyłączania nie pojawiają się żadne niepożądane dźwięki.

Kapsuła dynamiczna w mikrofonie do ręki ma wyraziste brzmienie, z dość mocno wyeksponowanym dołem w paśmie 110 Hz, środkiem przy 400 Hz i poprawiającymi czytelność zakresami 2,2 kHz, 4,3 kHz oraz 11 kHz. Jej charakterystyka kierunkowa to dość wąska kardioida – w odchyleniu 90 stopni od osi mamy już do czynienia z blisko 20-decybelowym spadkiem efektywności, dzięki czemu mikrofon nie ma tendencji do zbierania sąsiednich źródeł dźwięku.

Mikrofon nagłowny wyposażony jest w kapsułę elektretową o trudnej do określenia charakterystyce kierunkowej. Teoretycznie jest to charakterystyka dookolna, ale jej spójność pasmowa pod różnymi kątami prezentuje się różnie. Najlepiej będzie, jeśli w praktyce sami dobierzemy takie ustawienie mikrofonu względem ust, jakie zapewni nam najbardziej optymalne brzmienie i pozwoli zachować odpowiedni odstęp od sprzężeń akustycznych. Wysięgnik mikrofonu jest nieco zbyt długi w sytuacji, gdy nie chcemy, aby mikrofon zakrywał nam usta. Stelaż nie jest przesadnie wygodny i nie umożliwia przełożenia mikrofonu na drugą stronę, ale jest lekki, nie uciska głowy i całkiem dobrze utrzymuje pozycję mikrofonu. Nadajnik warto wyłączać przed zdjęciem mikrofonu z głowy, ponieważ kapsuła jest wyjątkowo wrażliwa na wszelkie puknięcia w stelaż.

 

Zestaw nagłowny bazuje na kapsule elektretowej zamocowanej na elastycznym wysięgniku.

 

Podsumowanie


W kontekście swojej ceny i zakresu zastosowań system DNA VM prezentuje się jako produkt solidny i funkcjonalny. Interesujące jest to, że otrzymujemy dwa kanały w jednej obudowie, z automatycznym skanowaniem pasma, wybieraniem wolnych częstotliwości i transmitowaniem ich podczerwienią do nadajników. Jest to system o krótkim zasięgu, w praktyce scenicznej nie przekraczającym 30 metrów, ale na tym dystansie pozwala uzyskać pewną i niezakłóconą transmisję.

Poza wskazanymi w tekście ograniczeniami oraz tym, że jedna z baterii w nadajniku przenośnym jest nieco zbyt ciasno spasowana, nie stwierdzono żadnych problemów. Urządzenie ma polską instrukcję obsługi, 2-letnią gwarancję (po zakupie w Music Express), jest oryginalnie zapakowane w kartonowe pudełko i dostępne w atrakcyjnej cenie, sporo niższej od podobnych funkcjonalnie rozwiązań innych producentów. Marka DNA firmowana jest przez Music Express, zatem dystrybutora i sprzedawcę o ustalonej reputacji. To kolejny powód, dla którego – jeśli tylko szukamy taniego i dobrze wykonanego systemu bezprzewodowego – opisywany zestaw zasługuje na uwagę.

 

Nasze spostrzeżenia

+ dwa tory odbiorcze w jednej obudowie
+ automatyczne skanowanie pasma
+ wygodny transfer ustawień za pomocą podczerwieni
+ brak stuków przy włączaniu/wyłączaniu
+ zsumowane wyjście obu kanałów
+ atrakcyjna cena

- brak funkcji wyciszania nadajników
- brak regulacji/przełączania czułości w nadajnikach
- bardzo krótki przewód zasilacza

 

Zakres zastosowań

- funkcjonalny, dwukanałowy, prosty w obsłudze system bezprzewodowy na małe sceny, do nagłaśniania niewielkich wydarzeń, dla lektorów, muzyków, didżejów itd.

 

Informacje

Testowany zestaw dwukanałowy odbiornik UHF, nadajnik do ręki, nadajnik przenośny, nagłowny mikrofon z kapsułą elektretową
Zakres częstotliwości 518-542 MHz (dwie grupy po 48 kanałów)
Przetwarzanie 16-bitowe, 48 kHz
Transmisja cyfrowa, modulacja DQPSK, bitrate 204,8 kbps
Zasilanie nadajników 2x R6
Zasilanie odbiornika zewnętrzny zasilacz sieciowy
Dystrybucja Music Express
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó