ESI-Audio Maxio 032e - wielokanałowy interfejs audio/MIDI

Sprzęt studyjny | 27.03.2009 

ESI-Audio Maxio 032e to produkt przeznaczony do pracy w zaawansowanych studiach projektowych i studiach profesjonalnych, zajmujących się produkcją wielośladową. Ambicją firmy ESI było stworzenie systemu, który pod względem parametrów, możliwości konfiguracji oraz liczby wejść i wyjść mógł konkurować z wyrobami takich producentów, jak MOTU czy RME, oferując jednocześnie bardzo atrakcyjną cenę.

Aby zagwarantować wysoką wydajność i obsługę dużej liczby kanałów, projektanci zdecydowali się na zastosowanie szyny PCIe, za pośrednictwem której system Maxio 032e komunikuje się z komputerem. Z tego względu użytkownik otrzymuje nowo zakupiony produkt w dwóch częściach: karty PCIe oraz zewnętrznego modułu wejść/wyjść, który łączy się z kartą za pośrednictwem kabla wielożyłowego znajdującego się w zestawie. Maxio 032e zapewnia duże możliwości w zakresie rozszerzenia o kolejne kanały oraz integracji z innymi urządzeniami w studiu, a to właśnie te funkcje w znacznym stopniu odróżniają urządzenia profesjonalne od amatorskich.

Opis systemu
Wspomniana karta PCIe jest sercem systemu, do którego podłącza się wszystkie inne elementy. Wyposażono ją w wielowtyk M.D.I., przez który karta komunikuje się z zewnętrznym interfejsem, oraz cztery porty rozszerzeniowe E.D.I. Można do nich podłączyć cztery opcjonalne moduły EX8000 (gdy tylko pokażą się na rynku), z których każdy ma oferować osiem wejść i wyjść audio w postaci analogowej (w tym także wysokiej jakości przedwzmacniacze mikrofonowe) i cyfrowej AES/EBU. Opcjonalnie mamy zatem możliwość wprowadzenia i wyprowadzenia 32 kanałów audio. A ile otrzymujemy w standardzie wraz z Maxio 032e? Wszystko zależy od częstotliwości próbkowania, z jaką zdecydujemy się pracować. "Na sztywno" mamy dwa wejścia i dwa wyjścia analogowe, przy czym wejścia mogą funkcjonować jako przedwzmacniacze mikrofonowe z napięciem fantomowym +48 V lub jako symetryczne wejścia liniowe i instrumentalne. Producent zadbał też o obecność wyjścia słuchawkowego z regulacją głośności, wejścia i wyjścia cyfrowego S/PDIF (RCA) pracującego z próbkowaniem do 192 kHz, wejścia i wyjścia synchronizacji wordclock (BNC), a także wejścia i wyjścia MIDI. Pozostałe wejścia i wyjścia zrealizowano na złączach optycznych TosLink, które obsługują wielokanałowy format ADAT. Pracując z parametrami 24 bity/44,1-48 kHz mamy do dyspozycji 32 wejścia i 32 wyjścia ADAT (po osiem na każde gniazdo). Przy próbkowaniu 88,2 kHz i 96 kHz mamy 16 wejść i 16 wyjść (porty ADAT pracują wówczas w trybie SMUX), a przy próbkowaniu 176,4 kHz i 192 kHz - 8 wejść i 8 wyjść.

Obsługa tylu wejść i wyjść wymaga sprawnego silnika DSP, który w przypadku ESI Maxio 032e jest zrealizowany na programowanym procesorze (FPGA) Xilinx Spartan. A skoro już zaglądamy do środka, to rzućmy okiem na zastosowane przetworniki. Są nimi znane z wysokiej jakości układy AKM AK5394 i AK4395.
Podobnie jak inne interfejsy ESI-Audio, także Maxio 032e został wyposażony w sterowniki DirectWire trzeciej generacji, umożliwiające nie tylko bardzo szybką pracę urządzenia, ale też wirtualne krosowanie sygnału pomiędzy aplikacjami pracującymi w różnych trybach: MME, WDM, ASIO i GSIF. Takie rozwiązanie znakomicie upraszcza pracę w tych studiach nagrań, w których intensywnie korzysta się z kilku programów jednocześnie: edytora, sekwencera, samplera itp. Panel obsługi DirectWire jest prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak panel zarządzający pracą samego interfejsu, w którym mamy wskaźniki poziomu wszystkich wejść i wyjść, przyciski linkowania kanałów w pary stereo, przyciski wyciszania i Solo oraz moduł Maxio State z ustawieniami parametrów próbkowania. Główny panel sterowania interfejsu mieści się na ekranie komputera w całości, a my mamy dostęp do wszystkich jego opcji bez konieczności otwierania jakichkolwiek innych okien (nie licząc oczywiście okna DirectWire). Jeśli jednak pracujemy z dużą rozdzielczością ekranową, a w dobie dużych paneli LCD to już rzecz normalna, wówczas manipulatory w interfejsie mogą nam się wydawać zbyt małe.

Diagnostyka
Interfejs udostępnia sterowniki dla następujących systemów operacyjnych: Win2000, WinXP oraz Mac OS X. Diagnostyka sterowników ASIO przeprowadzona z poziomu programu RightMark Audio Analyzer 6.2 Pro pokazała, że obsługują one próbkowanie od 32 kHz do 192 kHz włącznie. Testy RMAA przy 24-bitowej rozdzielczości wykazały idealnie wyrównane pasmo przenoszenia w całym zakresie częstotliwości audio, odstęp od szumów 111,5 dB (A-ważone), dynamikę rzędu 111 dB (bez aplikowania krzywej ważenia) i zniekształcenia harmoniczne połączone z szumem wynoszące 0,004% (A-ważone). Są to parametry, pozwalające określić Maxio 032e mianem interfejsu profesjonalnego.
Latencja systemu zależy od ustawionej częstotliwości próbkowania. Przy próbkowaniu 44,1 kHz i sesji składającej się z 20 ścieżek instrumentów wirtualnych minimalna wartość opóźnienia bez występowania zakłóceń wynosiła 5 ms (warto zaznaczyć, że każdy z przetworników A/C i C/A wprowadza opóźnienie rzędu 1 ms, niejako wpisane w sposób jego pracy i sumujące się z opóźnieniem systemu). W praktyce, podczas rejestracji pojedynczego śladu można było zejść z latencją do 3 ms, ale przy rejestracjach wielośladowych, gdy zależy nam na wysokiej stabilności, sugerowałbym ustawienia na poziomie 7-10 ms.

Odsłuch
Przedwzmacniacze mikrofonowe zapewniają bardzo dobry odstęp od szumów (producent deklaruje EIN wynoszący -135 dBu), ale też bardzo dobre brzmienie i czułość, pozwalającą na wydajną pracę z każdym typem mikrofonu. Uzyskany z ich pomocą dźwięk jest dynamiczny, nasycony szczegółami i wyrazisty, charakteryzujący się subtelnym wycofaniem tonów środkowych, którego jednak nie można w żaden sposób oceniać jako wady - te przedwzmacniacze po prostu mają taki charakter brzmieniowy.
Sygnał wyjściowy w torze słuchawkowym jest wystarczająco mocny, by przy zastosowaniu dobrych słuchawek zadowolić nawet bardzo głośno grających perkusistów. Tu również nie ma żadnych kłopotów z dynamiką ani pasmem przenoszenia.

Podsumowanie
Nie mam wątpliwości, że ESI Maxio 032e to nowoczesny, profesjonalny produkt przeznaczony dla projektowych i profesjonalnych studiów nagrań pracujących na oprogramowaniu innym niż Pro Tools i zamierzających rozwijać się w kierunku coraz większej ilości torów zapisu i odczytu. Biorąc pod uwagę cenę opisywanego produktu, jego parametry jak i funkcjonalność, nie można na dzień dzisiejszy wskazać żadnego innego systemu, który byłby w stanie z nim konkurować na rynku. Stąd też znak Nasz Typ, który przyznajemy Maxio 032e, wyczekując możliwości przetestowania go razem z opcjonalnymi modułami EX8000 jako kompletnego systemu zapisu i odczytu dźwięku. 

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Wnioski z testów:
+ wysoka wydajność Maxio 032e jako kompletnego systemu
+ duża liczba obsługiwanych torów audio (ADAT)
+ dwa wysokiej jakości wejścia mikrofonowe
+ sprawne sterowniki charakteryzujące się niską latencją
+ funkcja DirectWire
+ atrakcyjna cena zważywszy na liczbę obsługiwanych kanałów
- mała czytelność panelu sterowania przy dużej rozdzielczości ekranowej
- zbyt krótki kabel łączący kartę z interfejsem (1,6 m)
- w pakiecie nie znajdziemy żadnego oprogramowania dodatkowego, a załączona instrukcja obsługi odnosi się do wersji z kartą PCI

PRODUCENT
ESI-Audio, www.esi-audio.com

DOSTARCZYŁ
Sound Import, Chorzów, tel. 032-24-11-746, www.soundimport.pl

Cena: 3.065 zł

Karta PCIe:
×1 (PCI Express), ogółem 32 wejścia/32 wyjścia, 24-bitowe przetwarzanie, full-duplex, próbkowanie 44,1, 48, 88,2, 96, 176,4, 192 kHz
Moduł zewnętrzny:
1/2 U, połączenie z kartą przez port M.D.I. 2 wejścia, 2 wyjścia analogowe, wyjście słuchawkowe, wejście/wyjście wordclock, wejście/wyjście S/PDIF, E.D.I., MIDI I/O, 4×ADAT I/O.
Wejścia:
2, TRS/XLR, +4 dBu (maks +20,2 dBu), CMRR - 75 dB, impedancja 10 kΩ (linia), 3 kΩ (mikrofon).

EiS 04-2009

Adam Bogusławski

Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó