Sennheiser MK 4
Sennheiser to firma, która przez większość osób kojarzona jest głównie z mikrofonami i aparaturą bezprzewodową, przeznaczoną do zastosowań w profesjonalnych systemach nagłośnieniowych, teatrach i telewizji. Jeśli chodzi o zastosowania studyjne, niektórzy realizatorzy zapewne znają mikrofony z serii MKH, popularne mikrofony Evolution, legendarny dynamiczny MD421 czy świetny MD441. Ale wielkomembranowy mikrofon pojemnościowy Sennheisera?
Fritz Sennheiser i Georg Neumann przez długie lata funkcjonowania na rynku nigdy nie konkurowali ze sobą w sposób bezpośredni. Ich firmy zajmowały własne obszary i miały na nich pozycję lidera. Kiedy w 1976 roku umarł Georg Neumann, pierwszą firmą, która odezwała się do spadkobierców z ofertą pomocy, był Sennheiser. Jednak rodzina Neumanna na sprzedaż swojej firmy zdecydowała się dopiero w 1991 roku. Sprawa była o tyle prosta, że obie firmy doskonale się znały, obie były przedsiębiorstwami typowo rodzinnymi i obie widziały poważne zagrożenie swych interesów ze strony szybko rosnącej dalekowschodniej konkurencji. Choć zakłady produkcyjne Neumanna i Sennheisera znajdują się w tym samym miejscu (Neumann ma wydzielone oddziały, gdzie produkowane są wyłącznie jego mikrofony), to obie firmy zachowują dość wyraźną odrębność, tak jeśli chodzi o markę, jak i zajmowany obszar rynku.
Jednak czasy się zmieniają i Neumann, choć w dalszym ciągu jest najlepiej postrzeganą marką na rynku studyjnych mikrofonów profesjonalnych, nie może już liczyć na taką sprzedaż jak dawniej. Wprawdzie wzorem wielu konkurentów firma mogłaby się zdecydować na produkcję tańszych mikrofonów, które, ze względu na logo Neumanna, spotkałyby się z bardzo dużym zainteresowaniem ze strony nabywców, ale niemieccy specjaliści uznali, że nadwerężyłoby to wizerunek firmy jako producenta najlepszych mikrofonów na świecie. Najniższy poziom cenowy, ale wciąż wysoki poziom jakościowy ma wyznaczać TLM 102 (test EiS 6/2010) i poniżej tej granicy nikt w firmie Neumann nie ma zamiaru schodzić.
W tej sytuacji przyjęto inną, bardzo rozsądną z każdego punktu widzenia opcję - zaprojektowano budżetowy mikrofon pod marką Sennheiser. Wprawdzie więcej łączy go z produktami Sennheisera niż Neumanna (choćby kapsuła pochodząca z mikrofonu e965), ale zaprojektował go ten sam zespół specjalistów, a produkcja odbywa się z zastosowaniem tych samych technologii i w tych samych zakładach, w których powstają mikrofony Neumann. Nie ma więc żadnego innego mikrofonu na świecie, który byłby "bliżej" Neumanna niż Sennheiser MK 4.
Konstrukcja
MK 4 to bardzo efektownie wyglądający i niesłychanie solidnie wykonany mikrofon. Zasadniczym elementem jego konstrukcji jest całkowicie metalowy, odlewany korpus, w którym, na wykonanym z czarnego silikonu łożu, zamocowana jest kapsuła pojemnościowa o charakterystyce nerkowej z 1-calową, napylaną 24-karatowym złotem membraną. Jest ona osłonięta dwiema warstwami stalowej siatki z charakterystycznym nachyleniem w górnej części od strony, z której ma się znaleźć źródło dźwięku.
Mikrofon jest całkowicie półprzewodnikowy, z wyjściem symetryzowanym elektronicznie, a do pracy wymaga zewnętrznego napięcia fantomowego +48 V (pobór prądu 3,1 mA). MK 4 ma czułość 25 mV/Pa, a maksymalny poziom SPL, jaki jest w stanie przenieść (przy zniekształceniach nie przekraczających 0,5% i częstotliwości 1 kHz) wynosi 140 dB. Mikrofon ma bardzo niski poziom szumów własnych, wynoszący 10 dB (A-ważone), co oznacza, że oferowany przez niego zakres dynamiki to 130 dB. Nominalna impedancja wyjściowa MK 4 to 50 omów, a minimalna impedancja wejściowa przedwzmacniacza, do którego go podłączymy, wynosi 1 kΩ.
MK 4 sprzedawany jest ze sztywnym uchwytem MZQ 4, zaś opcjonalnie można dokupić do niego elastyczne zawieszenie MKS 4. Jest to konstrukcja typu open-ring, pozwalającą na bardzo bliskie dostawienie mikrofonu do źródła dźwięku. Myśląc o poważniejszych zastosowaniach mikrofonu warto wziąć pod uwagę zakup tego uchwytu.
Oprócz sztywnego uchwytu w kartonowym pudełku zawierającym MK 4 znajdziemy też materiałowy pokrowiec do przechowywania mikrofonu oraz instrukcję obsługi w ośmiu językach (bez polskiego, ale za to np. po niderlandzku, którym posługuje się na świecie dwukrotnie mniej ludzi niż językiem polskim).
Zakres zastosowań mikrofonu obejmuje praktycznie wszystkie obszary pracy studyjnej - od nagrywania wokalu i lektorów, poprzez gitary akustyczne, wzmacniacze gitarowe, fortepian, instrumenty dęte i smyczkowe, na instrumentach perkusyjnych kończąc. Charakterystyka częstotliwościowa MK 4 jest bardzo wyrównana, zwłaszcza w zakresie niskich i środkowych tonów, z nieznacznie podkreślonym zakresem 10 kHz dla uzyskania otwartego brzmienia. Charakterystyka kierunkowa jest dość zwarta, z 20-decybelowym tłumieniem dla sygnału o częstotliwości 1 kHz dochodzącego z tyłu. Co ciekawe, w miarę wzrostu częstotliwości charakterystyka kierunkowa stopniowo zmienia się z nerkowej w supernerkową, największe tłumienie oferując pod kątem 135 stopni.
W praktyce
Podczas testów porównywałem MK 4 z jednym z lepszych mikrofonów budżetowych produkcji chińskiej, jakim jest MXL 2006. Oba mikrofony mają podobną charakterystykę, pasmo przenoszenia, parametry i przeznaczone są do podobnych zastosowań, więc tego typu porównanie mogło rzucić więcej światła na możliwości Sennheisera. Zarejestrowany głos poddałem obróbce za pomocą procesora iZotope Ozone z presetem Single Band Master - Brighten dla wyeksponowania wszystkich niuansów w nagraniu. Pliki z nagraniem, zarówno przed obróbką, jak i po obróbce, znajdziecie na naszym krążku DVD w folderze Magazyn/Testy - prezentacje audio.
Sennheiser MK 4 wypadł w tym porównaniu jako mikrofon oferujący czytelniejsze brzmienie, zawierające więcej ważnych informacji w zakresie środka pasma; jest też mniej konturowy niż MXL i ma większą od niego prezencję oraz dynamikę. Pod względem charakteru brzmienia należy jednak do mikrofonów jasnych, choć nie tak szklistych jak większość produktów chińskich. Cecha ta przydaje się, gdy chcemy wykorzystać mikrofon do dalszych ujęć instrumentów akustycznych (zwłaszcza w kontekście niskiego poziomu szumów własnych MK 4), jednak w przypadku bliskich ujęć głośnego, rockowego wokalu wielu realizatorów woli mikrofony nieco ciemniejsze brzmieniowo. Między innymi z tego powodu nie istnieje jeden uniwersalny mikrofon, który sprawdzi się w każdych zastosowaniach.
Zakres zastosowań
• uniwersalny mikrofon studyjny do ujęć wokalnych i lektorskich, gitary akustycznej, wzmacniaczy gitarowych, fortepianu oraz instrumentów smyczkowych, dętych i perkusyjnych• dedykowany do pracy w domowych i projektowych studiach nagrań
Nasze spostrzeżenia
+ najwyższa jakość wykonania+ efektowne brzmienie
+ niski poziom szumów
+ duży poziom SPL
+ elastyczne, tłumiące drgania mocowanie kapsuły
+ uniwersalność zastosowań
- uchwyt elastyczny tylko jako opcja
- po włączeniu zasilania przez kilka sekund na wyjściu słychać głośny szum
Podsumowanie
Kapsuła: pojemnościowa, pozłacana membrana 1", charakterystyka nerkowa.
Pasmo przenoszenia: 20 Hz-20 kHz.
Czułość: 25 mV/Pa.
Maksymalny poziom SPL: 140 dB.
Poziom szumów własnych: 10 dB (A-ważone).
Zakres dynamiki: 130 dB.
Impedancja wyjściowa: 50 Ω.
Impedancja obciążenia: min. 1 kΩ.
Zasilanie: zewnętrzne, fantom +48 V, 3,1 mA.
Wymiary: 57×160 mm.
Waga: 485 g.
Cena: 1.299 zł