MXL Genesis II
Genesis II nie jest jedynie ulepszoną wersją oryginalnego mikrofonu MXL Genesis - to w zasadzie dwa mikrofony w jednym.
Przyglądając się uważnie nowym mikrofonom firm takich jak sE Electronics czy MXL, produkowanym w Chinach, ale przy mocnym wsparciu ze strony brytyjskich oraz amerykańskich partnerów, można zauważyć, że w ich przypadku skończyła się już epoka kopiowania znanych rozwiązań, a zaczął się okres tworzenia zupełnie nowych produktów. Wykorzystując posiadaną, nowoczesną bazę produkcyjną oraz zdobywane w ciągu ostatniej dekady doświadczenie, a także odpowiadając na zapotrzebowanie ogromnej rzeszy użytkowników tych mikrofonów, powstają konstrukcje wyznaczające nowe trendy, których cena nie odstrasza nawet właścicieli domowych studiów nagrań. MXL Genesis II jest tego najlepszym przykładem.
• Opakowanie
W kartonowym opakowaniu znajdziemy wszystko, czego potrzebujemy do rozpoczęcia pracy. W oddzielnych pudełkach z akcesoriami umieszczono zasilacz sieciowy, uchwyt elastyczny, metalowy pop‑filtr, uchwyt stały, kable do połączenia mikrofonu z zasilaczem oraz wyprowadzenia sygnału do przedwzmacniacza (oba marki Mogami), a także ściereczkę z mikrowłókna i białe rękawiczki, które nadają całemu produktowi posmak luksusu. Jest też certyfikat jakości mikrofonu z numerem seryjnym i datą zaświadczający, że produkt przeszedł kontrolę jakości w fabryce Marshall Electronics w Kalifornii. Sam mikrofon zapakowany jest w drewniane, wyłożone welurem pudełko. Wszystko wykonane z precyzją i jakością godną najlepszych producentów europejskich.
• Mikrofon
Genesis II prezentuje się wyjątkowo efektownie. Czerwony korpus ze złoconymi, grawerowanymi napisami i osłona kapsuły z siatką pokrytą 24-karatowym złotem (!) doskonale ze sobą kontrastują. Na korpusie znajdziemy przełączniki aktywujące filtr dolnozaporowy 150 Hz oraz tłumik 10 dB, a także przełącznik WARM/BRIGHT. To jest właśnie główna różnica między Genesis a Genesis II. W tym drugim bowiem znajdziemy nie jedną, a dwie kapsuły pojemnościowe – każda o nerkowej charakterystyce kierunkowej, ale o nieco innych cechach brzmieniowych. Kapsuły ustawione są "plecami do siebie", a wybieramy je wspomnianym wcześniej przełącznikiem. Aktywność danej strony mikrofonu sygnalizuje świecąca się wewnątrz dioda LED. Zastosowanie dwóch kapsuł nie oznacza, że mikrofon oferuje charakterystyki dookolną i ósemkową – w danym momencie może pracować tylko jedna kapsuła, więc mamy w zasadzie dwa mikrofony w jednym.
W mikrofonie pracuje podwójna trioda CV4024 (odpowiednik ECC81) z oznaczeniem KQDD/K, czyli produkcji firmy Mullard. Lampa pochodzi z lat osiemdziesiątych i jest to tzw. NOS (New Old Stock – nowa ze starych zapasów). Wyjście mikrofonu symetryzowane jest elektronicznie, bez użycia transformatora separującego.
Obie kapsuły wyglądają bardzo podobnie, ale producent deklaruje, że kapsuła tylna (położenie przełącznika – BRIGHT) ma membranę wykonaną z innego materiału, który pozwala uzyskać brzmienie o charakterze znanym z klasycznych mikrofonów lampowych. Obie kapsuły mają taką samą konstrukcję, z centralnie wyprowadzoną membraną oraz mechanicznie połączonymi okładzinami stałymi (backplate) – jest to typowy układ stosowany w mikrofonach z przełączanymi charakterystykami kierunkowymi. W tym akurat przypadku obie kapsuły działają jednak niezależnie od siebie. Kapsuła frontowa (przełącznik w położeniu WARM) jest taka sama jak w przypadku pierwszej wersji mikrofonu Genesis.
• W praktyce
Przed podłączeniem zasilacza mikrofonu należy koniecznie sprawdzić, w jakim ustawieniu znajduje się przełącznik napięcia sieciowego. Do testów otrzymaliśmy jeden z pierwszych egzemplarzy, jakie trafiły do dystrybutora, i zasilacz był ustawiony na 110 V. Zapewne w mikrofonach, które będą dostępne w sklepach muzycznych, przełącznik będzie już ustawiony na nasze napięcie, ale nie zaszkodzi tego sprawdzić.
Bardzo dobrze sprawuje się dołączony uchwyt elastyczny. Do efektywnego zablokowania położenia nie jest potrzebna większa siła, a dodatkowo czynność tę ułatwia duża i wygodna gałka. Trochę więcej problemów jest z pop-filtrem, który najlepiej założyć na mikrofon przed jego podłączeniem i zamocowaniem w uchwycie. W przeciwnym wypadku musimy go przeciskać przez przełączniki znajdujące się na korpusie.
Jak każdy mikrofon lampowy, tak i Genesis II wymaga kilku-kilkunastu minut na nagrzanie i ustabilizowanie parametrów. Unikalny charakter mikrofonów najlepiej słychać podczas nagrań, w których znajdują się one w pewnym oddaleniu od źródła dźwięku. Dlatego w nagraniach gitary akustycznej, które znajdziecie na naszym krążku DVD, w katalogu MagazynTesty – prezentacje audio, różnice między półprzewodnikowym MXL 2006 a lampowym MXL Genesis II zauważycie od razu. Ten pierwszy, przy takim samym ustawieniu, daje wyraźnie osuszony, nieco plastikowy dźwięk, podczas gdy Genesis II pozwala uzyskać jędrny, znacznie bogatszy brzmieniowo sygnał.
Równie dobrze słychać różnice między kapsułą Warm a kapsułą Bright. Pierwsza z nich oferuje nowocześniejsze, nieco konturowe, a jednocześnie pełniejsze w dole brzmienie, z mocniej nasyconą górą pasma. W przypadku kapsuły Bright, która z założenia ma mieć charakter vintage, zauważyć można czytelniejszy wyższy środek, subtelnie podcięty dół pasma i złagodzoną górę. Tego typu dźwięk na pewno lepiej przebije się w gęstym miksie, podczas gdy dźwięk z kapsuły Warm ciekawiej zabrzmi, gdy nagrywany za jej pomocą sygnał będzie pełnił rolę pierwszoplanową.
Zakres zastosowań
• uniwersalny mikrofon lampowy do projektowego oraz profesjonalnego studia nagrań
Nasze spostrzeżenia
+ dwie kapsuły o różnej charakterystyce brzmieniowej+ wszystkie akcesoria w zestawie
+ ciepłe lampowe brzmienie
+ ekskluzywne wykonanie z wykorzystaniem pozłacanych elementów
- utrudnione obracanie mikrofonu z zamontowanym pop-filtrem
Podsumowanie
Pod względem jakości brzmienia Genesis II to ekstraklasa. O wysokiej jakości zastosowanych podzespołów może świadczyć fakt, że producent udziela na swój wyrób 3-letniej gwarancji. Mikrofon nie jest najtańszy, gdyż trzeba za niego zapłacić 4.130 zł. To wciąż jednak znacznie mniej niż w przypadku wielu innych mikrofonów lampowych wysokiej klasy. Ponadto musimy pamiętać, że w tej cenie otrzymujemy praktycznie dwa różne mikrofony. Estetyka i jakość wykonania są bez zarzutu, a jedyny problem, jaki występuje, to bardzo niewygodne obracanie mikrofonu, gdy korzystamy z dołączonego doń oryginalnego pop-filtru. W dostarczonym do testów egzemplarzu nie było też reduktora gwintu na "europejskie" statywy mikrofonowe oraz kabla sieciowego przystosowanego do naszego standardu gniazdek. Wynikało to zapewne z faktu, że Genesis II, który do nas trafił, był jednym z pierwszych w kraju; kolejne z pewnością będą już odpowiednio wyposażone.
Z tą jakością, tym wyposażeniem, funkcjonalnością, ceną i uniwersalnością MXL Genesis II to jeden z najlepszych mikrofonów lampowych dostępnych obecnie na rynku. Krótko mówiąc – Nasz Typ.
Kapsuła: dwie kapsuły 1", każda z membraną powlekaną złotem, o charakterystyce nerkowej.
Konstrukcja: mikrofon lampowy, podwójna trioda Mullard CV4024 (ECC81), wyjście beztransformatorowe.
Impedancja wyjściowa: 200 Ω.
Manipulatory: przełączanie kapsuł, tłumik 10 dB, filtr dolnozaporowy 150 Hz 6 dB/oktawę.
Poziom szumów własnych: 18 dB (A-ważone).
Maks. poziom SPL: 130 dB (140 dB z włączonym tłumikiem, poziom zniekształceń harmonicznych 0,5%).
Zasilanie: sieciowe, zasilacz wysokonapięciowy w zestawie.
Wymiary: 59×240 mm.
Waga: 703 g.
Cena: 4.130 zł
Inne testy marki