Bettermaker EQ 232P

Sprzęt studyjny | 29.08.2012  | Tomasz Wróblewski
Marka:  Bettermaker

Bettermaker istnieje na rynku już od jakiegoś czasu i zdążył zdobyć zaufanie wielu użytkowników ceniących sobie połączenie klasycznej korekcji z nowocześnie rozwiązanym interfejsem użytkownika. Ale obecnie Bettermaker to coś znacznie więcej niż bardzo interesujący korektor. Firma postanowiła rozszerzyć funkcjonalność swojego korektora o możliwość bezpośredniej współpracy z komputerem. Wprawdzie współpraca ta nie odnosi się do transmisji sygnału audio (ta wciąż dokonywana jest za pomocą wejść i wyjść analogowych, znajdujących się na tylnym panelu urządzenia), ale za to obejmuje wszystkie funkcje sterowania.

 

Bettermaker EQ 232P

 

 

Bettermaker EQ 232P to stereofoniczny korektor barwy dźwięku, oparty koncepcyjnie m.in. na idei słynnego korektora Pultec EQP-1A. Zastosowano w nim stosunkowo prosty, ale bezkonkurencyjnie brzmiący układ korekcji pasywnej, z trzysekcyjnym dławikiem w obwodzie odpowiadającym za podbijanie wysokich częstotliwości. "Podbijanie" w układzie pasywnej korekcji, z założenia działającej na zasadzie tłumienia sygnału, bierze się stąd, że za układem korektora pasywnego znajduje się wzmacniacz napięciowy, który odpowiednio kompensuje spadek poziomu, przez co można uzyskać efekt wzmocnienia wybranych częstotliwości. W EQP-1A amplifikacji dokonywał układ lampowy, a w Bettermakerze funkcja ta jest realizowana za pośrednictwem półprzewodników. Nie mamy też znanej z oryginału separacji transformatorowej na wyjściu.
Nowatorskie podejście do korekcji polega tu na całkowitym wyeliminowaniu przełączników mechanicznych i zastąpieniu ich scalonymi układami przełączającymi. Korzyści z tego wynikających jest kilka. Pierwsza to taka, że pozbywamy się najsłabszego ogniwa każdego urządzenia audio, jakim jest styk mechaniczny. Druga to możliwość uzyskania znacznie większej precyzji - w przypadku regulacji podbicia/tłumienia dokładność jest rzędu dziesiątych części decybela, a nawet mniej, w zależności od regulatora i miejsca regulacji (czym bliżej środka, tym bardziej precyzyjnie).
Trzecią korzyścią jest możliwość zapisywania i przywoływania kompletu ustawień, co ma szczególne znaczenie przy tak dużej precyzji regulacji. Mamy do dyspozycji 400 komórek pamięci dla użytkownika, więc miejsca na zapis własnych ustawień z pewnością nie zabranie (urządzenie w chwili testu nie oferowało jeszcze gotowych presetów).

I wreszcie rzecz, która w tej wersji korektora Bettermaker jest najważniejsza, w oczywisty sposób wynikająca z wyżej opisanych korzyści - możliwość zdalnego sterowania ustawieniami z poziomu wtyczki AU/VST/RTAS. Wtyczkę taką można pobrać bez opłat ze strony producenta i jest ona dostępna zarówno dla komputerów Mac, jak i PC. Plug-in w fotograficzny wręcz sposób odzwierciedla wygląd płyty czołowej urządzenia, oferując dodatkowo możliwość stosowania automatyki wszystkich parametrów oraz zapisywania presetów pod własnymi nazwami (bez używania spacji).

 

Bettermaker EQ 232P - plug-in

Zobacz także test wideo:
Audient iD4/iD14 - interfejsy audio
Audient iD4/iD14 - interfejsy audio
Z nowymi wersjami modeli iD4 oraz iD14 firma Audient zamierza mocno powalczyć o klienta z całą „budżetowo-interfejsową” konkurencją, z Focusrite Scarlett na czele. Trzeba powiedzieć, że nie jest w tej walce skazana na porażkę.


Kilka słów należy poświęcić jakości wykonania Bettermakera. Jak większość polskich produktów pro-audio nowej generacji reprezentuje on pod tym względem najwyższą klasę światową - doskonałej jakości obudowa, przemyślane rozłożenie manipulatorów i wzorcowy montaż wewnętrzny. Do tego dochodzi zastosowanie wysokiej klasy podzespołów, oddzielenie specjalnym ekranem układów analogowych od cyfrowych i rzecz bardzo istotna - wyjątkowo atrakcyjny wygląd panelu czołowego. Całość jest zamontowana w obudowie rak 2U, ma wbudowany zasilacz sieciowy i bazuje na wysokiej klasy złączach XLR firmy Amphenol.

 

Funkcjonalność
Korektor oferuje dwa kanały, których regulacji można dokonywać niezależnie lub w trybie Link (przy przetwarzaniu sygnału stereo). W każdym kanale użytkownik ma do dyspozycji po pięć filtrów. Pierwszy w kolejności filtr górnoprzepustowy działa z nachyleniem 12 dB/okt. i pozwala na ustawienie częstotliwości odcięcia od 18 do 200 Hz.
Druga sekcja (EQ2) to dwa filtry parametryczne, z których pierwszy funkcjonuje w zakresie 45 Hz-1 kHz, a drugi 600 Hz-15 kHz. W każdym z tych filtrów mamy możliwość regulacji dobroci (szerokości działania filtru) od 0,2 oktawy do 3 oktaw. Możliwa jest zatem wszelkiego typu obróbka - od chirurgicznej, umożliwiającej precyzyjną edycję pojedynczych tonów i nut, do szerokiej, działającej w odniesieniu do całych pasm brzmieniowych. Wybrane pasmo w obu korektorach można podbić lub stłumić w zakresie ±15 dB.
Sekcja o nazwie P EQ bazuje na wspomnianej wcześniej idei klasycznej korekcji Pultec. Filtr dla niskich tonów działa półkowo dla częstotliwości granicznej 20, 30, 60 lub 100 Hz, przy czym możliwe jest jednoczesne podbicie i tłumienie wybranego zakresu. Z uwagi na występujące wówczas zależności fazowe pojawia się ciekawe brzmieniowo zafalowanie charakterystyki w zakresie wyższego basu, pozwalające ładnie "oczyścić" to pasmo częstotliwości. Jednocześnie zachowano charakterystyczne dla Pulteca masywne oddziaływanie na najniższe tony, dzięki któremu otrzymuje się brzmienie trudne do uzyskania w inny sposób.
Drugi filtr w tej sekcji korektora również pozwala na jednoczesne podbicie i tłumienie wybranego zakresu (w trybie półkowym), jednak dla tłumienia możemy ustawić inną częstotliwość niż dla podbicia. W tym pierwszym przypadku jest to 5, 10 lub 20 kHz, a w drugim 3, 4, 5, 6, 10, 12 lub 16 kHz, przy jednoczesnej regulacji szerokości działania Bandwidth. Wyraźnie zatem widać, że zadaniem filtru podbijającego jest klasyczne "otwieranie" góry w materiale dźwiękowym, a filtr tłumiący znów wywołuje zafalowanie charakterystyki, które tym razem wpływa na zakres wysokiego środka.
Filtrgórnoprzepustowy, oba korektory parametryczne oraz cała sekcja korekcji typu Pultec mają możliwość niezależnego włączenia/wyłączenia (z funkcją ominięcia), wszystkie realizowane za pośrednictwem przekaźników. Włączyć i wyłączyć można również cały korektor. Mamy też świetnie sprawdzającą się w praktyce funkcję porównania dwóch ustawień A/B, znaną wielu użytkownikom z wyższej klasy wtyczek programowych.

 

Bettermaker EQ 232P

W praktyce
Dostarczone do naszej redakcji urządzenie było przystosowane do pracy w typowo masteringowym trybie Mid-Side Matrix, ale dostępne są także wersje z opcją insertu Mid w trybie Mid-Side, stereo oraz sam moduł wykonawczy (bez manipulatorów i wskaźników).
Regulacji parametrów dokonuje się za pomocą enkoderów, a o ich aktualnym ustawieniu (także po przywołaniu presetu) informuje świecenie okalających je diod LED. Enkodery działają dynamicznie, tzn. szybkie przekręcenie gałki szybko zmienia cały zakres, a wolne jej obracanie daje nam pożądaną wówczas precyzję. Okalające enkodery diody płynnie zmieniają jasność świecenia, które przechodzi na sąsiadujące LED-y, dając wrażenie pełnego panowania nad ustawieniami. Na 3-cyfrowym wyświetlaczu, który standardowo pokazuje numer wybranego programu, w czasie regulacji możemy też obserwować aktualnie ustawianą wielkość. Możemy więc pracować w dwóch różnych trybach - "na ucho", kręcąc gałkami i słuchając efektów naszej pracy, lub z precyzyjnym podglądem częstotliwości, zakresu jej tłumienia/podbicia i szerokości filtru.
Brzmienie korektora jest fantastyczne - bardzo przewidywalne, głębokie i odpowiednio zaokrąglone, nawet (a może przede wszystkim) przy mocniejszych sygnałach. Basy stają się głębokie, a góra klarowna, otwarta i przejrzysta. Bardzo dobrze wypada też środek, w którym nic nie dudni i nie kłuje w uszy. Nawet bardzo delikatne zmiany w korekcji dają wyraźnie słyszalny efekt brzmieniowy.
Na szczególną pochwałę zasługuje interfejs użytkownika, będący wzorcowym połączeniem intuicyjności obsługi urządzenia analogowego z funkcjonalnością dobrych wtyczek. Bettermaker daje nam unikalną możliwość zintegrowania obu tych światów, co jest jedynym w swoim rodzaju rozwiązaniem, niemającym odpowiednika wśród innych podobnej klasy produktów dostępnych na świecie.

Zakres zastosowań

• uniwersalny korektor dla profesjonalnego studia masteringowego
• wszechstronny korektor dwukanałowy/stereo dla studia nagrań
• praca na sumie w wysokiej klasy systemach nagłośnieniowych

 

Nasze spostrzeżenia

+ perfekcyjne połączenie funkcjonalności wtyczki i atrakcyjności brzmieniowej urządzenia analogowego
+ możliwość zapisywania/przywoływania ustawień oraz stosowania automatyki w odniesieniu do analogowych filtrów
+ bardzo efektowny wygląd zewnętrzny
+ doskonale rozwiązany interfejs użytkownika
+ dynamicznie działające enkodery
+ możliwość zamówienia różnych wersji urządzenia
- brak możliwości globalnej regulacji jasności świecenia diod na panelu czołowym

Podsumowanie

Bettermaker EQ 232P to najwyższej klasy urządzenie do zaawansowanej obróbki na etapie masteringu lub miksu grup, będące esencją wszystkiego co najlepsze w korekcji. Mamy tu sprawnie działający filtr górnoprzepustowy (nie wprowadza bałaganu w niskim paśmie, a jednocześnie skutecznie odcina to, czego nie potrzebujemy), dwa rasowo brzmiące i bardzo funkcjonalne korektory parametryczne (można nimi zbalansować ogólną barwę, jak też precyzyjnie wyciąć irytujące rezonanse) i doskonale odwzorowaną sekcję korekcji typu Pultec (wprawdzie bez lamp i transformatorów, ale i tak świetnie brzmiącą).
Możliwość integracji EQ 232P z cyfrowymi stacjami roboczymi audio daje nam nieograniczone wręcz możliwości w zakresie kreowania różnych barw, szybkiego ich porównywania, a nawet stosowania płynnych lub sterowanych automatycznie zmian. Mamy zatem wszystko to, co do tej pory oferowały jedynie wtyczki, ale tym razem pod postacią wysokiej klasy sprzętowego korektora analogowego o brzmieniu nieosiągalnym dla zdecydowanej większości plug­‍‑inów. W tym momencie trudno mi jest wskazać lepsze i bardziej funkcjonalne narzędzie do zaawansowanej obróbki barwy dźwięku w profesjonalnym studiu. To bez wątpienia Nasz Typ.
Warto na koniec zdradzić pewną tajemnicę - aktualnie firma Bettermaker przygotowuje się do implementacji swojej koncepcji w formacie 500. Szczegóły już wkrótce.




Producent
Addicted To Music
, Media Group, Józefów, tel. 604-649-220, www.bettermaker.eu

Pasmo przenoszenia: 5 Hz-100 kHz (-0,5 dB).
Zakres dynamiki: >106 dB.
Odstęp od szumów: >104 dB.
THD+N: <0,004%.
Impedancja wejściowa: 10 kΩ (niesymetrycznie), 20 kΩ (symetrycznie).
Impedancja wyjściowa: 100 Ω (niesymetrycznie), 200 Ω (symetrycznie).
Poziom maks. (we/wy): +24 dBu (symetrycznie), +18 dBu (niesymetrycznie).
Zasilanie: sieciowe, 110V AC 50/60Hz lub 230V AC 50Hz, pobór mocy 15 W.
Wymiary: rak 2U.
Waga: 7 kg.
Ceny:
3.200 € netto
2.620 € netto - wersja Remote (bez manipulatorów na panelu czołowym)

Cena
3200,00 zł
Producent
Bettermaker
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
wrzesień 2012
Kup teraz
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó
Copyright © AVT 2020 Sklep AVT