Aphex USB 500 Rack
Bardzo zasłużona dla branży pro-audio firma Aphex stara się powrócić na swoje dawne miejsce lidera, i trzeba przyznać, że idzie jej to bardzo dobrze. Najlepszym przykładem jest najnowszy system 500, który może współpracować z naszym DAW przez USB.
Urządzenia w formacie 500 (API Lunchbox) robią olbrzymia karierę. Praktycznie każdy producent sprzętu audio ma w swojej ofercie tego typu moduły, które następnie można obsadzać w dowolnych jednostkach akceptujących format 500. W tym formacie znajdziemy dziesiątki, jeśli nie setki, przedwzmacniaczy, korektorów, kompresorów, procesorów efektów i wszelkiego typu narzędzi stosowanych w studiu i na scenie. Można je traktować jak swoiste wtyczki analogowe, a przy tym są na ogół tańsze od swych odpowiedników w typowych obudowach 19”, ponieważ nie mają zasilacza i obudowy - to zapewnia szafka lunchbox 500, do której je włożymy.
I wszystko byłoby świetnie, gdyby nie pewien mały kłopot. System 500 z założenia jest analogowy, a każde umieszczone w szafce urządzenie ma własne wejścia i wyjścia. Wprawdzie niektóre firmy oferują bardziej rozbudowane raki 500, w których istnieje możliwość dokonywania wewnętrznych połączeń między modułami, ale w dalszym ciągu użytkownik programu DAW będzie musiał skorzystać z interfejsu audio, który ma odpowiednią liczbę portów wejściowych i wyjściowych, by móc je zintegrować ze swoim systemem.
W tej sytuacji pojawienie się na rynku produktu firmy Aphex, w którym główny moduł wyposażony jest w przetworniki A/C i C/A, komunikujące się cyfrowo z komputerem za pośrednictwem USB wygląda na pomysł godny XXI wieku.
Funkcjonalność
USB 500 Rack to szafka w standardowym formacie lunchbox, która pozwala na obsadzenie czterech pojedynczych modułów. Mogą to być moduły Aphex lub dowolnej innej firmy produkującej sprzęt 500 w formacie zgodnym z API (czyli w zasadzie wszystkie moduły współcześnie dostępne na rynku). Poszczególne moduły współpracują z USB 500 Rack, tworząc nic innego jak interfejs audio oferujący zgłaszające się w programie DAW 6 wejść i 8 wyjść z próbkowaniem do 96 kHz. Ponadto każdy z modułów może być wykorzystywany także w tradycyjnej formie, ponieważ Rack udostępnia ich wejścia i wyjścia analogowe.
Znajdziemy w nim też wejście i wyjście cyfrowe S/PDIF, wejście i wyjście synchronizacji wordclock na złączach BNC, wejście i wyjście MIDI, dwa liniowe wyjścia analogowe i dwa wyjścia słuchawkowe z niezależną regulacją poziomów. Pary modułów 1-2 oraz 3-4 możemy konfigurować przełącznikami do pracy szeregowej (np. kompresja po przedwzmacniaczu), jak też do pracy w trybie stereo (jeden moduł obsługuje kanał lewy, a drugi kanał prawy).
Dla każdego z modułów indywidualnie istnieje możliwość wyboru wejścia: portu USB, wejścia analogowego XLR lub wyjścia analogowego z sąsiadującego modułu (tej ostatniej możliwości nie ma w module numer 1).
Czy coś ominąłem? Ach, jest też regulacja poziomu na wyjściach liniowych, które docelowo posłużą nam jako wyjścia do monitorów w naszym studiu. Możemy je też szybko ściszyć przyciskiem DIM oraz przełączyć w tryb monofoniczny dla sprawdzenia naszego miksu stereo pod kątem kompatybilności mono.
Mamy więc wszechstronny interfejs audio, a o tym, w jakie wejścia/wyjścia i procesory go wyposażymy, decydujemy sami, obsadzając w nim odpowiednie, odpowiadające nam brzmieniowo i funkcjonalnie moduły. Mogą to być na przykład cztery przedwzmacniacze mikrofonowe lub całe tory channel strip. Może to też być pojedynczy kanał nagrywania wyposażony w przedwzmacniacz, kompresor, korektor i limiter. Albo tor masteringowy stereo z dwoma procesorami dynamiki i dwoma korektorami. Wszystko zależy wyłącznie od nas, przy czym cały nasz system 500 komunikuje się bezpośrednio z programem DAW bez konieczności posiadania jakiegokolwiek interfejsu audio.
Instalacja
W przypadku komputerów Apple nie ma potrzeby instalowania żadnych sterowników, ponieważ USB 500 Rack bazuje na driverach Core Audio/MIDI, rozpoznając urządzenie natychmiast z chwilą jego podłączenia. Dla komputerów Windows niezbędna będzie instalacja sterowników ASIO, których twórcą jest firma CEntrance. W panelu sterowania możemy wybierać częstotliwość próbkowania oraz źródło sygnału synchronizacji, a także ustawiać wielkość bufora.
W programie DAW pod postacią wejść zgłaszają nam się wyjścia z poszczególnych modułów 1-4 oraz wejście S/PDIF. Jako wyjścia mamy dostęp do wejść modułów 1-4, wyjścia S/PDIF, stereofonicznego wyjścia liniowego (do którego zapewne podłączymy monitory) oraz wyjścia słuchawkowego.
Porty S/PDIF, synchronizacja wordclock, wyjścia słuchawkowe oraz wyjścia liniowe są całkowicie niezależne od wejść i wyjść modułów 500, które umieścimy w naszym raku. Jeśli chcemy to zmienić, wówczas odpowiedniej konfiguracji portów należy już dokonać w ramach naszego programu DAW, co daje nam bardzo dużą swobodę. Dzięki temu te same moduły (np. kompresorów) mogą być wykorzystane podczas nagrywania, jak i podczas miksu i masteringu - wszystko zależy od dokonanych przez nas przekierowań. Należy w tym celu wysłać sygnał z poszczególnych torów na grupy, których wyjścia przypiszemy do wejść wybranych modułów 500. Z kolei wracający z nich sygnał możemy skierować na jeszcze inne grupy, z wejściami przypisanymi do sumy miksu.
Można też skorzystać z dostępnej w większości programów DAW funkcji sprzętowych insertów. Należy wtedy w modułach, które chcemy w ten sposób wykorzystać, przełączyć MODULE INPUT SOURCE na USB, a USB SOURCE na MOD. Trzeba jedynie pamiętać o aktywacji funkcji kompensacji opóźnienia w naszym programie DAW, ponieważ insertowanie zewnętrznych urządzeń funkcjonuje na nieco innej zasadzie niż wykorzystanie ich w trybie równoległej wysyłki/powrotu.
Podsumowanie
Wykonanie - nienaganne, koncepcja - absolutnie przełomowa, cena - można przyjąć, że do zaakceptowania, jeśli weźmiemy pod uwagę, że jest to zarówno interfejs audio 6x8 jak i rak na cztery moduły w formacie 500. Po dyskusjach w gronie redakcji postanowiliśmy wyróżnić USB 500 Rack znakiem Nasz Typ.
Nasze spostrzeżenia
+ przełomowa koncepcja połączenia formatu 500 z interfejsem audio (z opcją ich niezależności)+ szerokie możliwości w zakresie konfiguracji z poziomu urządzenia oraz programu DAW
+ sprzętowo sterowane wyjście liniowe do podłączenia monitorów
+ możliwość pracy jako wielokanałowy interfejs także bez modułów 500
+ możliwość pracy jako samodzielny, analogowy rak na 4 moduły 500
+ pozwala na obsadzenie modułów 500 dowolnego producenta
+ niezależne wejścia i wyjścia S/PDIF, MIDI oraz wordclock
+ solidne wykonanie
+ wysoka jakość przetwarzania sygnału
- brak
Zakres zastosowań
- w pełni funkcjonalny, wysokiej klasy wielokanałowy interfejs audio, który pozwala na integrację do czterech modułów w formacie 500 z każdym oprogramowaniem DAW- do wykorzystania w każdym studiu nagrań - od domowego do profesjonalnego
- może służyć jako samodzielny, analogowy rak na 4 jednostki 500, pełniąc niezależnie funkcję interfejsu audio
Producent
Aphex, www.aphex.com
Dystrybucja
Sound Service, www.sound-service.eu
Kompatybilność: Mac OS X 10.5 lub wyższy, Windows XP SP3 lub wyższy.
Konwersja A/C: 24 bity, do 96 kHz, odstęp od szumów 115 dB (A-ważone), THD+N 0,001%, poziom maksymalny +26 dBu.
Konwersja C/A: 24 bity, do 96 kHz, odstęp od szumów 110 dB (A-ważone), THD+N 0,002%, poziom maksymalny +26 dBu.
Sloty 500: 4, 220 mA na każdy, ogółem 880 mA.
Zasilanie: sieciowe, 240 V.
Wymiary: 26,6x21,5x14 cm.
Waga: 4 kg.
Cena: 3.350 zł