Ferrofish A32

Sprzęt studyjny | 25.06.2016 
Marka:  Ferrofish

32 kanały przetwarzania cyfrowo-analogowego i analogowo-cyfrowego, zaawansowane możliwości komutacji, próbkowanie do 192 kHz, złącze MADI oraz czytelne wyświetlacze TFT, a wszystko to w cenie tylko nieznacznie przekraczającej 10.000 zł? To musi zwrócić uwagę każdego, kto poszukuje tego typu urządzeń.

Założyciel firmy Ferrofish, Jürgen Kindermann, ma za sobą duże doświadczenie w zakresie konstruowania cyfrowych urządzeń audio. Zaczynał w 2002 roku jako developer w firmie Creamware, a potem współtworzył markę Sonic Core, która przejęła po Creamware platformę Scope DSP. Sonic Core ma na swoim koncie doskonały syntezator Solaris, a także wielokanałowy przetwornik A16, który wcześniej funkcjonował na rynku jako Creamware. Jürgen Kindermann, po rozstaniu z Sonic Core, założył w 2010 roku Ferrofish GmbH, która obecnie jest częścią grupy Synthax, zajmującej się globalną dystrybucją m.in. produktów RME.
A16 w wersji MKII, już jako Ferrofish, pojawił się w 2010 roku i zrobił sporą furorę. Oprócz portów ADAT oferuje MADI, a jednocześnie jest wyposażony w będące wtedy nowością wyświetlacze TFT, cenowo plasując się tuż poniżej progu 1.000 euro. To zagwarantowało mu sukces na rynku, a jednocześnie pozwoliło na dalszy rozwój marki Ferrofish.

Ferrofish A32
Konstrukcja

Sercem nowego A32 jest system oparty na Analog Devices Sharc DSP – najnowszej, czwartej generacji – który obsługuje wszystkie 258 cyfrowych i analogowych torów konwertera. Jego płucami są natomiast przetworniki Cirrus Logic, taktowane zegarem kwarcowym ze stabilizacją temperaturową. Do tego dochodzą cztery wyświetlacze TFT o wysokiej rozdzielczości, które dają pełną kontrolę nad wszystkim, co chcemy zobaczyć, ustawić, zmienić lub skonfigurować. W trybie edycji na pierwszym lub trzecim ekranie wyświetlane są teksty pomocy i to w dwóch językach – po angielsku lub po niemiecku. W tym samym momencie na ekranie sąsiadującym dokonujemy odpowiedniej konfiguracji, korzystając z enkodera Select. Ponadto, w trybie Help/Info, na wszystkich ekranach prezentowana jest konfiguracja całego systemu dla wejść i wyjść analogowych oraz połączeń cyfrowych.
To jeszcze nie koniec. Urządzenie ma bowiem wyposażone w blokadę mechaniczną dwa wejścia dla dwóch zewnętrznych zasilaczy sieciowych (w komplecie jest tylko jeden, drugi należy dokupić), co pozwala zapewnić sobie redundancję w sytuacji, gdy jeden straci zasilanie. Wszystko to działa i wygląda bardzo efektownie, a producent zadbał nawet o to, by przy przekręcaniu enkodera i towarzyszącej mu zmianie parametru słychać było stuk przekaźnika, co dodaje realizmu i ułatwia przełączanie się między funkcjami (w razie konieczności można tę funkcję wyłączyć).
Na przednim panelu, oprócz enkodera Select oraz przycisków Menu i Power, znajdziemy tylko wyjście słuchawkowe. Wszystkie pozostałe złącza znajdują się z tyłu. Porty analogowe, czyli 32 wejścia i 32 wyjścia symetryczne, wyprowadzono na wielowtykach DB25 w standardzie Tascam, po osiem na każdym z nich. Wejścia i wyjścia cyfrowe zrealizowano w trzech formatach. Pierwszy to ADAT na złączach optycznych TosLink – po jednym na każde osiem kanałów przy próbkowaniu pojedynczym. Port czwarty, zarówno po stronie wejścia, jak i wyjścia, może pracować zamiennie w trybie S/PDIF. Drugi tryb transmisji cyfrowej wykorzystuje optyczne złącze MADI (transmisja do 2 km), a trzeci obsługuje ten format za pośrednictwem gniazd BNC (wejście i wyjście, maksymalna długość linii wynosi 100 m). Mamy też wejście i wyjście synchronizacji wordclock (także na złączach BNC) oraz wejście i wyjście MIDI na gniazdach DIN-5 lub na złączu USB. MIDI może być transmitowane przez MADI, za pośrednictwem protokołu MIDI over MADI.

Ferrofish A32

W praktyce
Poziomy wszystkich analogowych wejść i wyjść prezentowane są na wyświetlaczach konwertera. W trybie konfiguracji można również zobaczyć poziomy wejść i wyjść cyfrowych. Regulacji poziomów wyjściowych i czułości wejść (tych pierwszych z tłumieniem do maksimum, a drugich w zakresie od 0 do +28 dB) możemy w prosty sposób dokonywać indywidualnie, parami, czwórkami, ósemkami, szesnastkami lub dla wszystkich jednocześnie. Konfiguracja pozwala też na ustawienie panoramy dla pojedynczych torów. Dzięki funkcji grupowania łatwiej programuje się matrycowanie sygnałów, obejmujące niemal dowolną konfigurację w kierowaniu wybranych wejść do wybranych wyjść, z uwzględnieniem połączeń analog-cyfra, analog-analog i cyfra-cyfra. Choć widoczna na ekranie matryca konfiguracji jest niewielka, to jednak wysoka rozdzielczość wyświetlaczy zapewnia dobrą widoczność.
W zakres konfiguracji wchodzą też takie elementy jak wybór trybu zakończenia linii synchronizacji wordclock na BNC (z uwzględnieniem rozdzielacza typu T), ramki dla pojedynczego lub podwójnego próbkowania na portach MADI, ograniczenia liczby torów MADI przy współpracy ze starszymi urządzeniami w tym formacie (z 64/32/16 do 56/28/14) oraz kompensacji opóźnienia MADI (względem portów ADAT i analogowych) dla drugiego urządzenia A32 w łańcuchu. Warto wspomnieć, że MADI w Ferrofish jest redundantne, co oznacza, że konwerter może odbierać sygnał na portach optycznym i BNC, nie tracąc go w sytuacji, gdy na jednym z nich pojawi się chwilowy lub całkowity zanik transmisji. Inne przydatne funkcje to możliwość zapisywania i przywoływania presetów (kompletnych konfiguracji) oraz tworzenia do siedmiu miksów monitorowych dla wyjścia słuchawkowego, którego poziom, w trybie normalnej pracy, regulujemy enkoderem Select, wybierając też port do odsłuchu. W wielu przypadkach przyda się funkcja blokady edycji konfiguracji konwertera 6-cyfrowym kodem PIN.
Ferrofish A32Obsługa przetwornika jest bardzo prosta, a dzięki podpowiedziom na ekranie nie ma nawet potrzeby zaglądania do instrukcji obsługi. Jedynym problemem jest to, że cofając się w ramach poszczególnych poziomów menu, zawsze wracamy do pierwszego punktu w poprzednim menu, a nie do tego, z którego wyszliśmy. Ponadto dokonywanej za pomocą USB aktualizacji firmware można dokonać tylko z poziomu komputera PC, choć we współpracy z komputerami Mac konwerter bez problemu widziany jest jako port wejściowy i wyjściowy MIDI.
USB pełni także inną funkcję, która będzie rozwijana w przyszłości. Wykorzystując duży zapas mocy obliczeniowej DSP, A32 może działać jako akcelerator dla wtyczek Ferrofish-DSP, gdy tylko takowe staną się dostępne. Ponadto za pośrednictwem tego portu będzie można sterować pracą przetwornika z poziomu komputera.



Zakres zastosowań

- 32-kanałowy przetwornik A/C/A, krosownica i konwerter formatów dla projektowego i profesjonalnego studia nagrań
- opcja zastosowania w charakterze dystrybutora sygnałów analogowych i cyfrowych w systemach nagłośnienia stacjonarnego i mobilnego

 

Nasze spostrzeżenia

+ ponadprzeciętna funkcjonalność
+ łatwość obsługi
+ doskonała jakość dźwięku
+ redundancja zasilania i MADI
+ znakomita czytelność wyświetlaczy TFT
+ interesujące perspektywy dalszego rozwoju
- obsługa menu wymaga dopracowania
- aktualizacja firmware tylko z PC
- brak edytora komputerowego

 

Podsumowanie

Jestem zauroczony jakością wykonania, funkcjonalnością, łatwością obsługi, całą gamą interesujących opcji, a przede wszystkim doskonałym brzmieniem A32. W charakterze przetworników wykorzystano tu znakomite Cirrus Logic CS5368 (A/C) oraz CS4365 (C/A), a w torach liniowych pracują układy RC4580 i OPA1664, więc nie ma mowy o jakichkolwiek oszczędnościach. Z tą ceną i możliwościami obsługi transmisji oraz konwersji wielokanałowego dźwięku Ferrofish stanowi groźną konkurencję dla bardziej uznanych marek. Jedynym jego rywalem na rynku może być tylko Antelope Orion 32, który wprawdzie pełni funkcję interfejsu audio i ma 4 wyjścia wordclock, ale nie ma wyjścia słuchawkowego, MADI na BNC i udostępnia tylko 2 wejścia i wyjścia ADAT.
A32 to urządzenie, które już oferuje bardzo dużo, ale możliwości jego rozwoju są jeszcze większe. Poza tym jest wyjątkowo atrakcyjne cenowo, a pod względem jakości brzmienia plasuje się wysoko ponad standardami. Z uwagi na wszystkie wymienione wyżej cechy postanowiliśmy dołączyć najnowszy produkt Ferrofish do ekskluzywnego klubu posiadaczy znaku Nasz Typ, z pełnym przekonaniem, że upływ czasu tylko potwierdzi słuszność tej decyzji.   



MADI I/O: 64 kanały (32, 44,1, 48 kHz); 32 (64, 88,2, 96 kHz); 32 (128, 176,4, 192 kHz – w trybie MADI+BNC); opóźnienie – 3 sample.
ADAT I/O: 32 kanały (32, 44,1, 48 kHz); 16 (64, 88,2, 96 kHz); opóźnienie – 3 sample.
Analogowe poziomy nominalne: +20, +13, +4 dBu.
Latencja konwersji A/C: 0,25 ms (48 kHz); 0,03 ms (192 kHz).
Latencja konwersji C/A: 0,16 ms (48 kHz); 0,03 ms (192 kHz).
Zegar: PLL, kompensacja temperaturowa, stabilność docelowa ± 1 ppm; jitter 50–100 ps.
Zasilanie: zewnętrzny zasilacz sieciowy 12 V/3 A, z opcją redundancji.
Wymiary: rak 1U, głębokość 250 mm.
Waga: 2,5 kg.
Cena: 10.300 zł

Cena
10300,00 zł
Producent
Ferrofish
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
lipiec 2016
Kup teraz
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó