Audio-Technica AT8024

Sprzęt studyjny | 01.06.2016  | Jarosław Stubiński
Marka:  Audio-Technica

Audio-Technica od wielu lat ma wysoką pozycję w świecie profesjonalistów zajmujących się dźwiękiem do obrazu, a jej mikrofony są powszechnie stosowane w wielu stacjach telewizyjnych na całym świecie. Uwagę firmy zwracają też użytkownicy z nieco mniej zasobnym portfelem niż branża broadcastingowa.

System AT8024 został stworzony pod kątem wykorzystania z filmującymi lustrzankami i kompaktowymi kamerami. Jego konstrukcja jest bardzo lekka i niewielka gabarytowo, a przy tym zapewnia skuteczną izolację kapsuł od drgań, ma solidnie zamocowany mikrofon i charakteryzuje się łatwością montażu. W mikrofonie zastosowano trzy kapsuły elektretowe, z których dwie ustawiono tak, by tworzyły charakterystykę ósemkową, a jedna pracuje z charakterystyką nerki o wydłużonym zasięgu. Dzięki temu AT8024 można wykorzystać zarówno w trybie mono, jak i stereo, który tu jest realizowany na bazie konfiguracji Mid-Side (bez możliwości uzyskania śladów w tym formacie). Tryb pracy zmieniamy przełącznikiem na korpusie mikrofonu, który służy jednocześnie do jego wyłączenia. AT8024 wymaga zastosowania baterii R6, która wystarcza na ok. 80 godzin ciągłej pracy. Pozostałe dwa przełączniki na korpusie służą do włączania tłumika 10 i 20 dB oraz filtru HPF 80 Hz, 12 dB/okt. Wychodzący z systemu spiralny kabel przytwierdzony jest na stałe i zakończony wtykiem TRS 3,5 mm z ukośnym grzbietem, co powinni docenić użytkownicy lustrzanek, w których wejście audio zasłonięte jest odchylaną, elastyczną klapką. W zestawie otrzymujemy piankowa osłonę przeciwwietrzną z logotypem producenta oraz przeznaczoną do pracy w terenie osłonę ze sztucznego futra.

W praktyce

Montaż mikrofonu na lustrzance odbywa się błyskawicznie, a ponieważ wyjście kabla znajduje się przed sankami, kabel z łatwością układa się tak, by nie przeszkadzał w operowaniu ostrością w obiektywie i nie plątał się po stronie wizjera. Po montażu bezpośrednio na aparacie, wydaje się nieco za długi, ale gdy mocujemy go na systemie nagraniowym, gdzie mikrofon znajduje się nieco z boku, wtedy docenimy tę długość i możliwość rozciągania kabla do ok. 80 cm.

Poziom sygnału z mikrofonu, przy odległości od źródła dźwięku rzędu 1,5-2 metrów jest spory. W aparacie Nikon D5200 czułość wejścia należało ustawić na 10 (przy maksymalnej 24). W większości przypadków nie ma konieczności stosowania filtru dolnozaporowego, a tendencja do eksponowania efektu zbliżeniowego jest niewielka. Z powodzeniem można rejestrować głos z odległości 0,5 metra w pomieszczeniu, ale przy pracy na zewnątrz filtr może się okazać niezbędny.

Poziom szumów systemu jest akceptowalny i dla sygnału 1 kHz zachowuje odstęp ok. 70 dB. Nie jest to mistrzostwo świata, zwłaszcza gdy rejestrujemy w cichym pomieszczeniu, ale w większości innych sytuacji nie powinno to przeszkadzać.

Stereofonia i przestrzeń oddawane są z dużą wiernością, a dźwięk brzmi na tyle szeroko, że w niektórych przypadkach konieczne będzie zawężenie bazy stereo na etapie postprodukcji. Zastosowanie systemu M-S w miejsce tradycyjnego XY sprawiło, że przejście źródła dźwięku między kanałami nie odbywa się idealnie liniowo, więc jeśli planujemy zastosowanie tego typu efektów, i chcemy by wypadły wiarygodnie, nie obejdzie się bez dodatkowej edycji panoramy. Kompatybilność monofoniczna sygnału stereo jest wzorcowa, ale trudno oczekiwać innej od trybu Mid-Side. Mamy też bardzo dobrą reprezentację sygnałów dochodzących pod kątem 90 i więcej stopni względem osi, więc jeśli zależy nam na uchwyceniu jak największej ilości detali z planu, to AT8024 będzie doskonały. Charakteryzuje się też dużą czułością przy pracy w trybie mono, oferując duży zasięg. Taki sygnał, po odpowiednim odszumieniu i obróbce dynamiki, może być bez problemu użyty w gotowym materiale.

AT8024 to atrakcyjny cenowo mikrofon renomowanego producenta, o wysokich walorach użytkowych i jakości, pozwalających na jego wykorzystanie w zaawansowanych zastosowaniach amatorskich i półprofesjonalnych. Jest elegancki, solidnie wykonany i dobrze wyposażony, więc podejrzewam, że nawet profesjonaliści mogą spojrzeć na niego z zainteresowaniem.

Zakres zastosowań

- podstawowy mikrofon stereo do współpracy z filmującymi lustrzankami i kamerami
- w interesujący sposób łączy (zamiennie) cechy krótkiego shotguna z mikrofonem do szerokiej rejestracji dźwięków otoczenia

 

Nasze spostrzeżenia

+ ciekawa konstrukcja z wykorzystaniem trybu Mid-Side
+ bardzo szeroki plan dźwiękowy
+ wysoka czułość i efektowna prezentacja szczegółów
+ doskonałe brzmienie
+ możliwość pracy w trybie stereo i mono
+ filtr HPF i dwustopniowy tłumik

- nie do końca liniowa prezentacja ruchu obiektu przed mikrofonem
- w niektórych sytuacjach oferuje zbyt szeroki plan stereo

 

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Informacje

Kapsuły: 3 mikrofony elektretowe w konfiguracji Mono/M-S.
Pasmo przenoszenia: 40 Hz-15 kHz, załączany filtr HPF 80 Hz, 12 dB/oktawę.
Czułość: 14,1 mV/Pa, załączany tłumik 10/20 dB.
Impedancja: 50 Ω.
Maks. SPL: 128 dB (1 kHz, 1% THD).
Zasilanie: bateria 1,5 V, R6, do 80 godzin ciągłej pracy.
Waga: 114 g.
Wymiary: 172x24 mm.

 

Cena
950,00 zł
Producent
Audio-Technica
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
czerwiec 2016
Kup teraz
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó