Radial Engineering USB-Pro

Sprzęt studyjny | 01.06.2016  | Jarosław Stubiński
Marka:  Radial Engineering

Wyprowadzenie sygnału audio z komputera może się wydawać proste i oczywiste - mamy przecież wyjścia słuchawkowo-liniowe i mnóstwo interfejsów audio do swojej dyspozycji. Ale pod względem solidności oraz funkcjonalności, mało które rozwiązanie może się równać z tym, co oferuje USB-Pro.

Kanadyjska firma Radial słynie z pancernej konstrukcji swoich urządzeń, które budowane są tak, by żaden element regulacyjny, przełącznik czy gniazdo, nie były narażone na uszkodzenie, np. w razie upadku. Ta "książkow" struktura obudowy większości jej produktów znakomicie sprawdza się w praktyce, dając nam gwarancję wieloletniej, niezawodnej pracy w każdych warunkach na scenie i w studiu.

USB-Pro to 24-bitowy przetwornik cyfrowo-analogowy, który otrzymuje sygnał, a także napięcie zasilające, z portu USB w komputerze. Nie wymaga przy tym żadnych sterowników, i po podłączeniu do każdego komputera PC lub Mac od razu jest gotowy do działania, zgłaszając dostępność dwóch wyjściowych portów mono (porty wejściowe są nieaktywne). Częstotliwość próbkowania definiuje się z poziomu aplikacji muzycznej komputera, mając do wyboru 44,1, 48 lub 96 kHz.

Sygnał po konwersji do postaci analogowej trafia na regulator Output Level, którym można go wyciszyć do zera w jednym skrajnym położeniu, lub ustawić na poziom liniowy w drugim. Przyciskiem Mono Sum miksujemy oba kanały stereo do postaci mono. Po układzie filtracji i buforowaniu, oba tory stereo kierowane są na dwa niezależne transformatory, z których - za pomocą gniazd symetrycznych XLR - wyprowadzamy sygnał analogowy np. do miksera lub wzmacniaczy. W przypadku obu wyjść niezależnie istnieje opcja odłączenia masy sygnałowej od elektrycznej, co w wielu wypadkach pozwala zlikwidować tzw. pętlę mas, i w konsekwencji pozbyć się przydźwięku. Dzięki zastosowaniu transformatorów nasz komputer jest galwanicznie odizolowany od całego systemu nagłośnieniowego lub studyjnego, której to opcji nie znajdziemy w żadnym znanym mi interfejsie audio. Należy jeszcze wspomnieć o obecności wyjścia słuchawkowego z dedykowanym wzmacniaczem, pozwalającego kontrolować sygnał kierowany na wyjścia liniowe. Pozostaje jedynie żałować, że nie ma on własnej regulacji głośności, która pozwoliłaby uniezależnić się od regulacji na wyjściu głównym.

W praktyce

Maksymalny pobór prądu z portu USB wynosi ok. 500 mA, więc należy się upewnić, że nasz komputer będzie w stanie dostarczyć odpowiednią moc, a w razie konieczności zastosować aktywny koncentrator USB. Poziom sygnału na wyjściu słuchawkowym jest wysoki, pozwalając napędzić nawet najbardziej oporne słuchawki. Dźwięk ma przy tym znakomite, energetyczne i nasycone szczegółami brzmienie. Nie inaczej jest na wyjściach liniowych, na których pojawia się też subtelne, ocieplające zakolorowanie w zakresie do 200 Hz, wynikające z zastosowania transformatorów.

Latencja USB-Pro w przypadku komputera MacBook Pro wynosi 12 ms, co nie jest jakimś szczególnym osiągnięciem, choć w większości przypadków mieści się w granicach normy. W komputerach PC należy zastosować alternatywny driver ASIO4All - tylko wtedy można zejść z latencją do 12 ms. Poziom zniekształceń jest wyrównany, a trzecia harmoniczna dla 1 kHz ma odstęp -96 dB względem nominalnego sygnału 0 dBu, bez względu na to, czy pracujemy z rozdzielczością 16-, czy 24-bitową.

Zakres zastosowań

- wyprowadzenie analogowego sygnału liniowego z komputera za pośrednictwem portu USB, bez konieczności stosowania interfejsów audio
- możliwość pracy w charakterze profesjonalnego DI-boksa z separacją transformatorową, łączącego wyjście USB z komputera z aparaturą studyjną lub nagłośnieniową

 

Nasze spostrzeżenia

+ masywna konstrukcja
+ najwyższej jakości złącza i manipulatory
+ galwaniczna separacja za pośrednictwem transformatorów
+ możliwość odłączania mas na obu kanałach niezależnie
+ wysokiej klasy wyjście słuchawkowe
+ opcja pracy w trybie mono

- latencja 12 ms
- wspólna regulacja poziomu na wyjściach głównych i słuchawkowym

 

Podsumowanie

Pod względem parametrów przetwarzania Radial USB Pro trzyma średnią typową dla niezłej klasy, budżetowych interfejsów audio, ale jego istotną przewagą jest masywna konstrukcja oraz zastosowanie transformatorów, które separują galwanicznie komputer od reszty aparatury, pozwalając uniknąć przydźwięków i innych przykrych niespodzianek wynikających z łączenia mas. Może być znakomitym uzupełnieniem systemu scenicznego dla osób występujących z laptopem oraz didżejów. Nawet jeśli nie będzie wykorzystywany jako główny interfejs audio, to świetnie sprawdzi się w roli profesjonalnego DI-boksa, który pozwoli wyprowadzić sygnał liniowy bezpośrednio z portu USB.

 

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Informacje

Wejście: cyfrowe, USB, 16/24 bity, 44,1/48/96 kHz, stereo.
Wyjścia: 2xXLR, liniowe, z separacją transformatorową i odłączaniem masy, impedancja 300 Ω; słuchawkowe TRS 3,5 mm.
Pasmo przenoszenia: 10 Hz-22 kHz.
Zakres dynamiki: >90 dB.
Poziom szumów i zniekształceń: -90 dBu.
Separacja stereo: 75 dBu.
Zasilanie: przez port USB, maks. 500 mA.
Wymiary: 84x127x48 mm.
Waga: 680 g.

 

Cena
3590,00 zł
Producent
Radial Engineering
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
czerwiec 2016
Kup teraz
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó