Telefunken Elektroakustik M80 Orange

Sprzęt studyjny | 01.06.2016  | Tomasz Wróblewski
Marka:  Telefunken Elektroakustik

O mikrofonie Telefunken M80 pisaliśmy już na łamach EiS w numerze 12/2008. Przez osiem lat od debiutu mikrofon ten zyskał dużą popularność wśród wymagających użytkowników. Przyjrzyjmy się bliżej najnowszej generacji tego produktu, która może nie różni się znacząco od opisywanej wcześniej, ale za to dostępna jest w różnych kolorach, w tym także pomarańczowym.

Choć nazwa może sugerować, że Telefunken jest mikrofonem niemieckim, to jednak Telefunken Elektroakustik jest marką amerykańską, a wszystkie mikrofony tego producenta powstają w USA. Powszechnie marka ta uznawana jest za bardzo prestiżową, a szereg jej mikrofonów studyjnych w prostej linii wywodzi się od klasyków Neumanna i AKG, które w latach 60. minionego wieku funkcjonowały na rynku amerykańskim właśnie pod marką Telefunken.

M80 to jednak produkt o nowej koncepcji, nie mający niemieckich ani austriackich korzeni, i opracowany przez amerykańskich specjalistów dla użytkowników szukających wysokiej klasy wokalowych mikrofonów estradowych. Przyjęto założenie, aby stworzyć alternatywę dla mikrofonów typu SM57/58, z nasyconym w środku pasma brzmieniem, idąc w kierunku charakterystyki bardziej przypominającej mikrofony pojemnościowe, ale z zachowaniem wszystkich cech typowych dla mikrofonów dynamicznych, jak np. wysoki poziom SPL, duża odporność na warunki zewnętrzne, wytrzymałość itp.

M80 ma kapsułę z membraną o średnicy 25 mm, z charakterystyka superkardioidalną, o czułości 1,54 mV/Pa i zdolną pracować z ciśnieniem akustycznym do 135 dB SPL. Kapsuła współpracuje z wbudowanym transformatorem zapewniającym symetryzację toru sygnałowego, separację galwaniczną, impedancję wyjściową 325 Ω, i wpływającym w pewnym zakresie na charakter brzmieniowy mikrofonu.

W zestawie wraz z M80 otrzymujemy solidny uchwyt mikrofonowy z dwoma typami gwintu do mocowania na statywie i skóropodobny pokrowiec, a całość zapakowano w zamykaną dwustronnie, kartonową tubę.

Według danych producenta pasmo przenoszenia M80 zawiera się w przedziale 50 Hz-18 kHz, z silnym podkreśleniem zakresu 5-10 kHz i bardzo wyrównany przetwarzaniem w paśmie 100 Hz-2 kHz. Konstrukcja mechaniczna mikrofonu jest wyjątkowo solidna, cały korpus jest jednolitym odlewem cynkowo-aluminiowym, a budowa akustyczna kapsuły oraz jej osłony ma zapewnić minimalizację efektu zbliżeniowego (uwypuklanie niskich częstotliwości przy bliskiej odległości od źródła dźwięku). Samą osłonę można łatwo odkręcić i poddać zabiegom higienicznym.

W praktyce

Na naszej płycie DVD i wśród materiałów online znajdziecie pliki z nagranym w takich samych warunkach głosem, dokonanym z wykorzystaniem mikrofonów M80, Shure SM57 i SM58, pojemnościowym wokalowym Sennheiser e865 oraz - dla porównania - mikrofonem pomiarowym Behringer ECM8000, który ma w dużym zakresie liniową charakterystykę przenoszenia i dookolną charakterystykę kierunkową, dzięki czemu może być pewnym punktem odniesienia dla tego porównania.

M80 jest bardziej otwarty brzmieniowo od jego konkurentów produkcji firmy Shure, ale wyraźnie słychać w nim mocne eksponowanie pasma 4,8 kHz oraz 10 kHz. Nadaje to dźwiękowi bardzo jasny charakter, przy zachowaniu wyrazistej podstawy w paśmie 100-500 Hz, co może się znakomicie sprawdzić w przypadku współczesnych, wyrównanych liniowo zestawów nagłośnieniowych, dając wysoką czytelność wokalu. Może też być źródłem pewnych komplikacji związanych z przejaskrawieniem dźwięku, ale nowoczesne konsolety cyfrowe wyposażone w korekcję dynamiczną z pewnością sobie z tym poradzą. Mówiąc inaczej - jest z czego ujmować, i nie ma potrzeby nic dodawać, a korekcja subtraktywna zawsze lepiej się sprawdza od addytywnej.

Zakres zastosowań

- mikrofon sceniczny dla głównego wokalu
- może się sprawdzić jako ciekawa alternatywa dla innych mikrofonów dynamicznych wykorzystywanych w studiach nagrań

 

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Nasze spostrzeżenia

+ wyraziste, bardzo czytelne brzmienie
+ wysoka jakość wykonania
+ bardzo solidna konstrukcja
+ cała gama dostępnych kolorów
+ masywny, budzący zaufanie uchwyt

- niektóre osoby mogą uznać go za zbyt jasny brzmieniowo, ale nie jest to jego ewidentną wadą

 

Podsumowanie

Zarówno pliki WAV, które znajdziecie na DVD i online, jak też charakterystyki, które wraz opisami publikujemy obok, mogą być ciekawym źródłem do porównania M80 ze standardowo stosowanymi na estradzie i w studiu mikrofonami dynamicznymi Shure, a także dwoma mikrofonami pojemnościowymi - jednym typowo estradowym i drugim przeznaczonym do prostych prac pomiarowych - które tu wykorzystałem jako swego rodzaju punkty odniesienia, bez ambicji "naukowo" dokonywanych porównań. Tak indywidualna rzecz, jaką jest mikrofon wokalowy, zawsze musi być dobierana pod kątem wykonawcy, warunków akustycznych oraz rodzaju i charakteru zestawu nagłośnieniowego, więc jest tu bardzo wiele czynników, które mogą przesądzić o dokonanym wyborze.

Jedno jest pewne - M80 to swoisty powiew świeżości wśród dynamicznych mikrofonów dla wokalistów. Z uwagi na prestiż marki oraz całą gamę dostępnych kolorów, jest on przeznaczony głównie dla tych osób, które chcą mieć na scenie coś innego, charakterystycznego, a jednocześnie spełniającego wszystkie wymagania stawiane mikrofonom na "pierwszej linii frontu". Dla osób preferujących mikrofony bezprzewodowe, Telefunken przygotował też samą kapsułę z M80 (wersja M80-WH), o takiej samej charakterystyce brzmieniowej jak w wersji przewodowej, współpracującą z takimi systemami jak Shure UR2, ULX2, SLX2 oraz nadajnikami Lectrosonics HH. Oczywiście pozostaje też kwestia ceny, która w przypadku M80 jest znacznie wyższa niż konkurentów spod znaku SM, ale mikrofon dynamiczny Telefunken jest w pewnym sensie produktem ekskluzywnym, wręcz luksusowym. A poza tym brzmi świetnie, i choć w tym zakresie produktów trudno jest posługiwać się jednoznacznymi pojęciami typu lepszy/gorszy, to na pewno wielu użytkowników uzna go mikrofon, którego od dawna poszukiwali.   

 

Informacje

Kapsuła: dynamiczna, z ruchomą cewką, membrana 25 mm, charakterystyka supernerkowa.
Wyjście: XLR, transformatorowe, impedancja 325 Ω.
Pasmo przenoszenia: 50 Hz-18 kHz.
Czułość: 1,54 mV/Pa.
Maks. poziom SPL: 135 dB (1% THD).
Wymiary: 184x48 mm.
Waga: 387 g.
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó