KORG Havian 30
Zapewne większość z naszych Czytelników pamięta początek lat 90., kiedy to królowały instrumenty typu keyboard. Ich popularność na rynku muzycznym jest w dalszym ciągu niemała, choć coraz częściej mamy do czynienia z instrumentami typu pianino cyfrowe z funkcjami keyboardu. Taki jest też nowy Korg Havian 30 przedstawiany przez producenta jako Digital Ensemble Piano.
Havian zbudowany został na fundamencie ważonej klawiatury stworzonej w Europie, a także brzmień klasycznych fortepianów z efektem rezonansu strun. Ma również mnóstwo innych brzmień, zaczynając od instrumentów klasycznych, kończąc na szerokiej gamie syntezatorów. Potężną bibliotekę barw uzupełnia kilkaset w pełni edytowalnych podkładów. Całość pracuje w oparciu o silnik Real Experience ze 128-głosową polifonią. Havian 30 ma również wbudowane nagłośnienie z systemem bass-reflex o mocy 2x25 W oraz sekcję aranżera i playera z funkcją wyświetlania nut i tekstów w formatach MIDI/MP3. Jest kompatybilny z innymi seriami Korga: i (style) oraz Pa (style, performance, sound, song, songbook).
Havian 30 ma 5-calowy kolorowy wyświetlacz dotykowy TFT, całą gamę efektów, limiter i korektor parametryczny. To instrument pełnowymiarowy wyposażony w 88 ważonych klawiszy, przy stosunkowo niewielkiej wadze wynoszącej 15,1 kg. Możemy zakupić dodatkowy statyw ST-H30-BK, który zamieni nasz kompaktowy piano-keyboard w stacjonarne pianino cyfrowe z funkcją aranżera. Havian 30 otrzymuje napięcie z zewnętrznego zasilacza, zużywając 26 W energii elektrycznej.
Struktura Korg Havian 30
Obudowa instrumentu opiera się przede wszystkim na materiałach z tworzywa sztucznego. Panel przedni zawiera szereg różnego typu gumowanych przycisków, ale każda z sekcji została dobrze opisana i rozplanowana. Mamy tu grupy stylów, odtwarzacza, brzmień, tempa i nawigacji. Dotykowy wyświetlacz pozwala na sterowanie wszystkimi zasobami nowego Korga, powielając niekiedy możliwość wyboru za pomocą przycisków (np. przy wyborze barw). Umiejscowiony z lewej strony Mini-Joystick pełni funkcje pitchbend i modulation. Jedyne dwa potencjometry panelu to Volume odpowiadający za głośność na wszystkich wyjściach instrumentu oraz Balance pomiędzy poziomem akompaniamentu/odtwarzanego utworu a brzmieniem.
W sekcji Mode mamy dostęp do funkcji Style Play, Song Play i Sequencer. Ta ostatnia oferuje nam nagrywanie 16 ścieżek w formacie SMF w trybie Multitrack i Step Record. Przycisk Global daje możliwość zmiany wszystkich ustawień głównego menu instrumentu, w tym przystosowanie wyglądu interfejsu, ustawienia podziału klawiatury i głośności sekcji akompaniamentu, ustawienia krzywej velocity, limitera, korektora barwy itp. Sekcja Chord Sequencer odnosi się do akompaniamentu i sposobu jego wyzwalania, z takimi opcjami jak pamięć ostatniego wciśniętego akordu czy linii basowej w lewej ręce. Tu możemy zapętlić pochód akordów nagrany w czasie rzeczywistym i odtwarzać go w dowolnym momencie. Przycisk Track Select pozwala przemieszczać się między ścieżkami sekwencera a czterema warstwami barw klawiatury.
Pod ekranem LCD znajdziemy 4 przyciski STS, które są barwami fabrycznie dobranymi do każdego ze stylów podkładowych. W ten sposób możemy szybko zmieniać barwy podczas gry na żywo, np. wraz ze zmianą wariacji akompaniamentu. Przycisk Ensemble aktywuje rozpoznawanie akordu i harmonizuje melodię prawej ręki.
Klawiatura Korg Havian 30
Korg Havian 30 ma 88 ważonych, dynamicznych klawiszy, co pozwala mu konkurować z instrumentami określanymi jako pianina cyfrowe. Osadzenie klawiatury w obudowie jest bardzo stabilne, szczeliny pomiędzy klawiszami są niewielkie, a wielkość klawiszy jest standardowa (w wystającej części klawiatury białe klawisze mierzą około 15 cm, natomiast czarne 9,5 cm). Również wysokość pomiędzy białymi i czarnymi jest wygodna. Szybkość odbicia i czas powrotu do stanu spoczynku, a co za tym idzie, repetycja klawiatury, są zadowalające. Zauważyć możemy również niewielkie wychylenie klawisza podczas powrotu do stanu spoczynku, co przypomina akustyczne odpowiedniki. Mechanizm podczas gry nie sprawia problemów i da się na nim zagrać swobodnie większością barw. Dociśnięty klawisz przy barwie fortepianu nie wywołuje reakcji brzmieniowej. To dobry produkt dla wszystkich, którzy być może chcą zmienić przyzwyczajenia keyboardowe i spróbować czegoś innego w świecie instrumentów klawiszowych, nie tracąc przy tym nic z funkcjonalności keyboardu.
Złącza Korg Havian 30
Z tyłu znajdziemy złącze zasilacza z uchwytem, który ma zabezpieczyć przewód przed przypadkowym wyrwaniem go z gniazda instrumentu. Od czasu włączenia instrumentu do całkowitego załadowania systemu mija blisko 40 sekund. Havian 30 nie ma osobnego wyjścia liniowego, ale dzieli je z wyjściem słuchawkowym. Gniazdo kontrolera pozwala na podłączenie dowolnego pedału nożnego, dla którego przypisujemy daną funkcję w menu instrumentu. Mamy też dwa porty USB - Host pozwala na transfer danych, a Device służy do podłączenia z komputerem/tabletem bez konieczności użycia standardowego portu MIDI.
Brzmienia i efekty Korg Havian 30
Instrument ma ponad 100 typów efektów, w tym dynamiczne, przestrzenne i modulacyjne. Działają one w trybie wysyłkowym i w trybie Master, a dostęp do nich mamy z różnych miejsc konfiguracji instrumentu.
Funkcja automatycznego akompaniamentu powiązana jest z 420 fabrycznymi stylami, które podlegają edycji. Użytkownik może tworzyć własne style i zapisywać je jako ponad 1000 presetów w bankach Favorite i User. Kategorie stylów obejmują Pop, Ballad, Ballroom, Dance, Rock, Unplugged, Country, Traditional, Latin, Latin Dance, Jazz, Movie & Show, Funk & Soul, World i Piano Style. Wśród nich możemy znaleźć takie, które przypominają klasyczne utwory sprzed lat.
Havian 30 oferuje prawie 1.000 brzmień, nie wliczając w to GM2. Jako że testowany Korg to również cyfrowe pianino, nie mogło zabraknąć specjalnych brzmień tego typu. Do naszej dyspozycji pozostają próbki Stereo Grand Piano i Stereo Upright (oba z rezonansem strun i odgłosem pracy pedału sustain). Cała reszta barw została podzielona na poszczególne kategorie, a sposób ich wybierania oraz wygląd okien edycji jest prawie identyczny jak przy stylach podkładowych. Różnica polega tylko na tym, że istnieją dwa banki brzmień: Performances (Acoustic Piano, Electric Piano, Organ, Strings/Pads, Winds, Guitar/Synth) oraz Sounds and Drum Kits (Factory, Legacy, GM i User). Jestem przekonany, że każdy znajdzie tu co najmniej kilkadziesiąt brzmień, których będzie używał cały czas.
Zakres zastosowań
- instrument typu keyboard do wszelkiego typu zastosowań na imprezach okolicznościowych, w edukacji i zabawy- klawiatura ważona oraz brzmienia fortepianu/pianina pozwalają na wykorzystanie instrumentu w charakterze stage piano, do nauki gry, ćwiczeń itp.
Nasze spostrzeżenia
+ dobrze reagujący dotykowy wyświetlacz+ dużo ciekawych brzmień
+ Songbook (style podkładowe przypominające oryginalne utwory)
+ niewielka waga
+ kompatybilność z innymi seriami Korga
+ funkcja Chord Sequencer
- brak osobnego wyjścia liniowego
- długi czas ładowania systemu instrumentu
Podsumowanie
Informacje
Klawiatura: | 88 ważonych, dynamicznych klawiszy. |
Brzmienia: | ponad 950 brzmień (w tym Stereo Grand Piano i Stereo Upright z rezonansem strun), GM2, 64 Drum Kits - wszystkie z pełną edycją; 256 brzmień i 128 zestawów perkusyjnych użytkownika. |
Moduł brzmieniowy: | 128 głosów Real Experience. |
Efekty: | 4 Stereo Master, 125 typów, 3-pasmowy EQ dla każdego z instrumentów, limiter i 4-pasmowy korektor parametryczny na sumie. |
Auto akompaniament: | 420 w pełni edytowalnych stylów, 1.040 komórek na style użytkownika, 8 ścieżek stylu, 4 STS. |
Wyświetlacz: | 5" TFT, dotykowy. |
Złącza: | wyjście słuchawkowe/liniowe, złącze kontrolera nożnego, USB MIDI, USB do podłączenia nośników pamięci. |
Nagłośnienie: | 2x25 W, głośniki 10 cm, bass-reflex. |
Zasilanie: | zasilacz zewnętrzny 26 W. |
Wymiary: | 131x39x15 cm. |
Waga: | 15,1 kg. |