DNA Professional DPX-12
Jeśli szukasz małego i lekkiego dwudrożnego systemu z 12-calowym wooferem, to możesz szukać gdzie indziej. Ale jeśli interesuje Cię mocne brzmienie, solidne wykonanie i atrakcyjna cena, to powinieneś się zainteresować tym właśnie zestawem.
Wszyscy doskonale wiemy, że nic tak nie wpływa na odczuwalną jakość brzmieniową zestawu nagłośnieniowego, jak znaczek z logo producenta na przednim panelu. Ta sarkastyczna opinia nie jest zbyt przesadzona. Uczestniczyłem w wielu ślepych testach, w których eliminowano wpływ nazwy systemu głośnikowego na wrażenia słuchowe, i niemal zawsze wyniki były inne od oczekiwanych. Między innymi z tego właśnie względu wielu producentów nie pali się do uczestniczenia w testach porównawczych. Zwłaszcza wtedy, gdy rzecz dotyczy zestawów z niższej półki cenowej. Nawet najbardziej renomowany producent nie jest bowiem w stanie zejść poniżej pewnego progu.
I tu właśnie pojawia się możliwość zaistnienia wytwórców mniej znanych, ale często szybciej poruszających się w obszarze maksymalnego wykorzystania istniejących możliwości i technologii. W przypadku zestawów głośnikowych w dużej mierze wszystko sprowadza się do pozyskania wysokiej klasy przetworników, wydajnej elektroniki i optymalizacji kosztów wytworzenia obudowy, z zachowaniem jej wysokiej jakości. Zdecydowana większość mniej znanych producentów tego typu sprzętu nie ma kosztów po stronie prac badawczych i projektowania, ponieważ know-how jest powszechnie dostępne, choćby dzięki producentom głośników. Jeśli zatem uda się przeprowadzić sprawną organizację schematu działania, głównie w oparciu o dalekowschodnie przedsiębiorstwa, to można uzyskać zaskakująco dobre efekty pod postacią sprawnie grających systemów nagłośnieniowych w dobrej cenie.
Konstrukcja
Od razu należy zaznaczyć, że DNA Professional DPX-12 nie jest „budżetowy za wszelką cenę”. Wszystko w nim zrobione jest zgodnie z zasadami sztuki i choć nie jest to wyrafinowany brzmieniowo zestaw do krytycznych zastosowań, to doskonale sprawdzi się tam, gdzie ma być głośno i czytelnie.
Po ustawieniu na bocznej ściance zestaw może pracować w charakterze monitora podłogowego (tu pokazany ze zdjętą osłoną przednią).
Obudowa wykonana jest ze sklejki o grubości 20 mm (40 mm na górnej i dolnej płaszczyźnie), powleczonej twardym, wytrzymałym i łatwym w konserwacji lakierem poliuretanowym. Wewnętrzne spojenia wzmacniane są profilowanymi elementami z MDF. Kształt obudowy i wyposażenie pozwalają na wykorzystanie systemu podczas pracy na podłożu, statywie głośnikowym, w podwieszeniu za pomocą opcjonalnych uchwytów wkręcanych w gotowe wpusty M10, oraz jako monitor podłogowy. Do przenoszenia zestawu służą dwa uchwyty wnękowe w bocznych ściankach.
Obudowa ma konstrukcję bass-reflex z dwoma trójkątnymi wylotami przy dolnej krawędzi płyty czołowej. 12-calowy głośnik niskotonowy ma wykonaną ze wzmacnianej pulpy papierowej membranę stożkową, kosz wytłaczany z grubej blachy stalowej i potężny ferrytowy magnes. Dla uzyskania większej sztywności głośnik przytwierdzony jest do płyty czołowej poprzez gwintowane wpusty metalowe. Przetwornik wysokich tonów także wykorzystuje obwód magnetyczny bazujący na ferrycie, współpracując z eliptycznym falowodem o długości 190 mm. Driver jest ciśnieniowy, z wylotem o średnicy 1,75 cala. Ma on specjalne mocowanie wewnątrz obudowy, stabilizujące jego pozycję. Oba przetworniki zasilane są ze wzmacniaczy pracujących w klasie D, otrzymujących napięcie z zasilacza impulsowego.
Producent deklaruje łączną moc zestawu wynoszącą 500 W RMS (1.000 W w impulsach) i maksymalny poziom SPL wynoszący 123 dB. Podczas pomiarów różowym szumem ciągłym udało mi się uzyskać 117,9 dB SPL (C) i 117,3 dB SPL (A). Przy tych wartościach poziomu sygnału zaczynało już działać zabezpieczenie przetwornika wysokich tonów, chwilowo go wyłączając.
Charakterystyka wypadkowa zestawu w trybie Main, wraz z charakterystykami elementów składowych: woofera (zielona), bass-refleksu (czerwona) oraz przetwornika wysokich tonów (brązowa).
Pracą systemu zarządza moduł DSP, wyposażony w zwrotnicę, układy zabezpieczeń i funkcję kształtowania charakterystyki w pięciu trybach, przełączanych przyciskiem z tyłu (Main, Music, przystosowany do pracy z subwooferem 80 Hz HP, Speech i Monitor). Zestaw wyposażony jest w dwa wejścia mikrofonowo-liniowe combo oraz wyjście ich sumy, co pozwala podłączyć kolejne zestawy dla zwiększenia mocy lub poszerzenia nagłaśnianego obszaru. Chłodzenie elementów wykonawczych sekcji mocy odbywa się konwekcyjnie, a umieszczony z tyłu radiator nie ma tendencji do nadmiernego nagrzewania się.
W praktyce
Zestaw gra głośno i z dużą efektywnością, nie mając problemów z przetwarzaniem niskich tonów i czytelną ekspozycją najwyższego pasma. Wprawdzie oferuje nieco konturowe brzmienie, ale tego właśnie oczekuje się od sprzętu tego typu. Uwagę zwraca bardzo wyrównane przetwarzanie pasma od 70 Hz do 2 kHz, świadczące o dobrej klasie zastosowanego przetwornika niskich tonów. Wstrojony do 75 Hz bass-reflex odpowiedzialny jest za bardzo energetyczne brzmienie zestawu i zauważalny szczyt na wypadkowej krzywej charakterystyki. Jego nachylenie w kierunku wyższych częstotliwości wynosi 18 dB/okt., a po stronie niskich częstotliwości jest filtrowane za pomocą HPF 60 Hz/24 dB/okt. Stosunkowo ostre strojenie i brak tuneli dla bass-refleksu skutkują dodatkowymi rezonansami dla 300 Hz i 600 Hz, o poziomie mniejszym od rezonansu zasadniczego o 10 i 12 dB, co znajduje swoje odbicie na charakterystyce wypadkowej. W tego typu konstrukcjach jest to rzecz dopuszczalna, choć powodująca pewne rozmycie w okolicach niskiego środka.
Przetwornik wysokich częstotliwości zaczyna swą pracę od 2,2 kHz (przy częstotliwości podziału 1,8 kHz), największą efektywność prezentując dla 12 i 16 kHz. Skutkiem tego zestaw ma bardzo otwarte, szerokie brzmienie, a spadek efektywności dla 10 kHz przy odchyleni od osi o 30 stopni mieści się w zakresie 6 dB. Zarówno przetwornik jak i falowód wprowadzają łączne zniekształcenia harmoniczne na poziomie 60 dB poniżej sygnału użytecznego. Ich wartość, zwłaszcza dla drugiej harmonicznej, rośnie o 18 dB w zakresie dwóch oktaw wokół częstotliwości podziału.
Jak zatem widać z powyższego, zestaw nie należy do klasy hi-end, ale reprezentuje sobą bardzo solidną konstrukcję, dobrze przystosowaną do pracy w obszarze jej zastosowań. Uważam, że dokonano optymalnego wyboru komponentów pozwalającego na to, by w tej cenie uzyskać jakość satysfakcjonującą większość nabywców. Warto podkreślić, że za system złożony z dwóch subwooferów aktywnych DNA DPS-15 i dwóch DNA DPX-12 wraz z tyczkami do mocowania na subwooferach zapłacimy w firmie Music Express kwotę 7.000 zł bez jednej złotówki. Uzyskamy w ten sposób bardzo przyzwoicie grający, budżetowy system nagłośnieniowy do pracy w wielu różnych konfiguracjach.
Nasze spostrzeżenia
+ solidne wykonanie ze sklejki, z profesjonalnym, poliuretanowym wykończeniem
+ wysoka efektywność w zakresie przetwarzania niskich częstotliwości
+ przydatne programy brzmieniowe, dostosowane do różnego typu prac i konfiguracji
+ dwa wejścia uniwersalne i wyjście ich sumy do kolejnych zestawów
+ wysoki poziom SPL przy zachowaniu zrównoważonego brzmienia
+ możliwość montażu na statywie, podwieszanego i w charakterze monitora
- słyszalna praca limitera dla przetwornika HF przy najwyższych poziomach głośności
Zakres zastosowań
- uniwersalny system PA do pracy w charakterze nagłośnienia głównego, odsłuchowego lub w instalacjachInformacje
Konstrukcja | aktywna, bi-amp, bass-reflex |
Przetworniki | LF 12” (cewka 3”); HF 1,75” (ciśnieniowy) |
Podział częstotliwości | aktywny, na bazie DSP, 1,8 kHz |
Wzmacniacze | 500 W RMS, klasa D |
Zasilanie | sieciowe, 100-240 V |
Wymiary | 620x370x380 mm |
Waga | 25,8 kg |
Dostarczył | Music Express |