Yamaha AG03/AG06 - miksery/interfejsy audio
Yamaha AG03 i AG06 nie są absolutnymi nowościami na rynku, ale z wielu względów zasługują na szczególną uwagę.
Oba urządzenia to popularne od jakiegoś czasu hybrydy kompaktowych mikserów oraz interfejsów audio, zwane przez niektórych „mikserfejsami”. W tym przypadku rzecz jest o tyle interesująca, że w przeciwieństwie do wielu innych podobnych rozwiązań, konwersja w obu AG jest 24-bitowa, z próbkowaniem do 192 kHz. Ponadto w pakiecie otrzymujemy program DAW Cubase AI dla PC i Mac oraz Cubasis LE dla iPada. Urządzenia są zasilane przez USB, co „na stałe” wiąże je z komputerem, a ponadto wyposażono je w port do podłączenia iPada, który tą drogą nie tylko otrzymuje zasilanie, ale też integruje się z całym systemem. W efekcie mamy zwartą, w pełni mobilną strukturę, która pod względem dostępnych połączeń sygnałowych prezentuje się bardzo interesująco.
Konstrukcja Yamaha AG03 i AG06
Oba urządzenia mają nietypowy, biały kolor, wykonane z tworzywa boki, stalowe korpusy i są relatywnie ciężkie. W AG03 dostępne jest jedno wejście mikrofonowe (ale za to z tłumikiem suwakowym) oraz wejście do podłączenia gitary elektrycznej lub stereofonicznego źródła sygnału, np. instrumentu klawiszowego. Dla wejścia mikrofonowego dostępny jest procesor z korekcją, kompresją oraz efektem pogłosu. Ich ustawień dokonujemy za pomocą oprogramowania AG DSP Controller, które uruchamiamy w komputerze – w urządzeniu tylko je włączamy lub wyłączamy.
W AG06 dodatkowo znajdziemy drugie wejście mikrofonowo-instrumentalne, ale bez możliwości aktywacji napięcia fantomowego. Oba wejścia natomiast mają możliwość aktywacji efektu, a wejście drugie emulacji brzmienia wzmacniacza. AG06 oferuje dodatkowo dwa stereofoniczne wejścia liniowe – jedno na złączach TRS 6,3 mm, a drugie wyposażone w gniazda RCA. Zamiast regulacji czułości Gain mamy dla nich przełączanie High/Low, a poziom w miksie stereo, podobnie jak w pozostałych wejściach, ustawiamy potencjometrami oznaczonymi ikonami przypisanymi do poszczególnych wejść.
Mikser wyposażony jest w DSP, realizując funkcje korekcji, kompresji, emulacji brzmienia wzmacniacza oraz pogłosu dla wejść 1-2 w AG03 i 1-3 w AG06. Ustawień dokonuje się w programie AG DSP Controller, w urządzeniu tylko włączając bądź wyłączając efekty.
Do AG03 podłączymy zatem trzy sygnały jednocześnie, kierując je na sumę stereo (bez regulacji panoramy), a w przypadku AG06 tych sygnałów może być sześć. Oba urządzenia mają także wejście i wyjście oznaczone jako Headset, przeznaczone do podłączenia zestawu nagłownego (słuchawki plus mikrofon). Nie mają one oddzielnych regulatorów, a włożenie do nich wtyczek odłącza wejście 1 i wyjście słuchawkowe.
Z kolei wejście Aux, domyślnie przeznaczone do podłączenia smartfonu, kieruje sygnał bezpośrednio do sumy bez żadnej regulacji. W tym wypadku poziom na tym wejściu ustawiamy bezpośrednio u źródła. Jeszcze jednym portem wejściowym dostępnym w AG03 i AG06 jest USB, czyli sygnał z komputera. Możemy go skierować do sumy, czyli domyślnie na monitory odsłuchowe oraz na słuchawki – w obu przypadkach z niezależną regulacją poziomu.
Yamaha AG03 i AG06 a kombinacje z USB
Sygnał wysyłany przez USB z miksera do komputera może pochodzić z trzech źródeł, przełączanych w sekcji To PC. Dry Ch 1-2 pozwala nam nagrywać z wejść 1 i 2, po regulacji czułości, ale przed regulacją poziomu. Dzięki temu możemy monitorować na sumie to, co nagrywamy w komputerze przez USB, zachowując niezależne ustawienia poziomów odsłuchowych dla torów wejściowych i sygnału z podkładem z komputera.
W trybie Input Mix do komputera wysyłany jest zmiksowany sygnał ze wszystkich wejść, za wyjątkiem sygnału wchodzącego doń przez USB. To dość oczywista rzecz, pozwalająca uniknąć sprzężenia zwrotnego przez program DAW. W tej konfiguracji możemy rejestrować na żywo wszystko to, co aktualnie miksujemy.
Pomiar toru sygnałowego przy próbkowaniu 96 kHz. Charakterystyka jest idealnie wyrównana do 47 kHz, a uśrednione zniekształcenia harmoniczne plasują się na poziomie -70 dB (0,0316%). Zmierzone przesunięcie fazowe dla częstotliwości 50 Hz to 10 stopni; powyżej 100 Hz faza jest idealnie wyrównana do 30 kHz. Niejedno urządzenie profesjonalne nie jest w stanie osiągnąć takich parametrów...
Jest też tryb Loopback, w którym na USB trafia zmiksowany sygnał ze wszystkich wejść miksera, łącznie z portem USB. Jest to przydatne w sytuacji, gdy jedna aplikacja w komputerze jest źródłem sygnału (np. muzyki), a inna przyjmuje cały miks, co może mieć zastosowanie np. przy transmisji strumieniowej przez internet.
Jak zatem widać, możliwości obu tych niepozornych zdawałoby się urządzeń są całkiem spore. Istotne jest też to, że dokonywanie zmian nie wymaga stosowania żadnych wirtualnych mikserów czy dodatkowych programów – wszystko robi się bezpośrednio w urządzeniu. W obu mikserach mamy ponadto dwie pary wyjść monitorowych, co zwiększa funkcjonalność w zakresie odsłuchu czy zapisu materiału na zewnętrznych rejestratorach.
Podsumowanie
Brzmienie przedwzmacniaczy mikserów, opartych na strukturze D-Pre, jest bardzo dobre. Ich pasmo przenoszenia przy próbkowaniu 96 kHz sięga 47 kHz, a zakres regulacji Gain to 45 dB (do tego dochodzi 25 dB tłumienia przyciskiem Pad, co w sumie daje zakres zmiany czułości wejściowej wynoszący 70 dB). Odstęp sygnału od szumu – od wejścia mikrofonowego do wyjścia USB – to 97,4 dB. Dynamika torów wyjściowych jest więcej niż wystarczająca, a możliwości konfigurowania efektów kompresji, korekcji i pogłosu SPX daleko wykraczają poza to, do czego przyzwyczaiła nas większość „mikserfejsów”.
Jeśli przymkniemy oko na takie elementy, jak brak regulacji panoramy, sprzętowych wskaźników wysterowania wejść (znajdziemy je tylko w aplikacji AG DSP) czy funkcji podsłuchu kanałów – czyli typowych rozwiązań stosowanych w mikserach, a nie interfejsach – to zobaczymy, że oba AG są wyjątkowo funkcjonalnymi rozwiązaniami.
Szczególnie dobrze mają szansę sprawdzić się w podcastingu, a także w domowym studiu nagrań, gdzie nie dokonuje się jednoczesnej rejestracji więcej niż dwóch źródeł sygnału. Na korzyść urządzeń Yamahy przemawia fakt zastosowania bardzo dobrych, jak na tę cenę, przedwzmacniaczy i przetworników A/C/A.
A skoro o cenie mowa – za AG03 zapłacimy 520 zł, a za AG06 620 zł. To sprawia, że oba „mikserfejsy” mogą śmiało konkurować na rynku z interfejsami Focusrite czy M-Audio. I zaręczam, że absolutnie nie mają się czego wstydzić, oferując ponadto znacznie więcej możliwości konfiguracyjnych i w zakresie współpracy z urządzeniami zewnętrznymi. Generalnie trudno jest znaleźć jakikolwiek element, w realizacji którego Yamaha ustępowałaby pola konkurentom.
Jeśli zatem poszukujesz budżetowego, ale pracującego z najwyższymi obecnie dostępnymi parametrami interfejsu audio, to pomijając fakt, że AG03 i AG06 wyglądają jak miksery, powinny być jednymi z pierwszych, na które należy zwrócić uwagę.
Nasze spostrzeżenia
+ wysoka jakość torów sygnałowych w kontekście ceny
+ 24-bitowe przetwarzanie z próbkowaniem do 192 kHz
+ niespotykane w tym przedziale cenowym możliwości komutacji
+ wysokiej klasy procesory efektów z edycją z poziomu komputera
+ przełączane tryby nagrywania przez USB
+ sprzętowa konfiguracja i ustawienia komutacji
+ możliwość bezpośredniej współpracy z iPadem
- mało czytelna instrukcja obsługi (choć do urządzenia dołączono aż 16 różnego typu druków!)
Zakres zastosowań
- wielofunkcyjny interfejs audio 2x2 do domowego studia nagrań- główny element systemu audio w przypadku amatorskiej transmisji strumieniowej
Informacje
Tor sygnałowy (od wejścia Mic do Monitor Out) | pasmo – 20 Hz-48 kHz; THD+N – 0,05%; EIN – -128 dBu |
Konwersja | 24-bitowa, próbkowanie do 192 kHz |
USB | USB Audio Class 2.0 compliant |
Zasilanie | przez USB, 5 V, 500 mA, maks. 2,5 W |
Wymiary | 129x63x202 mm (AG03), 155x63x202 mm (AG06) |
Waga | 0,8 kg (AG03), 1 kg (AG06) |
cena | 520 zł - Yamaha AG03 620 zł - Yamaha AG06 |
Producent | Yamaha |
Dystrybucja | Yamaha Music Europe GmbH Sp. z o.o. Oddział w Polsce |
Inne testy marki