Native Instruments Komplete Audio 1/Audio 2 - interfejsy audio

Sprzęt studyjny | 03.06.2019  | Jarosław Stubiński
Marka:  Native Instruments
Nasz Typ

Native Instruments zamierza zdominować duży sektor produkcji muzycznej, wprowadzając nowy, koegzystujący z innymi system NKS, a wraz z nim całą sprzętowo-programową platformę Komplete. A wszystko wyjątkowo funkcjonalne i w atrakcyjnych cenach.

Rywalizacja w zakresie zintegrowanych systemów produkcyjno-wykonawczych dostosowanych do potrzeb twórców muzyki elektronicznej nabiera rumieńców. Sukces Ableton Live oraz całej koncepcji, na której oparto ten program DAW, był podstawą rozwoju kontrolerów dla Live. Choć z początku pojawiło się wielu producentów sprzętowych sterowników tego programu DAW, to z czasem wykrystalizowała się ścisła czołówka: Akai, Native Instruments i Novation. Czas, w którym te trzy firmy kroczyły ramię w ramię z Abletonem wydaje się dobiegać końca. Choć nie ma tu mowy o otwartej wojnie, to jednak NI oraz Akai zabrały wiatru w żagle i odpłynęły swoim kursem. Niemiecki producent skupił się na własnym ekosystemie Komplete Kontrol/NKS, zaś Akai na platformie MPC/Force. W obu przypadkach nie zaprzestano integracji z Live, ale już wyraźnie widać, że NI postawiło na Maschine, zaś Akai na oprogramowanie MPC Software, w tym wypadku mogące pracować także bez komputera. Native Instruments, póki co, nie zamierza całkowicie rezygnować ze współpracy z komputerem, czego dowodem są dwa prezentowane tu interfejsy audio. Do, nomen omen, kompletu, brakuje jedynie monitorów, ale myślę, że to tylko kwestia czasu.

Konstrukcja Native Instruments Komplete Audio 1/Audio 2

Interfejsy różnią się jedynie formatem wyjść oraz obecnością dwóch przedwzmacniaczy mikrofonowych w Komplete Audio 2. Oba są dwukanałowe oraz podłączane do komputera i zasilane przez USB. Za atrakcyjną cenę oferują 24-bitowe przetwarzanie z próbkowaniem 192 kHz, możliwość współpracy z mikrofonami pojemnościowymi oraz instrumentami, mając też sprzętowo realizowany monitoring wejść, dużą gałkę poziomu wyjściowego i niezależny regulator głośności słuchawek. Ich obudowy są identyczne, wykonane z tworzywa i wyposażone w solidne neoprenowe nóżki. Całość stylistycznie nawiązuje do kontrolerów Komplete Kontrol oraz urządzeń z serii Maschine.

Niższa cena Komplete Audio 1 wynika z dostępności tylko jednego przedwzmacniacza mikrofonowego oraz zastąpienia liniowych wyjść symetrycznych TRS gniazdami niesymetrycznymi RCA.

W górnej części umiejscowiono 5-diodowe wskaźniki poziomu sygnału wejściowego oraz kontrolki synchronizacji USB/zasilania i włączenia napięcia fantomowego. W Komplete Audio 2 aktywuje się je na obu wejściach combo (XLR/TRS 6,3 mm), które we współpracy z wtyczką jack mogą być przełączane na tryb liniowy lub instrumentalny. Komplete Audio 1 ma jedno wejście XLR tylko dla mikrofonu, a drugie tylko dla instrumentu lub sygnału liniowego. W każdym przypadku wejścia mają potencjometryczną regulację czułości. Komplete Audio 2 wyposażono w dwa symetryczne wyjścia liniowe bazujące na gniazdach TRS 6,3 mm; w Audio 1 zamiast nich zastosowano niesymetryczne gniazda RCA.

Parametry jakościowe interfejsów wynikają między innymi z zastosowania wysokiej klasy podzespołów oraz przemyślanej, dopracowanej konstrukcji.

Przedwzmacniacze mikrofonowe obu interfejsów oparte są na wysokiej klasy wzmacniaczu operacyjnym NJM2122 o bardzo niskim poziomie szumów i możliwości pracy z zasilaniem symetrycznym od 2 do 7 V. Zmiana czułości liniowej na instrumentalną odbywa się za pośrednictwem przekaźnika. Rolę przetwornika A/C i C/A pełni Cirrus CS4272, którego teoretyczny zakres dynamiki to 114 dB. Do zasilania słuchawek wykorzystano wysokoprądowy JRC NJM3414. Przetwornik ma zewnętrzny zegar wordclock bazujący na rezonatorach kwarcowych, z czym bardzo rzadko spotykamy się nawet w znacznie droższych urządzeniach. Generalnie, jak za tę cenę detaliczną interfejsów, jakość użytych w nim kluczowych podzespołów jest bardzo wysoka.

Native Instruments Komplete Audio 1/Audio 2 w praktyce

Zakres regulacji czułości wejść mikrofonowych jest wyjątkowo duży i obejmuje aż 50 dB. Poziom szumów własnych interfejsu to -103,5 dBfs (-58,3 dBfs przy ustawieniu Gain na maksimum i symetrycznym obciążeniu wejścia impedancją 600 Ω). Regulacja odbywa się w sposób wyrównany – od minimalnego do środkowego ustawienia Gain czułość zmienia się w zakresie 22 dB, a od połowy do maksimum mamy do dyspozycji 28 dB. Nieunikniony w takich sytuacjach skok wzmocnienia na samym końcu zakresu regulacji to jedynie 3 dB. Konstruktorzy z Native Instruments wykonali tu naprawdę solidną pracę, której efekty plasują Komplete Audio 1 i 2 w zdecydowanie wyższej lidze niż mogłaby na to wskazywać ich cena. A skoro jesteśmy przy parametrach i wiemy już, że Komplete Audio mają się czym pochwalić, to garść kolejnych, także będących efektem naszych pomiarów: całkowity poziom zniekształceń harmonicznych i szumu to -98,8 dBfs (0,0011%), a przesunięcie fazowe dla 50 Hz to niecałe 9°. Przy pełnym obciążeniu, z włączonym napięciem fantomowym i głośnym sygnałem na słuchawkach, interfejs pobiera z komputera prąd 0,35 mA, zatem większość laptopów powinna sobie z nim bez trudu poradzić.

Przy współpracy z programem Komplete Kontrol zmiana wielkości bufora interfejsów może być dokonywana w czasie pracy, bez konieczności zamykania i otwierania okna ustawień.

Oba interfejsy nie mają problemów z latencją, choć w zastosowaniach praktycznych nie widzę sensu schodzenia z wielkością bufora poniżej 512 sampli. W przypadku, gdy urządzenia współpracują z pakietem Komplete Kontrol jako samodzielnym oprogramowaniem, wielkość bufora można zmieniać „w locie”, dopasowując ją do aktualnych potrzeb. Zmiana częstotliwości próbkowania może być dokonywana z poziomu DAW lub edytora i odbywa się bez żadnych komplikacji. Brzmienie torów sygnałowych jest wyrównane i przejrzyste. Niski poziom szumów przedwzmacniaczy pozwala na komfortową rejestrację dalszych ujęć mikrofonowych, choć nie należy wówczas liczyć na duży poziom monitoringu sygnału mikrofonowego w słuchawkach. Bardzo przydaje się regulacja proporcji odsłuchu sygnału nagrywanego i pochodzącego z DAW. Monitoring sygnału wejściowego jest monofoniczny, zatem nagrywając dźwięk stereofoniczny w słuchawkach nie będziemy mieli informacji przestrzennej ze źródła.

Charakterystyki częstotliwościowe torów sygnałowych z dokładnością do 0,1 dB, zmierzone dla częstotliwości próbkowania 44,1, 96 i 192 kHz. W tych dwóch ostatnich przypadkach pasmo przenoszenia zawiera się w przedziale od 20 Hz do 40 kHz.

Konstrukcja urządzenia prezentuje się bardzo solidnie – potencjometry, przełączniki i gniazda są mocno przytwierdzone i nic się nie chwieje. Mam jednak wrażenie, że obudowa z tworzywa nie jest szczególnie odporna na zarysowania. Lustrzana część górnego panelu wygląda efektownie, ale trudno powiedzieć, czy zachowa swoje walory estetyczne po kilku miesiącach transportowania w plecaku wraz z kablami i innym sprzętem. Napisy na płycie czołowej nie są zbyt dobrze widoczne, podobnie jak aktualne pozycje przełączników wejść liniowych/mikrofonowych. Mamy natomiast dobrą sygnalizację włączenia napięcia fantomowego, a ustawienia potencjometrów są czytelne.

Podsumowanie

W tym zakresie cenowym oba interfejsy, a zwłaszcza Audio 2, plasują się w absolutnej czołówce. Marka urządzenia jest wszystkim doskonale znana i świetnie się kojarzy, a jego parametry jakościowe są wyjątkowo wyśrubowane. W tej sytuacji Komplete Audio 2 będzie groźnym konkurentem dla dominującego wśród tego typu interfejsów Scarlett 2i2 Mk2 firmy Focusrite. Oferując podobne parametry przetwarzania A/C i C/A, ma niemal identyczny zakres regulacji wzmocnienia w przedwzmacniaczach. Samych różnic w brzmieniu przedwzmacniaczy trudno się doszukać, ponieważ oba pracują na bardzo niskich napięciach zasilania i nie muszą wzmacniać sygnału do takiego poziomu, jak ma to miejsce w dedykowanych urządzeniach tego typu. Stąd też ich charakter brzmieniowy jest raczej kwestią drugorzędną w kontekście walki o jak największy zakres dynamiki i niski poziom szumów. Tutaj nie ma żadnych subtelności związanych ze wzbogacaniem dźwięku o harmoniczne czy wprowadzanie smakowicie brzmiącej nieliniowości. W obu przypadkach jest czysto, precyzyjnie i zgodnie z zasadami sztuki.

W aktualnej promocji Scarlett kosztuje 540 zł, podczas gdy Kontrol Audio 2 jest o 9 zł droższy. Są to ceny sugerowane przez dystrybutorów, więc w sprzedaży detalicznej różnice mogą być większe. Native Instruments jest mniejszy, ale Focusrite ma całkowicie metalową obudowę (w Audio 1 i 2 metalowe jest tylko wewnętrzne ekranowanie podstawy, przez co urządzenie jest cięższe niż na to wygląda). Przewagą Kontrol Audio nad Scarlett jest dostępność potencjometrycznej regulacji proporcji monitoringu wejścia/DAW. Wraz z urządzeniem niemieckiego producenta otrzymamy Maschine Essential z biblioteką brzmień, Ableton Live Lite, syntezator Monark oraz procesory Replika, Solid Bus Comp i Phasis. Pod tym względem Focusrite zdaje się oferować więcej, gdyż otrzymamy znakomity fortepian XLN Audio Addictive Keys, zestaw wtyczek Focusrite Red, pakiet Softube Time and Tone, regularnie odświeżaną kolekcję Plug-in Collective, Ableton Live Lite, Avid Pro Tools First i 2 GB sampli Loopmasters.

Tak czy owak, jednoznaczne wskazanie faworyta nie jest możliwe i każdy musi podjąć tę decyzję samodzielnie. Z punktu widzenia nabywcy to wyjątkowo korzystna sytuacja, bo zarówno Native Instruments jak i Focusrite to uznane marki, a ich interfejsy, choć budżetowe, trzymają naprawdę wysoki poziom. Ponadto obaj producenci publikują w pełni wiarygodne i potwierdzone naszymi pomiarami dane techniczne, co nie jest takie oczywiste nawet w przypadku znacznie droższych urządzeń. I jeśli komuś się wydawało, że nikt nie jest w stanie zaoferować czegoś równie dobrego i atrakcyjnego cenowo jak Focusrite Scarlett 2i2, to w jednym się nie pomylił – wydawało mu się... Stąd też znak Nasz Typ dla Komplete Audio1 i Audio 2. 

 

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Nasze spostrzeżenia

+ 24 bity i 192 kHz za niewiele ponad 400 zł (Kontrol Audio 1)
+ wysoka jakość torów sygnałowych i konwersji A/C/A
+ wyjątkowo szeroki zakres regulacji czułości przedwzmacniaczy i niski poziom szumów
+ przekaźnikowe przełączanie wejść w Kontrol Audio 2
+ potencjometryczna regulacja proporcji odsłuchu wejście/DAW
+ solidne wykonanie, kompaktowe gabaryty i zasilanie przez USB
+ dynamicznie brzmiące wyjścia liniowe i słuchawkowe

- słabo widoczne opisy na płycie czołowej
- mały poziom sygnału kierowanego z wejść na słuchawki

 

Zakres zastosowań

- w pełni funkcjonalny, dwukanałowy interfejs audio 24/192 do domowego studia nagrań i rejestracji na żywo w terenie
- w przypadku Komplete Audio 2 mamy możliwość podłączenia dwóch mikrofonów pojemnościowych

 

Informacje

Funkcja interfejs audio USB 2.0, 2 tory wejścia, 2 tory wyjścia
Wejścia mikrofonowe XLR, fantom +40 V, poziom maks. +7 dBu, zakres dynamiki 108 dBA
Wejścia instrumentalne TS 6,3 mm, poziom maks. +10 dBu, zakres dynamiki 108 dBA
Wejścia liniowe TRS 6,3 mm, poziom maks. +20 dBu, zakres dynamiki 109 dB
Wyjścia liniowe 2, symetryczne TRS 6,3 mm (Audio 2), niesymetryczne RCA (Audio 1), poziom maks. +12 dBu, zakres dynamiki 106 dBA (Audio 2), 101 dBA (Audio 2)
Wyjście słuchawkowe TRS 6,3 mm, +4,2 dBu (48 mW/33 Ω), zakres dynamiki 103 dBA
Przetwarzanie 24-bitowe, 44,1/48/88,2/96/176,4/192 kHz, kodek Cirrus CS4272
Zasilanie przez USB, pobór prądu do 350 mA
Wymiary 140x112x52 mm
Waga 360 g
cena 419 zł (Komplete Audio 1)
549 zł (Komplete Audio 2)
Dystrybucja Mega Music
Producent Native Instruments
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó