M-Audio Keystation Mini 32 Mk3 - klawiatura sterująca

Sprzęt studyjny | 25.06.2019  | Artur Kraszewski
Marka:  M-Audio

Co nowego można jeszcze zaoferować, jeśli chodzi o miniaturowe klawiatury sterujące USB? Zobaczmy, przyglądając się bliżej najnowszemu urządzeniu firmy M-Audio.

Keystation to popularna seria klawiatur M-Audio, co jakiś czas odświeżana przez producenta pod postacią kolejnych generacji urządzeń. W ramach Keystation Mk3 oprócz 2,5-oktawowej Mini 32, wyposażonej w miniaturowe klawisze, mamy modele z 49-klawiszowym manuałem syntezatorowym, 61-klawiszowym doważanym i 88-klawiszowym fortepianowym. Jest zatem z czego wybierać. Z programowalnymi przyciskami, potencjometrem, niskoprofilowymi klawiszami dwufunkcyjnymi, programem Pro Tools First M-Audio Edition i ceną 225 zł model Mini 32 Mk3 wygląda szczególnie zachęcająco.

Konstrukcja M-Audio Keystation Mini 32 Mk3

Klawiatura jest wyjątkowo kompaktowa, w całości wykonana z tworzywa i zasilana przez USB. Jakość wykonania nie wzbudza zastrzeżeń, choć za tę cenę nie należy oczekiwać cudów. Ciekawie natomiast prezentuje się manuał. Klawisze mają mały skok, są bardzo gładkie i zaskakująco wygodne. Całość przypomina trochę klawiatury, które można znaleźć w harmonijkach ustnych, z tą różnicą, że tutaj klawisze są dynamiczne i reagują na szybkość nacisku. Elementami wykonawczymi są silikonowe przyciski, zatem z wysokością osadzenia klawiszy bywa różnie, choć całość trzyma przyzwoity poziom. Korpus bardzo stabilnie spoczywa na sześciu nóżkach. Poza klawiaturą, której klawisze mogą też pełnić funkcje edycyjne, mamy przyciski zmiany oktaw, przycisk aktywujący edycję, włączający tryb wybrzmiewania Sustain, trzy przyciski pełniące funkcję kółek odstrajania i modulacji oraz potencjometr. Mimo dość skromnego wyposażenia w manipulatory, Mini 32 Mk3 okazuje się być bardzo funkcjonalnym narzędziem, a to dzięki temu, że przyciski oktaw, modulacji i Sustain, a także potencjometr, mogą być przypisywane do realizacji różnych zadań.

Jedną z najmocniejszych stron Keystation Mini Mk3 w porównaniu do innych miniaturowych, budżetowych klawiatur dostępnych na rynku, jest wygodny manuał. Klawisze mają krótki skok, a sygnał pojawia się już po lekkim ich wciśnięciu. Do wyboru są trzy krzywe velocity oraz praca bez reakcji dynamicznej.

I tak, przyciski zmiany oktaw mogą posłużyć do transpozycji, zmiany programów, zmiany banków, kanałów MIDI lub odstrojenia. Z kolei przycisk Modulation może zamiennie sterować funkcjami głośności, panoramy lub portamento (glide), a także posłużyć do regulacji częstotliwości modulacji. Programowaniu podlega też funkcjonalność przycisków pitchbendu, obejmując szybkość zmiany wartości odstrojenia z chwilą trzymania przycisku <PB lub PB>. Przypisania regulatora Volume dokonujemy przez MIDI learn w programie lub podając numer parametru, do którego chcemy go przyporządkować (wartości numeryczne wpisujemy w trybie edycji za pomocą białych klawiszy). Inne funkcje edycyjne obejmują ustawienie krzywej Velocity (trzy tryby lub wartość stała), tryb pracy przycisku Sustain (monostabilny lub bistabilny) oraz tryby Panic i Full Reset.

Potencjalna konkurencja

Samson Graphite M32


Dotykowe wstęgi modulacji i odstrojenia, programowany suwak Data, potencjometr Volume i przycisk CC do pracy w trybie wysyłki kontrolerów. Zmiana oktaw i programów, przycisk Sustain, program edycyjny Graphite Editor Software oraz możliwość współpracy z iPadem. Wymiary: 441x122x42 mm, waga: 0,6 kg. (275 zł)

Miditech i2 Mini 32


Mechaniczne kółka modulacji i odstrojenia, przyciski Octave, Transpose, uniwersalny suwak Volume, w pakiecie m.in. Samplitude Silver, IK Multimedia Amplitube CS, Toontrack EZ Mix2 Lite i Waldorf Edition LE 2. Gniazdo do podłączenia kontrolera nożnego. Wymiary: 460x130x50 mm, waga: 0,8 kg. (219 zł)

Midiplus AKM32


Funkcjonalność, wygląd i konstrukcja podobna, jak w przypadku Miditech i2 Mini 32 – można wręcz podejrzewać, że to ten sam kontroler, tylko pod inną nazwą. Midiplus nie ma jednak w zestawie tak bogatego pakietu oprogramowania, jak Miditech. Wymiary: 460x130x50 mm, waga: 0,8 kg. (179 zł)

Native Instruments Komplete Kontrol M32


Najmniejszy kontroler Native Instruments z serii Kontrol, oferujący taką samą funkcjonalność jak większe modele. Osiem enkoderów reagujących na dotyk, enkoder do nawigacji, szybka zmiana trybu pracy, sterowanie wszystkimi funkcjami systemu NKS, dwa kontrolery wstęgowe, wyświetlacz OLED i potężny pakiet oprogramowania. Wymiary: 475x167x50 mm, waga: 1,45 kg. (530 zł)

Arturia KeyStep


Klawiatura sterująca z wbudowanym arpeggiatorem i sekwencerem (8 polifonicznych sekwencji), z możliwością ich programowania, nagrywania w czasie rzeczywistym i odtwarzania akordów. Dotykowe kontrolery odstrojenia i modulacji, klawisze z velocity i aftertouch. Wyjścia napięciowe CV, wejście i wyjście synchronizacji, wejście i wyjście MIDI DIN-5, USB i zasilanie z zewnętrznego zasilacza. Dedykowany edytor i pakiet Analog Lab. Wymiary: 482x152x38 mm, waga: 1,4 kg. (549 zł)

M-Audio Keystation Mini 32 Mk3 w praktyce

Dokonanie każdej z opisanych zmian wymaga wciśnięcia przycisku Edit, a następnie różnych klawiszy manuału, których pełny opis znajdziemy w instrukcji obsługi. Te najważniejsze, czyli klawisze numeryczne, modulacji, pitchbendu, velocity, potencjometru, a także Cancel i Enter, zostały opisane nad klawiaturą. Reszty musimy się nauczyć albo oznaczyć własnymi metodami. Choć klawiatura oferuje całą gamę możliwości i aż prosi się o to, by można było szybko zmieniać jej funkcjonalność, nie ma możliwości zapisywania programów. Producent nie udostępnia też żadnego edytora komputerowego, który mógłby nam ułatwić pracę.

Jak na swoje gabaryty i cenę, klawiatura jest dość wygodna, a możliwość zmiany krzywej velocity ułatwia dostosowanie jej do swoich potrzeb. Efektywna obsługa przycisków odstrajania i modulacji wymaga wcześniejszego zaprogramowania ich pracy, ponieważ „prosto z pudełka” działają zdecydowanie zbyt szybko. Warto też przyjrzeć się innym ustawieniom, bo może okazać się, że np. przyciski Octave nie pełnią tej funkcji, którą powinny i konieczne jest przywrócenie ustawień domyślnych. Z niewiadomej przyczyny najniższy klawisz F notorycznie zmieniał sposób wyświetlania siatki tempa w Reaperze, a trzy pierwsze klawisze najwyższej oktawy przełączały tryby automatyki, i to tylko przy mocniejszym wciśnięciu klawiszy (z całą pewnością nie wynikało to z ustawień w Reaperze). Co ciekawe, w przypadku innych programów DAW takich anomalii nie zauważyłem – wszystko działało zgodnie z oczekiwaniami.

Podsumowanie

W porównaniu do Keystation Mini 32 Mk2 zmianie nie uległo prawie nic, jeśli nie liczyć faktu, że do klawiatury dołączany jest program Pro Tools First, który można pobrać za darmo także bez konieczności zakupu klawiatury. Wśród innych miniaturowych klawiatur dostępnych na rynku M-Audio wyróżnia się bardzo niskim profilem i „upakowaniem” wielu funkcji dostępnych za pośrednictwem raptem kilku manipulatorów. Ma też więcej klawiszy niż w innych klawiaturach, na ogół 25-klawiszowych, co przydaje się zaskakująco często. Ponadto klawisze pracują dość płytko, a dźwięk pojawia się już przy delikatnym naciśnięciu, dzięki czemu Keystation jest wyjątkowo komfortowym narzędziem pracy w porównaniu do innych miniaturowych klawiatur.

W kategorii manuałów 32-klawiszowych, Keystation jest obecnie jednym z najtańszych produktów, razem z nieco uboższym funkcjonalnie Miditech i2 Mini 32 oraz Midiplus AKM320 (oba z fizycznymi kółkami modulacji/odstrojenia i gniazdem kontrolera nożnego). Wciąż jednak pozostaje klawiaturą o najniższym profilu i dużych możliwościach programowania. To urządzenie dla osób, które od takiego niewielkiego kontrolera wymagają nieco więcej niż generowania standardowych komunikatów MIDI, a jednocześnie oczekują najmniejszych możliwych gabarytów. Owszem, Keystation nie ma arpeggiatora i ma tylko jeden wielofunkcyjny potencjometr, ale nadrabia to zupełnie przyzwoitą klawiaturą, programowalnym przyciskiem Sustain i zaskakująco ciekawie działającymi przyciskami odstrojenia i modulacji. Wszystko to sprawia, że warto rozważyć zakup M-Audio, gdy szukamy mobilnej, zasilanej przez USB i nie zajmującej zbyt wiele miejsca klawiatury MIDI. 

 

Nasze spostrzeżenia

+ płytka, dobrze działająca klawiatura
+ szereg programowalnych funkcji dostępnych w trybie edycji
+ dostępność trybu Sustain i uniwersalnego potencjometru MIDI CC
+ niski profil

- mało przyjazna edycja ustawień i brak programowego edytora

 

Zakres zastosowań

- funkcjonalna klawiatura do wpisywania nut i rejestracji pomysłów poza studiem
- współpracuje z komputerami Mac, PC oraz iPadem

 

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Informacje

Funkcja klawiatura sterująca MIDI
Manuał 32 miniaturowe klawisze z reakcją na szybkość nacisku
Manipulatory przyciski odstrojenia, modulacji, zmiany oktaw, Sustain, Edit oraz wielofunkcyjny potencjometr
Oprogramowanie w pakiecie Avid Pro Tools First, AIR Xpand! 2
Zasilanie przez USB, kabel w zestawie
Wymiary 418x105x20 mm
Waga 0,45 kg
Dystrybucja Audiostacja
Producent M-Audio
Cena
225,00 zł
Producent
M-Audio
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
maj 2019
Kup teraz
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó