M-Audio Air 192|14 - interfejs audio/MIDI

Sprzęt studyjny | 10.03.2020  | Jarosław Stubiński
Marka:  M-Audio

W ubiegłym miesiącu opisaliśmy interfejs Air 192|6. Teraz zajmiemy się jego większym odpowiednikiem – 8-wejściowym i 4-wyjściowym 192|14, określanym przez producenta mianem Creation Studio.

192|14 wygląda i jest zbudowany podobnie jak M-Audio 192|6, choć z racji dostępności większej liczby portów wejściowych i wyjściowych jest od niego szerszy i ma inny układ manipulatorów na płycie czołowej. Najbardziej rzucający się w oczy element, czyli regulator poziomu wyjściowego, pozostał jednak bez zmian.

Konstrukcja M-Audio 192|14

Urządzenie ma cztery wejścia mikrofonowo-liniowe (1-4), dwa tory do podłączenia instrumentów (5-6) oraz dwa wejścia liniowe bez regulacji czułości (7-8). Napięcie fantomowe do zasilania mikrofonów pojemnościowych załączamy parami dla wejść 1/2 i 3/4. Main L/R (1/2) oraz Out 3/4 to cztery symetryczne wyjścia z interfejsu (TRS 6,3 mm), dla których poziom sygnału regulujemy dużą gałką na panelu czołowym. Każde z dwóch wyjść słuchawkowych ma własny regulator głośności i oferuje możliwość skierowania na nie sygnału z wyjść 1/2 lub 3/4, czego dokonujemy przełącznikami Output.

Na przednim panelu interfejsu umieszczono dwa wyjścia słuchawkowe wraz z regulatorami poziomu oraz dwa wejścia do podłączenia instrumentów.

Odsłuch realizowany jest sprzętowo, poprzez skierowanie sygnałów z wejść na wyjścia i zmiksowanie ich z wyjściami z DAW. Proporcje między tymi sygnałami regulujemy potencjometrem Monitor Mix, a przyciskiem Direct Monitoring wybieramy tryb Mono lub Stereo. W tym pierwszym wszystkie sygnały wejściowe są słyszalne w obu kanałach odsłuchu, a w tym drugim tory nieparzyste kierowane są do kanału lewego, zaś parzyste do prawego. Odsłuch z DAW pozostaje stereofoniczny bez względu na pozycję tego przycisku.Wskaźniki poziomów sygnału znajdują się tylko na wejściach. Są to 4-punktowe ścieżki LED dla wejść mikrofonowych oraz instrumentalnych i pojedyncze, dwukolorowe diody dla wejść liniowych 7-8. Wskazań poziomu sygnału wyjściowego nie uwzględniono, podobnie jak diod sygnalizujących obecność komunikatów MIDI na wejściu i wyjściu (jak ma to miejsce w Air 192|6). Brakło też miejsca na gniazda DIN-5, które zastąpiono tu złączami TRS 3,5 mm i dołączonymi do zestawu przejściówkami. Oprócz nich w pudełku znajdziemy też kable USB z zakończeniami A i C (sam interfejs ma port USB C) oraz zasilacz sieciowy. Ten ostatni jest niezbędny, ponieważ interfejs nie pracuje na napięciu dostarczanym przez USB.

W przypadku komputerów Mac Air 192|14 nie wymaga żadnych sterowników, funkcjonując w oparciu o Core Audio i Core MIDI – wystarczy go podłączyć i od razu jest widziany w aplikacjach audio pod postacią 8 portów wejściowych, 4 wyjściowych oraz wejścia i wyjścia MIDI. Do współpracy z komputerami Windows wymagana jest instalacja sterowników ASIO, udostępnianych przez producenta na www.m-audio.com. Przy okazji warto pobrać oprogramowanie towarzyszące interfejsowi, a jest tego naprawdę sporo. Poza Pro Tools First i Ableton Live Lite mamy emulator wzmacniaczy Eleven Lite, kolekcję 28 wtyczek Air i 20 Avid, wirtualnego Hammonda DB-33, świetne syntezatory Hybrid 3 i Vacuum, sampler perkusyjny Boom, wirtualną maszynę perkusyjną Strike, fortepian Mini Grand oraz 4-brzmieniową stację roboczą Xpand 2. A do tego ponad 2 GB użytecznych sampli Touch Loops.

Zgodnie z sugestiami producenta interfejs najlepiej sprawdzi się w zastosowaniach live, głównie przy wielokanałowej rejestracji instrumentów.

Całkowity poziom zniekształceń harmonicznych dla toru od wejścia mikrofonowego do wyjścia liniowego wynosi -102 dBFS i jest wyrównany dla całego pasma audio. Pod koniec zakresu regulacji czułości można zaobserwować dość duży skok wzmocnienia (wzrost pomiędzy ustawieniem na 9 a wartością maksymalną 10 to aż 30 dB). Całkowity zakres regulacji Gain to 60 dB, choć optymalne wysterowanie wejścia sygnałem z typowego mikrofonu pojemnościowego przy głosie lektorskim uzyskujemy ustawiając czułość w końcowym zakresie regulacji. Poziom szumów własnych wejść mikrofonowych obciążonych impedancją 600 Ω to -111 dBFS przy ustawieniu minimalnym i -75 dBFS przy maksymalnym.

Podsumowanie

Wszystko wskazuje na to, że interfejs najlepiej sprawdzi się w reklamowanym przez producenta zakresie zastosowań, czyli przy nagraniach instrumentalnych i wszędzie tam, gdzie trzeba zarejestrować na żywo materiał wielokanałowy. Przedwzmacniacze interfejsu mają czułość dopasowaną do współpracy z mikrofonami do ujęć głośnych źródeł sygnału, takich jak bębny czy wzmacniacze instrumentalne. W przypadku subtelnych głosów lub nagrań w dalszym planie zakres regulacji wzmocnienia przedwzmacniaczy może się okazać ustawiony zbyt wysoko na skali dynamiki źródeł dźwięku. Gdy jednak chodzi o takie konfiguracje, jak nagrania na żywo podczas koncertów lub prób, Air 192|14 oferuje wysoką funkcjonalność za relatywnie atrakcyjną cenę. Nie bez znaczenia jest także bogaty pakiet dołączonego oprogramowania, którego koszt przy zakupie indywidualnym może się okazać większy niż cena interfejsu. 

 

Nasze spostrzeżenia

+ możliwość jednoczesnego zapisu ośmiu źródeł sygnału
+ funkcjonalny i wydajny tor odsłuchu
+ bogaty pakiet dołączonego oprogramowania
+ dwa niezależne wyjścia słuchawkowe
+ monitoring w trybie mono lub stereo
+ dobre parametry jakościowe torów sygnałowych

- wysoko ustawiony zakres regulacji Gain
- gwałtowny skok czułości pod koniec zakresu regulacji
- podłączenia MIDI wymagają zastosowania przejściówek

 

Zakres zastosowań

- interfejs audio/MIDI przeznaczony głównie do wielokanałowego zapisu sygnałów o dość wysokim poziomie, z takich źródeł jak instrumenty i tory liniowe

 

Zobacz także test wideo:
The One Smart Piano Keyboard Pro - cyfrowe pianino
The One Smart Piano Keyboard Pro - cyfrowe pianino
Czy faktycznie Smart Piano The One Keyboard Pro to pianino, które nauczy Cię grać? Na to pytanie odpowie Tomasz Wróblewski, Redaktor Naczelny EiS.

Informacje

Funkcja wielokanałowy interfejs audio (8 wejść, 4 wyjścia) i MIDI, współpracujący z komputerami Mac/PC oraz urządzeniami przenośnymi za pośrednictwem portu USB C
Wejścia mikrofonowe 4, XLR, poziom maksymalny +14 dBu, zakres Gain 62 dB
Wejścia liniowe 6, TRS 6,3 mm, poziom maksymalny +30 dBu (1-4), +17 dBu (7-8)
Wejścia instrumentalne 2, TS 6,3 mm, poziom maksymalny +16 dBu, impedancja 1 MΩ. Wyjścia liniowe: 4, TRS 6,3 mm, poziom maksymalny +17 dBu
Wyjścia słuchawkowe 2, TRS 6,3 mm, moc maksymalna 160 mW, impedancja słuchawek 32-600 Ω
Zasilanie zewnętrzny zasilacz 12 V, 2 A
Wymiary 259x186x91 mm
Waga 1,8 kg