Więcej...

TA Programming Studio MIDI/CV - interfejs MIDI i konwerter CV

Sprzęt studyjny | 14.05.2020  | Dariusz Mazurowski
Marka:  TA Programming

Brytyjska firma TA Programming to nowa marka na rynku, która w 2019 roku zadebiutowała swoim pierwszym produktem.

Urządzenie ma bardzo elegancki design – prosty, a zarazem dobrze pasujący do wystroju każdego studia. Mamy wysokiej jakości solidną, aluminiową obudowę; na ścianie przedniej znajdują się cztery wyjścia napięciowe oraz pojedyncze pokrętło do wprowadzania wartości parametrów. Z tyłu umieszczono złącze USB oraz wejście i wyjście MIDI DIN-5. Transmisja komunikatów MIDI może się odbywać zarówno za ich pośrednictwem, jak i USB. Warto wspomnieć, że Studio MIDI/CV może służyć także jako klasyczny interfejs MIDI, pozwalający na podłączenie dowolnego urządzenia z gniazdami w standardzie DIN. Transmisja odbywa się dwukierunkowo, zatem możemy zapisywać i odtwarzać na ścieżkach DAW partie syntezatora, manipulacje potencjometrami itd. Innymi słowy – z poziomu komputera można kontrolować dowolne urządzenie MIDI albo odwrotnie, np. sterować parametrami wtyczki VST za pomocą sprzętowego kontrolera. W przypadku takiego zastosowania nie jest nawet konieczne wykorzystanie oprogramowania edycyjnego.

Funkcjonalność TA Programming Studio MIDI/CV

Pełne wykorzystanie wszystkich możliwości wymaga instalacji oprogramowania kontrolnego, dostępnego na stronie producenta. Okazało się, że początkowo nie brano pod uwagę współpracy z Windows 7, ale choć ta wersja nie ma już wsparcia, wciąż jest dość powszechnie używana przez muzyków. W trakcie testów i pracy nad tym artykułem pojawiły się zatem sterowniki do siódemki. Sterowniki, bowiem sam edytor bez problemu z takim systemem współpracuje. Urządzenie zasilane jest za pomocą USB, zatem powinno się je podłączyć do niezależnego gniazda, a jeśli musimy skorzystać z koncentratora, to najlepiej aktywnego. W przypadku pasywnego mogą się pojawić problemy – choć dioda aktywności świeci, testowany konwerter nie był widoczny dla programowego edytora, a normalna praca stała się niemożliwa. Pamiętajmy, że urządzenie musi generować stabilne napięcia kontrolne.

Urządzenie doskonale sprawdzi się w roli interfejsu między programem DAW a instrumentami i efektami sterowanymi za pomocą komunikatów napięciowych.

Każde z czterech gniazd wyjściowych CV może być dowolnie konfigurowane, wysyłając napięcia sterujące albo impulsy bramkujące Gate. Z drugiej strony mamy dowolność ustalenia skąd mają pochodzić sygnały konwertowane na napięcia, a mogą to być np. komunikaty ze sprzętowego kontrolera MIDI z potencjometrami, z klawiatury, czy też DAW jako zaprogramowane strumienie danych. Integracja z dowolnym oprogramowaniem nie stanowi problemu – urządzenie współpracuje ze wszystkimi DAW, wystarczy jedynie odpowiednio skonfigurować wejścia i wyjścia ścieżek.

Oprogramowanie TA Programming Studio MIDI/CV

TA Programming łączy cechy interfejsu MIDI i konwertera, a do zaprogramowania konkretnych ustawień używamy komputerowego edytora. Obsługa jest dość prosta – po zapoznaniu się z zasadami oraz przeczytaniu instrukcji nie powinniśmy mieć problemów z ustawieniami. Ekran główny pokazuje stan wszystkich gniazd napięciowych, a parametrom odpowiadają wirtualne potencjometry z aktualną wartością. Jej zmiany nie dokonujemy jednak myszką – kliknięciem zaznaczamy parametr, a następnie ustawiamy go pokrętłem w urządzeniu. Dodatkowo mamy też tryb precyzyjny, aktywowany w małym okienku, które pojawia się tuż obok samego parametru. Takich nie do końca typowych procedur jest więcej, choć nie komplikują one obsługi.

Interfejs edytora jest czytelny, ale pewne funkcje czy parametry wydają się na pierwszy rzut oka nieco enigmatyczne, ponieważ nie są podpisane. Ponadto niektóre funkcje wymagają otwarcia dodatkowych okien, wejścia w kolejne poziomy itd. Producent jednak nadal rozwija system urządzenia i w niedalekiej przyszłości mogą pojawić się nowe funkcje. Część z nich już zaanonsowano i wygląda to bardzo obiecująco.

Tim Aviss

Tim Aviss to założyciel i dyrektor generalny firmy TA Programming. Rozmawiamy z nim na temat historii firmy, jej stanu aktualnego i planów na przyszłość, które – jak się okazuje – wyglądają imponująco.

Opowiedz o początkach TA Programming, o Twoim zespole i o tym, jak zapadła decyzja by powołać do życia nową firmę.
Tim Aviss: Jestem muzykiem, programistą oraz inżynierem elektronikiem. Wiele lat temu założyłem firmę, by produkować syntezatory wirtualne. Na uniwersytecie spotkałem Spencera Buckleya, również muzyka z podobną pasją i zapleczem w zakresie muzyki elektronicznej, syntezatorów i technologii studyjnej. Po tym, jak wspólnie pracowaliśmy nad różnymi projektami, postanowiliśmy stworzyć firmę zajmującą się produkcją sprzętu oraz rozwojem innowacyjnej technologii, która ułatwi życie muzyków – tak jak to się stało w naszym wypadku.

Dlaczego pierwszym produktem stał się właśnie taki interfejs? Czy to jest coś, czego sam pragnąłeś jako muzyk, czy też dostrzegłeś na rynku lukę, którą można wypełnić?
Od dwóch lat pracujemy nad dużym projektem syntezatorowym i w trakcie tej pracy okazało się, że wielu znanych nam muzyków ma problemy z dostrojeniem, skalowaniem, czy równoczesną kontrolą swoich starszych syntezatorów. Spędzają więc mnóstwo czasu nad sprawdzaniem swoich licznych małych pudełek w studiach, żeby tylko móc zagrać na instrumentach. Mając to na względzie, pomyśleliśmy, że możemy coś z tym zrobić. Wyglądało na to, że potrzebny jest właściwy interfejs, centralne urządzenie w studiu, które łączy w sobie główne cechy tych małych konwerterów, z dodatkiem nowej technologii, która po prostu będzie działać oferując odpowiednią elastyczność, stając się równie ważnym elementem studia, jak powszechne interfejsy audio. W związku z tym dostrzegliśmy okazję do rozwinięcia tej idei w pierwszy produkt, by firma stała się lepiej znana, a przy okazji pomóc muzykom.

Zapowiadacie niedrogi moduł ekspandera dla interfejsu MIDI & CV. Możesz zdradzić więcej szczegółów na ten temat?
To będzie moduł Eurorack, kompatybilny z interfejsem i łączony z nim w łańcuch za pomocą gniazd MIDI. Będzie mieć dodatkowe 4 wyjścia, o tej samej specyfikacji co interfejs i pozwoli użytkownikom systemów modularnych na stworzenie nielimitowanej liczby wyjść. Spodziewamy się ceny około 45 funtów za moduł. Moduły będą konfigurowane poprzez oprogramowanie sterujące, a sam interfejs weźmie na siebie przetwarzanie danych. Mamy nadzieję, że ekspander i aktualizacja systemu operacyjnego, która temu towarzyszy pojawią się w ciągu najbliższych miesięcy.

Jakie masz plany na przyszłość? Dalszy rozwój interfejsu, moduły Eurorack, kompletne syntezatory?
Mamy parę bardzo ekscytujących produktów, które przewidujemy zaprezentować w tym roku, a pierwszym z nich będzie przełomowy Filter Pedal dla syntezatorów. Kolejny produkt będzie naszym okrętem flagowym. Pracujemy nad nim od dwóch lat, a w tej chwili jest w końcowej fazie rozwoju. To analogowy, wielobrzmieniowy, ośmiogłosowy syntezator z nowymi rozwiązaniami technologicznymi, które całkowicie zmienią sposób podejścia muzyków do tworzenia dźwięków. Ale to na razie wszystko, co mogę na ten temat powiedzieć...

Dashboard w TA Programming Studio MIDI/CV

W oknie MIDI Dashboard wybieramy urządzenie USB podłączone do komputera, które będzie źródłem sygnałów do konwersji na napięcia. Lista pojawi się po otwarciu stosownego okna, ale aktywne może być tylko jedno. Ustawiamy kanał przypisany danemu urządzeniu (np. klawiaturze), a potem przechodzimy do konfigurowania poszczególnych gniazd. Mamy możliwość dostrojenia każdego wyjścia, co jest istotne w przypadku sterowania wysokością dźwięku. Możemy zatem zdefiniować np. zakres zmian napięcia z interfejsu odpowiadający zakresowi klawiatury MIDI. Z kolei korzystając z opcji Multi Mapping dokonamy podziału zakresu na kilka odcinków, co jest szczególnie przydatne w przypadku starszych instrumentów, w których rozkład napięć dla poszczególnych dźwięków nie jest idealnie liniowy. Jeśli zależy nam na precyzyjnym dostrojeniu, warto zrobić to z tunerem lub tonami referencyjnymi z DAW, które porównamy z uzyskanymi rezultatami.

W edytorze interfejsu możemy zaprogramować funkcjonalność i parametry każdego z czterech wyjść napięciowych niezależnie.

W oknie MIDI Dashboard znajdziemy prosty arpeggiator oraz LFO, którego amplituda i częstotliwość mogą być sterowane kontrolerami CC, a zatem manipulatorami w dowolnym urządzeniu zewnętrznym. W ramach LFO dostępne są przebiegi sinusoidalny, trójkątny, piłokształtny i prostokątny, a sygnał napięciowy może być skierowany do dowolnego wyjścia. W ustawieniach globalnych mamy możliwości kalibracji systemu, a także określenia napięcia referencyjnego dla impulsu bramkującego (domyślnie jest to 5,5 V). Interfejs pracuje zarówno w trybie V/oktawę, jak i Hz/V (przydatnym np. w Korgu MS-20). Opcja Daisy Chain pozwala połączyć do 7 urządzeń i uzyskać system wyposażony w 28 gniazd wyjściowych. Urządzenia łączymy wówczas za pomocą gniazd MIDI DIN-5, a następnie aktywujemy tryb łańcuchowy we wszystkich za wyjątkiem pierwszego, pełniącego funkcję Master. Wszystkie zmiany są zapisywane w pamięci nieulotnej i obowiązują po ponownym włączeniu interfejsu. Kompletne konfiguracje edytora można zapisać jako programy.

TA Programming Studio MIDI/CV w praktyce

Napięcia wyjściowe mogą mieć zakres od -9 do +10 V, a urządzenie pozwala na zastosowanie komunikatów pitch bend do ich modyfikacji, włącznie z aktywacją trybu portamento o określonym czasie trwania (działa on jedynie podczas gry legato, gdy poszczególne dźwięki na siebie zachodzą). Istnieje także możliwość podziału klawiatury MIDI na dwie strefy. Dokonuje się tego funkcją Split w MIDI Dashboard albo poprzez przypisanie do gniazd niepokrywających się zakresów nut i przypisanie ich do osobnych urządzeń. Pierwszy sposób ma tę zaletę, że możemy bardzo łatwo powrócić do normalnej sytuacji, bez potrzeby ponownej konfiguracji gniazd CV.

Czytelny interfejs edytora sprawia, że obsługa odbywa się szybko i bez problemów. Wiele urządzeń tego typu ma skromne możliwości i po właściwym skonfigurowaniu zwykle do nich już nie zaglądamy, ale tutaj sytuacja jest zupełnie inna. Możemy sprawnie zmieniać ustawienia, modulację i zakresy lub korzystać z przygotowanych wcześniej programów. Urządzenie działa dokładnie tak, jak powinno i realizuje swoje funkcje bez zarzutu. Dzięki niemu współpraca komputera z urządzeniami CV/Gate jest wyjątkowo prosta i nie trzeba już poszukiwać specjalnych interfejsów audio zdolnych do przenoszenia napięć stałych.

Pomimo zasilania przez USB urządzenie zachowuje stabilność napięciową, kluczową w przypadku takich interfejsów/konwerterów. Konstruktorzy dobrze wykonali swoją pracę i zbudowali bardzo solidne, funkcjonalne urządzenie, któremu od strony mechanicznej trudno cokolwiek zarzucić. Pewne rzeczy dałoby się natomiast poprawić w programowym edytorze. W planach jest możliwość hostingu większej liczby sprzętowych kontrolerów MIDI (obecnie widzimy z poziomu edytora wszystkie, ale musimy wybrać jeden z nich).

Podsumowanie

Konwertery MIDI/CV stały się wręcz towarem pierwszej potrzeby, ponieważ urządzenia sterowane napięciowo są coraz popularniejsze. Model oferowany przez TA Programming doskonale łączy świat sterowania cyfrowego z analogowym, będąc przy tym interfejsem MIDI, pozwalając kontrolować wiele typów syntezatorów. Choć mamy do czynienia z pierwszym produktem debiutującej marki, ma on wszystkie cechy urządzenia bardzo dojrzałego i przemyślanego. Już wkrótce pojawi się kolejne i będzie to ekspander w formie modułu Eurorack, który da się połączyć łańcuchowo z interfejsem, co pozwoli dodać kolejne wyjścia napięciowe. 

 

Nasze spostrzeżenia

+ funkcjonalność i duża uniwersalność
+ możliwość bardzo precyzyjnego dostrojenia każdego wyjścia napięciowego
+ wysoka jakość wykonania
+ stosunkowo łatwe programowanie
+ możliwość łączenia w łańcuch większej liczby urządzeń

- interfejs w danej chwili współpracuje tylko z jednym kontrolerem sprzętowym
- brak możliwości edycji wielu parametrów za pomocą myszy

 

Zakres zastosowań

- współpraca z instrumentami oraz efektami wyposażonymi w gniazda napięciowe; integracja instrumentów z MIDI i sterowaniem napięciowym

 

Informacje

Funkcja interfejs MIDI, konwerter MIDI/CV. 4 kanały/wyjścia napięciowe (dowolnie konfigurowalne), gniazda MIDI In i Out, programowanie za pomocą komputerowego edytora, pełna współpraca z każdym DAW
Zasilanie przez port USB