Earthworks Icon Pro - mikrofon broadcastowy
Dwa nowe mikrofony firmy Earthworks – Icon z wyjściem analogowym XLR oraz Icon z USB – reprezentują sobą najwyższą jakość wśród mikrofonów prezenterskich dla nadawców radiowych i internetowych, graczy oraz twórców treści audiowizualnych.
Do powstania firmy Earthworks przyczyniła się chęć uzyskania najdoskonalszego mikrofonu pomiarowego, którym w efekcie stał się historyczny już dziś OM1. David Blackmer – wynalazca systemu redukcji szumów dbx, założyciel firmy o tej samej nazwie i twórca uważanego za najlepszy systemu sterowania VCA – zaczął rozmyślać nad zbudowaniem idealnych zestawów głośnikowych. W trakcie swych badań doszedł do wniosku, że rozdzielczość ludzkiego słuchu jest wyższa niż powszechnie się uważa, dlatego mikrofonowe systemy pomiarowe powinny uwzględniać pasmo sięgające nie 20, ale 200 kHz.
Z tego właśnie względu mikrofony Earthworks, które szybko znalazły swoje miejsce nie tylko w systemach pomiarowych, ale też w studiach nagrań, wykorzystują przetworniki elektretowe z ultralekką, małą membraną. Wprawdzie teza o możliwościach ludzkiego słuchu w kontekście percepcji do 200 kHz jest trudna do obrony, ale w ofercie firmy Earthworks znajdziemy mikrofony oferujące wyrównane pasmo przenoszenia do 50 kHz. Opisywany tu Icon Pro przetwarza częstotliwości do 30 kHz i choć wygląda jak typowy mikrofon broadcastowy z dynamiczną kapsułą, to po odkręceniu osłony zobaczymy widok doskonale znany z innych mikrofonów Earthworks, czyli zwężający się walec.
Konstrukcja Earthworks Icon Pro
Trudno będzie znaleźć równie solidny mikrofon. Ma on korpus wykonany z wytaczanej stali nierdzewnej, a dołączony do niego uchwyt Triad-Orbit M2-R z łatwo blokowanym przegubem kulowym powinien być umieszczony w Sèvres jako wzorzec dla tego typu konstrukcji. Choćby dlatego, że jest całkowicie metalowy, niesamowicie stabilny i zbudowany tak, że jego przykręcenie do statywu nie wymaga obracania całością. Z ekstremalną solidnością związana jest też dość duża masa – mikrofon wraz z uchwytem waży 0,65 kg.
Po odkręceniu zewnętrznej osłony naszym oczom ukazuje się doskonale znana użytkownikom produktów Earthworks, charakterystyczna obudowa kapsuły.
Elektretowa kapsuła ma charakterystykę nerkową. Membrana chroniona jest przed podmuchami wielowarstwową strukturą złożoną z trzech rodzajów siatki oraz stalowej, perforowanej osłony zewnętrznej. Wszystko to, wraz z konstrukcją akustyczną otoczenia kapsuły, ma zapewnić dużą odporność na głoski wybuchowe i poszumy oraz optymalnie ukształtować charakterystykę kierunkową mikrofonu w jak najszerszym zakresie przenoszonych częstotliwości. Zgodnie z koncepcją Davida Blackmera, układ elektroniczny jest beztransformatorowy, półprzewodnikowy, a wzmocnienie wstępne i symetryzacja wyjścia realizowane są przez niskoszumowe podzespoły o bardzo szerokim spektrum częstotliwości i ekstremalnie krótkim czasie narastania. Koncepcja ta zakłada, że dźwięk ma być przetwarzany dokładnie w takiej postaci, w jakiej dociera do mikrofonu, bez żadnych zakolorowań, rezonansów i kształtowania charakterystyki.
Dołączony do Earthworks Icon Pro, normalnie kosztujący ok. 50 dolarów Triad-Orbit M2-R może nie jest od razu cudem inżynierii, ale na pewno bardzo porządnym uchwytem, dorównującym jakością samemu mikrofonowi.
Icon Pro akceptuje ciśnienie dźwięku o poziomie szczytowym do 139 dB SPL, a jego szum własny to jedynie 15 dB SPL. Nominalna czułość mikrofonu wynosi 20 mV/Pa, co oznacza, że będzie głośniejszy od wielu typowych mikrofonów pojemnościowych o ok. 6 dB i bez problemu wysteruje niemal każdy interfejs audio wyposażony w wejście mikrofonowe. Optymalne wysterowanie przedwzmacniacza w większości interfejsów uzyskamy przy czułości ustawionej na godzinę 11, podczas gdy większość mikrofonów pojemnościowych wymaga ustawienia na godzinę 13. Większa czułość jest w tym wypadku bardzo cenną zaletą (patrz niżej ramka „Drugim uchem”).
Drugim uchem
Jako że ostatnimi czasy dość intensywnie „podcastuję”, dostępność mikrofonu Earthworks Icon Pro była dla mnie świetną okazją do sprawdzenia go w praktyce. Tym bardziej, że wcześniej słyszałem na jego temat bardzo dużo pozytywnych opinii, które chciałem zweryfikować.
W przeciwieństwie do wielu typowych mikrofonów pojemnościowych z dużą membraną –których charakterystyka jest wypadkową cech konstrukcyjnych kapsuły i świadomego kształtowania dźwięku – Icon Pro jest neutralny sonicznie, w najlepszym tych słów znaczeniu. Dzięki temu ma unikalne i niepowtarzalne brzmienie, w którym każdy element jest doskonale słyszalny, a jednocześnie żaden nie jest przejaskrawiony. Jego charakterystyka częstotliwościowa jest niemal idealnie wyrównana w paśmie od 100 Hz do 20 kHz. Odległość mówiącego od mikrofonu nie ma większego wpływu na brzmienie, jeśli nie liczyć typowego dla wszystkich mikrofonów kierunkowych osłabienia niskich tonów przy oddaleniu się na ponad 20 cm – w tym wypadku o 3 dB dla 100 Hz. Co istotne, dla kłopotliwej niekiedy częstotliwości 400 Hz (w izolacji odpowiedzialnej za „nosowe” brzmienie głosu), mikrofon wykazuje się wysoką tłumiennością sygnałów docierających z tyłu i z boków. To natomiast przekłada się na wyraźnie czystsze brzmienie, zwłaszcza gdy osoba mówiąca nieco oddali się od mikrofonu.
Jeszcze innym interesującym aspektem obrazu sonicznego mikrofonu Icon Pro jest bardzo szeroka, wręcz bliska kołowej charakterystyka najwyższych tonów (od 8 kHz wzwyż). Jest to kolejny element, dzięki któremu mikrofon brzmi bardzo czysto, wyraziście i wręcz perliście. Słychać to zwłaszcza wtedy, gdy pomieszczenie nie jest ponad miarę przetłumione. Nie da się uzyskać podobnego efektu żadnym mikrofonem dynamicznym, tym bardziej, że czułość mikrofonu Earthworks jest ok. 20 dB większa niż np. klasycznego w zastosowaniach radiowo-podcastowych SM7B. I to może być następny czynnik przemawiający za Icon Pro – mikrofon ten nie potrzebuje żadnych „wspomagaczy czułości” ani przedwzmacniaczy o mocno wyśrubowanym poziomie wzmocnienia. Wystarczy go podłączyć do dowolnego interfejsu audio, by uzyskać optymalne wysterowanie toru sygnałowego, i to bez niepotrzebnego eksponowania szumów własnych przedwzmacniacza. Ergo, mocniejszy, bardziej wyrazisty, wyrównany i doskonale prezentujący się po obróbce kompresją sygnał.
Tomasz Wróblewski
Podsumowanie
Nasze spostrzeżenia
+ niezwykle solidna konstrukcja+ uchwyt Triad-Orbit w zestawie
+ bardzo wyrównane, naturalne i otwarte brzmienie
+ możliwość pracy bez filtru przeciwpodmuchowego
+ niski poziom szumów własnych
+ wysoka czułość
- duża waga może być problemem w przypadku niektórych statywów
Zakres zastosowań
- najwyższej klasy mikrofon dedykowany do głosu lektorskiego w studiach streamingowych i nadawczych, a także do pracy w studiach tworzących treść audiowizualnąInformacje
Kapsuła | pojemnościowa, elektretowa, charakterystyka nerkowa |
Układ elektroniczny | półprzewodnikowy, z symetryzacją elektroniczną |
Pasmo przenoszenia | 20 Hz-30 kHz |
Maks. poziom SPL | 139 dB SPL |
Czułość | 20 mV/Pa (-34 dBV/Pa) |
Równoważny poziom szumów | 15 dB SPL |
Zasilanie | zewnętrzne, fantomowe, 24-48 V |
Wymiary | 41x130 mm |
Waga | 0,65 kg (z uchwytem) |