HEDD Bass 08 - aktywny subwoofer

Sprzęt studyjny | 07.11.2021  | Artur Kraszewski
Marka:  HEDD

Wiarygodna reprezentacja najniższej oktawy w warunkach studyjnych jest wyjątkowo trudna. Niemiecka firma HEDD ma dla nas dwa subwoofery aktywne, które mogą sobie poradzić z tym zadaniem.

Subwoofery Bass 08 oraz dwukrotnie droższy Bass 12 były projektowane od podstaw i używają specjalnie stworzonych głośników, wydajnych wzmacniaczy oraz układów linearyzacji fazy sygnału. Podobnie jak nowe wersje monitorów szerokopasmowych HEDD, subwoofery Bass również mogą pracować w trybach Closed lub Ported (CoP) – z zamkniętymi lub otwartymi portami bass-reflex. W przypadku Bass 12 jest to jeden, podłużny port. Są też na wskroś cyfrowe, pracując z 32-bitowym przetwarzaniem sygnału i próbkowaniem 96 kHz, cyfrowym wzmacniaczem ICEpower oraz linearyzacją zrealizowaną na DSP z wykorzystaniem filtrów FIR. Oprócz wejść i wyjść analogowych XLR subwoofery wyposażono w wejście i wyjście cyfrowe AES/EBU. To bardzo wygodne rozwiązanie, ponieważ pozwala zaoszczędzić na jednym kablu (pojedynczy kabel AES/EBU transferuje dwa kanały audio) i bezstratnie przesłać sygnał cyfrowy z dynamiką nieosiągalną dla połączeń analogowych. Ponadto porty symetryczne AES/EBU są separowane galwanicznie, więc unikamy potencjalnych problemów z pętlami mas. Jednym słowem, same zalety, choć po stronie wad należy odnotować wyższe koszty takiego rozwiązania.

Konstrukcja HEDD Audio Bass 08

Mimo zastosowania 8-calowego przetwornika i cyfrowego wzmacniacza, Bass 08 nie jest subwooferem małym, lekkim i kompaktowym. Ma kształt prostopadłościanu o głębokości 40 cm i waży ponad 17 kg. Sporą część tej wagi stanowią obudowa i głośnik. Ta pierwsza wykonana jest z grubej płyty MDF, wykończonej na zewnątrz efektownym, półmatowym lakierem.

Konstrukcja jest bardzo klasyczna – głośnik oraz dwa wyloty tuneli bass-reflex znajdują się na płycie czołowej. Część elektroniczną odseparowano grubą grodzią od komory akustycznej, dlatego mimo sporej głębokości obudowy oba tunele bass-reflex mają konstrukcję zakrzywioną ku górze i kielichowate wloty. Rozwiązanie to sprawdza się w monitorach szerokopasmowych HEDD drugiej generacji, a tu przeskalowano je do przetwarzania częstotliwości o oktawę niższych.

Dostępność wejść i wyjść w formatach analogowym i cyfrowym znacząco zwiększa możliwości zastosowania subwoofera w aplikacjach profesjonalnych.

Dla uzyskania trybu pracy z obudową zamkniętą należy zatkać wyloty bass-refleksu dołączonymi „korkami”, które w razie potrzeby usuwamy za pomocą dołączonego „korkociągu”, czyli śruby wkręcanej w gwintowane otwory zatyczek. Jednocześnie należy przełączyć subwoofer w tryb Closed, która to czynność zmienia sposób przetwarzania tak, aby charakterystyka częstotliwościowa nie uległa znaczącej zmianie. W trybie zamkniętym subwoofer ma lepszą odpowiedź impulsową i bardziej sprężyście przetwarza dźwięki, ale ma mniejszą efektywność i zapas dynamiki. Jest to zatem opcja, która może przypaść do gustu osobom nie potrzebującym dużego ciśnienia najniższych częstotliwości, za to chcącym uzyskać ich bardziej punktualne przetwarzanie.

HEDD Audio Bass 08 w praktyce

Dostępne na tylnym panelu manipulatory pozwalają na dokonywanie zaawansowanej konfiguracji subwoofera. Oprócz regulatora czułości i przełącznika trybu wejścia (analogowe, cyfrowe, cyfrowe z zamianą kanałów) mamy przełącznik zmiany trybu pracy CoP, czyli Closed or Ported. Ustawienie zmieniamy na Closed, gdy pracujemy z obudową zamkniętą – aplikowana jest wówczas odpowiednia korekcja, która pozwala uzyskać podobną charakterystykę brzmieniową jak w trybie otwartym, czyli Ported. Z kolei przełącznik Lineariser umożliwia wprowadzenie przesunięcia fazowego (opóźnienia) do sygnału, co w założeniu ma poprawić zespolenie subwoofera z zestawami szerokopasmowymi. Jeszcze innym przełącznikiem fazowości, tym razem już w jednoznacznym kontekście czasowym, jest Satellite Offset. Regulatorem tym kompensujemy różnice w odległości bezwzględnej monitorów i subwoofera w zakresie 2 metrów w jedną i drugą stronę.

Porty bass-reflex mogą być zamykane dołączonymi „korkami” dla przeformatowania subwoofera w tryb pracy z obudową zamkniętą.

Bass 08 ma możliwość precyzyjnego ustawienia częstotliwości podziału pasma między subwooferem a monitorami, w zakresie od 40 Hz do 100 Hz, z opcją włączenia trybu Low Frequency Extension (LFE) do pracy w systemach dookolnych surround. LFE działa z dwiema przełączanymi częstotliwościami odcięcia – 120 lub 200 Hz. Funkcja Extended poszerza pasmo w dół o kilka herców, pozwalając zejść z przetwarzaniem nawet do 22 Hz. Dzieje się to kosztem ograniczenia maksymalnego poziomu SPL, ale tę subtelną różnicę da się usłyszeć jako pogłębienie najniższych basów.

Za wysoką efektywność i możliwość zejścia z częstotliwością przetwarzania do 20 Hz odpowiada specjalnie do tych zadań stworzony głośnik, wyposażony w sztywną, plecionkową membranę i dość twardy resor zewnętrzny.

Niewiele jest subwooferów, które umożliwiają tak daleko posuniętą konfigurację, a do tego są wyposażone w porty cyfrowe AES/EBU. Bass 08 należy do tej ekskluzywnej grupy i jako jedyny umożliwia pracę w trybie bass-reflex lub zamkniętym. Różnica jest dość znacząca – nie tyle w samej charakterystyce brzmieniowej, co w percepcji najniższych tonów. Nie są one tak masywne i głośne jak w pracy bass-reflex, ale dają poczucie lepszego panowania nad dźwiękiem. Istotę rzeczy doskonale oddają przedstawione obok charakterystyki wodospadowe. Wybrzmiewanie w całym przetwarzanym zakresie jest znacząco krótsze, a mówimy tu o rozpiętości dwóch najniższych oktaw, gdzie plasują się podstawowe częstotliwości kluczowych instrumentów, czyli dużego bębna i basu.

Istotne znaczenie dla reprodukcji całego systemu ma możliwość bardzo precyzyjnego ustawienia punktu podziału. Przy współpracy z efektywnie grającymi monitorami szerokopasmowymi jego zmiana np. z 40 na 60 Hz znacząco wpływa na postrzeganie dźwięku. Z kolei opcja pracy jako rozszerzenie subbasowe (LFE) nie tylko umożliwia integrowanie subwoofera z systemem surround, ale pozwala skorzystać z kompaktowych, 5-, a nawet 3,5-calowych monitorów w charakterze satelitów. Zastosowanie funkcji linearyzacji fazy jest bardziej kwestią gustu niż koniecznością techniczną, będąc nieco bardziej zaawansowanym odpowiednikiem odwrócenia biegunowości sygnału kierowanego do subwooferów. Z kolei kompensacja różnicy w odległości monitorów i subwoofera dość wyraźnie wpływa na zespolenie reprodukcji najniższych tonów w ramach całego systemu.

Podsumowanie

Bass 08 gra bardzo energicznie i w tym kontekście zaczynamy rozumieć, że jego waga nie jest kwestią przypadku. Odtwarzając najniższe tony potrafi bardzo mocno kopać, co doskonale czuć i słychać. Świetnie sprawdza się w sytuacjach, gdy chcemy zagrać głośno, z ochotą prezentując swoją basową witalność. W niewielkich pomieszczeniach reprodukowane przez niego częstotliwości rezonują w niewielkim stopniu, co pozwala w pełni cieszyć się efektownym wypełnieniem dołu pasma. Przejście z pracy bez subwoofera na reprodukcję z Bass 08 to jakby odkrycie nowego sonicznego świata – bardzo podniecające, ale też trochę niebezpieczne podczas produkcji i miksu. Zafascynowani możliwościami przetwarzania najniższych tonów możemy bowiem zapomnieć, że stworzona na takim systemie muzyka nie zawsze będzie odtwarzana w warunkach o porównywalnej jakości. A stąd już prosta droga do płasko brzmiących miksów. Gdy jednak chodzi o samą przyjemność odbioru, to Bass 08 sprawdza się fenomenalnie. Nie jest subwooferem tanim, jednak jego w pełni profesjonalna proweniencja jest natychmiast zauważalna i słyszalna.

Charakterystyki częstotliwościowe subwoofera zmierzone w półprzestrzeni dla trybu bass-reflex (niebieska), zamkniętego (zielona) i otwartego z włączoną funkcją poszerzenia zakresu pracy (fioletowa). W każdym przypadku subwoofer pracował z częstotliwością odcięcia 80 Hz.

Nasze spostrzeżenia

+ wydajny system do profesjonalnej reprodukcji najniższych tonów
+ duże możliwości w zakresie konfiguracji oraz integracji z systemami stereo i dookolnymi
+ wejścia i wyjścia cyfrowe AES/EBU
+ możliwość pracy w trybie bass-reflex lub z obudową zamkniętą
+ wysoki poziom ciśnienia dźwięku

- dość duża zawartość THD
- zamknięcie tuneli bass-reflex nie w pełni eliminuje ich oddziaływanie

Charakterystyki częstotliwościowe zmierzone w półprzestrzeni dla różnych częstotliwości odcięcia i trybu LFE, czyli filtracją 120 lub 200 Hz, przy pracy subwoofera w trybie otwartym bass-reflex (górna) i zamkniętym (dolna).

Zakres zastosowań

- profesjonalny, wysokiej klasy subwoofer aktywny do studiów projektowych, produkcyjnych i postprodukcyjnych, ze szczególnym wskazaniem na pracę w systemach wielokanałowych
Zobacz także test wideo:
Universal Audio Volt 276 - interfejs audio/MIDI
Universal Audio Volt 276 - interfejs audio/MIDI
To, że Universal Audio dołączy do grupy producentów budżetowych interfejsów audio było niemal pewne. Otwartym natomiast pozostawało pytanie z czym i za ile.

Informacje

Konstrukcja akustyczna bass-reflex lub zamknięta
Przetwornik 8” (2-calowa cewka)
Pasmo przenoszenia 24-80 Hz
Wejścia i wyjścia analogowe XLR, cyfrowe AES/EBU
Maks. poziom SPL 105 dB SPL (1 m, w półprzestrzeni)
Wzmacniacz ICEpower 300 W
Konwersja 32-bitowa, próbkowanie 96 kHz
Zasilanie sieciowe, 85-264 V
Wymiary 392x290x400 mm
Waga 17/32,1 kg
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó