MXL V69 Mogami Edition - mikrofon pojemnościowy

Sprzęt studyjny | 26.03.2004  | Piotr Madziar
Marka:  MXL
Nasz Typ

Na rynku jest obecnie bardzo duży wybór studyjnych mikrofonów pojemnościowych o dużych wkładkach – od najdroższych, europejskich markowych oryginałów, aż do ich nieprawdopodobnie tanich chińskich klonów.

Praktycznie każdy amator nagrywania w zaciszu własnego domostwa, dysponujący niezbyt wygórowanym kapitałem, może już dzisiaj sprawić sobie egzemplarz dobrego mikrofonu, pozwalającego na uzyskanie profesjonalnego brzmienia wokalu i akustycznego instrumentarium. Nic więc dziwnego, że w chwili zakupu wielu nowicjuszy staje przed trudnym wyborem, bo tak naprawdę różnice pomiędzy poszczególnymi modelami najtańszych mikrofonów są niewielkie, przy ich bardzo dobrej jakości wykonania i działania – bynajmniej nie idących w parze z niską ceną.

Oprócz standardowych, tranzystorowych mikrofonów, w ofercie każdego szanującego się producenta znaleźć można również lampowe, ekskluzywne modele, wykonane ze szczególną dbałością i odznaczające się specyficznymi cechami brzmieniowymi. I co najbardziej zaskakujące – cena takich mikrofonów wykonywanych w koprodukcji z chińskimi wytwórniami jest nadal bardzo konkurencyjna w odniesieniu do nawet najtańszych propozycji europejskich, markowych producentów. Opisany poniżej mikrofon jest właśnie takim produktem.

Opis MXL V69 Mogami Edition

V69 przypomina nieco swym wyglądem legendarny już dzisiaj model C12 firmy AKG. Jego walcowy, matowo czarny korpus pokryty jest lakierem proszkowym, a siatkowa głowica posiada złote galwaniczne pokrycie. Uzupełnieniem tego eleganckiego wyglądu jest złote, grawerowane u dołu obudowy logo wraz z symbolem mikrofonu. Na kształcie obudowy podobieństwo do C12 się jednak kończy. Wnętrze głowicy kryje poprzecznie ustawioną i zamocowaną elastycznie jednomembranową, kardioidalną wkładkę opartą na klasycznym wzorcu Neumanna z centralnym punktem podparcia membrany. Wkładka ta współpracuje z lampowym konwerterem impedancji opartym o podwójną triodę 12AT7 (ECC 81). Symetryzację beztransformatorowego wyjścia mikrofonu zapewnia hybrydowy układ półprzewodnikowy, a zasilanie wewnętrznych układów odbywa się ze specjalnego zasilacza poprzez umieszczone w podstawie korpusu siedmiostykowe złącze XLR. Wnętrze mikrofonu wykonane zostało z dużą starannością, w oparciu o wysokiej klasy elementy elektroniczne.

Szczęśliwy nabywca V69 otrzymuje elegancką walizeczkę, mieszczącą kompletny system wraz z dedykowanym zasilaczem, koszem elastycznym, gąbkową osłoną przeciwwietrzną, miękkim etui na sam mikrofon oraz kompletem niezbędnych, wysokiej jakości przewodów produkcji znanej japońskiej firmy Mogami (włącznie z przewodem XLR łączącym zasilacz z mikserem lub przedwzmacniaczem). A ponieważ do wykonania wewnętrznych połączeń w samym mikrofonie również użyte zostały przewody tego producenta, stąd w jego nazwie słowa „Mogami Edition”.

Wrażenia MXL V69 Mogami Edition

Zawsze lubię potrzymać w ręku tego rodzaju mikrofony – solidne i masywne (ale bez przesady), precyzyjnie wykończone, zwiastujące równie precyzyjne, pełne i dopieszczone brzmienie. V69 nie sprawia bynajmniej pod tym względem zawodu. Wkładka współpracująca ze starannie opracowaną elektroniką przekazuje zbierane źródła dźwięku w plastyczny i selektywny sposób. W zakresie najwyższych częstotliwości daje się zauważyć lekkie rozjaśnienie, charakterystyczne zresztą dla wszystkich wkładek tego rodzaju. Za sprawą lampowego układu konwertera impedancji jest ono jednak nieco bardziej jedwabiste i nasycone, w porównaniu z mikrofonami tranzystorowymi. Dół pasma jest przy tym zwarty i konkretny, a efekt zbliżeniowy przy niewielkich odległościach, typowych dla nagrywania wokalu, niezbyt silny. Przy większych odległościach uzyskiwane brzmienie jest bardziej neutralne, z zauważalnym nadal delikatnym rozjaśnieniem najwyższego zakresu częstotliwości i wciąż konkretnym zakresem niskich częstotliwości. Średnica pasma akustycznego jest przy wszystkich odległościach od źródła dźwięku wyrównana i neutralna, bez zauważanego zakolorowania. Charakterystyka kierunkowa tego mikrofonu posiada dobrą jednorodność, dzięki czemu można ją świadomie wykorzystywać do wyważania proporcji, jeśli zbieranych jest kilka na raz źródeł dźwięku o różnej głośności.

Wysoka czułość przy naprawdę niskich szumach pozwala na wykorzystywanie tego modelu do nagrywania nawet bardzo cichych źródeł dźwięku, jak choćby głosy aktorów w słuchowiskach i postprodukcjach filmowych, czy różnego rodzaju instrumenty akustyczne i etniczne. Muszę przyznać, że korci mnie wykorzystanie w przyszłości pary V69 jako głównego systemu stereo przy nagraniach muzyki klasycznej. Podczas testów mikrofon użyty został do zebrania kilku różnych źródeł dźwięku, od gitary klasycznej poprzez skrzypce solo, fortepian i wokal, aż do instrumentów perkusyjnych. We wszystkich przypadkach uzyskane brzmienie było naturalne, szerokie i selektywne, bogatsze i szlachetniejsze w porównaniu ze zwykłymi, najtańszymi mikrofonami. I choć były to subtelne różnice, to należy zawsze pamiętać, że ostateczne brzmienie profesjonalnie wykonanego nagrania zależy właśnie przede wszystkim od subtelności sprzętu i aparatury – oczywiście umiejętnie wykorzystanych przez doświadczonego i utalentowanego realizatora. Testowany mikrofon stanowi przykład starannie dopracowanego wyrobu o niewygórowanej cenie, który nie tylko może podnieść standard niskobudżetowego studia, ale może też posłużyć do powiększenia już posiadanego zestawu mikrofonów o egzemplarz wyższej klasy, oferujący nieco odmienne, charakterystyczne brzmienie. Nie ma bowiem uniwersalnego mikrofonu, na którym wszyscy wokaliści mogliby zabrzmieć najlepiej. Często właściwie dobrany mikrofon o określonych, unikatowych cechach brzmieniowych jest podstawą uzyskania wokalu brzmiącego dobrze już na rejestrowanej ścieżce. A opisywany V69 na pewno zawsze warto mieć w pogotowiu.

I jeszcze mała uwaga na zakończenie. Myślę, że w zasilaczu mikrofonu przydałby się odłącznik masy. Piszę o tym troszkę na wyrost, ponieważ podczas testów nie miałem najmniejszych problemów z przydźwiękami, ale zdarzają się czasem pewne, specyficzne konfiguracje sprzętu, gdzie może się jednak pojawić pętla masowa.  

Zobacz także test wideo:
Behringer Flow 8 - interfejs audio i cyfrowy mikser
Behringer Flow 8 - interfejs audio i cyfrowy mikser
Firma Behringer wielokrotnie pokazała, że potrafi zaprezentować rzeczy oryginalne i innowacyjne. Do takich należy Flow 8 – kompaktowy, w pełni cyfrowy mikser ze sprzętowymi tłumikami i sterowaniem Bluetooth, mogący funkcjonować także jako interfejs audio 10x4.

Nasze spostrzeżenia

+ szerokie, selektywne i naturalne brzmienie
+ korzystne subtelności brzmieniowe, charakterystyczne dla układów lampowych
+ duża czułość przy niskich szumach i dobrej odporności na przesterowanie
+ dobre wykonanie
+ kompletny zestaw
+ dobry przelicznik ceny do jakości
– brak odcinania masy w zasilaczu

 

Informacje

Średnica wkładki 25mm
Impedancja wyjściowa 200W
Pasmo przenoszenia 20Hz-20kHz
Charakterystyka kierunkowa kardioidalna
Czułość 38mV/Pa
Równoważny poziom szumów 14dB (A-ważona IEC268)
Stosunek sygnału do szumu 69dB (A-ważona)
Maks. SPL 140dB (dla 1% THD)
Wymiary 55mm×215mm
Waga 0,5kg

 

EiS - 03/2004

Cena
1990,00 zł
Producent
MXL