Więcej...

LP EQ i przetwarzanie Mid-Side

01.03.2017 
LP EQ i przetwarzanie Mid-Side

Wśród procesorów efektowych dostępnych na pokładzie aktualnej wersji Sonara znajdziemy nową wersję wtyczki LP EQ. To stereofoniczny korektor z liniową fazą, działający z 64-bitową precyzją, przewidziany również do przetwarzania sygnałów w trybie Mid-Side. Użytkownicy programu znali ten procesor pod nazwą LP64 EQ.

Nowy LP EQ to rozbudowane narzędzie. Użytkownik może uruchomić do 20 pasm z punktami centralnymi wzdłuż całego zakresu. Każdy z filtrów działa zamiennie w trybie półkowym dla zakresu wysokiego i basowego, jako filtr górno- i dolnoprzepustowy, oraz pasmowy z regulacją szerokości pasma. Producenci przygotowali dla nas gotowe schematy wyboru rodzaju filtru. Przykładowo, klikając dwa razy w najwyższym lub najniższym zakresie częstotliwości uruchomisz filtry zaporowe. Jeśli klikniesz dwa razy bliżej środkowego zakresu, włączą się filtry półkowe. W środkowym przedziale automatycznie uruchamiane są filtry pasmowe, a wszystkie wspomniane parametry można zmienić wybierając jeden z typów filtrów dostępnych poniżej okna głównego wtyczki.

Graficzny interfejs korektora obsługujemy tradycyjnie, przesuwając myszką punkty w poziomie (częstotliwość), i w pionie (podbicie/tłumienie). Prawym przyciskiem myszy zmienia się dobroć, czyli szerokość działania filtru; to samo można zrobić za pomocą kółka przewijania. Aby usunąć wybrany punkt podziału pasma zaznaczamy go i naciskamy klawisz Delete na klawiaturze.

Po zaznaczeniu kilku punktów (przeciągamy kursor lub klikamy z wciśniętym klawiszem Ctrl) można jednocześnie kształtować ustawienia kilku filtrów, przeciągając punkty po ekranie. Co ciekawe, jeżeli jeden filtr ustawiony jest na tłumienie, a inny podbija jakiś zakres, zmiana wartości podbicia/tłumienia skutkuje zmianą w odwrotną stronę. Podbicie częstotliwości o pewną ilość dB dla punktu centralnego powyżej skali (ruch pionowy w górę) powoduje wówczas stłumienie dla punktu centralnego ustawionego filtru poniżej skali (punkt przesunie się w dół), i na odwrót. Dzięki temu łatwiej znaleźć równowagę korekcji. Na przykład, gdy wydaje nam się, że za daleko zaszliśmy z ustawieniami korektora, zaznaczamy wszystkie punkty i zmieniamy wartość dla jednego filtru – poziomy wszystkich zaznaczonych filtrów zostaną automatycznie ustawione proporcjonalnie do zmiany, jakiej właśnie dokonaliśmy. Poziom tłumienia zmniejszy się o taką samą wartość jak poziom podbicia i krzywa korekcji będzie miała łagodniejszy kształt (albo odwrotnie). Jeśli wszystkie punkty znajdują się powyżej lub poniżej poziomu 0 dB, wspólna zmiana poziomów przebiega jednakowo.

Ekspert od Mid-Side

W lewym dolnym rogu interfejsu wtyczki znajdziemy przycisk i zakładkę Expert. W tym okienku, w sekcji Mode, dostępna jest funkcja przełączająca korektor do trybu przetwarzania Mid-Side. W tym trybie procesor dzieli sygnał stereofoniczny na dwa tory, ścieżkę Mid z sygnałem wspólnym dla kanałów lewego i prawego, oraz Side, z sygnałem różnicowym obu kanałów. To umożliwia niezależną korekcję tych sygnałów przed ponownym zakodowaniem do stereo na wyjściu wtyczki. Aby uzyskać najwyższą jakość przetwarzania wybieramy wartość High w sekcji Precision. Zwiększy to nieznacznie poziom opóźnienia wprowadzanego przez wtyczkę, ale będziemy mieli pewność, że dekodowany ponownie do stereo sygnał pozbawiony będzie ewentualnych problemów fazowych.

Aby przypisać pasmo korektora do kanału Mid lub Side, zaznaczamy ten punkt i w prawym górnym rogu interfejsu klikamy M bądź S. Na kolorowym punkcie pojawi się literka M albo S, zależnie od naszego wyboru. Opcja taka przydaje się na etapie masteringu utworu, gdyż umożliwia ingerencję i niejako wejście do środka miksu po jego zgraniu. Tym sposobem możemy na przykład dodać do miksu tzw. powietrza i i poszerzyć bazę stereo, nieznacznie podbijając najwyższe pasmo w sygnale różnicowym. Podobnie, jeżeli materiał jest przeznaczony do wydania na płytach winylowych, mamy większą kontrolę nad tym aby do sygnału różnicowego nie przenikał najniższy bas, który w takim przypadku powinien znajdować się centralnie w środku panoramy. Najprościej zrobić to pracując z sygnałami Side i Mid: usuwamy korektorem częstotliwości basowe dla partii Side, a nieznacznie podnosimy ten zakres operując korekcją toru Mid. Taki zabieg pozwala osiągnąć skonsolidowane brzmienie, dobrze osadzone w paśmie basowym.

Z kolei brzmienie zestawu perkusyjnego z dużą ilością pogłosu pochodzącego z sali zyska na nieznacznym podkreśleniu wyższego środka dla kanału Side. Natomiast uwypuklając wyższy środek w kanale Mid podkreślimy uderzenia stopy. Jeśli syntetyczny bas za bardzo przykrywa inne instrumenty w miksie, zmniejszamy ogólny poziom ścieżki na kanale z sygnałem różnicowym.

Na podsłuchu

Do szybkiego sprawdzania wpływu korekcji na materiał dźwiękowy przydaje się funkcja porównania A/B. Bardzo przydatną opcją jest funkcja podsłuchu częstotliwości, w których operuje dany filtr. Sprawdza się ona np. podczas pracy nad korekcją ścieżek wokalnych, ułatwiając lokalizację dźwięków, które sprawiają problemy. Aby usłyszeć pasmo dla filtru wybieramy przycisk ze znaczkiem słuchawek.

Artykuł pochodzi z numeru:
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
marzec 2017
Kup teraz