Wersja 10.1 - nowości część druga
W tym odcinku uzupełnimy swoją wiedzę na temat nowych funkcji w Logic Pro X 10.1 o kolejne, najważniejsze moim zdaniem elementy. Ogólnie wszelkiego typu zmian jest sporo, ale większość z nich to usprawnienia i poprawki. Są jednak zupełnie nowe funkcje, które dodatkowo zwiększają funkcjonalność tej znakomitej aplikacji DAW.
Time Handles Logic Pro 10.1
W edytorze pianolowym pojawiła się nowa funkcja Time Handles, która może się okazać przydatna na przykład w przypadku dopasowywania partii MIDI do partii audio. Aktywujemy ją klikając przycisk Functions w górnej części edytora pianolowego i wybierając opcję Time Handles. Jeśli teraz zaznaczymy wybraną grupę zdarzeń MIDI to na krawędziach zaznaczenia, w górnej części, pojawią się dwa uchwyty - lewy i prawy. Przeciągając je wzdłuż linii czasu możemy proporcjonalnie rozciągać zawartość zaznaczenia - wydłużają się zarówno wybrane nuty MIDI, jak i odległości między nimi.
Note Repeat Logic Pro 10.1
Wszyscy wiemy, jak uciążliwe jest programowanie pochodów MIDI, w których pewne dźwięki mają wyraźnie powtarzalny charakter, jak np. stopa, werbel czy hi-hat. Można do ich stworzenia użyć opisanego już w ubiegłym miesiącu narzędzia pędzla, ale nowy Logic oferuje też inną, bardzo przydatną w praktyce funkcję o nazwie Note Repeat.
Dostęp do niej uzyskujemy z poziomu paska narzędzi, aktywowanego trzecią ikoną z lewej strony, znajdującą się w głównym pasku programu. Jeśli nie widzimy tam narzędzia Note Repeat, to należy kliknąć na wolnym miejscu paska narzędzi z wciśniętym przyciskiem Ctrl, aktywować funkcję Customize Toolbar i zaznaczyć okienko Note Repeat, a przy okazji też Spot Erase, do której do funkcji za chwilę wrócimy.
Zadaniem tej funkcji jest powtarzanie ze wskazaną rozdzielczością komunikatów MIDI podawanych z zewnątrz na wejście ścieżki instrumentalnej. Jeśli ustawimy rozdzielczość szesnastkową, włączymy nagrywanie i na kontrolerze MIDI przypisanym do rejestrowanej ścieżki wciśniemy jakiś klawisz, to komunikaty MIDI będą powtarzane z ustawioną rozdzielczością i zaprogramowanym poziomem Velocity - takim, z jakim gramy, lub z góry ustalonym. Możemy też skorzystać z bramki, która będzie filtrować ciszej zagrane dźwięki. W trakcie nagrywania możemy przełączać rozdzielczość powtórek, czyli np. zaprogramować ósemki hi-hatu na zwrotce, a szesnastki talerza ride w refrenie (zmiana rozdzielczości dokona się z chwilą ponownego wciśnięcia klawisza na klawiaturze). Z pozoru rzecz mało efektowna, ale bardzo przydatna w codziennej pracy, ponieważ odchodzi nam ewentualna kwantyzacja, która tu już dokonuje się automatycznie na etapie nagrywania.
Funkcja Spot Erase, jest bardzo podobna, ale działa dokładnie odwrotnie, czyli powoduje kasowanie dźwięków w określonej rozdzielczości rytmicznej w momencie wciśnięcia klawisza na klawiaturze sterującej.
Obie funkcje zostały zapożyczone ze sprzętowych automatów perkusyjnych nowszej daty, więc osoby na co dzień korzystające z takich instrumentów nie będą miały żadnych problemów z wykorzystaniem ich podczas programowania rytmów. Poza tym bardzo wygodne jest to, że można zaprogramować różnego typu podziały, w tym triolowe i z kropką, które to rytmy mniej wprawnym klawiszowcom nie zawsze dobrze wychodzą „prosto z ręki”.
Plug-in Manager Logic Pro 10.1
Zarządzanie wtyczkami w programie Logic stało się obecnie wyjątkowo łatwe. Przypomnijmy od razu, że Logic Pro X pracuje tylko z wtyczkami 64-bitowymi w formacie Audio Unit. Jeśli jednak mamy jakieś wtyczki dostępne tylko w formacie 32-bitowym, to też nie ma powodów do zmartwień, ponieważ istnieje takie narzędzie jak Sound Radix 32 Lives, które pozwala na konwersję wtyczek 32-bitowych do formatu 64-bitowego. Nie jest to program darmowy, ale nawet w wersji Trial pozwala na dokonanie szeregu konwersji, dzięki czemu możemy kilka wtyczek „przywrócić do życia” w naszym Logic Pro X.
W oknie Plug-in Manager możemy wyświetlać dwa widoki: Show All, czyli wszystkie wtyczki dostępne w systemie (włącznie z tymi, które z jakichś względów nie zostały aktywowane do pracy w Logic), a także Top Level. Te ostatnie są wtyczkami, które po kliknięciu na slot efektów/instrumentów na ścieżce lub grupie będą wyświetlane na samej górze. Jeśli zatem często korzystamy z jakiegoś procesora, do którego dostęp do tej pory był możliwy tylko przez wielopoziomowe menu wtyczek, to w menadżerze możemy go umieścić (poprzez przeciągnięcie) w kategorii Top Level i od tego momentu będzie się on znajdował w menu wtyczek na samej górze, jeszcze przed kategoriami.
Plug-in Manager jest wydajnym i funkcjonalnym narzędziem do kompleksowego zarządzania wtyczkami w Logic Pro X.
W ten sam sposób możemy też przenosić poszczególne wtyczki do wybranych kategorii. Nie musimy tego robić wtyczka po wtyczce, możemy zaznaczyć szereg jednocześnie z wciśniętym klawiszem Cmd lub szereg kolejnych, następujących po sobie, z wciśniętym przyciskiem Shift. Możemy także tworzyć własne kategorie, nadawać inne nazwy już istniejącym, a także usuwać te, które wydają nam się niepotrzebne.
W widoku Show All istnieje możliwość wyłączenia tych wtyczek, z których nie korzystamy w Logic, aby nie zaśmiecać sobie naszej listy dostępnych narzędzi. W razie potrzeby zawsze możemy wrócić do ustawień fabrycznych.
Gdy dokonamy już odpowiedniej selekcji i porządkowania naszego zbioru procesorów, wówczas wciskamy Done, odczekujemy chwilę na przeładowanie się logów wtyczek oraz ponowne uruchomienie silnika Core Audio i już za moment możemy korzystać z naszego odświeżonego menu. Nie jest tu potrzebny restart programu.
Grupy VCA Logic Pro 10.1
Tłumiki, a w zasadzie tory VCA, to dedykowane suwaki, które pozwalają na równobieżną, proporcjonalną regulację wybranych tłumików w naszej sesji. Zazwyczaj korzysta się z tej funkcji gdy chcemy mieć oddzielne tłumiki do regulacji całych grup instrumentów, jak perkusja, gitary, wokale, sekcja dęta itp., czy też grup efektów.
W widoku miksera zaznaczamy z klawiszem Cmd te kanały, które chcielibyśmy przypisać do VCA, klikamy prawym klawiszem myszy i wybieramy opcję Create New VCA. Z prawej strony miksera pojawia się nowy tłumik, a kanały do niego przypisane oznaczone są jako VCA. Poruszając tłumikiem VCA możemy zmieniać głośność kanałów przypisanych do tej grupy. Zmiany głośności będą też uwzględniać poziom wysyłek na efekty, więc cały czas zachowujemy spójność brzmieniową całej grupy. Poziomy w poszczególnych kanałach możemy regulować niezależnie, więc w każdej chwili możemy zmieniać miks całej grupy, słuchając jej jednocześnie w trybie solo. Możemy też wyciszyć ją przyciskiem M oraz poddać automatyzacji. Wcześniej jednak musimy w mikserze włączyć dla danego toru VCA funkcję zapisu automatyki Latch. VCA pojawi się w edytorze śladów, gdzie będzie już można kreślić np. automatykę głośności, która będzie powodowała grupową zmianę poziomu wszystkich ścieżek przypisanych do danego VCA.
Tworzenie grup VCA jest wyjątkowo proste - zaznaczamy te kanały, które chcemy do takiej grupy przypisać i wybieramy opcję Create New VCA.
Z ważniejszych informacji na temat nowej wersji Logic Pro X to w zasadzie wszystko, jeśli nie liczyć nowych pakietów brzmieniowych dla samplerów i zupełnie nowych, świetnie brzmiących Apple Loops. Nie są to może jakieś szczególnie spektakularne funkcje, ani takie, których nie moglibyśmy znaleźć w innych programach DAW. Poza tym Logic Pro X jest już na tyle rozwiniętym systemem, że trudno jest wzbogacić go o coś, co zapiera dech w piersiach.