Świeża porcja wtyczek - wrzesień 2017

01.09.2016 
Świeża porcja wtyczek - wrzesień 2017

W tym cyklu prezentujemy najnowsze narzędzia oraz pakiety brzmieniowe dla Ableton Live, omawiając ich przydatność i wskazując zakres potencjalnych zastosowań.

Diego Stocco Color Bots (35 USD)
sesja edycyjna-Ableton Live

Diego Stocco to wyjątkowo kreatywna postać świata sound designu. Włoch zasłynął kilka lat temu iście kaskaderskim performancem samplistycznym. Otóż postanowił podpalić pianino, po czym nagrał wszystkie stęknięcia, pęknięcia i przydźwięki, które umierający instrument wydawał z siebie, zamieniając się w proch.

Rok temu Stocco opracował też świetny zestaw odpowiedzi impulsowych, które po załadowaniu do pogłosu splotowego, ożywiały dowolne źródło dźwięku. Jego najnowszemu dziełu przyświeca podobna idea. Color Bots to sprytnie skonstruowany set, dzięki któremu wyświechtane loopy mogą zyskać całkiem nowy, futurystyczny garniturek. Co ważniejsze, nie potrzeba do tego ani platformy Max For Live ani żadnych zewnętrznych wtyczek. Wystarczy standardowa wersja programu Live.

Idea jest dość prosta. Po otwarciu setu widzimy przed sobą cztery sekcje. Od lewej do prawej-na pierwszych trzech ścieżkach ładujemy pętle, które chcemy przetwarzać. Na kolejnych pięciu znajdują się "palety kolorów", czyli wyselekcjonowane przez Stocco pętle służące do animacji źródłowego loopa. Dalej mamy trzy ścieżki, na które przeciągamy loopy z "palety kolorów", a na końcu znajdują się trzy powroty efektowe, na których zapięte są efekty. Tymi ostatnimi manipulujemy z poziomu pokręteł Macro, chcąc zmienić charakterystykę brzmieniową, bądź rytmiczną "kolorów".

Jak to działa w praktyce? Załóżmy że na pierwszej ścieżce mamy jakiś banalny loop, który chcemy ożywić. Najpierw musimy zdecydować, na którą z trzech wysyłek (czyli kolorów) chcemy wysłać sygnał. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby skorzystać ze wszystkich trzech kolorów, ale nie wszystko na raz... Odkręcamy więc pokrętło Send A na pierwszej ścieżce, po czym na ścieżkę Color 1 przeciągamy dowolny klip z "palety kolorów" i go odpalamy. W tym momencie powinna już dziać się magia. Teraz wybieramy rack na pierwszej wysyłce i kręcimy, aż poczujemy ciepło w okolicach brzucha... Prawdziwa zabawa zaczyna się, gdy na każdą ścieżkę koloru wrzucimy inny klip i odkręcimy wszystkie trzy sendy na ścieżce źródłowej.

To jednak nie wszystko. Dodatkowy wymiar kontroli oferują nam pierwsze sloty każdego z trzech kolorów. Gdy umieścimy w nich dany klip, zyskujemy kontrolę na wysokością dźwięku regulowanego z poziomu dowolnego kontrolera MIDI.

Oczywiście zachęcam was do kupna Color Bots, bo to świetny koncept, a Diego Stocco to bardzo pracowity i kreatywny gość, ale bez wątpienia w Waszych głowach musiało się pojawić pytanie-skoro w secie nie ma żadnych specjalnych wtyczek, to gdzie leży pies pogrzebany? Cóż-pies leży pogrzebany w instrukcji obsługi programu Live. Każdy może skonstruować podobny set, a sercem każdego koloru jest pokładowy Vocoder programu Live. Sygnał ze ścieżki źródłowej wysyłany jest na szynę wysyłkową, gdzie zaklęty w racku czai się Vocoder z ustawioną opcją External In i wskazaniem na ścieżkę, na którą ładujemy dane "kolory". Tak więc w istocie mamy do czynienia z klasyczną modulacją wokoderową, tylko zamiast głosu i syntezatora, wykorzystywane są pętle i drony umieszczone w "palecie kolorów". Natomiast rytmiczne cięcie i gięcie, to zasługa dwóch szeregowo połączonych wtyczek Beat Repeat. Żeby się o tym przekonać, wystarczy rozwinąć racki efektowe na dowolnej szynie.

Osobiście polecam rozwiązanie pośrednie-kupcie Color Botsy, ale zamiast fabrycznych loopów w "palecie kolorów" załadujcie własne pętle. Nic też nie stoi na przeszkodzie, żeby w łańcuch efektów, po Vocoderze, na szynie send wpiąć dodatkowe efekty. Tym sposobem będziecie mieli do dyspozycji banalnie prostą w obsłudze fabrykę groove’ów i jednocześnie odróżnicie się od reszty, która zapewne będzie zbyt leniwa, żeby cokolwiek zmienić w fabrycznych presetach. Poleca się.

Sample Logic Tronix (79 EUR)
biblioteka brzmień-Ableton Live

Biblioteka Tronix ma równie fajną nazwę, co zawartość. Oto bowiem dostajemy zestaw narzędzi, które przydadzą się każdemu producentowi poszukującemu nietypowych, mrocznych brzmień, które sprawdzą się zarówno w takich gatunkach, jak trip-hop, drum’n’bass czy dubstep, jak i w muzyce filmowej i postprodukcji.

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Tronix podzielono na cztery główne sekcje instrumentalne: Atmospheres (66 padoidalnych barw), Ensembles (10 wielowarstwowych, rozbudowanych instrumentów), Melodics (27 bramkowanych arpeggio, okraszonych 21 brzmieniami basu, 52 brzmieniami leadów i dodatkowymi 24 barwami padów) oraz Percussives (111 instrumentów perkusyjnych podzielonych na zestawy, przejścia i pojedyncze uderzenia). Tradycyjnie jest też wersja dla leniwych-75 soczystych pętelek zsynchronizowanych do tempa projektu. Wszystkie instrumenty mają bardzo sprytny wybór pokręteł Macro, więc najważniejsze parametry w rodzaju odcięcia filtru, ustawień obwiedni, czy długości wybrzmiewania pogłosu, zawsze znajdują się pod ręką.

Skinnerbox Time and Timbre 2.0 (49 EUR)
Pakiet narzędzi i sampli-Max For Live

Ponad rok temu opisywałem na tych stronach pierwszą wersję tego znakomitego zestawu narzędzi do kreowania bitów. Nie będę więc się powtarzał. Przyjrzyjmy się nowościom.

Wraz z aktualizacją pojawiły się dodatkowe wtyczki, które powodują, że Time & Timbre wznosi się na nowy poziom funkcjonalności. Przede wszystkim możemy teraz kontrolować wszystkie niemal funkcje wtyczek, w tym sekwencera Time, z poziomu Pusha 2. Wyjątkowo smakowity jest też generator riffów Time Sting, dedykowany do tworzenia riffów basowych i leadowych. Coś jak sekwencer TB-303, ale łatwiejszy w obsłudze, z dodatkową funkcją randomizacji oraz możliwością eksportu sekwencji bezpośrednio do klipu MIDI. Jest też Time Delay z unikalną funkcją swingu, co pozwala dostosować charakter odbić do rozkołysanego bitu, bez rujnowania jego feelingu. Z kolei Time LFO umożliwia modulację dowolnego parametru na każdą modłę, jaką sobie tylko wyśnicie-od prostych przebiegów, po polirytmiczne zawijasy. Można nawet zsynchronizować wtyczkę, do swingu sekwencera Time. Jakby tego było mało, Time LFO jest też dostępny w wersji CV, co oznacza, że można ją wykorzystywać jako zaawansowane LFO kontrolujące system modularny w pełnej synchronizacji z programem Live.

Skinnerbox CV4Live/Clock4Live (bezpłatne)
Wtyczki narzędziowe-Ableton Live

Programiści ze Skinnerbox postanowili puścić oko do fanów syntezy modularnej. Z reguły integracja środowiska komputerowego i modularnego to grubsza akcja, która niejednego kozaka już doprowadziła na skraj załamania nerwowego. Tu jednak rzeczy mają się podobnie, jak w przypadku reszty narzędzi niemieckich inżynierów – wszystko jest banalnie proste.

Zacznijmy od prostszej wtyczki Clock4Live. Pozwala ona na zsynchronizowanie tempa projektu Live do tempa zegara systemu modularnego. Wystarczy umieścić wtyczkę na ścieżce audio, ustawić odpowiednie wejście karty dźwiękowej, na które będziemy wysyłali impulsy z systemu modularnego i zaznaczyć opcję External Clock. Voila! Teraz Live będzie bardzo precyzyjnie podążał za wszelkimi zmianami tempa. Ważne! Sygnał trigger z modulara musi być bardzo głośny. Najlepiej przed wtyczką umieścić moduł Utility i maksymalnie zwiększyć poziom, nawet do przesteru (oczywiście ścieżkę odpalamy w trybie In, bo nie chcemy słyszeć triggera w głośnikach, szczególnie tak bardzo wzmocnionego!). Dodatkowo Clock4Live umożliwia odpalanie klipów lub dowolnych wtyczek dających się zmapować w programie Live. Wystarczy odpalić wtyczkę tak jak poprzednio i kliknąć przycisk Map, po czym kliknąć parametr, który chcemy zmapować: klip, próbka w Drum Racku, cokolwiek.

Kolejną wtyczką tego darmowego pakieciku jest CV4Live, która umożliwia sterowanie parametrami programu za pomocą sygnałów CV. Ustawienia ścieżki jak powyżej. Dodatkowo musimy tylko skalibrować źródło sygnału sterującego (w przypadku oscylatora zjeżdżamy w dół pokrętłem Pitch, aż na dole wykresu wtyczki pojawi się linia ciągła, i klikamy ikonę Low; tę samą procedurę wykonujemy dla górnych rejestrów i klikamy High). Teraz klikamy Map i każda zmiana w sygnale wysyłanym z modulara, może oddziaływać na dowolny zmapowany parametr w programie Live.

Isotonik Follow (13 GBP)
Wtyczka narzędziowa-Max For Live

Follow to jedna z tych wtyczek, które bardziej przypominają tabelkę w Excelu niż narzędzie służące do tworzenia muzyki, ale uwierzcie mi na słowo-po kwadransie zabawy z tym cudem będziecie zachodzić w głowę, jak do tej pory radziliście sobie bez niego, szczególnie jeśli używacie Live do występów na żywo.

Follow to nic innego jak znacznie rozbudowana wersja funkcji Follow actions, zaimplementowanej standardowo w programie Live i pozwalającej na automatyczne odpalanie klipów w różnych kombinacjach. Podstawowa różnica polega na tym, że Follow umożliwia nie tylko odpalanie klipów, ale również całych scen. Wyobraźcie więc sobie aranż pogrupowany w sceny, który odpala się sam... Dodatkowo każda kolejna Scena ma m.in. ustawienia Next (następna), Previous (poprzednia) albo Again, co pozwala zapętlać scenę, bądź odpalić kolejną (zapętloną bądź nie). Wystarczy więc zmapować dwa przyciski na dowolnym kontrolerze MIDI, by nawigować swobodnie po całym aranżu zgrupowanym w scenach. A to tylko wierzchołek góry lodowej. Co powiecie na odpalanie sceny (poprzedniej, następnej lub dowolnej wskazanej) w oparciu o wyznaczony czas, albo liczbę zapętleń? Są też takie drobiazgi jak odpalanie sceny z pominięciem ustawień kwantyzacji czy ogromne okno, które można wyświetlić na dodatkowym monitorze, aby cały zespół widział, w którym momencie aranżu się znajduje.

Artykuł pochodzi z numeru:
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
wrzesień 2016
Kup teraz
Star icon
Produkty miesiąca
Sennheiser HD 490 PRO Plus - słuchawki studyjne
Electro-Voice ZLX G2 - głośniki pro audio
Electro-Voice EVERSE 12 - głośnik bezprzewodowy
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó