Drum Machine Designer

07.05.2015 
Drum Machine Designer

Odnoszę wrażenie, że dostępny na pokładzie programu Logic Pro X moduł o nazwie Drum Designer jest trochę niedoceniony przez użytkowników. Wraz z nową wersją programu pojawił się obecnie Drum Machine Designer, będący elektronicznym brzmieniowo odpowiednikiem akustycznego Drum Designera. I jeśli ktoś mógł się trochę krzywić w kwestii brzmienia „akustycznych” bębnów z Logica, to w przypadku maszyn perkusyjnych nikt nie może mieć żadnych powodów do narzekań.

Drum Machine Designer to wyjątkowo kreatywne narzędzie, które w bardzo intuicyjny sposób pozwala uzyskać profesjonalnie brzmiące ścieżki rytmiczne. W wersji Logic Pro X 10.1 mamy do dyspozycji znakomite brzmienia różnego typu maszyn perkusyjnych, a także bardzo elastyczne rytmy, które można kształtować według własnego uznania.

Włączamy Drum Machine Designer

Ścieżkę z elektronicznym perkusistą tworzymy w sposób standardowy. Z menu Track wybieramy New Software Instrument Track, zaznaczamy opcję Drummer, a następnie w rozwijanym menu Genre wskazujemy charakter brzmieniowy partii perkusyjnej, którą jesteśmy zainteresowani. Oprócz znanych do tej pory opcji Rock, Alternative oraz Songwiter mamy obecnie do dyspozycji opcje R&B, Electronic oraz Hip-Hop. Różnią się one nie tylko brzmieniami, ale także charakterem rytmów i zakresem opcji, które mamy do wyboru. Na dobrą sprawę o module Drum Machine Designer możemy myśleć tak jak o beatmakerze, któremu wskazujemy kierunek, w jakim ma podążać w trakcie budowania całej partii. Po wybraniu gatunku możemy też wybrać konkretnego producenta. Po jakimś czasie zorientujemy się, który z nich najbardziej odpowiada nam pod względem stylistycznym. Od strony wykonawczej mamy do swojej dyspozycji pięciu producentów, a każdy z nich może nam zaoferować osiem tzw. presetów. Preset jest w tym wypadku zestawem wszystkich cech charakterystycznych dla danego wykonania, uwzględniającym nie tylko konkretne brzmienia, gęstość, przypadkowość oraz stylistykę wykonywanych partii, ale też szereg innych elementów mających wpływ na finalny efekt.

Po aktywacji modułu Drum Machine Designer program Logic Automatycznie tworzy w mikserze odpowiednio skonfigurowane kanały przypisane do poszczególnych instrumentów i wyposażone w całe zestawy procesorów służących do ostatecznego kształtowania brzmienia.

Pierwsza produkcja Zazwyczaj pracę z każdym nowym „producentem bitów” będziemy zaczynać od panelu X/Y z czterema podstawowymi elementami: rytm prosty, rytm złożony, cicho i głośno. Przemieszczając punkt po naszym panelu możemy w czasie rzeczywistym definiować charakter naszego rytmu, szukając wypadkowej między tymi czterema elementami.

W drugim oknie mamy do dyspozycji suwaki, którymi określamy częstotliwość pojawiania się konkretnych instrumentów, a także wskazujemy te, które chcemy usłyszeć w naszej aranżacji. Regulatorem Fills określamy gęstość pojawiania się przejść oraz stopień ich złożoności. Z kolei regulatorem Swing wprowadzamy do naszego rytmu charakterystyczne rozchwianie, przy czym mamy do dyspozycji swing ósemkowy lub szesnastkowy - każdy o nieco innym charakterze. Mając do dyspozycji wszystkie te elementy i spędzając z naszym wirtualnym beatmakerem odpowiednio dużo czasu zaczniemy rozpoznawać jego reakcję na nasze polecenia i „wyczujemy” jego styl. Jeśli nam nie będzie odpowiadać, zawsze możemy wybrać innego producenta lub inny preset.

Przechodzimy do szczegółów Drum Machine Designer

To jednak tylko wierzchołek góry lodowej, ponieważ w naszym definiowaniu założeń odnoszących się do partii rytmicznej mamy znacznie więcej możliwości. Po kliknięciu przycisku Details uzyskujemy dostęp do regulacji zakresu stopnia złożoności partii granej przez każdy z instrumentów. Mamy również regulację humanizacji, a także stopnia złożoności poszczególnych fraz.

Po każdej dokonanej zmianie zmienia się również kształt przebiegu widocznego na ścieżkach przypisanych do kanału Drum Machine Designer. W każdej chwili możemy też przejść na „sterowanie ręczne” i całkowicie przejąć inicjatywę. W tym celu klikamy prawym klawiszem myszy na klipie i z menu Convert wybieramy Convert to MIDI Region. Nasza ścieżka perkusyjna staje się typową ścieżką MIDI, którą możemy edytować z dokładnością do pojedynczych nut. Konwersja działa też w drugą stronę - możemy przejść z formatu MIDI na format zbliżony do formatu audio, choć regiony Drummer nie są de facto regionami audio, a jedynie graficznym obrazem tego, co w danym momencie generuje nasz wirtualny perkusista.

Dobór brzmień w Drum Machine Designer

Całą gamę możliwości mamy także po stronie brzmieniowej. Klikając ikonę maszyny perkusyjnej znajdującą się pod wizerunkiem perkusisty/beatmakera uzyskujemy dostęp do okna, w którym możemy poddawać edycji brzmienie każdego z instrumentów. Regulacji podlegają parametry związane z samym brzmieniem, ale również różnego typu efekty, zarówno działające insertowo jak i wysyłkowo. Możemy też swobodnie zmieniać proporcje głośności, panoramę, korzystać z gotowych presetów, a w zasadzie sampli, których dla każdego instrumentu jest co najmniej kilkadziesiąt.

Każdy instrument udostępnia szereg manipulatorów pozwalających w bardzo szerokim zakresie kształtować jego brzmienie. Możemy też skorzystać z całej gamy różnego typu sampli, dobierając je dowolnie w ramach pojedynczego zestawu.

Dostępne w programie propozycje pod postacią kompletnych zestawów o różnym charakterze przeznaczone są dla osób, które chcą szybko i bezproblemowo stworzyć jakąś partię rytmiczną. Jednak prawdziwe możliwości tego narzędzia są znacząco większe. Mamy tu bowiem do czynienia z unikalną kombinacją inteligentnego i reagującego na polecenia wirtualnego perkusisty z wszechstronnym instrumentem, nad którym w wybranym momencie możemy przejąć pełną kontrolę.

Zobacz także test wideo:
The One Smart Piano Keyboard Pro - cyfrowe pianino
The One Smart Piano Keyboard Pro - cyfrowe pianino
Czy faktycznie Smart Piano The One Keyboard Pro to pianino, które nauczy Cię grać? Na to pytanie odpowie Tomasz Wróblewski, Redaktor Naczelny EiS.

Z tego właśnie względu Drum Machine Designer zasługuje na szczególną uwagę nawet tych producentów, którzy do tej pory woleli tworzyć bity metodą programowania lub wbijania nut za pomocą sprzętowych kontrolerów. Drum Machine Designer otwiera przed nami zupełnie nowe perspektywy, ponieważ jest narzędziem nie tylko interaktywnym, ale również w pełni konfigurowalnym.

W razie potrzeby w każdej chwili możemy przejść na „sterowanie ręczne”, konwertując wybrany region Drum Machine Designer do postaci MIDI.

Ty i Maszyna Choć może się wydawać, że dostępność tylko trzech stylów muzycznych, czyli Electronic, R&B i Hip-Hop, jest ograniczeniem dla wielu producentów tworzących w takich stylistykach jak np. dubstep, jungle, D’n’B itd., to w praktyce okazuje się, że wcale tak nie jest. Zaawansowane opcje kształtowania brzmienia pozwalają bowiem wykreować dźwięk o dowolnym charakterze, bez żadnych ograniczeń stylistycznych. Co więcej, każdy z instrumentów ma własną ścieżkę w mikserze programu Logic, dzięki czemu nasze możliwości w zakresie kreacji brzmienia stają się wręcz nieograniczone. Z taką funkcjonalnością Logic Pro X 10.1 może wręcz posłużyć jako generator kompletnych ścieżek rytmicznych w sytuacji, gdy w procesie produkcji muzycznej korzystamy z innego programu DAW. Nic bowiem nie stoi na przeszkodzie, aby w naszym projekcie stworzyć kilka ścieżek Drum Machine Designer i każdą z nich odpowiednio skonfigurować pod kątem charakteru lub grupy instrumentów. Tak stworzone ścieżki można następnie wyeksportować zarówno jako MIDI, jak też audio. A najciekawsze jest to, że nie musimy pracowicie programować pojedynczych nut, precyzyjnie dopasowywać poziomów Velocity i definiować różnego charakteru groove, bowiem program zrobi to wszystko za nas i zgodnie z naszymi założeniami stylistycznymi, często bardzo pozytywnie zaskakując nas swoimi rozwiązaniami artykulacyjnymi i rytmicznymi.    

Artykuł pochodzi z numeru:
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
maj 2015
Kup teraz